Gå til innhold

Noen her som har lyktes i å avstresse/avkommersialisere julen? Hvordan?

Anbefalte innlegg

Gjest *kokos*
Skrevet

Jeg har mann og 3 barn under ti år, og feirer julaften i hjemmet mitt, med søsken, foreldre, svigerfar og min bestemor. Jeg baker og baker, handler julegaver til venners barn og voksne folk som har alt de trenger.

På julaften er det bare stress med mat og gaver i lassevis, og jeg er litt lei av dette.

Har noen av dere klart å fjerne noen stresselementer fra julefeiringa? Hvordan ble det mottatt av slekt og familie?

Min liste over planlagte justeringer er som følger

-kun bake pepperkaker og smultringer. Vi er en kakeglad familie, men det er stress å bake, og ikke akkurat sunt å spise!

-plastjuletre istedet for ekte (men det jeg har ser flott og ekte ut)

-droppe julegaver til alle voksne i familien, og be feks mine foreldre om heller å legge i mer i gavene til barna (men vil det ikke bli stuslig å ikke få gaver?)

-droppe gaver til venners barn (er usikker på hvordan de vil motta dette, de er stort sett veldig gaveglade folk.)

Flere tips? (Dette handler forresten ikke om at jeg ikke liker jul, men at jeg vil begynne å fokusere på andre ting enn spising og forbruk.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror mange ønsker det, men synes det er en utfordring iom at endel andre tenker annerledes og synes gave- og matkjør er viktig.

Så jeg tror eneste løsning ifht andre(gavenytting) er å annonsere tidlig at man fra og med nå tenker at man skal redusere gavekjøret, og invitere til at andre gjerne på ta initiativ til andre aktiviteter e.l dersom de ønsker alternativer, men at du uansett ikke kommer til å gi/ønske å motta gaver iår i form av ting.

Jeg ville nok satset på å erstatte det med et eller annet, eksempelvis et fint julekort eller noe sånt til venner og bekjente, og "opplevelsesgaver" til nære voksne familie/venner.

Jeg ser dog ikke poenget om du skal be foreldre legge mer penger i gaver til barn, da er det ikke mindre fokus på barn - og du lærer jo ikke familien din noe som helst.

Da er det bare du og mannen som kutter unødig forbruk, mens barna får unødig mye = vinninga opp i spinninga.

Anonymous poster hash: 41695...39e
Gjest *kokos*
Skrevet

Jeg tror mange ønsker det, men synes det er en utfordring iom at endel andre tenker annerledes og synes gave- og matkjør er viktig.

Så jeg tror eneste løsning ifht andre(gavenytting) er å annonsere tidlig at man fra og med nå tenker at man skal redusere gavekjøret, og invitere til at andre gjerne på ta initiativ til andre aktiviteter e.l dersom de ønsker alternativer, men at du uansett ikke kommer til å gi/ønske å motta gaver iår i form av ting.

Jeg ville nok satset på å erstatte det med et eller annet, eksempelvis et fint julekort eller noe sånt til venner og bekjente, og "opplevelsesgaver" til nære voksne familie/venner.

Jeg ser dog ikke poenget om du skal be foreldre legge mer penger i gaver til barn, da er det ikke mindre fokus på barn - og du lærer jo ikke familien din noe som helst.

Da er det bare du og mannen som kutter unødig forbruk, mens barna får unødig mye = vinninga opp i spinninga.

Anonymous poster hash: 41695...39e

Ser det siste der kom litt feil ut. Jeg vet at foreldrene mine kommer til å ønske å bruke ekstra penger på barna våre om de ikkke skal gi til oss, dette er selvsagt ikke noe vi forventer!

Og jeg vil fortsette å kjøpe gaver til egne barn og tantebarn. Det jeg vil bort med er å gi gaver til 100kr til venners barn, når de allerede drukner i leker, og til voksne folk aom kjøper det de trenger selv.

Vil gjerne erstatte dette med noe opplevelsesbasert, men vet ikke hva. Mamma er et kulturmenneske, men pappa er en snekker som aldri har lest ei bok, ikke liker film eller teater, men fisking er livet.

Gjest Fru_Hestehov
Skrevet

Litt usikker på om dette passer inn i tråden din, men kan jo fortelle litt hvordan jeg/vi har begynt å gjøre det, jeg er veldig glad i julen, men ikke i stress.

- Starte tidlig med gaver, slipper da stresser rett før jul og kan slippe billigere unna

- Baker noen utvalgte ting (lussekatter, krumkaker og kanskje smultringer, sju slag er bare stress)

- Til venner med barn kjøper jeg gjerne en familiegave, feks en ganske ny familiefilm de kan kose seg med i julen og noe spiselig (sjokolade, kakao, kjeks, god eplejuice), har ikke så mange venner jeg kjøper til så disse gavene er egentlig ikke noe stress,slipper uansett unna med en pakke i stedet for tre-fire.

- Jeg har gått mer og mer over til forbruksgaver til de voksne og fått tilbakemelding på at det faller i smak, type gaver er da god vin, gode oljer, kaffe, sjokolade, spekepølse, pesto, ost osv, tilpasser etter hvem som får gaven og kjøper noe som er litt mer eksklusivt og jeg vet de vil like (kjøper feks ikke te til noen som ikke drikker det, har selv fått masse te opp igjennom årene og lært av det)

Skrevet

Jeg synes det er litt rart at dere ikke har tenkt gjennom hvordan man kan avstresse julefeiringa før dere fikk tre barn. MEN her er det vi har gjort.

Vi har plastikktre som juletre. Det er kanskje ikke det mest fancy som finnes, men det er godt nok for oss. Mye kommer an på hvor høyt man legger lista i hjemmet sitt ellers også, og det er i samme skala som resten av interiøret økonomisk sett.

Stort sett har vi pleid å feire jul hos enten mine eller mannens foreldre, så vi er fortsatt i planleggingsfasen mht tradisjoner. Vi kommer uansett ikke til å bake syv slag. Vi kommer til å la ungen få være med på noe baking selvsagt, men kommer til å holde oss til 2-3 slag.

Voksne i slekta som har barn gir vi ikke julepresanger til. Der gir vi kun til barnet. Vi gir heller ikke til voksne søsken som er barnløse som vi ser MAKS én gang i året. Mannens familie gir vi én samlet presang til selv om han har søsken som har flyttet hjemmefra. Vi har opplevd å gi gavekort til dem før uten at det har blitt brukt, så det er noe av grunnen. Venner kjøper vi ikke julegaver til lengre. Vi har sagt i fra til dem om hvorfor, og de respekterer det. Kun én av vennene våre har et eget barn (nyfødt), men vi gir heller ikke det julepresang. Kommer til å gi det barselpresang når vi treffes, men for oss ligger det ikke naturlig til å gi disse julepresang.

Samtidig begynner jeg også svært tidlig med å handle inn julepresanger. Faktisk så tidlig som i sommerferien. Det er pga økonomien og for å slippe å stresse.

Anonymous poster hash: c122e...088
Skrevet

Hvis du synes det er stress å bake, hva med heller å kjøpe ferdig smulteringer og pepperkaker? Eventuelt kjøpe pepperkakedeig, så kan barna få trykke ut figurer.

Anonymous poster hash: 06efc...41d
Skrevet

Angående julekaker, så er vi også en ganske kakeglad familie :)

Vi er 2 søstre, vår mor og en venninne/familievenn av oss som er begynt å dele på julebaksten. Hver baker en sort, men en stor porsjon - også deler vi baksten mellom oss. Sånn gir en bakedag 4 sorter for meg :)

I tillegg pleier vi å ha en felles bakstedag for å bake lefser og flatbrød, men det er vel så mye kos og avbrekk som jobb :) går fortere å være flere også, når en steker på to takker mens de andre kjevler.

Også pleier vi å kjøpe 'rengakaka' (lokal spesialitet, grov rug så brødmat) av ei som baker og selger :)

Anonymous poster hash: 3a9d1...628
Skrevet

Min antistress- og antikommers-plan for jula er for all del under utforming og ikke et ferdig produkt :fnise:

Men jeg er ganske fornøyd med følgende grep:

- starte julehandelen tidlig, med de gavene vi uansett må ha

- bake kun noen få kakeslag, av den typen vet blir spist og som er max morsomt for ungene å bake

- ha en pakkekalender på deling til barna

- ikke kjøpe gave til voksne, annet enn i rett opp- og nedadgående linje (hurra for å slippe å kjøpe kjedelig lysestake til onkel og få billig "osteskjæresett" fra Smart Club i retur... penger spart, unødvendig skrot spart, alle fornøyde)

- motstå fristelsen til å kjøpe masse ekstragaver til barna. Haugen er stor nok som den er. Begrense seg!

- ha fokus på julens budskap, og på hvordan andre i verden har det i jula. En tid til ettertanke, ikke bare hurramegrundt og mest mulig ting

- og sist, men ikke minst: ha det normalt rent og nyvasket, men ikke ha ambisjoner som storrengjøring inni skap og under hvitevarer.... "Julerent" som begrep finnes ikke her i huset- desember er en kjempetravel måned og hvis jeg sto på hodet for å få alt perfekt ville det blitt en lite koselig jul med utslitt mor. Senke kravene litt og velge enkle løsninger. Ekte juletre har vi likevel, for det er en del av førjulskosen å velge tre. Men vasking og rengjøring er av "vanlig" kaliber.

Da synes jeg det går sånn noen lunde stressfritt. Selv om litt stress høre jula til :ler:

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror ikke du blir så populær med all den "droppingen" med mindre dere har det klart for dere hvordan dere vil ha det og hva dere vil gjøre istedenfor.

Nå er vi riktignok bare to her, men vi har familie med litt ulike tradisjoner mht gaver og har ofte feiret med venner, så jeg kan jo fortelle deg hvordan vi gjør det:

- Julaften går vi en tur i byen, har gløgg på termosen og tar med noen lussekatter og setter oss et sted vi synes er fint og ser på folk som går forbi. Første juledag har vi noen ganger hatt piknik om morgenen (med champagne!) istedenfor vanlig frokost.

- Ingen gaver. Det høres kanskje stusslig ut, men det fungerer gjerne sånn at barna får noe de trenger og ønsker seg uansett. Voksne kjøper seg også ting ellers i året som gave til seg selv. Dere kan jo også tenke gjennom i løpet av året hva dere trenger eller vil bytte ut hjemme og gi det som gaver. Det kan være nytt sengetøy, kanskje en ny badekåpe, en lampe, høyttalere eller lignende. Ev. kan man sette en grense på en presang pr person og med en grense på for eksempel 100 kroner. Vi har gjort dette med stort hell, og da har man også skrevet en spesiell hilsen til den som får gaven, gjerne med en slags gåte som sier noe om innholdet. Opplevelser er også flott å gi, for eksempel høytlesningsaften, kransekakebaking, tur til et galleri, eller noe til veldedighet.

- Bak det som er gøy å bake, for eksempel pepperkaker og smultringer som du foreslår. Andre kaker kan dere fint kjøpe, for eksempel på en julemesse. Eller dere kan aliere dere med venner som baker andre typer kaker og rett og slett bake for hverandre. For all del, ikke tenk på hva som er sunt, tenk på at dere skal kose dere!

- Hva som er så mye bedre med plasttre, skjønner jeg ikke helt. Istedenfor kan dere kanskje dra og hugge et tre selv? Ta med noe varmt å drikke og gjør dette til en hyggelig førjulsting istedenfor å bruke masse tid og penger på gavekjøp. Dere kan også kutte ut treet helt. Broren min hater jul, så han og kona bestemmer annet hvert år hvordan julen skal være, så når det er broren min som bestemmer, er det egentlig bare god mat, noen julekaker og en julestjerne på bordet og litt ekstra lys i vinduene, mens svigerinnen min vil ha full pakke.

Anonymous poster hash: d251e...f27
  • Liker 2
Skrevet

i år skal jeg:

* for første gang på mange år IKKE jobbe i butikk hele desember. Blir deilig å distansere meg fra kjas og mas og julegavefokus.

* gi alle voksne unntatt foreldrene mine hjemmelaga gaver

* kun bake når jeg har lyst og kun de kakesortene jeg har lyst til å bake

* ikke tenke at diverse pynt/ mat/ tradisjoner er obligatoriske og kun gjennomføre det jeg har mest lyst til

* fokusere på familie, kjærlighet, fritid og egentid

* gjøre alt av kalender, pynt osv osv så enkelt som jeg vil :D

- årets julekalender i heimen er en julete (ikke-hjemmelaga) boks der vi trekker opp 1 liten sjokolade til hver person hver dag.

Finito

Anonymous poster hash: ff15a...6ce
Skrevet

Jeg kjøper julegaver til alle andre en egne barn tidlig - er faktisk ferdig nå :-) Handler på nett , i år blir det en del barn som får badehåndkle men navnet sitt fra name on ;)

Baker bare julemenn selv , og det sammen med mormor og barna med julemusikk i bakrunnen , herlig tradisjon! Ellers pynter barna ett (ferdig!) pepperkake hus sammen , is , frukt og twist utgjør resten av julesnacksen , riskrem er dessert selve julaften , leftover fra grøten lille julaften.

Pakkekaoset selve julaften blir redusert med at barna får åpne en del av gavene på formiddagen , da har de tid og ro til å glede seg over gavene , og vi slipper overtrøtte barn som blir overveldet med gaver på en time eller to , uten egentlig å få med seg hva de har fått og fra hvem.

julevasken er som en helgevask , levende lys , duften fra kjøkkenet og tre nøtter fra askepott mens julestrømpen forteres setter uansett stemningen :rolleyes:

Skrevet

Litt usikker på om dette passer inn i tråden din, men kan jo fortelle litt hvordan jeg/vi har begynt å gjøre det, jeg er veldig glad i julen, men ikke i stress.

- Starte tidlig med gaver, slipper da stresser rett før jul og kan slippe billigere unna

- Baker noen utvalgte ting (lussekatter, krumkaker og kanskje smultringer, sju slag er bare stress)

- Til venner med barn kjøper jeg gjerne en familiegave, feks en ganske ny familiefilm de kan kose seg med i julen og noe spiselig (sjokolade, kakao, kjeks, god eplejuice), har ikke så mange venner jeg kjøper til så disse gavene er egentlig ikke noe stress,slipper uansett unna med en pakke i stedet for tre-fire.

- Jeg har gått mer og mer over til forbruksgaver til de voksne og fått tilbakemelding på at det faller i smak, type gaver er da god vin, gode oljer, kaffe, sjokolade, spekepølse, pesto, ost osv, tilpasser etter hvem som får gaven og kjøper noe som er litt mer eksklusivt og jeg vet de vil like (kjøper feks ikke te til noen som ikke drikker det, har selv fått masse te opp igjennom årene og lært av det)

Mye fornuftig! :)

Å få matgaver, om det nå er kjøpt eller hjemmelaget, er alltid morsomt. Dessuten er det VELDIG lurt å begynne tidlig med gavene. Jeg begynner å kjøpe inn allerede etter at julen er ferdig. Det er både mindre stressende og mer økonomisk. For eksempel kan man finne dyre ting som ullundertøy til en rimelig penge dersom man begynner tidlig ;)

Anonymous poster hash: 2dbaf...593

Skrevet

Jeg har ikke barn, men har minsket stress og utgifter likevel. Jeg liker ikke kaker, så slipper å styre med det. Pleier feire jul hos moren min, bare meg og henne. Vi har et lite juletre, av og til plast, av og til noen designergreiner eller noe (blir faktisk veldig stilig, har sett flere ha det i interiørblader). Jeg ønsker meg alltid ting jeg trenger, type gavekort på sportsbutikk, sminke, parfyme etc. Jeg har bare 4 stk å kjøpe julegaver til så legger litt penger i dette, men går ikke helt amok. Har ikke utgifter til mat og sånn men tar kanskje med meg en vin og noe konfekt til moren min. Julen blir hva man gjør det til!

Før kjøpte vi i vennegjengen gaver til hverandre og, dette har vi kuttet ut og tar heller en middag sammen før jul.

Anonymous poster hash: 20b31...534

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...