Tonka Skrevet 6. oktober 2013 #1 Skrevet 6. oktober 2013 Jeg skal bytte forlommer på en bukse for lillebror. De er for korte (ting faller ut hvis han setter seg ned - veldig irriterende), og han er en liten dandy, så han vil gjerne ha hele lomma byttet i stedet for at jeg bare skjøter på den som allerede er der. Har noen av dere gjort dette før? Noen tips til hva jeg bør tenke på? Er det en vanskelig jobb? Det ser jo nokså enkelt ut, men det har en tendens til å vise seg underveis når jeg syr at ting ikke er så enkle som de ser ut til....
metempsychosis Skrevet 6. oktober 2013 #2 Skrevet 6. oktober 2013 Jeg ville gjort følgende: - Begynn med én lomme (da har du noe å dobbelt-sjekke med) - Merk med kritt på lomma om det er den delen som sitter mot buksa eller mot låret - Noter på ett ark hvor bredt søm-heftet er (dette kommer til å trenges når man syr på de nye lommene) - Dissosiere den eksisterende lommen fra buksa ved å ta bort sømmene (forsiktig) - Når du har lomma for seg, ta vekk sømmene som holder den sammen Nå har man foran seg: Ett stykke stoff som før utformet lommen eller to stykker stoff som utformet lommen (alt etter hvordan det var sydd sammen) - Rett ut lomma ved å stryke den. - Dra frem silkepapir, bakepapir eller annet papir som man ser godt igjenom - Legg papiret på det som engang var en lomme og tegn opp de ytre linjene (det er lettere om man setter noe tungt på papiret, slik at det ikke sklir når du tegner) - Noter indikasjonene (mot buksa/mot låret) og klipp etter den ytre linja. Dermed har vi en (eller to, ettersom hvordan lomma var sydd sammen) mal å gå etter - Forleng malen til ønsket størrelse - Kopier over på det nye lomme stoffet, klipp ut, sy sammen, sy på, Voilà! Det er ihvertfall slik jeg ville gjort det ^^ 1
Tonka Skrevet 6. oktober 2013 Forfatter #3 Skrevet 6. oktober 2013 Tusen tusen takk! Det hørtes ut som en perfekt plan - takk for at du tok deg tid. Da er det frem med nål og tråd (og mønsterpapir, o.s.v.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå