Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

(Jeg skrev egentlig et lengre innlegg, men fordi alt teksten plutselig forsvant, så skriver jeg alt på nytt, bare en kortere versjon).

Jeg føler jeg har valgt helt feil yrke... :(

Før jeg begynte på studiet, fikk jeg informasjon om de forskjellige yrkene fra venner jeg hadde som jobbet i barnehage og skole. Følte jeg valgte rett, da praksisen i barnehagene sto til forventningene.

Men, nå som jeg har jobbet i barnehage selv, og sett hvordan det EGENTLIG er, så vil jeg bare vekk vekk vekk!!!

Det er mange grunner til at jeg mistrives, men det jeg har størst problemer med å takle er de illsinte og aggressive foreldrene som bare ser sitt barn og som ikke skjønner at vi har 23 andre barn på avdelingen å se etter.

Jeg orker ikke lenger å bli skjelt ut av urimelige foreldre etter endt barnehagedag. Jeg når jeg sier urimelig, så mener jeg ikke at vi ikke tar godt vare på barna, men det stilles sære krav til alt fra hva barnet kan/ikke kan lage, hvilke farger barna kan tegne med, hvilken lue som skal på til for- og ettermiddagsutetiden - den med rosa eller den med lilla striper. Og hvis vi glemmer noe av dette så er vi inkompetente, late og dumme mennesker som ikke bryr oss om barna...

Jeg ønsker meg over i skolen, der jeg kan ha mye kontakt med barna og minimal kontakt med foreldre.
Det er det jeg ser for meg, men stemmer det? Hvordan fungerer det å være lærer om man ikke vil være kontaktlærer? MÅ man være kontaktlærer for en klasse f.eks.?

Dersom man må det, hvor mye kontakt har man med foreldrene?

Finnes det andre alternativer for en med førskolelærerutdanning?

Jeg ønsker ikke å videreutdanne meg for ingenting, derfor jeg lurer. Vil ikke angre på enda en utdanning.

Anonymous poster hash: 93171...b57
Videoannonse
Annonse
Skrevet

(Jeg skrev egentlig et lengre innlegg, men fordi alt teksten plutselig forsvant, så skriver jeg alt på nytt, bare en kortere versjon).

Jeg føler jeg har valgt helt feil yrke... :(

Før jeg begynte på studiet, fikk jeg informasjon om de forskjellige yrkene fra venner jeg hadde som jobbet i barnehage og skole. Følte jeg valgte rett, da praksisen i barnehagene sto til forventningene.

Men, nå som jeg har jobbet i barnehage selv, og sett hvordan det EGENTLIG er, så vil jeg bare vekk vekk vekk!!!

Det er mange grunner til at jeg mistrives, men det jeg har størst problemer med å takle er de illsinte og aggressive foreldrene som bare ser sitt barn og som ikke skjønner at vi har 23 andre barn på avdelingen å se etter.

Jeg orker ikke lenger å bli skjelt ut av urimelige foreldre etter endt barnehagedag. Jeg når jeg sier urimelig, så mener jeg ikke at vi ikke tar godt vare på barna, men det stilles sære krav til alt fra hva barnet kan/ikke kan lage, hvilke farger barna kan tegne med, hvilken lue som skal på til for- og ettermiddagsutetiden - den med rosa eller den med lilla striper. Og hvis vi glemmer noe av dette så er vi inkompetente, late og dumme mennesker som ikke bryr oss om barna...

Jeg ønsker meg over i skolen, der jeg kan ha mye kontakt med barna og minimal kontakt med foreldre.

Det er det jeg ser for meg, men stemmer det? Hvordan fungerer det å være lærer om man ikke vil være kontaktlærer? MÅ man være kontaktlærer for en klasse f.eks.?

Dersom man må det, hvor mye kontakt har man med foreldrene?

Finnes det andre alternativer for en med førskolelærerutdanning?

Jeg ønsker ikke å videreutdanne meg for ingenting, derfor jeg lurer. Vil ikke angre på enda en utdanning.

Hva med å la barna velge selv hvilke farger de vil bruke?

Anonymous poster hash: 1ae25...035

Skrevet

Har du prøvd å jobbe i sfo da?

Gjest halebein
Skrevet

Foreldrene endrer seg ikke så mye mer når barna er over i skolen, men mindre sære krav enn i bhg. Vil jeg tro.

Skrevet

Hva med å la barna velge selv hvilke farger de vil bruke?

Nei, for noen foreldre vil ikke at jente-barna skal fargelegge med f.eks. rosa eller lilla. Det samme gjelder gutteforeldre som ikke vil at barna skal fargelegge med grønn eller svart... Og de står på kravene sine om at vi skal samarbeide med barnets hjem. Vi forteller jo om våre praksiser og verdier, men foreldre tar det ikke til seg og skal ha det på sin måte. Dersom man jobber pedagogisk riktig, men mot foreldrenes ønske, så får man kjeft og represalier... Så da gjør man enten ikke jobben sin i følge kontrakten med arbeidsgiver og rammeplanen og hører ikke noe, eller så gjør man jobben sin slik man skal og får kjeft av foreldre som har "sagt ifra om dette maaange ganger og er lei av at vi ikke gjør som vi blir bedt om"...

Skrevet

Har du prøvd å jobbe i sfo da?

Nei, er det annerledes der? Må man ikke møte foreldre på slutten av hver dag der også?

Skrevet

Foreldrene endrer seg ikke så mye mer når barna er over i skolen, men mindre sære krav enn i bhg. Vil jeg tro.

Det er sikkert det samme der, men da møter man de sjeldnere.

Eller, det er det jeg TROR og derfor jeg spør om dette er en bedre løsning for meg som vil jobbe med barn men ha minst mulig å gjøre med foreldrene. :)

Må man være klasseforstander? Jeg ser for meg at klasseforstanderne har ansvaret for foreldresamarbeidet, mens de andre lærerne 'bare' har fag. Jeg mener å huske at da jeg gikk på barneskolen hadde vi en klasseforstander i matte og naturfag som også hadde elevsamtaler og foreldresamtaler med oss. Lærerne i norsk, gym, RLE og samfunnsfag hadde ikke noe med foreldrene/oss som elever å gjøre utover sine undervisningstimer.

Skrevet

Høres sært ut... Jeg jobber ikke i småskolen så altfor mye, men har jo en del kjennskap til skolen og foreldre.. Man kan fint jobbe i skolen uten å være kontaktlærer, og da vil man jo minimere foreldrekontakten som det virker som du ønsker. Ikke noe i veien med å søke stillinger i skolen! :)

Gjest Caroline55
Skrevet (endret)

.

Endret av Caroline55
Skrevet

Huffda! Jeg har utrolig nok vært borte i svært få foreldre som er sære på de måtene du beskriver, kanskje du heller burde jobbe i en annen barnehage?

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som du burde velge en annen barnehage, ja. Har aldri vært borti så urimelige krav.

Anonymous poster hash: 743c6...5d7
  • Liker 1
Skrevet

Dersom du heller vil bli lærer, så må du ta hele lærerutdanning en. Ingen unntak. Det er vel (heldigvis) slutt på å kunne ta halvår ped for så å kunne jobbe i småskolen. Og nå blir det enda større krav til utdanningen - H og FrP ønsker å utvide lærerutdanningen til 5-årig master.

Anonymous poster hash: 70b8d...f95

Skrevet

Dersom du heller vil bli lærer, så må du ta hele lærerutdanning en. Ingen unntak. Det er vel (heldigvis) slutt på å kunne ta halvår ped for så å kunne jobbe i småskolen. Og nå blir det enda større krav til utdanningen - H og FrP ønsker å utvide lærerutdanningen til 5-årig master.

Anonymous poster hash: 70b8d...f95

Men man kan vel jobbe i småskolen med førskoleutdanning? Vi har mange førskolelærere hos oss.. De fleste har jo såklart 4. året, men noen har ikke det heller eller har tatt det mens de jobbet.

Skrevet

Nei, er det annerledes der? Må man ikke møte foreldre på slutten av hver dag der også? Anonymous poster hash: 93171...b57

Har verken jobbet på barnehage eller sfo, men barna på sfo er jo eldre og klarer seg mer selv. De kler på seg selv når de skal leke ute, og de sitter gjerne og tegner for seg selv. Men jo, du må jo prate med foreldrene på slutten av dagen.

Skrevet

Men man kan vel jobbe i småskolen med førskoleutdanning? Vi har mange førskolelærere hos oss.. De fleste har jo såklart 4. året, men noen har ikke det heller eller har tatt det mens de jobbet.

Dette stemmer. Jeg trenger "bare" et år med 'videreutdanning'. GLSM heter det. :)

Skrevet

Nei, for noen foreldre vil ikke at jente-barna skal fargelegge med f.eks. rosa eller lilla. Det samme gjelder gutteforeldre som ikke vil at barna skal fargelegge med grønn eller svart... Og de står på kravene sine om at vi skal samarbeide med barnets hjem. Vi forteller jo om våre praksiser og verdier, men foreldre tar det ikke til seg og skal ha det på sin måte. Dersom man jobber pedagogisk riktig, men mot foreldrenes ønske, så får man kjeft og represalier... Så da gjør man enten ikke jobben sin i følge kontrakten med arbeidsgiver og rammeplanen og hører ikke noe, eller så gjør man jobben sin slik man skal og får kjeft av foreldre som har "sagt ifra om dette maaange ganger og er lei av at vi ikke gjør som vi blir bedt om"...

Det er noe av grunnen til at jeg foreslår at alle barnehager bør privatiseres. Da kan hver barnehage sette sine regler og om foreldre ikke er fornøyd så kan de bytte barnehage.

Mer valgfrihet for den enkelte og mindre detaljstyring.

Skrevet

Det er sikkert det samme der, men da møter man de sjeldnere.Eller, det er det jeg TROR og derfor jeg spør om dette er en bedre løsning for meg som vil jobbe med barn men ha minst mulig å gjøre med foreldrene. :) Må man være klasseforstander? Jeg ser for meg at klasseforstanderne har ansvaret for foreldresamarbeidet, mens de andre lærerne 'bare' har fag. Jeg mener å huske at da jeg gikk på barneskolen hadde vi en klasseforstander i matte og naturfag som også hadde elevsamtaler og foreldresamtaler med oss. Lærerne i norsk, gym, RLE og samfunnsfag hadde ikke noe med foreldrene/oss som elever å gjøre utover sine undervisningstimer. Anonymous poster hash: 93171...b57

Jeg kjenner få lærere som jobber som faglærere i barneskolen. Jeg jobber i ungdomsskolen, og hos oss er også majoriteten kontaktlærere. Alle intervjuene jeg var på i grunnskolen var vel faktisk kontaktlærerstilling. Jeg har også kontakt med foreldre til barn som jeg ikke er kontaktlærer for, i forbindelse med fag. Men altså, alle foreldre er faktisk ikke sære og vrange.

Gjest halebein
Skrevet

Hos oss har vi 2-3 faglærere pr team. Disse har gjerne sosialfag som mat og helse eller kunst og håndverk eller musikk. Så har de gjerne undervisning på alle trinn i fagene. Ungdomsskole vel og merke.

Gjest halebein
Skrevet

*spesialfag, skulle det stå. Autokorrekur...

Gjest halebein
Skrevet

*spesialfag, skulle det stå. Autokorrekur...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...