levelivet Skrevet 6. oktober 2013 #1 Skrevet 6. oktober 2013 Er det lovlig å kjøpe og selge videre på finn i det uendelige? Da mener jeg å nær sagt jobbe fast med det og få levelig inntekt ut av det. Jeg tror det egentlig ikke selv, du må vel skatte av det som av alt annet. Men er det ingen som sitter å kontrollerer slikt? For jeg har nå kommet over flere selgere som jeg ser regelrett henter dødsbo etc og selger videre. Som jeg vet at ikke har registrert foretak.
debattanten Skrevet 6. oktober 2013 #2 Skrevet 6. oktober 2013 Det blir jo i tilfellet opp til den enkelte, tviler sterkt på at finn.no kan holdes ansvarlig for noe slikt. Er ikke mye omsetning og inntjening man skal ha før det skal rapporteres og alt som fører med av skatt og moms.
Odelsguten Skrevet 7. oktober 2013 #3 Skrevet 7. oktober 2013 Er det lovlig å kjøpe og selge videre på finn i det uendelige? Da mener jeg å nær sagt jobbe fast med det og få levelig inntekt ut av det. Jeg tror det egentlig ikke selv, du må vel skatte av det som av alt annet. Men er det ingen som sitter å kontrollerer slikt? For jeg har nå kommet over flere selgere som jeg ser regelrett henter dødsbo etc og selger videre. Som jeg vet at ikke har registrert foretak. Det er lovlig som bare det. Dersom aktiviteten går over fra hobby til næring så vil det bli skattepliktig. Dette er dersom aktiviteten har en viss størrelse og er egnet til å gi overskudd over en viss tid. Det er ikke noe krav om at det er registrert noe foretak men beskatte det må du. Om det er mva pliktig omsetning må foretak registreres når terskelverdien oppnås. 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2013 #4 Skrevet 7. oktober 2013 Det er i utgangspunktet ikke mva-plikt på private brukte varer. Driver man med dette i stor skala skal man skatte av det, fortjenesten skal da føres opp som inntekt på selvangivelsen. Grensen mellom hobby og nøring blir flytende, og det er ikke alltid overskuddet er så stor heller. Hvis dette plager deg veldig kan du alltids tipse skatteetaten om personen, men jeg synes det blir litt rart når du ikke kjenner vedkommende, og ikke aner om de fører det opp. Jeg har kjent folk med registrerte foretak som driver med feks brukte biler, dødsbo ol, og de er flittige brukere av finn, og fører korrekt regnskap, selv om finn-brukeren kun står registrert på deres navn. Anonymous poster hash: df80f...f4c
Gjest FuturePrimitive Skrevet 7. oktober 2013 #5 Skrevet 7. oktober 2013 Som nevnt, er det hobby og man kjøper og selger litt i blandt, så er det ikke noe å tenke på. Er det business du driver med, og tjener store summer på det, så kan skattemyndighetene ta en titt på det. Men da skal du typisk sett opp i flere hundre tusen i året. Klarer du det ved å kjøpe og selge brukte varer, så synes jeg du skal skatte av det, for da driver du en seriøs og fungerende business. Men opp til hundretusen rundt omkring der kommer ingenting til å sjekke. Folk driver med dette på finn, qxl og ebay hele tiden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå