AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2013 #1 Skrevet 6. oktober 2013 Hva er forskjellen? Hvorfor er Nøstebarn bedre enn Janus?Anonymous poster hash: 0d7a6...216
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2013 #2 Skrevet 6. oktober 2013 Fordi behandlet ull inneholder kjemikalier. Ubehandlet er mildere for huden. Og miljøet.Anonymous poster hash: c3c64...a2f
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2013 #3 Skrevet 6. oktober 2013 Fordi behandlet ull inneholder kjemikalier. Ubehandlet er mildere for huden. Og miljøet.Anonymous poster hash: c3c64...a2f Ok. Men om jeg har jenter som ikke reagerer på behandla ull, skal jeg da bruke 350 kr på en body, eller 150? TsAnonymous poster hash: 0d7a6...216
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2013 #4 Skrevet 6. oktober 2013 Ok. Men om jeg har jenter som ikke reagerer på behandla ull, skal jeg da bruke 350 kr på en body, eller 150? TsAnonymous poster hash: 0d7a6...216 Ok. Men om jeg har jenter som ikke reagerer på behandla ull, skal jeg da bruke 350 kr på en body, eller 150? TsAnonymous poster hash: 0d7a6...216 Det velger du selv.. Anonymous poster hash: c3c64...a2f
Bobla2013 Skrevet 6. oktober 2013 #6 Skrevet 6. oktober 2013 Jeg velger i alle fall behandlet ull. Regner med du handlerpå Nøstebarn? Vet du hvordan luene og sokkene der er? Vurderer å kjøpe noen.. Er de store i strl?
Teriyaki Skrevet 6. oktober 2013 #7 Skrevet 6. oktober 2013 Regner med du handlerpå Nøstebarn? Vet du hvordan luene og sokkene der er? Vurderer å kjøpe noen.. Er de store i strl? Du må ha lest feil. Jeg kjøper behandlet ull, altså type Janus, joha og diverse.
Kassiopeia Skrevet 6. oktober 2013 #8 Skrevet 6. oktober 2013 Jeg handler enkelte ullklær som er behandlet og enkelte som er ubehandlet. Sistnevnte er jo selvfølgelig mye bedre på alle måter, men det er ikke alt jeg vitsen med å bruke så mye penger på. Vanlige bodyer kjøper jeg av typen behandlet ull. Sønnen vår gulper og griser mye, i tillegg er dette noe han trenger mange av da vi skifter ofte og han vokser raskt ut av dem. Sokker, luer, votter og bukse kjøper vi også behandlet ull da jeg ikke ser vitsen med å investere i skikkelig kvalitet på noen av disse, men heller kjøpe mange billige av hver. Men vi har en Ullfleece dress fra Nøstebarn som er ubehandlet ull. Den er helt fantastisk kvalitet på og er den deiligste ulla jeg noen gang har kjent på. Den varmer som bare det, er utrolig vakker og kan brukes veldig lenge da vi kjøpte større størrelse som han kan vokse i. Denne bruker vi nå når høsten er her, og kommer til å bruke den i hele vinter. Han har den på seg når han sitter i vognen på trilletur, når vi går ute med bæreselen eller hvis vi skal ut på besøk/handletur/hva som helst. Dette er den eneste dressen vi trenger å kjøpe, så selv om den er dyr så sparer man jo på og heller kjøpe mange dresser i bomull. Vi hadde en ullfleece dress fra Tom og Trine, og det går bare ikke å sammenligne kvaliteten. Strømpebukser og pysjamas kjøper vi også i ubehandlet ull, og jeg merker en enorm forskjell nå i forhold til når vi brukte dette i bomull/behandlet ull. Strømpebuksene krymper ikke i det hele tatt lengre, og han sover så mye bedre om natten med pysjamasene fra Nøstebarn. Det er absolutt verd pengene, for her blir det også egentlig billigere da man slipper å kjøpe mange forskjellige av samme. For de som er allergiske mot ull så har jeg hørt fra veldig mange at ubehandlet ull er gull verd. Og det sier deg vel selv siden det ikke er noe kjemikalier i. Den er miljøvennlig, ubehandlet ull isolerer like godt i fuktig/våt tilstand, den inneholder ullfett som virker naturlig bekteriehemmende, den puster så bra at det kan brukes på sommeren like godt som vinteren osv osv. Hentet info fra Nøstebarn sine sider, de har mye mer nyttig man kan lese der
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2013 #9 Skrevet 6. oktober 2013 Har opplevd omvendt. Ubehandlet krymper og tover seg. Behandlet holder veldig godt. Pysj og bodyer fra nøstebarn er kastet pga slitasje. Behandlet er beholdt til neste barn. Men litt tykkere kvalitet som ullribb har ubehandlet holdt seg veldig bra. Anonymous poster hash: 4671c...e5a
Kassiopeia Skrevet 6. oktober 2013 #10 Skrevet 6. oktober 2013 Har opplevd omvendt. Ubehandlet krymper og tover seg. Behandlet holder veldig godt. Pysj og bodyer fra nøstebarn er kastet pga slitasje. Behandlet er beholdt til neste barn. Men litt tykkere kvalitet som ullribb har ubehandlet holdt seg veldig bra.Anonymous poster hash: 4671c...e5a Da vasker du det ikke rett.
Endlessly Skrevet 6. oktober 2013 #11 Skrevet 6. oktober 2013 (endret) Da vasker du det ikke rett. Jeg har også opplevd at ubehandlede bodyer fra nøstebarn har tovet seg i bruk og i vask. Har også opplevd skjemmende flekker jeg ikke får bort. ( bruker oksegallesåpe ) Jeg vasker alt i maskin, men har maskin med skånsomt ullprogram. Endret 6. oktober 2013 av Endlessly
ViljaH Skrevet 6. oktober 2013 #12 Skrevet 6. oktober 2013 Nøstebarn sine klær holder lenge da. Kjøpte body ull/silke og bukse ullfrotte da han var 6 mnd. De bruker han enda, ved 15 mnd! Bodyen er på siste verset da begynner å bli kort i armene, men buksa vil henge med enda et par mnd. Har også ullfrottedress og ullfleecedress, som er så deilige og holder så lenge. Ullfrottedressen brukte storebror i 3 år, nå er lillebror i sitt første år med den. Den brukes ofte som mellomlag under regntøy og parkdress. 1
Endlessly Skrevet 6. oktober 2013 #13 Skrevet 6. oktober 2013 Jeg har også opplevd at ubehandlede bodyer fra nøstebarn har tovet seg i bruk og i vask. Har også opplevd skjemmende flekker jeg ikke får bort. ( bruker oksegallesåpe ) Jeg vasker alt i maskin, men har maskin med skånsomt ullprogram.
Kassiopeia Skrevet 6. oktober 2013 #14 Skrevet 6. oktober 2013 Jeg har også opplevd at ubehandlede bodyer fra nøstebarn har tovet seg i bruk og i vask. Har også opplevd skjemmende flekker jeg ikke får bort. ( bruker oksegallesåpe ) Jeg vasker alt i maskin, men har maskin med skånsomt ullprogram. Så rart. Jeg bruker den flekkfjernegreia til Nøstebarn og vaskemiddelet deres å vasker for hånd da, og alt er like fint etterpå. Men vet om mange som vasker sine i vaskemaskin uten at det tar noe skade, kanskje maskinen din ikke er så skånsom som den skal være?
Kassiopeia Skrevet 6. oktober 2013 #15 Skrevet 6. oktober 2013 Nøstebarn sine klær holder lenge da. Kjøpte body ull/silke og bukse ullfrotte da han var 6 mnd. De bruker han enda, ved 15 mnd! Bodyen er på siste verset da begynner å bli kort i armene, men buksa vil henge med enda et par mnd. Har også ullfrottedress og ullfleecedress, som er så deilige og holder så lenge. Ullfrottedressen brukte storebror i 3 år, nå er lillebror i sitt første år med den. Den brukes ofte som mellomlag under regntøy og parkdress. Jeg har veldig lyst å prøve den ullfrottedressen, har bare vært litt usikker. Men min erfaring er lik din, at klærne holder veldig lenge. Det første plagget vi fikk fra Nøstebarn var arvet, og det var den populære pysjamasen med fot, og vi var den tredje som tok den i bruk. Den så enda helt fin ut når vi fikk den, det samme gjorde den da vi ga den vekk igjen (var bare størrelse 50).
Redbull Skrevet 6. oktober 2013 #16 Skrevet 6. oktober 2013 Jeg kjøper behandlet ull i bodyer og strømpebukser siden dette er forbruksvare. Ellers kjøper jeg kun nøstebarn i "uteklær", som dresser, luer, votter (mamma strikker en del i tillegg da) og slike utesokker. Utrolig fornøyd! Ungene har brukt klærne lenge, de kan arves og kanskje selges etterpå. Barna har også bare Nøstebarn nattdrakter. Kvaliteten ER bedre på ubehandlet ull. Men å kjøpe bodyer til 350 kr, som må kastes etter noen mnd pga flekker, det gidder jeg ikke. Prøvde lenge med smikker,men det ble bare upraktisk...
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2013 #17 Skrevet 6. oktober 2013 Jeg har nok 10 bodyer, 10 strømpebukser/tightser, mange ullsokker, to ulldresser og flere ulloyamaser, samt noem gemsere. Skulle jeg handla alt dette på nøstebarn vimle det blitt ei månedslønn. Når man har barn i barnehage blir det mye skift og ull er allerede dyrt om man ikke skal ha alt i ubehandla ull i tillegg. Men en god tykk dress skal jeg nok invistere i. Anonymous poster hash: 1ee89...f85 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2013 #18 Skrevet 6. oktober 2013 Tenker helt motsatt av mange her. Foretrekker å bruke ubehandla ull til alt som er nærmest kroppen. Det er brukt mindre kjemikalier på den, så det er mindre miljøgifter i tøyet. I tillegg har ubehandla ull bedre fukttransporterende egenskaper, og er bedre til å varmeregulere. Yttertøy derimot kan jeg gjerne bruke litt mindre penger på - men rett inn mot kroppen vil jeg ha kvalitet. Anonymous poster hash: 90cc6...552
Gjest pysepusen Skrevet 6. oktober 2013 #19 Skrevet 6. oktober 2013 Jeg foretrekker behandlet ull til barna. Nøstebarn sin ull/silke går, men synes f.eks tilsvarende fra Joha er mykere. Også liker jeg at de kan ha litt mønster på seg. Så her går det i Janus, Joha, Name It, Reflex og Pierre Robert. Men vi har ullfleece-dress i alle størrelser. Den er super!
ViljaH Skrevet 6. oktober 2013 #20 Skrevet 6. oktober 2013 (endret) Ang flekker på tøy så man må kaste dyre ullklær - kjøp mørk farge! I tillegg bruker jeg smekke i plast med armer som dekker hele småtten unntatt hode og never, DER sparer man ullklærne virkelig! Det er noe i det at man trenger færre plagg hvis man velger nøstebarn, og følger instruksene. Man trenger ikke 10 bodyer og 10 strømpiser/tights. Man har færre som vaskes mindre og brukes oftere, så totalkost blir ikke så ille likevel. Jeg har hatt kun en nøstebarn pysj av gangen, og gjerne annenhver størrelse, hver av dem har vart kjempelenge. Ble det noe søl, så vasket jeg det ut på morgenen, tørt tik kvelds. Var det noe ekstraordinært, ja så sover ungen fint i body og tights for en natt. Jeg liker veldig godt ull/silke bodyene fra nøstebarn, de er så myke og kan brukes kjempelenge. Jeg har ikke en haug i hver størrelse akkurat.. to i 68/74, to i 74/80, to i 80-86, og da er 4 av dem i rotasjon samtidig. Så har jeg noen andre også, ligger som skiftetøy i bhg osv. Men det er nøstebarn sine jeg liker aller best. Endret 6. oktober 2013 av ViljaH
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå