Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har søkt på en jobb, og fikk en mail der jeg måtte svare på spørsmål om trivsel på jobb, ulike ting jeg foretrekker, hvordan jeg vil ha det på jobb og hva jeg setter foran andre ting... Men så kom IQ-testen. Ja, rett og slett en IQ-test. Jeg forsto omtrent ingenting, og forklaringen til oppgavene var dårlige. Jeg forsto ikke hvordan jeg skulle løse disse matematiske oppgavene i det hele tatt.

Hvorfor skal dette ha noe med hvordan jeg arbeider å gjøre? Jeg er en flink, systematisk, sosial, utadvendt, selvstendig og samarbeidsvillig person, som er flink til det jeg gjør... Hvorfor en IQ-test? Jeg er ikke noe særlig flink i matematikk, men resten av fagene er jeg veldig god i. Jeg skjønner ikke... Hvorfor skal min IQ ha noe å si? Jeg er smart nok til å lære nye ting, jeg er smart nok til å fungere i arbeidslivet.

Noen som har et logisk svar og kan hjelpe meg å forstå?

Anonymous poster hash: 7c879...858
  • Liker 1
Gjest Arbeider
Skrevet

fikk du iq-testen på mail?

da kan man jo jukse

Skrevet

Fordi IQ-tester er det mest presise målet vi har på generelt evnenivå. Langt fra perfekt, men bedre enn alt annet. IQ-tester inneholder forøvrig ikke matematikk, selv om det hender at noen bruker ordet "IQ-test" om tester som inneholder noe matte også.

Enkelt og greit. Det er neppe det eneste de legger vekt på, men det er en del av vurderingen. Kan forstå det er kjipt, men det er ikke det spor rart at enkelte bruker det i ansettelsesprosesser til noen type jobber.

Anonymous poster hash: 42c7a...a38
  • Liker 7
Skrevet (endret)

At IQ-test er den mest nøyaktige testen for å måle evnenivå er jeg grovt uenig i. Bare tull. Det er og ganske useriøst av denne arbeidsgiveren å sende testen gjennom mail. Da kan man jo bare jukse. Men kjekt for deg da.

Endret av Cordelia
  • Liker 1
Skrevet

Om han sendte den på mail, forventer han nok at du er smart nok og foretaksom nok til å jukse deg til høyest mulig score.

Slik sett er det ikke IQen din de er ute etter, men foretaksomheten din, evnen til å tilpasse deg og evnen til å alltid finne en løsning, om enn uortodoks, i en vanskelig situasjon.

...er mitt stalltips.

• Liker 4
Skrevet

Fordi IQ-tester er det mest presise målet vi har på generelt evnenivå. Langt fra perfekt, men bedre enn alt annet. IQ-tester inneholder forøvrig ikke matematikk, selv om det hender at noen bruker ordet "IQ-test" om tester som inneholder noe matte også.

Enkelt og greit. Det er neppe det eneste de legger vekt på, men det er en del av vurderingen. Kan forstå det er kjipt, men det er ikke det spor rart at enkelte bruker det i ansettelsesprosesser til noen type jobber.

Ikke akkurat presis når man sender en internettbasert test over mail :P

Skrevet

At IQ-test er den mest nøyaktige testen for å måle evnenivå er jeg grovt uenig i. Bare tull. Det er og ganske useriøst av denne arbeidsgiveren å sende testen gjennom mail. Da kan man jo bare jukse. Men kjekt for deg da.

Hvilken test mener du måler evnenivå mer nøyaktig enn IQ-test?

Anonymous poster hash: f749a...7ee

• Liker 5
Skrevet

Ikke akkurat presis når man sender en internettbasert test over mail :P

For all del. Men TS spør jo også "Hvorfor skal min IQ ha noe å si?", og svaret på det er at IQ-tester er det mest presise målet vi har på evnenivå, selv når Cordelia uten videre tar dissens fra ekspertisen på testing av generelt (/logisk-matematisk) evnenivå.

Men du har selvsagt rett i det du sier, Sophia. Meningsløst med slik test når den sendes på mail, med alle muligheter for juks og hjelp det medfører :)

• Liker 1
Skrevet

Hva slags belegg har du for å hevde dét? Det er sammenheng mellom IQ og hvor godt en gjør det i jobbsammenheng.

Anonymous poster hash: e4a40...bdc

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hvilken test mener du måler evnenivå mer nøyaktig enn IQ-test?

Anonymous poster hash: f749a...7ee

Hva slags belegg har du for å hevde dét? Det er sammenheng mellom IQ og hvor godt en gjør det i jobbsammenheng.

Anonymous poster hash: e4a40...bdc

Det finnes mange andre måter å vurdere evner på. IQ tester måler bare en del av tankeprosessen. Den vurderer ikke fagkunnskapen, samhandlingen med andre mennesker, lederegenskaper, sunn fornuft. Det er jo en grunn til at man i større grad bruker intervju, referanser, karaktererer, personlighetstester(selv om mange og er uenig hvorvidt de er brukbare). IQ tester er også noe man kan lære seg til å få høyere score på. For all del de er sikkert greie som en generell måling for å få en ide om visse deler av intelligensen(den logiske). Selfølgelig finnes det de med høy intelligens som slikt kan måles, men i en jobbsituasjon stiller den svakt sammen med andre vurderingsmåter.

Og jeg forbeholder meg retten til å avstå fra å vite min IQ. :laugh: Hvis en arbeidsgiver hadde brukt IQ test som en stor retninglinje for å velge medarbeidere, så synker mitt inntrykk av seriøsiteten til bedriften.

Endret av Cordelia
  • Liker 2
Skrevet

Vel, ts fikk i det minste en IQ-test. Jeg var på jobbintervju i forbindelse med sommerjobb i skoleetaten en gang og ble spurt om stjernetegnet mitt, fordi det var relevant for hvordan jeg kunne arbeide... O_o

Skrevet

Vel, faktum er og blir at IQ ifølge robuste studier viser seg å være den mest presise indikatoren på prestasjon i jobb. Spørs selvsagt på typen jobb, men alt i alt vesentlig mer presist enn alle andre indikatorer. Så om man skal velge bare én måte å sile kandidater på, da bør det i mange bransjer være IQ-testing. At det brukes så lite har å gjøre med at det ofte ikke er sosialt akseptert, men IQ som del av kartlegging av jobbsøkere er i vekst.

For øvrig ikke meningen å virke arrogant her, men det er liksom så lite å diskutere. IQ predikerer prestasjon bedre enn alternativene, enten du, jeg eller andre liker det eller ikke. På ingen måte feilfritt, men bedre enn annet.

Føler forresten med deg for den der, Pop. Kanskje like greit å slippe den arbeidsplassen uansett :)

• Liker 4
Skrevet

Ehh....hvordan ville du jukset på en IQ-test? Det er ikke snakk om å vite hovedstaden i Ungarn. Sannsynligvis har vedkommende fått en IQ-test modifisert og tilpasset av HR-avdelingen på den aktuelle arbeidsplassen, med en rekke oppgaver knyttet til tallforståelse, spatial (romforståelse), og sannsynligvis en del som går på logikk og informasjonsbearbeiding.

Testene til de enkelte firmaene ligger selvfølgelig ikke ute på nettet, og det er veldig vanlig blant både de største bankene, finansinstitusjonene, industribedriftene, og konsulentselskapene og benytte denne type siling (da de får ufattelig mange søknader fra mer eller mindre kompetente mennesker). Iq-nivå og prestasjon i jobber som krever stor mental kapasitet og arbeidsminne er høyt korrelert. Har man ikke mental kapasitet til å følge kompliserte prosesser, analyser og resonnementer, hjelper det dessverre ikke om man den mest sjarmerende gladlaksen i stimen, eller god til å samarbeide.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det er den mest nøyaktige måten å måle evnenivå på.

Ehh....hvordan ville du jukset på en IQ-test?

Bare å tilkalle en glup venn :P

Endret av meh
Skrevet (endret)

Nei, rett og slett fordi den bare evner et begrenset sett evner.

Ehh....hvordan ville du jukset på en IQ-test? Det er ikke snakk om å vite hovedstaden i Ungarn. Sannsynligvis har vedkommende fått en IQ-test modifisert og tilpasset av HR-avdelingen på den aktuelle arbeidsplassen, med en rekke oppgaver knyttet til tallforståelse, spatial (romforståelse), og sannsynligvis en del som går på logikk og informasjonsbearbeiding.

Testene til de enkelte firmaene ligger selvfølgelig ikke ute på nettet, og det er veldig vanlig blant både de største bankene, finansinstitusjonene, industribedriftene, og konsulentselskapene og benytte denne type siling (da de får ufattelig mange søknader fra mer eller mindre kompetente mennesker). Iq-nivå og prestasjon i jobber som krever stor mental kapasitet og arbeidsminne er høyt korrelert. Har man ikke mental kapasitet til å følge kompliserte prosesser, analyser og resonnementer, hjelper det dessverre ikke om man den mest sjarmerende gladlaksen i stimen, eller god til å samarbeide.

Som meh, sa man har muligheten til å jukse hvis man ikke har andre over seg. Det å ha en mental kapasitet til å følge kompliserte prosesser har man jo bevist ved å gjennomføre studier i fagfeltet med gode resultater. Her får man også mer relevante oppgaver og fagproblemer å løse og gå gjennom også. Man kan være så logisk intelligent man vil, men hvis man ikke har andre egenskaper ved siden av som er relevante kommer man sjelden langt, med mindre man skal sitte isolert i et rom. Faktisk oppnådde resultater fra andre arneidsplasser er også viktige faktorer for mange arbeidsgivere. Jeg mener det er mer relevant, at man faktisk har gjennomført noe suksessfult i den virkelig verden.

Men nå har vi avsport denne tråden. Sorry ts.

Endret av Cordelia
  • Liker 2
Skrevet

Nei, rett og slett fordi den bare evner et begrenset sett evner.

Som meh, sa man har muligheten til å jukse hvis man ikke har andre over seg. Det å ha en mental kapasitet til å følge kompliserte prosesser har man jo bevist ved å gjennomføre studier i fagfeltet med gode resultater. Her får man også mer relevante oppgaver og fagproblemer å løse og gå gjennom også. Man kan være så logisk intelligent man vil, men hvis man ikke har andre egenskaper ved siden av som er relevante kommer man sjelden langt, med mindre man skal sitte isolert i et rom. Faktisk oppnådde resultater fra andre arneidsplasser er også viktige faktorer for mange arbeidsgivere. Jeg mener det er mer relevant, at man faktisk har gjennomført noe suksessfult i den virkelig verden.

Men nå har vi avsport denne tråden. Sorry ts.

Det er nok av folk med både gode karakterer, sosiale evner, og relevant arbeidserfaring. IQ er en sterk predikator på hvordan du klarer å anvende eksisterende kunnskap på nye problemstillinger blant annet, og det er noe arbeidsgiver virkelig verdsetter. Jeg tror vi kan konkludere med at når Norges største og mest presitsjefylte og fremgangsrike selskaper bruker disse metodene, så er det ikke noe de gjør med hode under armen. Dette er Norges beste HR-folk som garantert har store mengder data på hvilke parametere som predikerer god ansattatferd. Og hvis du lurte bruker de også personlighetstester og andre type redskaper, så det er ikke sånn at hvis man "bare" har 106 i iq så går man rett i dunken. Men det er en del av et helhetsinntrykk og med på å fortelle en historie om den enkelte jobbsøker.

• Liker 2
Skrevet

Store selskaper sitter ikke nødvendigvis på fasitten. Det er jo like som det samme prinsippet at man ikke vet noe om en IQ test er til noe bruk før en faktisk har sett om personen kan bringe dette til det virkelig liv gjennom virkelig resultater. En IQ test sier for vanlig arbeidsgivere fint lite om personen som medarbeider i et selskap. Det finnes andre tester og verktøy som etter mitt syn er mye mer effektive.Kvalitet kan vurderes på mange forskjellige måter. Men nå går vi i ring. Tror ikke man blir enige om dette uansett. Og som sagt nå har vi vel avsport tråden en smule.

• Liker 1
Skrevet

Bare å tilkalle en glup venn :P

Det blir sikkert kjempemorsomt når du starter i jobben, og det tar arbeidsgiver 3 dager å oppdage at du ikke innehar de evnene du har løyet på deg, og du blir oppsagt innen kort tid og aldri vil få jobbe i firmaet igjen. Hvis du tenker "hm, får vel ringe Grete da", så er du såppass lite glup at du burde droppe hele greia og trekke søknaden din.

Jeg har vært igjennom en slik omfattende prosess, den inkluderte IQ-test med fokus på logikk og sammenhenger, personlighetstest, stresstest, kort intervju på telefon, dybdeintervju over videokonferanse og case i teamarbeid. Den morsomste ansettelsesprosessen jeg har vært med på! Dette var staget av en bedrift som kommer til å kjøre slike runder for oss når vi er ferdig utdannet, så var ingen jobb i enden av prosessen denne gangen. Men man fikk en detaljert oversikt over personlig score og lignende. Gøy :)

Anonymous poster hash: 87a58...68e

• Liker 1
Skrevet

Store selskaper sitter ikke nødvendigvis på fasitten. Det er jo like som det samme prinsippet at man ikke vet noe om en IQ test er til noe bruk før en faktisk har sett om personen kan bringe dette til det virkelig liv gjennom virkelig resultater. En IQ test sier for vanlig arbeidsgivere fint lite om personen som medarbeider i et selskap. Det finnes andre tester og verktøy som etter mitt syn er mye mer effektive.Kvalitet kan vurderes på mange forskjellige måter. Men nå går vi i ring. Tror ikke man blir enige om dette uansett. Og som sagt nå har vi vel avsport tråden en smule.

Jeg kan komme på mange bransjer der jeg som sjef hadde satt pris på å la søkere gå igjennom en IQ-test. Vet ikke hvilke egenskaper du mener man ikke kan måle som er relevant for å være medarbeider, men at man har respekt for kolleger, arbeidsplassen og sine egne oppgaver er uansett noe jeg vil sette som et krav og regne med, uten å ha behov for å teste det. En ansatt som er rasjonell, bruker sine logiske sanser, er effektiv, tenker kjapt og ser sammenhenger er gjerne en jeg ville ansatt, uansett om vedkommende skal jobbe som sykepleier, elektriker, finansanalytiker eller selger. Ville supplert med en personlighetstest om samarbeid og evne til å stole på andres avgjørelser er viktig.

Anonymous poster hash: 87a58...68e

• Liker 2
Skrevet

For alle del som en samlet del kan det sikkert være greit. Mnen som andre over her som påstår at det er den mest nøyaktige testen er jeg uenig.

Uansett tror jeg ikke jeg ville vite resultatet av en sånn test uansett. *grøss"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...