Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått det inn med teskje siden jeg var barn, at Drammen er en harry by.

Onkel mener at det er en "møkkete" by, Far kaller det drittbyen.

Innbyggerne legger trykk på "feil" steder i ord, plenti med A-endinger, rulletobakk, harry biler. osv. - Er det jeg har hørt, og flaut nok: Selv lagt en mening om.

Dette er det venner, bekjente og resten av "byen" som mener. (så klart ikke alle)

Men nøyaktig, hva er det som gjør Drammen så "harry"?
Jeg har hørt det var verre før, men likevel, hva?

Anonymous poster hash: 82a55...322
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først og fremst søppelfolkene som bor der.

Anonymous poster hash: 3d4ee...9a8
  • Liker 2
Skrevet

Begrunn :)

Skrevet

Det har bare utviklet seg gradvis. Om du går en del år tilbake var Drammen en usedvanlig lite pen by, men de har satset voldsomt på (og lyktes med) en ansiktsløftning de siste årene. Har også vært en by med en ganske høy andel sosialklienter (men ikke høyest, så det forklarer ikke alene noe), glad i countrymusikk og biler og akkurat så langt unna Oslo at den har havnet utenfor det oslobegrepet Lillestrøm og Asker har havnet under. Dialekten ligner på oslomål, men bredere.

Drammen er også en by mange bare har kjørt forbi på vei til Sørlandet eller Telemark, og da har man sett man bilhavn, fabrikkpiper, motorveikryss og en ganske grå og trist by. I de fleste byer går hovedveien rundt sentrum, i Drammen ser du rett inn på torget om du ser deg til høyre på vei sørover. I tillegg var det noen sketsjer av Herodes Falsk for en del år siden om Drammen som harrybyen, men det var kanskje mer en følge av harrystempelet enn årsaken til. En del drammensere trykket også harrystempelet til sitt bryst, og det hjalp neppe.

Så stempelet er delvis historisk og delvis ufortjent, og mye av det er bare vennlig spøking med byen. Drammen er etter hvert en ganske fin by, med rent Høyre-flertall (det gjør dem ikke automatisk ikke-harry, men du ser poenget), stigende utdanningsnivå og kort pendleravstand til jobber i Oslo.

Anonymous poster hash: e0f59...f1a

• Liker 4
Skrevet

Strømsgodset

• Liker 1
Skrevet

Du har tydeligvis ikke vært der .......og hvorfor bryr du deg egentlig?

Anonymous poster hash: ba5a7...6fb
  • Liker 2
Skrevet

Paradise Hotel-deltakerne er et godt bilde på hvordan menneskene i Drammen er.

De er høye på pæra, tror at tribal-tatoveringer er kult, elsker å kjøpe klær på Planet Fashion(verdens mest harry klesbutikk med falske, rosa blingbling-t-skjorter med D&G), de henger på McDonalds og det er ingen som har lest en eneste bok. :-)))

Ok, satt på spissen, men 9/10 av de som gikk i klassen min da jeg gikk på skole i Drammen var sånn.

Anonymous poster hash: 481ff...282
  • Liker 4
Skrevet

Du har tydeligvis ikke vært der .......og hvorfor bryr du deg egentlig?

Anonymous poster hash: ba5a7...6fb

Sambo foreslo at vi skulle flytte tilbake til hans hjemby... Drammen.

Jeg ble skeptisk for jeg har hørt hvor "utrolig harry" det er der.

Skrevet

Når alt kommer til alt tror jeg Drammen bare ble en by som mange liker å mene negativt om, men som de færreste kjenner til. Er nok mye i at det er den største byen som ligger i nærheten av Oslo, og at det liksom er så mye hippere der! Drammen var en grå og kjedelig by som fungerte som et veikryss for de fleste. Ingen pen by for å si det slikt. Dialekten var bred også ;).

Derimot tror jeg ikke Drammen har hatt flere sosialklienter enn andre steder. Det har vært og er en flerkulturell by, noe som syns i enkelte bydeler, men igjen, ikke noe verre enn Oslo..

Dialekten nærmer seg sakte men sikkert oslo-dialekt med den yngste generasjonen, og byen har blitt veldig fin de siste årene. At folk er misunnelige på fotballaget er bare forståelig, på topp som de for øyeblikket ligger!

Drammen har nok bare vært offer for at folk trenger å kalle noe harry og mislike det. Vi som bor her har jo steder vi kaller det samme! Men det betyr jo ikke at det er det likevel.. :fnise:

• Liker 2
Skrevet

For å ha det sagt: Jeg har bodd i Drammen i 11 år, og Strømsgodset er altså det eneste jeg synes er harry med byen. :) (Det har ingenting med misunnelse å gjøre, jeg har aldri likt dem.)

• Liker 1
Skrevet

Jeg har fått det inn med teskje siden jeg var barn, at Drammen er en harry by.

Onkel mener at det er en "møkkete" by, Far kaller det drittbyen.

Innbyggerne legger trykk på "feil" steder i ord, plenti med A-endinger, rulletobakk, harry biler. osv. - Er det jeg har hørt, og flaut nok: Selv lagt en mening om.

Dette er det venner, bekjente og resten av "byen" som mener. (så klart ikke alle)

Men nøyaktig, hva er det som gjør Drammen så "harry"?

Jeg har hørt det var verre før, men likevel, hva?

Nå er vel stort sett alle steder i Norge harry, og Drammen er vel neppe det verste stedet i Norge.

Mest harry folk og rølp finner en nok i Oslo. Ellers er det pussig hvor urbane folk fra bygda blir når de får bodd på Løkka en viss tid:-)

• Liker 2
Skrevet

Sambo foreslo at vi skulle flytte tilbake til hans hjemby... Drammen.

Jeg ble skeptisk for jeg har hørt hvor "utrolig harry" det er der.

Ikke vær redd for å flytte til Drammen. Som Oslo er det stor forskjell på hvordan de forskjellige bydelene er. Det finnes både "pene" og "mindre pene" bydeler.

Selv er jeg vokst opp med en avslepen dialekt, piano i stuen og med bøker i bokhyllene. For noen var jeg skikkelig soss, men andre syntes sikkert at jeg var dødsharry siden jeg er fra Drammen.

Drammen var og er en trivelig by å vokse opp i. Stor nok til at det er gode tilbud på aktiviteter og liten nok til at en treffer kjente på byen. Rundt 150.000 personer har mindre enn 20 minutter til Drammen.

Drammen er en by hvor du har 5 min til badestrand, 5 min til skogen, 5 min til alpinanlegg og 5 min til handlesteder. Alt er nært og tilgjengelig.

• Liker 2
Gjest Houdini
Skrevet

Lenge siden det var fabrikk-miljø, der ... Eh, folkene der er akkurat som de i Asker og Bærum.

Få narkiser, nytt bibliotek, renovert togstasjon.

Nesten litt kjedelig. Få tilbake igjen slitne Drammen! Drammens sjel er ødelagt!

• Liker 1
Skrevet

Det er harry folk i Drammen, ja, men det er også helt akseptable folk og områder der.

Sandnes og Stavanger er mye mer harry enn Drammen. Ellers er Notodden temmelig harry også.

Anonymous poster hash: 64fd1...0f6
  • Liker 2
Skrevet

Drammen var en direkte grell by for bare ti-femten år siden. Stygge bygninger og generelt lite pen å se på. Jeg hadde de samme fordommene som TS da jeg skulle flytte ned hit. Det gamle "ordtaket" Det er bedre med en dram i timen enn en time i Drammen, lå ganske tett opptil det jeg selv hadde hørt om Drammen by.

Men etter at jeg flyttet ned hit, har jeg forstått at det er lenge siden Drammen var så stygg og fæl.

Det er egentlig ganske koselig her, elva er ren, det er fine turstier langs den, mange bygg har fått en skikkelig oppussing og de nyere byggene har en penere og mer passende stil enn de få gamle som står igjen nede på kaia.

Hva menneskene angår, er det en høy andel tyrkere og bosniere her nede, så det er mye koselige tyrkiske sjapper nedi sentrum og du kan risikere å møte på folk som ikke snakker norsk om du leter etter noe og spør om veien, men jeg vil ikke si at det medfører noen problemer eller senker verdien på nabolaget av den grunn.

Av ulemper må jeg nevne busstilbudet. Det er dyrt å ta buss, det er ikke spesielt mye busser som går og et månedskort koster 900 kroner eller noe, så det er verdt å få seg bil eller sykkel for å komme seg rundt omkring.

Gjest FuturePrimitive
Skrevet

Drammen blir vel betegnet som litt harry fordi det er et sted krampeaktig hippe oslofolk faktisk har vært. Samme med Østfold. Og ja, jo lenger vekk fra Oslo (og Bergen, og sikkert Trondheim) du kommer, jo mer harry er det ofte, på godt og vondt. Jeg har aldri vært noe særlig i Drammen, men tipper det er litt som Fredrikstad og Moss (som jeg har vært en god del), og Follo, som jeg kommer i fra. Litt rånere, litt mer yo yo, litt mer boling, litt mer drugz, litt mer brunkrem, litt mer tribaltattiser osv. Men det betyr jo ikke at alle er sånne mennesker. Hva med f.eks Jessheim, hvor 99% av alle glamourmodeller kommer i fra? Er jo rimelig harry der også. Eller har noen av dere Oslofolk vært andre steder i midtnorge foruten Hemsedal? Ganske harry på Rena, indre folldal og gudbrandsdalen. Ta deg en tur på burgersjappene der og opplev mennesker du ikke trodde eksisterte andre steder enn på charterfeber på TV3.

Litt som meg har sikkert mange blitt preget av å bo alt for lenge i Oslo i tyveårene, men gud for en befrielse å flytte derfra igjen, tilbake på landet, hvor folk er harry. Når jeg tenker over det - hva er vel egentlig mer HARRY og TILGJORT enn hippe løkka-mennesker? Nei..jeg tar heller å ler meg skakk av tribal-bolere og glamourjenter enn av viktigper-løkka-hipstere.

• Liker 3
  • 2 uker senere...
Skrevet

TS-

Har fått den turist visningen rundt i byen nå, er da slettes ikke slik jeg trodde.. sånn egentlig.
Ser fint ut om kvelden da .. :fnise:

Skrevet

Det er megaharry at de har laget en kunstig sjøfront med stygge bygninger for å unnslippe harrystempelet.

Anonymous poster hash: b4c99...09c
Skrevet

*Godset-mentaliteten

*Dialekten

*Alt utenom sentrumskjernen ser ikke spesielt bra ut

*Alle bilselgerne

For å nevne noe.

Skrevet

Bilselgere? Er det så mange av dem?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...