Gå til innhold

Student og foreldrepenger...eller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har forsøkt å finne ut av dette andre steder på nettet, men finner ingen i min situasjon. Så da håper jeg noen kloke hoder her inne kan komme med tips og råd.

Jeg er fulltidsstudent og har to små deltidsjobber. Nå er det imidlertid slik at studiet jeg går på er veldig krevende og har tidvis lange praksisperioder (over flere måneder) som gjør at jeg ikke alltid har tid eller overskudd til å jobbe på noen av disse deltidsjobbene. I de periodene jeg jobber har jeg mellom 2500-4000 utbetalt i måneden.

I tillegg til dette får jeg stipend fra lånekassen, har valgt å ikke ta mere lån da det etter mange år med skole begynner å komme opp i en betydelig sum. Nå er det imidlertid slik at til sommeren har jeg brukt opp alle årene fra lånekassen og vil ikke ha krav på noe som helst støtte derfra etter at barnet er født.

Jeg håper og er veldig innstilt på å fullføre dette studieåret før jeg tar et år permisjon. Etter dette har jeg igjen et år i lønnet turnus før utdannelsen er ferdig godkjent.

Pappaen jobber fulltid.

Dette gjør at jeg sitter med en hel del spørsmål:

- Hvilke forskjellige typer støtte kan jeg forvente å motta?

- Hvordan beregnes foreldrepengene? Legges inntekten fra deltidsjobben sammen med stipendet, eller er disse uavhengige av hverandre? Hvis jeg f.eks. har tjent 2000 i snitt, vil jeg da få 2000 hver måned, eller en prosentandel av dette?

- Er det mulig å søke arbeidsledighetstrygd eller annen stønad den tiden jeg er i permisjon før jeg går ut i turnus? For da er jeg "ferdig" som student, men har ikke begynt å jobbe enda.

Anonymous poster hash: bba24...349

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vanskelig å finne fram i NAVs jungel av regler for utbetaling av foreldrepenger og din situasjon virket også vært kompleks. Så først og fremst vil jeg anbefale deg å ta en telefon til NAV for å høre om de kan forklare.. min erfaring er at de helst henviser til denne siden: https://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Foreldrepenger+-+generell+informasjon.

Så en kort forklaring:

En har krav på foreldrepenger dersom man har hatt skattegivende inntekt i 6 av 10 mnd før permisjonen starter, og man må ha hatt en årslønn på minimum 1/2g (altså litt over 40 000,-). For utbetalingen av foreldrepenger tar NAV enten utgangspunkt i lønnen du har når du går ut i permisjon (forutsatt at du har en fast prosentstilling) eller de regner et gjennomsnitt av lønnen for den perioden du har jobbet i svangerskapet dersom du har jobbet deltid. Altså, hvis du i løp svangerskapet har tjent 2000,- i snitt på en deltidsstilling vil dette være summen du får utbetalt før skatt. Dersom du ikke har krav på foreldrepenger har du krav på et engangsbeløp på 35 000,-.

Du får ikke (slik jeg har forstått det) foreldrepenger av stipend, men man kan få gjort om deler av studielånet sitt til stipend. I tillegg kan man søke om forsørgerstipend.

Jeg er ikke superkjent med arbeidsledighetstrygd/dagpenger, men om jeg ikke husker helt feil er man arbeidssøkende når man mottar dette og skal i teorien være klar til å dra ut i jobb dersom NAV finner en jobb til deg.. hvorvidt dette skjer er jeg usikker på, men det er ikke helt forenelig med at man skal være hjemme i permisjon å passe på en liten en.

Håper du finner fram i jungelen, lykke til :klemmer:

Skrevet

Hei!

Jeg har forsøkt å finne ut av dette andre steder på nettet, men finner ingen i min situasjon. Så da håper jeg noen kloke hoder her inne kan komme med tips og råd.

Jeg er fulltidsstudent og har to små deltidsjobber. Nå er det imidlertid slik at studiet jeg går på er veldig krevende og har tidvis lange praksisperioder (over flere måneder) som gjør at jeg ikke alltid har tid eller overskudd til å jobbe på noen av disse deltidsjobbene. I de periodene jeg jobber har jeg mellom 2500-4000 utbetalt i måneden.

I tillegg til dette får jeg stipend fra lånekassen, har valgt å ikke ta mere lån da det etter mange år med skole begynner å komme opp i en betydelig sum. Nå er det imidlertid slik at til sommeren har jeg brukt opp alle årene fra lånekassen og vil ikke ha krav på noe som helst støtte derfra etter at barnet er født.

Jeg håper og er veldig innstilt på å fullføre dette studieåret før jeg tar et år permisjon. Etter dette har jeg igjen et år i lønnet turnus før utdannelsen er ferdig godkjent.

Pappaen jobber fulltid.

Dette gjør at jeg sitter med en hel del spørsmål:

- Hvilke forskjellige typer støtte kan jeg forvente å motta?

- Hvordan beregnes foreldrepengene? Legges inntekten fra deltidsjobben sammen med stipendet, eller er disse uavhengige av hverandre? Hvis jeg f.eks. har tjent 2000 i snitt, vil jeg da få 2000 hver måned, eller en prosentandel av dette?

- Er det mulig å søke arbeidsledighetstrygd eller annen stønad den tiden jeg er i permisjon før jeg går ut i turnus? For da er jeg "ferdig" som student, men har ikke begynt å jobbe enda.

Har ikke peiling på det med studier. Men dagpenger har jeg peiling på, for har hatt det selv og tidligere jobbet i sosialtjenesten hvor jeg fikk mye info om det.

Du MÅ være tilgjengelig til å møte opp i en jobb så fort som mulig, om så på dagen om NAV ringer med en jobb til deg. Du har ikke lov å bruke dagpenger som permisjon, dagpenger er til folk som kan jobbe. Du kan ikke jobbe når du er i permisjon og har en liten baby, selv om du har en person som kan stille opp som barnevakt på dagen så er det ikke lov. Barnet må ha dagmamma eller barnehageplass, eller at far har sin permisjon da.

De vil bergene på hva du har tjent de sist 6 av 10 mnd før du går ut i permisjon med tanke på foreldrepenger, du må ha tjent mer enn ca 45.000kr tilsammen disse mnd. Men hva som skjer med tanke på studier vet jeg ikke, vet ikke om du har krav på noe ekstra.

Anonymous poster hash: e7cbe...1aa

• Liker 1
Skrevet

Å søke om dagpenger når du har permisjon blir som å søke om sykepenger eller uføretrygd når du er i permisjon, det er helt feil. Du er ikke arbeidssøker når du er i permisjon.

Anonymous poster hash: e7cbe...1aa
  • Liker 2
Skrevet

Tusen takk for utfyllende, fine svar alle sammen!

Jeg skjønner at det blir feil å søke arbeidsledighetstrygd i denne situasjonen, men det ligger nok ann til at jeg bare kan få engangsbeløpet på 35000,- , så derfor ser jeg på alle muligheter når det gjelder å få inn noe ekstra, ellers kan dette bli et tøft år i permisjon!

Jeg skal kontakte Nav å høre hva de sier.

Gjest vilma2000
Skrevet

Hvis du har rett på stipend og lån det semesteret før du går ut i permisjon har du rett på fult stipend i 44 uker fra fødsel(??? Litt usikker på antallet)... Det har ikke noe å si om du tok fult lån eller bare stipend før du ble gravid, så lenge du har rett på det så teller det. NAV vet ingenting om lånekassen og lånekassen vet ingenting om NAV. Man må derfor legge opp kabalen selv. Ring først NAV og be de fortelle deg nøyaktig det du har krav på fra dem. Så ringer du lånekassen og ber om det samme. Rotete innlegg, jeg skjønner egentlig ikke så mye selv...

Skrevet

Du får "foreldrepenger" (jeg husker ikke den riktige betegnelsen her) fra Lånekassen, og foreldrepenger fra NAV hvis du har tjent nok i løpet av minimum seks av ti måneder før du går ut i permisjon. Det vanlige er å få det du hadde når du gikk ut i permisjon, men siden det du tjener varierer så kan du be NAV om å regne ut et snitt.

Du kan IKKE søke om dagpenger mens du er i permisjon. Du vil uansett få avslag, fordi du må være reell arbeidssøker for å få dagpenger, og du må derfor ha barnepass til barnet ditt (dagmamma/barnehage eller at den andre forelderen er i permisjon) for å kunne motta dagpenger. For å motta dagpenger må du uansett også ha tjent mer enn rundt 130 000,- (sjekk NAV sine sider for helt rett sum) forrige år, og det har du vel kanskje uansett ikke? Du har heller ikke rett på dagpenger så lenge du er student, og regnes vel fortsatt som student selv om du skal ut i turnus, og når du får "foreldrepenger" fra Lånekassen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...