milco Skrevet 6. oktober 2013 #1 Skrevet 6. oktober 2013 Jeg har skaffet meg en nydelig valp som er veldig sosial og leken. Vi har hatt det mye moro med å kaste pinne og ball. Men så kommer en kamerat av meg og sier at det må jeg ikke finne på å gjøre! Jeg trigger visst jaktinnstinktene og han mener hunden "dreper" pinnen/ballen når han heter og lever den til meg.... Er det virkelig så ille?!? Jeg trodde alle kastet pinne til hunden sin...
Tabris Skrevet 6. oktober 2013 #2 Skrevet 6. oktober 2013 Nei, jeg gjør ikke det. Ikke pga jaktinstinktet, men fordi det stresser hunden. Å kaste pinne/ball fører ikke til at hunden blir godsliten og fornøyd - det fører til at den blir mer og mer stresset. Den kan pese og virke sliten når man er ferdig, men hunden er full av stress. Så jeg vil absolutt anbefale deg å ikke kaste pinne/ball noe særlig. Bruk heller hundens hjerne på andre måter - lær inn kommandoer og triks, gå på nye steder med nye lukter og gi valpen miljøtrening. Lag noen enkle spor til hunden, slik at den må snuse seg frem til godbitene. Det er ting som gjør hunden sliten og fornøyd og som roer ned i stedet for å stresse den opp.
milco Skrevet 6. oktober 2013 Forfatter #3 Skrevet 6. oktober 2013 Nei, jeg gjør ikke det. Ikke pga jaktinstinktet, men fordi det stresser hunden. Å kaste pinne/ball fører ikke til at hunden blir godsliten og fornøyd - det fører til at den blir mer og mer stresset. Den kan pese og virke sliten når man er ferdig, men hunden er full av stress. Så jeg vil absolutt anbefale deg å ikke kaste pinne/ball noe særlig. Bruk heller hundens hjerne på andre måter - lær inn kommandoer og triks, gå på nye steder med nye lukter og gi valpen miljøtrening. Lag noen enkle spor til hunden, slik at den må snuse seg frem til godbitene. Det er ting som gjør hunden sliten og fornøyd og som roer ned i stedet for å stresse den opp. Okey Men hvorfor blir den stresset da?
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2013 #4 Skrevet 6. oktober 2013 Jeg har en retriever, så ja, jeg kaster ball til hunden. Kan holde på i flere timer om han bestemmer Anonymous poster hash: 99edc...0c4 2
Tabris Skrevet 6. oktober 2013 #5 Skrevet 6. oktober 2013 Okey Men hvorfor blir den stresset da? Den konstante løpingen frem og tilbake, og jaktinstinktet som hele tiden blir utløst, stresser hunden. Det er nok temmelig behagelig for eier å trimme hunden på den måten, men det er ikke en god måte for hunden.
Gjest Funky Punk Skrevet 6. oktober 2013 #6 Skrevet 6. oktober 2013 Jeg gjorde det med min hund. Hun elsket det og var skikkelig tilfreds etterpå 3
milco Skrevet 6. oktober 2013 Forfatter #7 Skrevet 6. oktober 2013 Jeg har en retriever, så ja, jeg kaster ball til hunden. Kan holde på i flere timer om han bestemmer Anonymous poster hash: 99edc...0c4 Ja, jeg trodde dette var helt vanlig Det virker som hunden min synes det er kjempe gøy også!
milco Skrevet 6. oktober 2013 Forfatter #9 Skrevet 6. oktober 2013 Den konstante løpingen frem og tilbake, og jaktinstinktet som hele tiden blir utløst, stresser hunden. Det er nok temmelig behagelig for eier å trimme hunden på den måten, men det er ikke en god måte for hunden. Det er ikke min måte å trimme hunden på, men det er en morsom lek som det virker som hunden min setter stor pris på! Han kommer ofte bort til meg med pinnen/ballen og vil jeg skal kaste den.. 3
Tabris Skrevet 6. oktober 2013 #11 Skrevet 6. oktober 2013 (endret) Det er ikke min måte å trimme hunden på, men det er en morsom lek som det virker som hunden min setter stor pris på! Han kommer ofte bort til meg med pinnen/ballen og vil jeg skal kaste den.. Ja, de gjør det. Igjen og igjen og igjen. Men det er noe som stresser hunden, og stresser kan sitte i kroppen ganske lenge etterpå. Det er selvsagt ikke skadelig om man gjør det en sjelden gang, men hvis man gjør det ofte så stresser man opp hunden. Og det er ikke bra - tenk selv hvordan du føler deg når du er stresset. Det kan jo faktisk være helseskadelig over tid. Endret 6. oktober 2013 av Tabris 1
Gjest Hyssingen Skrevet 6. oktober 2013 #12 Skrevet 6. oktober 2013 Vi bruker det som belønning. Han tar ikke godbiter, og ball er det som gjør at han yter sitt beste på trening, så det slutter vi ikke med Fin og rolig hele tiden. 1
milco Skrevet 6. oktober 2013 Forfatter #13 Skrevet 6. oktober 2013 Ja, de gjør det. Igjen og igjen og igjen. Men det er noe som stresser hunden, og stresser kan sitte i kroppen ganske lenge etterpå. Det er selvsagt ikke skadelig om man gjør det en sjelden gang, men hvis man gjør det ofte så stresser man opp hunden. Og det er ikke bra - tenk selv hvordan du føler deg når du er stresset. Det kan jo faktisk være helseskadelig over tid. Hmmm, det høres jo ikke bra ut om det er tilfelle :-/
Gjest Gaea Skrevet 6. oktober 2013 #14 Skrevet 6. oktober 2013 Ja, de gjør det. Igjen og igjen og igjen. Men det er noe som stresser hunden, og stresser kan sitte i kroppen ganske lenge etterpå. Det er selvsagt ikke skadelig om man gjør det en sjelden gang, men hvis man gjør det ofte så stresser man opp hunden. Og det er ikke bra - tenk selv hvordan du føler deg når du er stresset. Det kan jo faktisk være helseskadelig over tid. Vil du ikke si at det avhenger av hund og hundens stressnivå? Jeg har selv sett flere hunder der det virker mer som en besettelse enn noe som bare er gøy, men likevel. Jeg har selv en valp som jeg kaster pinner og leker til med god samvittighet. Er han i lekehumør så synes han det er veldig gøy å løpe etter og sloss med leken, men plutselig ser han noe mer spennende eller gidder ikke mer. Kan gå fra lekehumør til helt rolig/uinteressert på et par sekunder, og virker aldri stresset. Så lenge jeg ikke ser noen tegn til stress så ser jeg ingen grunn til å slutte.
Tabris Skrevet 6. oktober 2013 #15 Skrevet 6. oktober 2013 Ja, det kommer an på hvor lettantennelig hunden er - samt på hvor ofte og lenge man gjør det. Om man bruker det som belønning på trening, så er jo det gull! Og det er ikke jo verdens undergang om man kaster en ball i ny og ne. Det jeg tenker på er den stadige kastingen igjen og igjen og igjen, hvor hunden løper frem og tilbake og stresser seg selv opp til den blir fullstendig oppslukt og ikke ser eller vil noe annet enn bare å fortsette å kaste og kaste... det er en stresset hund, ikke en glad hund.
Gjest Hyssingen Skrevet 6. oktober 2013 #16 Skrevet 6. oktober 2013 Må slenge inn at jeg ikke liker pinner da. Jobbet som assistent hos vetten en stund, og hver sommer fikk vi inn en helt haug med hunder hvor eieren har kastet pinne og hunden har fanget den feil. Masse ødelagte små munner. Masse små som må legges i narkose for å få pinnerester pirket ut av ganen.
Portvinpiken Skrevet 6. oktober 2013 #17 Skrevet 6. oktober 2013 Her er en fin link som beskriver hvorfor vi ikke bør kaste pinner/baller:http://www.pressefolden.dk/boldgale-hunde-har-det-ikke-sjovt/?fb_ref=below-post&fb_source=message 1
Gjest Gaea Skrevet 6. oktober 2013 #18 Skrevet 6. oktober 2013 Ja, det kommer an på hvor lettantennelig hunden er - samt på hvor ofte og lenge man gjør det. Om man bruker det som belønning på trening, så er jo det gull! Og det er ikke jo verdens undergang om man kaster en ball i ny og ne. Det jeg tenker på er den stadige kastingen igjen og igjen og igjen, hvor hunden løper frem og tilbake og stresser seg selv opp til den blir fullstendig oppslukt og ikke ser eller vil noe annet enn bare å fortsette å kaste og kaste... det er en stresset hund, ikke en glad hund. Nettopp. I bunn og grunn kommer man langt ved å være oppmerksom på hundens signaler og eventuelle endringer i atferd. Det er jo så mye som er ''feil'' og ''skummelt'' som slettes ikke er det i alle tilfeller, men som kan være det om man presser grensene for mye. Må slenge inn at jeg ikke liker pinner da. Jobbet som assistent hos vetten en stund, og hver sommer fikk vi inn en helt haug med hunder hvor eieren har kastet pinne og hunden har fanget den feil. Masse ødelagte små munner. Masse små som må legges i narkose for å få pinnerester pirket ut av ganen. Ja, det er sant! Veldig merkelig at det ikke opplyses om. Tenkte overhodet ikke over det før jeg selv fikk hund, men leste tilfeldigvis en del skrekkhistorier, så etter det ble det bare lek med ordentlige leker. Tror veldig mange ikke tenker over det i det hele tatt.
Tabris Skrevet 6. oktober 2013 #19 Skrevet 6. oktober 2013 (endret) Her er en fin link som beskriver hvorfor vi ikke bør kaste pinner/baller:http://www.pressefolden.dk/boldgale-hunde-har-det-ikke-sjovt/?fb_ref=below-post&fb_source=message Bra artikkel! (OT: Godt å se at det er andre også som mener det samme som meg om lek med laserlys til katter!) Endret 6. oktober 2013 av Tabris
cowell Skrevet 6. oktober 2013 #20 Skrevet 6. oktober 2013 Om du lærer hunden at leken skal avleveres hos deg, og dermed får inn den lille biten med kontroll, så er det å kaste ball/leker/frisbee helt supert. Den største grunnen til atferdsproblemer hos hund kommer av for lite fysisk aktivitet. Hunden er mer disponert for stress og destruktiv adferd når den har mye energi innabords. Grunnen til at gå og hent er noe jeg anbefaler til alle, er at dette er noe de fleste kan bruke et kvarter av dagen sin på, og hunden blir mer sliten enn om den skulle gått en times tur i nabolaget. Og ja, hunder har naturlige instinkter, det er ikke snakk om å trigge eller ikke trigge disse, det er snakk om at hunden skal få utløp for dem. Har du en Border Collie f.eks, som er tungt avlet for gjeting, og ikke har sauer tilgjengelig, så må du tilby den noe annet. Og da er "fetch" et glimrende alternativ. 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå