Gjest Kokken Thor Skrevet 30. april 2004 #1 Skrevet 30. april 2004 Innbakt reindyrfillet med ovnstekte poteter. Så her gjør du! Smør reindyrfilleten (evt. indre/ytre fillet av storfe) inn med med basilikum og hvitløk. Pensle den med smør. Kjevle ut butterdeig og pakk filleten inn i denne. Ovnen på 180C og inn med den på skypanne i 45-60 minutter. TILBEHØR Kutt poteter i båter. krydres med basilikum og hvitløk. Kast dem i skypannen sammen med filleten når 30 minutter gjenstår. Kutt opp løk, paprika, sopp og gulrøtter (også kålrom hvis du vil) Kast dem i en steikepanne som er oppvarmer fra før. Glasser dem ved å stø sukker over dem. Stek dem til de er passe møre og gyldne. SAUS: Serveres med rødvinssaus - gjerne hjemmelaget, det er ikke så vanskelig. Drikke: Sør-Afrikansk Rødvin : Allesverloren - Kraftig spennende rødvin. Pris 120,- varenummer på polet 14698 - Fantastisk Eller..... Argentinsk: La Celia Reserva Malbec - nydelig mørk "varm" vin Pris 117,- varenummer 20025 - Aldeles nydelig. eller..... nok en argentiner..... Masi Passo Doble 2000. Dette er nydelig mørk og kraftig den også. pris 130,- Varenummer 41823 - En opplevelse. Prøv dette!!!!! God helg hilsen Kokken Thor
Gjest Anonymous Skrevet 30. april 2004 #3 Skrevet 30. april 2004 Dette hørtes godt ut! Skal printe ut oppskriften og spare den til høsten!
jordbær Skrevet 30. april 2004 #4 Skrevet 30. april 2004 Oooh.. Jeg vil ha reinsdyrkjøtt! (Ikke joikaboller, nei!) Hvorfor koster det en formue her sørpå? :evil: Kokken Thor: Oppskriften din ser himmelsk ut! (Kan du ikke stille opp som KG-treff-kokk?
Gjest Kokken Thor Skrevet 5. mai 2004 #5 Skrevet 5. mai 2004 Takk for hyggelige tilbakemeldinger. Jo det er faktisk kjempegodt, en passe "ekstrem" rett som det er mulig å finne viner til som blir en del av måltidet og garnityren. Maten og vinen.....de er de vi lever av og for...... Helsing Kokken Thor
Gjest Jamila Skrevet 6. mai 2004 #6 Skrevet 6. mai 2004 Kokken Thor! Hva med en ønskerett denne uken-- noe lett og damete for en fredag med forhåpentligvis fint vær? Har du noe godt å by på? J
Lula Skrevet 7. mai 2004 #7 Skrevet 7. mai 2004 Smør reindyrfilleten (evt. indre/ytre fillet av storfe) inn med med basilikum og hvitløk. Pensle den med smør. Kjevle ut butterdeig og pakk filleten inn i denne. Ovnen på 180C og inn med den på skypanne i 45-60 minutter. Jeg ville helt klart brunet fileten før jeg pakket den inn i butterdeigen.
Gjest Kokken Thor Skrevet 7. mai 2004 #8 Skrevet 7. mai 2004 Heisann! Du kan brune filetten hvis du vil sperre kjøttsaften inne, jeg har med vilje ikke brunet den for at saften skal sive ut i mellomrommet som oppstår mellom butterdeigen og kjøttet. Noe lett og damete? Tja...... Blåskjell er lett, og kanskje damete? Nydelig er det i alle fall og det begynner å bli tiden for slik mat. ....det er hva jeg kaller en smak av sommer! Gjør slik: Kjøp en billig 1/2 flaske hvitvin på Polet. Tørr eller halvtørr spiller ingen rolle. Ha ca 2dl i bunnen av en gryte + litt vann. Tilsett purre, chilli, sjarlottlauk og kanskje en gulrot hakket i skiver, i passe mengder. Ha i litt pepper og salt. Legg så blåskjellene i gryta. Og sett på platen. Husk blåskjellene skal dampes på toppen av godbitene. Nå skjellene har åpnet seg er de ferdige. Kast skjellene som ikke åpner seg. Serveres med det som er igjen i gryta (kraften)i en dyppe-tallerken ved siden av skjellene. Kjøp en pariserloff og dypp i kraften og spis dette sammen med blåskjellene. Dette er godt. Husk at denne kraften er ypperlig til basis for fiskesuppe hvis dere vil utvide måltidet, Vintips: Domaine Sainte Clair - Sainte Bris 116,- på Polet, varenummer 2001501 Eller hvis du vil ha en liten antydning til sødme i vinen Mosbacher Riesling Kabinett Trocken 106,- Varenummer 2011901.
Lula Skrevet 7. mai 2004 #9 Skrevet 7. mai 2004 Heisann! Du kan brune filetten hvis du vil sperre kjøttsaften inne, jeg har med vilje ikke brunet den for at saften skal sive ut i mellomrommet som oppstår mellom butterdeigen og kjøttet. Nå ja, jeg hadde uansett brunet kjøttet. At kjøttsaften renner ut i butterdeigen ser jeg ikke på som er fordel akkurat!!!
Gjest Kokken Thor Skrevet 7. mai 2004 #10 Skrevet 7. mai 2004 Heisann Ja du om det og hver sin smak.... Synes det i tillegg til å gjøre buttedeigen litt mer "crispy" fremhever villtsmaken. men det er jo en smaksak Nam nam hilsen Kokken Thor
Nilma Skrevet 7. mai 2004 #11 Skrevet 7. mai 2004 Synes det i tillegg til å gjøre buttedeigen litt mer "crispy" fremhever villtsmaken. Kjøttsaft som renner ut i butterdeigen må da gjøre den bløt, ikke "crispy".
Gjest Kokken Thor Skrevet 7. mai 2004 #12 Skrevet 7. mai 2004 Heisann igjen Med grillelementet på, og jevnlig snuing av kjøttet blir ikke dette noe problem. Bruker grillelementet for å få potetene sprø også. Nam nam Hilsen Kokken Thor
Lula Skrevet 7. mai 2004 #13 Skrevet 7. mai 2004 Kjøttsaft som renner ut i butterdeigen må da gjøre den bløt, ikke "crispy". Synes det i tillegg til å gjøre buttedeigen litt mer "crispy" fremhever villtsmaken. Med grillelementet på, og jevnlig snuing av kjøttet blir ikke dette noe problem. Da er det GRILLELEMENTET som gjør butterdeigen crispy, og ikke kjøttsaften. Væske kan ikke gjøre butterdeig sprøtt, heller tvert i mot.
Gjest Kokken Thor Skrevet 7. mai 2004 #14 Skrevet 7. mai 2004 :o Yes da er vi enige! Hilsen Kokken Thor
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå