Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

Altså, jeg må begynne med å si at min kjære samboer er en fantastisk kjæreste, og jeg ønsker ikke å forlate han eller noe!

Gutten begynner å nå en alder som mange anser som nesten voksen, altså nesten ferdig med lang utdanning og klar for å starte på voksenlivet.
Men tingen er at utad skal han alltid være så skikkelig, alltid ordentlig kledd med skjorte og pen bukse, og kjøper alltid skikkelige ting, av den grunn at det skal være skikkelig!

MEN her hjemme så er det liksom ikke så nøye med hvordan han har det rundt seg. Kan være at det er jeg som er litt "monica" på rydding å slikt. Jeg kan fint ha det rotete rundt meg, så ingen tvangslidelse, men kommer fra et hjem hvor huset ble vasket skikkelig hver fredag, at man ryddet opp etter seg og hjalp til med vasking. Så jeg liker at det kan være ryddig, at vi tar av bordet etter vi har spist og putter det i maskinen. Og om man søler så tørker man det opp med en gang, ikke la det størkne eller vente på at noen andre skal tørke det opp. Når det gjelder husvask, så er det jeg som tar det meste, og jeg tror iløpet av de 2 årene vi har bodd sammen så har han brukt støvsugeren 2 ganger maks. Han skal ha for at han tar kjøkkenet, men det og er så halvveis, for han koster bare driten på gulvet og venter på at jeg skal støvsuge. Vi bor fra hverandre i perioder når det er eksamen å slikt, slik at begge får fred til å lese. Og da bor han alene i leiligheten. Og da gidder han ikke å gjøre en drit. så den som må rydde og vaske når jeg da flytter hjem igjen er meg. I tillegg så jobber jeg mye kveld, så han har alltid kveldene sine fri. Og jeg har prøvd å hinte til at : Åh, det hadde vært koslig å kommet hjem til en ryddig stue, eller at han hadde vasket badet, eller skiftet på sengen. Men det har vel skjedd 1 gang, og da viste jeg virkelig at jeg satt stor pris på det. Men om jeg prøver å ta dette opp med han så blir han bare sur og sier at han gjør like mye som meg, så ender det alltid opp med at vi krangler til han får dårlig samvittighet og sier at han skal bli flinkere til å hjelpe til. Men det skjer jo ikke.... Han har bodd hjemmefra i over 8 år så skulle jo tro at han gjerne tenkte litt lenger.
Et annet moment er at han om sommeren reiser hjem til sine hjemtrakter for å jobbe, og da bor han hos foreldrene. og jeg skjønner jo moren kjempe godt, at hun vil skjemme bort gutten sin, så når han er hjemme trenger han ikke gjøre en shit. Tar knapt av bordet etter seg, og bare slipper klærene på gulvet og får de ferdig vasket og brettet på plass i skapet. Så når han kommer tilbake igjen til meg forventer han akkurat det samme fra meg. UAKTUELT. Jeg er fulltids student + at jeg jobber for å kunne bo her vi bor.

Så mitt spørsmål er hva i all verden skal jeg gjøre? Noen som har noen tips og råd? For han er jo så skikkelig med alt annet, hvorfor kan han ikke være skikkelig hjemme også? For jeg blir snart sprø! Merket glasset rant over i dag når han har klart å søle på den fineste duken min for å så skjule det med å sitte en lysestake oppå....

Videoannonse
Annonse
Gjest Coolaid
Skrevet

. så den som må rydde og vaske når jeg da flytter hjem igjen er meg.

Så mitt spørsmål er hva i all verden skal jeg gjøre? Noen som har noen tips og råd? For han er jo så skikkelig med alt annet, hvorfor kan han ikke være skikkelig hjemme også?

Her er problemet. DU !!! Dy rydder opp. Så lenge han får muligheten til å slippe unna så gjøre han det, SELVFØLGELIG !!!! Råd og tips: IKKE RYDD OPP NOE SOM HELST ETTER EN VOKSEN MANN ! - Sånn er det, helt enkel psykologi. Garanterer gode resultater om du slutter med alt husarbeid ,vask av klær og matlaging, og kun tenker på deg selv og det du trenger. Er du tålmodig lover jeg deg at han fikser opp til slutt og ønsker å samarbeide om husarbeid.

Skrevet

Si at nå må du kjøpe en ny duk til meg. Ellers gjør som meg siden jeg gjør mer husarbeid enn deg så kan du ta meg ut på middag siden jeg fortjener det :rolleyes:

Beklager å måtte si det. men de fleste mannfolk er dessverre sånn. de bryr seg ikke like mye som oss. de skjønner ikke altid hva de må gjøre. for det "ser jo allrede fint ut som det er nå "

Det jeg og samboen min gjør er at jeg tar av meg husarbeid,også gjør han andre manneting som å klippe plenen, fikse bilen og bygge opp Ikea møbler. :danse:

Pluss at han vet at jeg gjør mer husarbeid enn han, så han tar meg ut på en fancy middag en gang i månden.

Jeg lar det gå... for å si det sånn.. og jeg har akseptert at mannfolk er sånn. Du kommer sannsyligvis aldri til å få mannen til å gjøre like mye husarbeid som deg.

Skrevet

Her er problemet. DU !!! Dy rydder opp. Så lenge han får muligheten til å slippe unna så gjøre han det, SELVFØLGELIG !!!! Råd og tips: IKKE RYDD OPP NOE SOM HELST ETTER EN VOKSEN MANN ! - Sånn er det, helt enkel psykologi. Garanterer gode resultater om du slutter med alt husarbeid ,vask av klær og matlaging, og kun tenker på deg selv og det du trenger. Er du tålmodig lover jeg deg at han fikser opp til slutt og ønsker å samarbeide om husarbeid.

Ja, gjør det først! Hvis det ikke fungerer så kan du prøve mitt forslag.

Skrevet

Lag en vaskeplan sammen som begge må følge. Ikke alle har det i seg å være selvskreven på vasking, så da er det en løsning. Ellers er ikke en mann som ikke gjør husarbeid en mann, men en gutt.

Anonymous poster hash: 00b8e...d4d

Skrevet

Si at nå må du kjøpe en ny duk til meg. Ellers gjør som meg siden jeg gjør mer husarbeid enn deg så kan du ta meg ut på middag siden jeg fortjener det :rolleyes:

Beklager å måtte si det. men de fleste mannfolk er dessverre sånn. de bryr seg ikke like mye som oss. de skjønner ikke altid hva de må gjøre. for det "ser jo allrede fint ut som det er nå "

Det jeg og samboen min gjør er at jeg tar av meg husarbeid,også gjør han andre manneting som å klippe plenen, fikse bilen og bygge opp Ikea møbler. :danse:

Pluss at han vet at jeg gjør mer husarbeid enn han, så han tar meg ut på en fancy middag en gang i månden.

Jeg lar det gå... for å si det sånn.. og jeg har akseptert at mannfolk er sånn. Du kommer sannsyligvis aldri til å få mannen til å gjøre like mye husarbeid som deg.

Er plenklipp en manneting? Å det visste jeg ikke, det skal jeg si til samboern ;)

• Liker 1
Skrevet

Alt som er mekanisk, teknisk og byggete.., holder jeg meg unna av :rolleyes: Er heldig som har en kjæreste som liker å gjøre sånne ting, for det får han til å føle seg mer mann ut.

Skrevet

haha, shit. Det første jeg hadde gjort var å peke på flekken på duken og si "Det der. Det er ikke greit.".

Kanskje du kan hjelpe ham på vei i starten? Feks sette støvsugeren frem med en lapp på, der det står. "<insert name>: stua, kjøkkenet og gangen må tas."

Okei, jeg er hyklersk som sier dette, for det hadde jeg sikkert ikke klart å gjennomføre det selv, men jeg tror det er bedre å prøve litt forskjellig enn å sitte på rumpa og håpe at det blir bedre. Det gjør det dessverre ikke. Vet ikke hvordan det er med deg, men jeg kan i hvert fall føle meg råtten hvis jeg skal ta opp med typen det at han gjerne må gjøre litt mer husarbeid. Jeg synes vi har en bra fordeling, og han er veldig flink - særlig med det tekniske og alt slikt - men det er perioder der jeg kunne trengt litt avlastning av dagligdagse ting.

Jeg pleier da å si konkret i fra om hvilke ting som hadde vært godt å få hjelp til. Det pleier virkelig å hjelpe, men så er han veldig sympatisk fyr :)

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen!!! :D Ja, har skjønt at det er meg som er problemet. Men trengte virkelig å høre det fra noen andre. Så tusen takk Coolaid! :) Men dere skjønner vel at det klør i fingrene etter å rydde om det ser rotete ut rundt dere? :P Men jeg skal så absolutt prøve ut tipsene dere har kommet med. Tenker jeg først prøver å ignorere rotet og vente å se hvor lang tid det går før han tar tak. Men tingen er jeg at jeg blir så sint når jeg kommer hjem etter å ha løpt på jobben i 5-8 timer, og jeg vet at han har frikveld og så ser det ut som et bombet horehus. Men skal prøve å bare holde godt kjeft og se hva som skjer. Og om det ikke funker så får jeg prøve trikset med å sette fram støvsugeren. :)

Jeg må si at han er flink å lage middag og varte meg opp når han vet jeg skal ha en lang kveld på jobb, og er flink til å ta meg med ut. Så han er ikke så aller verst når det gjelder slike ting. Men jeg merker at han har sluppet for billig unna i oppveksten, at han er for godt vant til å få alt ferdig...

Igjen tusen takk for alle svarene! :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...