Gjest Pterodactylkake Skrevet 30. april 2004 #1 Skrevet 30. april 2004 Min "søk" står det bare finner ikke siden på, så jeg tar meg bry til å mase Jeg har hørt at noen mister mensen helt, men også noen får den så stopper den ikke før sprøyta er oppbrukt... og at hvis de setter den feil kan du bli dritstygg blå på rompa og går ikke vekk på lenge kan dere i litt om erfaringer? For jeg begynner å gå lei av piller, pillemas!
jordbær Skrevet 30. april 2004 #2 Skrevet 30. april 2004 Ang. mensen. Noen mister mensen fra første dag. Andre mister mensen etter en stund. Noen får uregelmessige blødninger i flere mnd... Sprøyta skal settes i en stor muskel. F.eks. rumpa eller låret. Jeg ble ikke blå og jeg har veldig lett for å få blåmerker. MEN! Hadde jeg vært deg, ville jeg ikke vurdert p-sprøyta.. Jeg sliter den dag i dag med ettervirkninger. (overvekt og muligens lavt stoffskifte- uten at jeg skal si det sikkert før jeg har fått sjekket dette. Vet om andre som har fått lavt stoffskifte pga. p-sprøyta og har dette dokumentert) Du kan bla lese om skrekkhistorier her Selvfølgelig fungerer denne sprøyten bra for de fleste.. Men hva om du ikke blir en av de den fungerer bra for?
Gjest gjesta Skrevet 30. april 2004 #3 Skrevet 30. april 2004 Og hvis du plutselig får lyst på barn så kan det ta lang tid før stoffene i p-sprøyta er ute av kroppen, og dermed kan du ikke bli gravid så fort som du ønsker. Dette fikk iallefall venninna mi beskjed om når hun tok p-sprøyta for første gang.
Gjest Pterodactylkake Skrevet 30. april 2004 #4 Skrevet 30. april 2004 shit da :-? Dette var bare en tanke da, men det er så stusselig med pillene, da jeg aldri har glemt noen da, men likevel kommer på på busstoppet til skolen at AIAI jeg må hjem og ta, har alltid gått bra, men likevel. Hva med plaster da? Det høres bare sært ut. Og p-ring virker ekkelt, og kondomer - høhø neitakk. Får vel bare ta til takke med mine piller.
Gjest Yoni Skrevet 30. april 2004 #5 Skrevet 30. april 2004 Ang. mensen. Noen mister mensen fra første dag. Andre mister mensen etter en stund. Noen får uregelmessige blødninger i flere mnd... Sprøyta skal settes i en stor muskel. F.eks. rumpa eller låret. Jeg ble ikke blå og jeg har veldig lett for å få blåmerker. MEN! Hadde jeg vært deg, ville jeg ikke vurdert p-sprøyta.. Jeg sliter den dag i dag med ettervirkninger. (overvekt og muligens lavt stoffskifte- uten at jeg skal si det sikkert før jeg har fått sjekket dette. Vet om andre som har fått lavt stoffskifte pga. p-sprøyta og har dette dokumentert) Du kan bla lese om skrekkhistorier her Selvfølgelig fungerer denne sprøyten bra for de fleste.. Men hva om du ikke blir en av de den fungerer bra for? Dette gjelder vel for Implanon også?
Gjest Xavia Skrevet 30. april 2004 #6 Skrevet 30. april 2004 Jeg gikk til legen fordi jeg tenkte som deg Kake, pillemas! Synes at sprøyte engang i blant hørtes mye greiere ut. Men min lege ville ikke anbefale det. Du får sprøyta såpass mye hormoner inn på en gang. Hun mente det var en slags "hestekur", og ikke noe for en ung, sunn og frisk jente som meg. Hun synes at dette med p-sprøyte var et gammeldags prevansjonmiddel, men at det gjerne ble brukt på mennesker som levde på institusjon. Eller andre som hadde sex, men at en graviditet ville være tilnærmet "katastrofalt" fordi denne kvinnen da likevel ikke kunne beholde barnet sitt. Men...det virker da som endel oppegående mennesker går på p-sprøyte, så jeg lurer på om legen min misinformerte meg litt jeg. Uansett, jeg går fortsatt på p-piller, og er nå kommet inn i en grei rutine, og ser det ikke som pes lengre.
Gjest gjest1 Skrevet 30. april 2004 #7 Skrevet 30. april 2004 P-sprøyte er heller ikke bra for benbygningen. Jeg har bare dårlige erfaringer med p-sprøyte. Småblødde i 6 mnd
Gjest muffen2 Skrevet 30. april 2004 #8 Skrevet 30. april 2004 Jeg ble oxo fraråda å begynne på sprøyta... Jeg ville begynne på den for å slippe mensen, tenkte jeg. men kom ut igjen med resept på p-plaster er veldig fornøyd med p-plasteret
Serenity Skrevet 30. april 2004 #9 Skrevet 30. april 2004 Mange leger gir ikke engang p-sprøyten til jenter som ikke har fått barn..
Letti Skrevet 30. april 2004 #11 Skrevet 30. april 2004 Det kan ta inntil to år før du får mensen tilbake etter og ha sluttet med spøyta. Kjedelig hvis du har planer om barn! Du kan nesten regne med vektøkning. Jeg har brukt den selv, men skal aldri ta den noe mere. En venninne av meg la på seg tyve kilo og de sitter ennå, enda dette er flere år siden.
Pusekatt Skrevet 30. april 2004 #12 Skrevet 30. april 2004 Jeg fikk noe helt vanvittige humørsvinginger, og et voldsomt temperament i fylla når jeg brukte p-sprøyte. Nei, holder meg til p-piller jeg! OK, det er kanskje pes å huske på det hver eneste dag, men sålenge man gjør det til en del av (f.eks.) morgenritualet, på linje med å pusse tenner og gå på do, så burde det gå greit.
Gjest Pterodactylkake Skrevet 30. april 2004 #13 Skrevet 30. april 2004 Aiai, tusentakk for svar, nå vet jeg iallfall hva jeg IKKE skal gjøre kan noen fortelle om plaster? Høres så rart ut å sette på seg et plaster og vips så er svømmedudene borte?
Gjest Pterodactylkake Skrevet 30. april 2004 #14 Skrevet 30. april 2004 Jsålenge man gjør det til en del av (f.eks.) morgenritualet, på linje med å pusse tenner og gå på do, så burde det gå greit. Jeg gjør det, men tenker på helgene... skoledager står jeg opp klokka 6 og dytter dem i meg, men hva om jeg våkner sånn i 4 tida på lørdagen da, hvor stor fare er det? Jeg gjorde det forrige måned, men det gikk da heldigvis bra. Æsj at sex skal være slikt stress
jordbær Skrevet 30. april 2004 #15 Skrevet 30. april 2004 Men p-piller har jo en sånn sikkerhetsgrense på 34 timer. DVS at du kan ta dem senest 10 timer etter et døgn, siden du tok den siste.. eh.. noe slikt;) P-ringen har jge testet og anbefaler på det sterkeste.
momo Skrevet 1. mai 2004 #16 Skrevet 1. mai 2004 Jeg gikk på p-sprøyta. Det eneste posetive var at jeg mistet mensen. Jeg gikk opp 10 kg i vekt og det skjedde nesten over natta, sliter fortsatt med de siste kiloene nå 2 år etterpå. Og jeg mista alt som het sex lyst. Bare tanken på sex gjorde att jeg ville spy. Det var helt grusomt. Så stakkars mannen som måtte klare seg uten sex ganske så lenge. :-) :-) 1
Bentebent Skrevet 1. mai 2004 #17 Skrevet 1. mai 2004 Jeg gjør det, men tenker på helgene... skoledager står jeg opp klokka 6 og dytter dem i meg, men hva om jeg våkner sånn i 4 tida på lørdagen da, hvor stor fare er det? Jeg gjorde det forrige måned, men det gikk da heldigvis bra. Æsj at sex skal være slikt stress Slik var det for meg også, men nå tar jeg pillene på kvelden i stede. Har dem i pengeboka, og tar dem klokken 10 hver kveld uansett om jeg er hjemme eller borte. Jeg var til legen for en liten stund siden, og lurte på om jeg kunne få implanon. men han sa at så lenge jeg ikke hadde noen problemer i form av plagsomme bivirkninger med å ta piller, så ville han verken gi meg implanon eller p-sprøyte. Hvis jeg var lei av pillene kunne jeg få plaster eller ring, men han anbefalte ring over plaster. Grunnen til at han ikke ville gi implanon eller sprøyte til meg er at det kan føre til benskjørhet. hormonprevensjon meg kun hormon som gestagen hindrer oppbygging av bein. (eller noe i den duren)
Hilde Skrevet 1. mai 2004 #18 Skrevet 1. mai 2004 Jeg har brukt piller, psprøyte, og nå implanon. Pillene var mas, som du sier. Bortsett fra det ble jeg voldsomt humørsyk og deppa, mistet sexlysten, og gikk opp noen kilo. Psprøyten var behagelig i forhold til at det bare er noe man trenger å huske fire ganger i året. Jeg gikk ikke opp noen kilo av denne, og legen min mente det var naturlig at det var sånn, siden jeg allerede hadde gått opp "min kvote" da jeg begynte på pillene. Mensen mistet jeg helt og fullt. (Dvs, hadde en dag med mensen på over to år.) Humørsvingningene forsvant, men sexlysten var fortsatt dårlig. Det med å bli blå på rompa har jeg aldri hørt om, og jeg fikk satt den åtte-ni ganger av forskjellige leger/sykepleiere, et par hadde ingen erfaring med å sette psprøyte før. Det man imidlertid kan oppleve er å bli litt øm, men det går over på et par dager. Nå har jeg byttet til implanon. Grunnen til det er at jeg har planer om å reise en god del om ikke så lenge, og det er et mas å ha med seg kanyler og sånt på ferie. Samtidig er det samme hormoner i pstaven som i sprøytene, så legen mente det var svært sannsynlig at den ville fungere på samme måte for meg. Den eneste forandringen jeg har merket er at sexlysten er tilbake! Hvorfor aner jeg ikke. En voldsom fordel med å bruke implanon i forhold til psprøyte er at du har mulighet til å få hormonene ut av kroppen raskt. Med psprøyte kan jo dette ta laang tid, mens hormenene i implanon er ute av kroppen etter max 1 uke. Det vil altså si at eventuelle bivirkninger er borte innen en uke, og ikke minst, man har mulighet for å bli gravid innen en uke. Så alt i alt vil jeg si at ppiller var stress, psprøyte funka bra for meg, men utrolig kjipt om man får masse bivirkninger, og implanon er numero uno! :-)
Gjest Anonymous Skrevet 13. juni 2004 #19 Skrevet 13. juni 2004 Jeg gjør det' date=' men tenker på helgene... skoledager står jeg opp klokka 6 og dytter dem i meg, men hva om jeg våkner sånn i 4 tida på lørdagen da, hvor stor fare er det? quote'] Hei kake! Anbefaler deg å ta pillen på kvelden, det gjør jeg. Står ikke opp til samme tid hver dag så da er det praktisk. I tillegg har jeg daglig pillealarm på mobilen.. umulig å glemme den. Og hvis det bare er pga denne "praktiske" årsaken du vurderer annen prevensjon, altså at du ikke plages med ekle bivirkninger, hvorfor bytte. Kom heller inn i en rutine du vet du klarer å følge Hilsen B-menneske
Gjest Phair Skrevet 14. juni 2004 #20 Skrevet 14. juni 2004 Prøv plaster du Kake! Funker dritbra! Må plasteret settes på ved første mensdag første gangen?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå