Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

-mor de første årene for baby/barn?

-tilknytning

-samspill

-ro

-trygghet og stabilitet

-at mor ikke er stresset, frustrert, trist og lei

Er alenemor, med en barnefar som krever altfor mye av meg og dette tærer veldig på.

Barnet er ikke 14 dager gammelt engang, og det stilles krav og stresses/presses altfor mye.

Jeg slet i graviditet og sliter fremdeles med og finne den store gleden og morsrollen mye pga hvordan bf har håndtert ting til nå. Jeg får ikke ro i hodet, går konstant rundt og bekymrer meg, tenker og grubler, gråter og føler meg tom.

Han er veldig ivrig på samvær, noe han får. Men jeg prøver så godt jeg makter og forklare han at det MÅ tas hensyn til barnet og meg også. At om jeg blir mer påvirket og følelsene går mer i surr nå, så klikker jeg snart, noe som IKKE er bra for barnet. Men jeg kommer ikke helt gjennom hos bf.

Noen med tips, råd, erfaringer el annet?

Ønsker bare å finne gleden, ha tålmodighet fra hans side, være rolig og fungerende med et trygt og rolig barn fra dødsel og fremover...

Anonymous poster hash: 54ce9...4f9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med helsestasjonen!

Babyer og barn merker og påvirkes av din sinnsstemning, de merker ting veldig godt.

Jeg tror egentlig du skjønner selv at alt det du har nevnt er utrolig viktig. På helsestasjonen kan du få hjelp.

Anonymous poster hash: 6ad5b...91d

• Liker 1
Skrevet

De første leveårene er veldig viktige. Babyer/småbarn merker fort om det er noe galt. De blir påvirket av miljøet de vokser opp i. De merker også hvordan foreldrene har det; om de er stresset, lei seg, osv. Det er viktig med stabilitet; da føler de seg trygge. Du bør snakke mer med barnefaren.. du må si at du rett og slett ikke takler dette, og det kan påvirke barnet.. Det virker som du allerede har gjort det. Han virker veldig oppmerksomhetssyk..

Skrevet

Sikkert ikke det du vil høre nå, og du får sikkert bare mer dårlig samvittighet, men det er veldig viktig at barnet har ro rundt seg og det blir plukket opp mye og holdt. Barnet merker det når du er stresset. . Les mer her

http://en.wikipedia.org/wiki/Harry_Harlow

Utdrag:

"To investigate the debate, Dr. Harlow created inanimate surrogate mothers for the rhesus infants from wire and wood.[4] Each infant became attached to its particular mother, recognizing its unique face and preferring it above all others. Harlow next chose to investigate if the infants had a preference for bare wire mothers or cloth covered mothers. For this experiment he presented the infants with a cloth mother and a wire mother under two conditions. In one situation, the wire mother held a bottle with food and the cloth mother held no food, and in the other, the cloth mother held the bottle and the wire mother had nothing.[4]

Overwhelmingly, the infant macaques preferred spending their time clinging to the cloth mother.[4] Even when only the wire mother could provide nourishment, the monkeys visited her only to feed. Harlow concluded that there was much more to the mother/infant relationship than milk and that this “contact comfort” was essential to the psychological development and health of infant monkeys and children. It was this research that gave strong, empirical support to Bowlby’s assertions on the importance of love and mother/child interaction."

Anonymous poster hash: 04e7b...7a9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...