Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har hevet kjøp av bruktbil kjøpt av annen privatperson før? Altså ikke forbrukerkjøp, men bilkjøp etter kjøpsloven.

Hvordan gikk dere frem? Konsulterte dere advokat? Gikk saken til forliksråd/tingrett?

Jeg trenger råd :(

Anonymous poster hash: fc94d...380
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel en grunn for at du vil oppheve kjøpet?

Anonymous poster hash: cab9f...505
Skrevet

Det dukket opp en kostbar mangel rett etter kjøp som selger var klar over, men ikke delte med kjøper til tross for gjentatte spørsmål.

Feilen er forsøkt rettet på verksted, men dukker stadig opp igjen, vi snakker om en meget kostbar feil.

I tillegg viser det seg at bilen har vært kollisjonsskadet, noe kjøper ikke er informert om.

Anonymous poster hash: cb0a9...253
Skrevet

Kostbart kommer vel an på øye som ser. For å kunne heve må det være snakk om vesentlig kontraktsbrudd, det holder ikke at det er en feil på bilen. Hva slags mangel, hva slags kollisjonsskade og hva slags bil er det snakk om? Ingen kan hjelpe deg når du holder tilbake alt av relevant informasjon.

Anonymous poster hash: 576dc...96c
  • Liker 1
Skrevet

Kostbart kommer vel an på øye som ser. For å kunne heve må det være snakk om vesentlig kontraktsbrudd, det holder ikke at det er en feil på bilen. Hva slags mangel, hva slags kollisjonsskade og hva slags bil er det snakk om? Ingen kan hjelpe deg når du holder tilbake alt av relevant informasjon.

Kollisjonsskade til 100 000,- og reparasjon til 20 000,-

Dette skulle være relevant nok på en bil til 80 000,-

Hvilken relevans bilmerket har har jeg ingen forståelse for.

Skrevet

Og der mistet jeg all lyst til å hjelpe deg...

• Liker 2
Skrevet

Og der mistet jeg all lyst til å hjelpe deg...

Så hyggelig du er mot ts da...

Anonymous poster hash: b1b0a...624

Skrevet

Så hyggelig du er mot ts da...

Anonymous poster hash: b1b0a...624

Unnskyld, men her er det TS som ber om hjelp og så er frekk...

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det dukket opp en kostbar mangel rett etter kjøp som selger var klar over, men ikke delte med kjøper til tross for gjentatte spørsmål.Feilen er forsøkt rettet på verksted, men dukker stadig opp igjen, vi snakker om en meget kostbar feil.I tillegg viser det seg at bilen har vært kollisjonsskadet, noe kjøper ikke er informert om. Anonymous poster hash: cb0a9...253

Gitt at det du sier er sant, så er det jo klart snakk om svikt i opplysningsplikt. Et annet moment i så henseende er da å se på hva som var kjøpsmotiverende for din del da du kjøpte bilen, og legge det frem så klart som mulig at du absolutt ikke ville kjøpt bilen i utgangspunktet om du fikk vite det du nå vet. Å holde tilbake opplysninger som ville virket inn på kjøpet, er utvilsomt svikaktig. Der nest må man vurdere vesentlighetsgraden av alt dette. Men hovedvekten vil da være hvorvidt informasjonen ville virket inn på kjøpet - noe det overveiende sannsynlig ville.

Hilsen Pene sko. :)

Endret av Fashionistaen
  • Liker 2
Skrevet

Kollisjonsskade på bil er ikke så diskvalifiserende i dag som før, såvidt jeg har forstått, så lenge bilen ikke er rammeskjøtet e.l. Før rettet man ut bulker, noe som senere kunne medføre en svakhet både med tanke på rust, og sikkert om man bulket en gang til.

Nå byttes jo oftest hele døren/skjermen/whatever man har greid å herpe, så da tviler jeg sterkt på at kollisjonsskadet-argumentet rekker like langt som for 20 år siden?

Den dyre feilen som dukket opp, der kommer det nok helt an på hva slags feil det er.

Jeg tok et bruktkjøp av et kjøretøy til forliksrådet og vant, men der var det km stand (135.000 km istedet for 35.000) som nok var hovedårsaken til at selger ble dømt til tilbakebetaling av deler av kjøpesummen. I mellomtiden hadde jeg motorhavari og diverse andre problemer som summen jeg ble tilkjent, såvidt dekket.

Du må begynne med å skriftlig fremsette dine krav til selger, med dokumentasjon.

Så kan du evt gå videre til forliksrådet om selger ikke svarer, eller du er misfornøyd med svaret hans.

Forbrukerrådet sine sider har et standard klagebrev.

Men er det en normal slitedel som har røket, vil nok saken bli avvist. En bil til 80.000 er langt fra ny, og da må man dessverre forvente at dyrere ting ryker!

Skrevet

Bare for å svare på dette. Selvfølgelig har bilmerke og årsmodell betydning. At bilen kostet 80.000 sier absolutt ingenting. Du får to år gamle biler med lavt km-tall til den prisen og biler som har gått over 200.000 og som er nærmere 20 år. Det sier seg selv at hva du kan forvente er vidt forskjellig.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...