AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2013 #1 Skrevet 6. oktober 2013 Vasker du det på nytt? Eller bare hiver du det i tørketrommelen eller henger det til tørk, slik at du senere går med klær som visstnok er fulle av bakterier? Eller har du aldri noensinne glemt klærne i minst en time i vaskemaskinen etter at vasken er ferdig? http://www.dagbladet.no/2013/10/06/tema/helse/kk/aller/klesvask/29596196/ Lar du klærne ligge i vaskemaskinen? Etter bare én time bør de faktisk vaskes på nytt. Setter du på en vask før du drar på jobben kan du tabbe deg ut på to plan. Det ene er at det brannmessig ikke er anbefalt å la tørketrommel og vaskemaskin gå når du ikke er i huset. Det andre er at ferdigvaskede klær ikke bør ligge i vaskemaskinen i mer enn én time. Da begynner nemlig bakteriekoloniene å vokse. Begår du denne vasketabben, bør du faktisk vaske klærne på nytt når du kommer hjem. Bakterier stortrives der det er vått. Anonymous poster hash: d7049...25a 1
Gjest kattinka Skrevet 6. oktober 2013 #2 Skrevet 6. oktober 2013 Oj. Takk for interessant lesning. Setter ofte på en vask før jobb, altså rundt kl syv, og kommer hjem kl 15.30. Det skal jeg ikke gjøre igjen.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2013 #3 Skrevet 6. oktober 2013 Jeg har ikke dødd ennå og skal ikke jobbe på sykehus med klærne mine så tenker det går fint jeg! Anonymous poster hash: 5afad...dbb 12
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2013 #4 Skrevet 6. oktober 2013 Oj. Takk for interessant lesning. Setter ofte på en vask før jobb, altså rundt kl syv, og kommer hjem kl 15.30. Det skal jeg ikke gjøre igjen. Men du lever vel fortsatt..? Altså har du ikke tatt skade av dette? Farlig med for mye hysteri også! Anonymous poster hash: d7049...25a 5
Serafina. Skrevet 6. oktober 2013 #5 Skrevet 6. oktober 2013 Men du lever vel fortsatt..? Altså har du ikke tatt skade av dette? Farlig med for mye hysteri også! Anonymous poster hash: d7049...25a Pga brannfaren bør man la være å vaske klær mens man er borte. Mitt tøy skal ha ligget ganske mye lenger ferdig vasket i maskinen enn en time før jeg vasker det på nytt. 8
Kamikatze Skrevet 6. oktober 2013 #6 Skrevet 6. oktober 2013 (endret) Har maskinen god sentrifuge, holder nok klærne ut i både to og tre timer. Står vaskemaskinen kjølig, i kjeller for eksempel, går det enda en liten stund innen basseluskene begynner å bygge rede i trusa. Går sikkert greit å skylle bort en hel haug av dem ved å kjøre ekstra skylleprogram med sluttsentrifugering, om du synes tiden har gått for fort.. Mye av greia er at vi vasker ved for lav temperatur i utgangspunktet. Da dreper vi ikke bakterier; vi bare skremmer dem litt. Endret 6. oktober 2013 av Kamikatze 2
Gjest Rodion Raskolnikov Skrevet 6. oktober 2013 #7 Skrevet 6. oktober 2013 Tar det ut og henger det opp Det gjør ikke noe at det ligger en time men om det hadde vært i vaksemaskinen en dag da hadde jeg vasket det om igjen 2
Gjest Blubberella Skrevet 6. oktober 2013 #8 Skrevet 6. oktober 2013 Jeg setter aldri maskinen på før jeg går på jobb både på grunn av brannfare, men også fordi jeg synes det er for lenge å la klærne ligge sammenklemt i fuktig tilstand. Da tenker jeg ikke så mye på bakteriene i seg selv men det at det kan bli litt uggen lukt. Blir de liggende en time eller to bryr jeg meg døyten og henger opp klærne som normalt. 2
Cata Skrevet 6. oktober 2013 #9 Skrevet 6. oktober 2013 Jeg tørker det. Tror uansett ikke bakterier trives så godt i tørt tøy, og lurer for øvrig på hvorfor det er så livsfarlig med eventuelle bakterier i tøyet så lenge man ikke har åpne sår under. Men må vel tilføye at det har hendt en eller to ganger i mitt voksne liv jeg har glemt vasken såpass lenge som en time. Vasker nemlig aldri om natta eller når jeg er ute, så jeg hører at maskinen stopper. 2
Gjest Euforia Skrevet 6. oktober 2013 #11 Skrevet 6. oktober 2013 Jeg kan fint la det gå 10 timer før jeg henger det opp. Ingen skade skjedd. Kjenner ingen som henger det opp med en gang vaskemaskinen piper. 7
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2013 #12 Skrevet 6. oktober 2013 Jeg kan fint la det gå 10 timer før jeg henger det opp. Ingen skade skjedd. Kjenner ingen som henger det opp med en gang vaskemaskinen piper. Hele poenget er at det faktisk ER skade skjedd om du lar de ligge. Anonymous poster hash: d7049...25a
Kara W Skrevet 6. oktober 2013 #13 Skrevet 6. oktober 2013 Én time? Er det virkelig folk som gidder å bry seg om slikt? Før det er gått et døgn bryr jeg meg virkelig ikke, og da er jeg mer bekymret for mugglukt enn bakterier. Folk idag er helt hysteriske for alt som kan minne om bakterier. 8
Mars Skrevet 6. oktober 2013 #14 Skrevet 6. oktober 2013 Heng det opp. I vår familie er me ikkje plaga med allergi. Me er ei heller immunforsvar-svak. Eg ser ingen grunn til å bli hysterisk. Eg set derimot aldri på maskina når eg søv eller forlét heimen, grunna brannfaren 1
Gjest Houdini Skrevet 6. oktober 2013 #16 Skrevet 6. oktober 2013 Jeg tenker at det verste er at hvis det begynner å brenne og ingen er hjemme - da får man ikke noe igjen på forsikringen? Jeg bryr meg ikke noe om det er 6 timer siden vasken er ferdig, akkurat de bakteriene har jeg ikke så vondt av uansett.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2013 #17 Skrevet 6. oktober 2013 Jeg pleier å henge opp så fort jeg hører maskina begynne å pipe, for lyden er så irriterende.. Maskina står aldri på om jeg ikke er hjemme. Hadde en maskin som ikke pep før. Hendte seg at jeg glemte klærne i flere timer da. Da jeg hørte maskina ikke gikk lenger, tenkte jeg at jeg henger opp "etterpå" og vips.. Da lukta klærne litt rart og ble vasket en gang til. Anonymous poster hash: 1af0a...818
Gjest Houdini Skrevet 6. oktober 2013 #18 Skrevet 6. oktober 2013 Jeg vasker tom maskin noen ganger på 90 grader, hjelper sikkert på.
Silfen Skrevet 6. oktober 2013 #19 Skrevet 6. oktober 2013 Bare å pøse på med tøymykner, så lukter det godt helt til dagen etterpå og det henges så fint opp. 1
Gjest Nikee Skrevet 6. oktober 2013 #20 Skrevet 6. oktober 2013 Det første jeg gjør er å lukte på dem, lukter de ok så henges de opp til tørk som vanlig. Ingen fare skjedd. Pleier å sette på en vask før jeg går på forelesning, er borte i litt over to timer, og det er som regel alltid en eller flere i leiligheten så den er aldri helt alene heller
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå