AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2013 #1 Skrevet 6. oktober 2013 Har gått på lavkarbo i to uker og det har gått greit. Men middagen i dag ble ikkke helt det store og jeg har ikke noe mer å lage av. Er fyllasjuksulten og jeg tenker kun på sushi!! Er det virkelig for mye karbohydrater? Liker forresten ikke sashimi, kun maki og nigiri. Anonymous poster hash: 2431a...ba1
sauen87 Skrevet 6. oktober 2013 #2 Skrevet 6. oktober 2013 Er endel karber i risen ja, men du kan jo lage hjemmelaget sushi og bruke minst mulig ris, og ha i mye fisk og grønnsaker... Så blir det litt mindre karber ihvertfall! 3
Gjest Gresshoppesang Skrevet 6. oktober 2013 #3 Skrevet 6. oktober 2013 ...og her dukket en av årsakene til at lavkarbo er så vanskelig å få til over tid. Spis sushi dersom du har lyst på det. 8
Gjest nejve Skrevet 6. oktober 2013 #4 Skrevet 6. oktober 2013 Selvfølgelig kan du unne deg sushi på lavkarbo. Lavkarbo er ingen magisk diett, til syvende og sist handler det om kalorier ut og kalorier inn. Alt med måte!
skyflakes Skrevet 6. oktober 2013 #5 Skrevet 6. oktober 2013 Du kan jo unne deg hva som helst egentlig, sålenge du ikke hiver innpå med 4 brødskiver etterpå. Sushi er sunt og godt, og du tar ingen skade av å spise moderate mengder
Supraspinatus Skrevet 7. oktober 2013 #6 Skrevet 7. oktober 2013 (endret) Regner med at de fleste vet at sushiris er tilsatt ekstra sukker for å gjøre den klebrig. Det er heller ikke så lurt å drikke alkohol dersom målet med dietten er å gå ned i vekt. Uansett om man spiser lavkarbo eller ikke. En av de vanligste årsakene til at alle dietter er vanskelig å følge over tid er fordi alle rundt deg presser deg til å ta dårlige valg. Fordi "litt av og til kan vel ikke skade". For all del. Hvis du ikke vil spise lavkarbo så kan jo du bare la være? Og dersom du ikke spiser en ketogen diett så er det heller ikke verdens undergang å skeie ut av og til. Men i begynnelsen er det ofte lett å falle av fordi fristelsene blir for store. Med tid så gir de seg. Endret 7. oktober 2013 av Supraspinatus 4
Gjest Houdini Skrevet 7. oktober 2013 #8 Skrevet 7. oktober 2013 Hva med sashimi da? Sashimi er kjempegodt med lime i soyasausen. Nå vet jeg ikke om soyasaus er lavkarbo ...
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2013 #9 Skrevet 7. oktober 2013 Regner med at de fleste vet at sushiris er tilsatt ekstra sukker for å gjøre den klebrig. Det er heller ikke så lurt å drikke alkohol dersom målet med dietten er å gå ned i vekt. Uansett om man spiser lavkarbo eller ikke. En av de vanligste årsakene til at alle dietter er vanskelig å følge over tid er fordi alle rundt deg presser deg til å ta dårlige valg. Fordi "litt av og til kan vel ikke skade". For all del. Hvis du ikke vil spise lavkarbo så kan jo du bare la være? Og dersom du ikke spiser en ketogen diett så er det heller ikke verdens undergang å skeie ut av og til. Men i begynnelsen er det ofte lett å falle av fordi fristelsene blir for store. Med tid så gir de seg. Har du hørt om ordet VARIERT i sunt og VARIERT kosthold? Vet du hva det betyr? Det betyr at man faktisk kan unne seg noe en gang i blant om man ønsker det. Og det er STOR forskjell på å spise sushi og å spise en kake, synes du ikke? Det kan ikke være bra å være så utrolig hysterisk som du er. Anonymous poster hash: 67271...27d 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2013 #10 Skrevet 7. oktober 2013 Så hva er egentlig poenget med å gå på lavkarbo? Sushi er sunt, og har man lyst på noe sunt og i tillegg ikke har noe annet, ja, da er det vel ingenting å lure på, er det vel? Anonymous poster hash: 28273...67e 1
Supraspinatus Skrevet 8. oktober 2013 #11 Skrevet 8. oktober 2013 Har du hørt om ordet VARIERT i sunt og VARIERT kosthold? Vet du hva det betyr? Det betyr at man faktisk kan unne seg noe en gang i blant om man ønsker det. Og det er STOR forskjell på å spise sushi og å spise en kake, synes du ikke? Det kan ikke være bra å være så utrolig hysterisk som du er. Anonymous poster hash: 67271...27d Jeg har hørt om ordet variert. Og sist jeg sjekket betyr ikke det at man skal unne seg usunne ting i blant. Det er slett ikke nødvendig å spise variert for å være sunn. Det er stor forskjell på å spise sushi og spise kake. Det ene har trossalt litt proteiner i seg, men det forandrer ikke det faktum at sushi ikke er helsekost. Sushis er trossalt ris med eddik (og sukker). Som i mine øyner ikke fremstår som sunt. Den lille sneien med fisk vi får i Norge veier ikke akkurat opp for det. Du må spise rimelig mange biter før du har fått i deg en adekvat mengde fisk. Jeg kan ikke forstå hvorfor du mener jeg er hysterisk? Jeg har jo ikke skrevet at TS må unngå sushi hvis h*n ikke vil? Eller er det fordi du har dårlig samvittighet fordi du spiser det ofte? 7
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2013 #12 Skrevet 8. oktober 2013 Jeg har hørt om ordet variert. Og sist jeg sjekket betyr ikke det at man skal unne seg usunne ting i blant. Det er slett ikke nødvendig å spise variert for å være sunn. Det er stor forskjell på å spise sushi og spise kake. Det ene har trossalt litt proteiner i seg, men det forandrer ikke det faktum at sushi ikke er helsekost. Sushis er trossalt ris med eddik (og sukker). Som i mine øyner ikke fremstår som sunt. Den lille sneien med fisk vi får i Norge veier ikke akkurat opp for det. Du må spise rimelig mange biter før du har fått i deg en adekvat mengde fisk. Jeg kan ikke forstå hvorfor du mener jeg er hysterisk? Jeg har jo ikke skrevet at TS må unngå sushi hvis h*n ikke vil? Eller er det fordi du har dårlig samvittighet fordi du spiser det ofte? I hvilken lavkarbobok står det at man skal anklage de som sier "alt med måte" og "variert" for å ha dårlig samvittighet når man sselv går tom for argumenter? Og siden du trenger hjelp til å identfisere hysteriet i innlegget ditt: Eddik og sukker. Vi snakker ikke akkurat om uhorvelige mengder her, gjør vi? Så de få dråpene eddik og de få sukkerkornene det er snakk om, gjør sushiris til enda verre fymat enn vanlig ris, slik at man må ligge heeeeelt unna? Du skulle bare visst hvor mange karber som sniker seg inn i maten du spiser uten at du selv er klar over det. Anonymous poster hash: 28273...67e 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2013 #13 Skrevet 8. oktober 2013 Jeg har hørt om ordet variert. Og sist jeg sjekket betyr ikke det at man skal unne seg usunne ting i blant. Det er slett ikke nødvendig å spise variert for å være sunn. Det er stor forskjell på å spise sushi og spise kake. Det ene har trossalt litt proteiner i seg, men det forandrer ikke det faktum at sushi ikke er helsekost. Sushis er trossalt ris med eddik (og sukker). Som i mine øyner ikke fremstår som sunt. Den lille sneien med fisk vi får i Norge veier ikke akkurat opp for det. Du må spise rimelig mange biter før du har fått i deg en adekvat mengde fisk. Jeg kan ikke forstå hvorfor du mener jeg er hysterisk? Jeg har jo ikke skrevet at TS må unngå sushi hvis h*n ikke vil? Eller er det fordi du har dårlig samvittighet fordi du spiser det ofte? Jeg er så enig med deg! Og dessuten digger jeg kompromissløsheten din, det burde vært flere slike av deg i verden. Anonymous poster hash: 4e6a4...757 4
Supraspinatus Skrevet 8. oktober 2013 #14 Skrevet 8. oktober 2013 I hvilken lavkarbobok står det at man skal anklage de som sier "alt med måte" og "variert" for å ha dårlig samvittighet når man sselv går tom for argumenter? Og siden du trenger hjelp til å identfisere hysteriet i innlegget ditt: Eddik og sukker. Vi snakker ikke akkurat om uhorvelige mengder her, gjør vi? Så de få dråpene eddik og de få sukkerkornene det er snakk om, gjør sushiris til enda verre fymat enn vanlig ris, slik at man må ligge heeeeelt unna? Du skulle bare visst hvor mange karber som sniker seg inn i maten du spiser uten at du selv er klar over det. Anonymous poster hash: 28273...67e Det er ikke uhorvelige mengder hverken eddik eller sukker, men man tilsetter jo mer sukkerarter til et produkt som allerede har 75-80% av det. Da fremstår ikke produktet isolert som noe en bør tenke på som helsekost. Og som jeg skriver så spiller det antageligvis ingen rolle dersom TS ikke skal spise ketogent. Nå handler tråden om sushi og lavkarbo. Da må man ta utgangspunkt i hva formålet med dietten er. Er det vektnedgang så er ikke sushi noe sjakktrekk, men har man et stort forbruk av glykogen (som idrettsutøver) så er ikke det noe problem å spise sushi etter man har trent - dersom man begrenser seg. Du trenger ikke å ha noen bok for å hevde at "alt med måte" er et begrep funnet på for å legitimere inntak av usunne produkter. Det har noe med velvære å gjøre, ikke næringssunnhet. Kanskje til og med for å forsvare det at man i blant ikke klarer å la være å spise usunt. Høyt inntak av karbohydrater, da spesielt de mest lettopptagelige variantene, er forbundet med en rekke livsstilsykdommer. Litt av og til setter deg nok ikke i risikogruppen på kort sikt, men det igjen kommer det an på hvordan resten av kostholdet ser ut. Altså ingen grunn til hysteri. Med mindre du er redd for å bli satt i bås. 3
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2013 #15 Skrevet 8. oktober 2013 Du trenger ikke å ha noen bok for å hevde at "alt med måte" er et begrep funnet på for å legitimere inntak av usunne produkter. Det har noe med velvære å gjøre, ikke næringssunnhet. Kanskje til og med for å forsvare det at man i blant ikke klarer å la være å spise usunt. Jo, den boken skulle jeg gjerne sett. Kilde? Og grunnen til det er at tanken om måteholdstanken stammer fra legekunstens far, Hippokrates. Verken for mye eller for lite av noe som helst, det er veien til sunnhet. Anonymous poster hash: 28273...67e 2
Supraspinatus Skrevet 8. oktober 2013 #16 Skrevet 8. oktober 2013 Jo, den boken skulle jeg gjerne sett. Kilde? Og grunnen til det er at tanken om måteholdstanken stammer fra legekunstens far, Hippokrates. Verken for mye eller for lite av noe som helst, det er veien til sunnhet. Anonymous poster hash: 28273...67e Kilde: Supraspinatus 2013. Hippokrates sa også "La din mat være medisin og din medisin mat". Han var også opptatt av balansen av "kroppens fire væsker" (Slim, gul galle, svart galle og blod). Som vi i dag vet er helt feil. Hva er poenget ditt? 4
Gjest BettyBoop Skrevet 8. oktober 2013 #17 Skrevet 8. oktober 2013 Har gått på lavkarbo i to uker og det har gått greit. Men middagen i dag ble ikkke helt det store og jeg har ikke noe mer å lage av. Er fyllasjuksulten og jeg tenker kun på sushi!! Er det virkelig for mye karbohydrater? Liker forresten ikke sashimi, kun maki og nigiri. Anonymous poster hash: 2431a...ba1 du kan spise sashimi da. Det er jo fisken uten ris
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2013 #18 Skrevet 8. oktober 2013 Kilde: Supraspinatus 2013. Hippokrates sa også "La din mat være medisin og din medisin mat". Han var også opptatt av balansen av "kroppens fire væsker" (Slim, gul galle, svart galle og blod). Som vi i dag vet er helt feil. Hva er poenget ditt? Poenget mitt er at "alt med måte" ikke ble funnet opp som en unnskyldning for å spise usunt. Og takk og pris har legevitenskapen utviklet seg siden Hippokrates tid. Det viser for øvrig at man skal være temmelig forsiktig med å tro at den nyeste forskningen alltid representerer en allmenngyldig sannhet. For øvrig sier det jo alt om seriøsiteten at du siterer noe du har funnet på selv, men slikt må man vel ty til når man i fullt alvor prøver å hevde at man bør holde seg unna litt sushi en fyllesyk dag. Anonymous poster hash: 28273...67e 1
Supraspinatus Skrevet 8. oktober 2013 #19 Skrevet 8. oktober 2013 Poenget mitt er at "alt med måte" ikke ble funnet opp som en unnskyldning for å spise usunt. Og takk og pris har legevitenskapen utviklet seg siden Hippokrates tid. Det viser for øvrig at man skal være temmelig forsiktig med å tro at den nyeste forskningen alltid representerer en allmenngyldig sannhet. For øvrig sier det jo alt om seriøsiteten at du siterer noe du har funnet på selv, men slikt må man vel ty til når man i fullt alvor prøver å hevde at man bør holde seg unna litt sushi en fyllesyk dag. Anonymous poster hash: 28273...67e Du spurte om hvilken bok det stod i. Jeg skrev at du ikke trenger en bok for å forstå hvordan folk bruker det. Når du spør om en kilde på det så svarer jo jeg useriøst. Det fremstår som om du ikke leser svarene mine, men tar utgangspunkt at jeg er for lavkarbo og svarer deretter. Jeg har aldri skrevet at TS bør holde seg unna sushi når TS er fyllesyk. Jeg føler dog at jeg har gitt godt uttrykk for hvordan sushi ev passer eller ikke passer inn i et lavkarbokosthold. Og jeg synes du skal forholde deg til hva jeg skriver, og ikke hva du mener om meg. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå