Gå til innhold

Høyt blodsukker etter trening!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo! Nå skjønner jeg ingenting...
Hadde 5,2 i blodsukker, spiste så et grovt rundstykke med kalkunskinke og grønsaker og tok en 1000mg metformin. Dro så ut å jogget og tok noen armhevinger i 1,5-2 timer og forbrente 1352 kalorier... Sjekket så blodsukkeret og det lå på 7,9!!!
Hadde regnet med blodsukkeret skulle ligge på rundt 5,5-6 etter den harde treningsøkten...
Noen som har peiling på hva som kan være årsaken til at blodsukkeret er så høyt? Andre som har erfart lignende?

Anonymous poster hash: 1f8e6...6dd
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg tolker dette dithen at du har et apparat til å måle blodsukker? Har du diabetes?

Hvis du ikke har diabetes vil jeg tro at det skyldes en målefeil. At du har 7,9 i blodsukker etter en lang joggetur høres umulig ut. Det gjelder for det meste her i verden at når man gjør en serie målinger, får man av og til en verdi som virker helt borti natta. Slike målinger ser man vanligvis bort i fra. Tok du en kontrollmåling? Det er vanlig å gjøre når man får slike resultater.

At du forbrente nøyaktig 1352 kcal høres riktignok usannsynlig mye ut. For det første: Å beregne forbrenning nøyaktig krever dyrt laboratorieutstyr. Jeg antar at du har brukt pulsklokke? Den kan være ganske mange prosent feil. At du har forbrent så mye som dette på snaut to timer høres borti natta ut, du må i så fall være ganske storvokst og ha ekstremt god utholdenhet for å kunne holde så høy intensitet. Men for all del, det er sunt å trene, bare ikke se deg blind på hva pulsklokka sier deg at du forbrenner.

EDIT: Ser nå at medisinen du nevner er mot diabetes. Da kan jo blodsukkeret oppføre seg litt annerledes enn for friske folk, men dette hørtes allikevel merkelig ut. Jeg ville ha tatt en kontrollmåling, hvis den også var like høy ville jeg begynt å lure. Jeg vet ikke så mye om diabetes til at jeg kan si hvordan blodsukkeret kan svinge.

Endret av Wiggins
Skrevet

Beklager at jeg sporer av, men hvor mye ca kan man forvente å forbrenne etter to timers moderat trening når man er høy og overvektig? Jeg bruker bare Endomondo når jeg mosjonerer og har skrevet inn høyde og vekt i profilen. Dersom jeg går en tur på høvelig rett vei med veldig rask gange og litt småjogging (snittfart på 7-8 km/t) i 35 min beregner endomondoen at jeg har forbrent rundt 480 kcal. Mener du det er helt feil og ikke mulig å forbrenne såpass, Wiggins?

Før jeg skrev inn vekt i profilen beregnet appen ca 320 kcal på tilsvarende tur. (Jeg er forøvrig 1.76 høy og nærmere 100 kg)

Anonymous poster hash: f8a1e...9fe
Skrevet

Beklager at jeg sporer av, men hvor mye ca kan man forvente å forbrenne etter to timers moderat trening når man er høy og overvektig? Jeg bruker bare Endomondo når jeg mosjonerer og har skrevet inn høyde og vekt i profilen. Dersom jeg går en tur på høvelig rett vei med veldig rask gange og litt småjogging (snittfart på 7-8 km/t) i 35 min beregner endomondoen at jeg har forbrent rundt 480 kcal. Mener du det er helt feil og ikke mulig å forbrenne såpass, Wiggins?

Før jeg skrev inn vekt i profilen beregnet appen ca 320 kcal på tilsvarende tur. (Jeg er forøvrig 1.76 høy og nærmere 100 kg)

En tung person bruker mer energi på å forflytte seg en gitt strekning enn en lettere bygd person. Allikevel, men en såpass lav fart som 7-8 km/t og bare en drøy halvtime høres det mye ut med 480 kcal.

Jeg har forøvrig aldri skjønt hvorfor folk henger seg sånn opp i hvor mye de forbrenner. Det fins jo en mye mer eksakt fasit på å om man forbrenner mer enn man spiser, dvs. går ned i vekt, nemlig baderomsvekta og hvilket hakk du har beltespenna på.

Skrevet

En tung person bruker mer energi på å forflytte seg en gitt strekning enn en lettere bygd person. Allikevel, men en såpass lav fart som 7-8 km/t og bare en drøy halvtime høres det mye ut med 480 kcal.

Jeg har forøvrig aldri skjønt hvorfor folk henger seg sånn opp i hvor mye de forbrenner. Det fins jo en mye mer eksakt fasit på å om man forbrenner mer enn man spiser, dvs. går ned i vekt, nemlig baderomsvekta og hvilket hakk du har beltespenna på.

Jeg henger meg ikke så mye opp i det annet enn at det er ekstra motiverende å delta i challenges på Endomondo. Noen av dem går på antall forbrente kcal og dermed følger man med på kcal. Ellers er jeg like opptatt av gjennomsnittlige km/t og hvor lang tid jeg bruker på en gitt strekning. For meg som hater trening er bruk av Endomondo med alle dens målinger en måte å motivere meg selv på :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...