AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2013 #1 Skrevet 5. oktober 2013 Hei! Jeg har to kastrerte hannkatter på ca. 1,5år. Siden jeg bor veldig landlig er de mye ute, både på dagtid og på nettene. Dette har aldri vært noe problem, selv om det er endel katter og andre dyr rundt. Men nå har jeg fått nye naboer. De har en svær hannkatt som ikke er kastrert. De leier nabohuset, og har veldig liten tomt. Katten deres har naturlig nok kommet inn i min hage. Problemet er at han plager mine katter noe så sykt! Han sloss og sloss med dem! Mine katter er ikke typiske "slossekatter" og forsvarer seg tydligvis ikke. Han jager dem bort fra inngangspartiet mitt/deres! Hva gjør jeg? Noen som har opplevd liknende? Er jo ikke lett å ha kontroll på katter akkurat, men er dette noe som kunne blitt bedre hvis de kastrerte katten sin? Å ha mine katter inne hele tiden er ikke aktuelt av flere grunner... Anonymous poster hash: 9e80f...902
ninuska_ Skrevet 5. oktober 2013 #2 Skrevet 5. oktober 2013 Når vi flyttet til nytt sted bodde det en stor "gatas skrekk" i nabolaget. Pus kom hjem med mange sår og skader en liten periode - ett som vi måtte til dyrlegen med - men etter et par uker så roet det seg. Nå kan begge vandre rundt her uten å krangle og sloss. De trenger tid til å finne ut av det på egenhånd selv om det kan se brutalt og voldsomt ut (og ikke minst høres voldsomt ut!). Jeg vil tro det hadde gått litt roligere for seg om den andre katten var kastrert, men man kan dessverre ikke pålegge andre katteeiere å kastrere kattene sine. Du kan vel forsåvidt jage katten bort fra deres område når du ser at den er på vei til å bråke med dine på deres inngangsparti, men min erfaring er at det er en prosess de må gjennom, kastrerte eller ei
Tvist Skrevet 5. oktober 2013 #3 Skrevet 5. oktober 2013 Er det mulig å snakke med naboene? Høre om de kan være ansvarlige katteeiere og kastrere katten?
Kiarapus Skrevet 6. oktober 2013 #4 Skrevet 6. oktober 2013 Ja, som ninuska sier over her så er litt slossing vanlig i starten. Det må de igjennom. MEN når den andre katten IKKE er kastrert så er dette overhode ikke noe som bare går over av seg selv. Ukastrerte hankatter kan faktisk utvikle psykopatiske tendenser. Den vil starte med vanlig slossing, og når har kommet øverst på rangstigen og dine katter begynner å vise at de er redd for han så vil han finne ut "Hei! De er redd for meg! Så gøy! Jeg må banke de mere!!" Nå har du vært ansvarsfull eier å kastrert dine katter. Nå får naboen også være ansvarsfull! Enten får naboen kastrere katten sin eller holde den inne! Jeg kjenner jeg blir ordentlig irritert når jeg hører om folk som slipper ut ukastrerte katter. Hvis ikke eieren vil kastrere den så skal du få en lang liste av meg med argumenter som du kan få "trøkke i trynet" på han 2
Sweet77 Skrevet 6. oktober 2013 #5 Skrevet 6. oktober 2013 Det er i sånne situasjoner (naboer som nekter å kastrere bøllekatter) at jeg får lyst til å foreslå at du fanger den, passer på å ikke bli sett, tar den med til dyrlegen og får den kastrert selv. Så holder du den inne noen dager til den er frisk og slipper den ut igjen. Problem solved, og du unngår nabokrangel. Han vil nok prøve å finne ut av det, men da spiller du uskyldig - "selvfølgelig kunne ikke DU finne på noe sånt, hva for slags udyr av et menneske er det som kan finne på å ta seg til rette med andres katter?!!" Og "SelvFØLGElig skal du hjelpe til med å finne den skyldige!!" Er i hvert fall fristende 3
ninuska_ Skrevet 6. oktober 2013 #6 Skrevet 6. oktober 2013 (endret) Ja, som ninuska sier over her så er litt slossing vanlig i starten. Det må de igjennom. MEN når den andre katten IKKE er kastrert så er dette overhode ikke noe som bare går over av seg selv.Nabokatten vår er ikke kastrert - og de kommer helt fint overens nå. Jeg er veldig for at man bør kastrere kattene sine, men nå kan man ikke kreve noe av naboene sine. TS kan gå bort og forsøke å snakke med dem, men ønsker de ikke, så gjør de ikke det. Da må man bare respektere det (uansett hvor idiotisk man syns det er) og takle problemet slik man har det foran seg. Endret 6. oktober 2013 av ninuska_
sebastianen Skrevet 6. oktober 2013 #7 Skrevet 6. oktober 2013 Om det ikke gir seg så kan du først spørre naboen om de kan kastrere katten ( never know, de kan være fornuftige) om de nekter kan du opplyse om at du vil spyle ned katten deres hver gang du ser ham og plassere ut kattefeller på din eiendom.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2013 #8 Skrevet 6. oktober 2013 TS her! Takk for mange gode tips er utrolig frustrert her. I dag var pys ute da jeg hørte ett helsikes spetakkel igjen, slapp han inn og så at han hadde bæsjet på hele trappa/rekkverket Jeg kjenner ikke disse naboene i det hele tatt, men de flyttet inn 1 juli. Så det har pågått en stund... Syns så synd på deres katt også! Kan ikke være greit... Vurderer å legge en anonym lapp i postkassa først, så snakke med dem. Er så synd at naboforholdet skal begynne slik. Anonymous poster hash: 9e80f...902
ninuska_ Skrevet 6. oktober 2013 #9 Skrevet 6. oktober 2013 Kan du ikke bare ringe på og si at du har sett at kattene deres sloss en del - og du lurte på om dere kunne prøve å finne ut hvordan alle skal ha det godt i nabolaget. Det går jo utover alle kattene. Ikke dra bort dit anklagende med at de må kastrere katten sin - men ta det opp i løpet av samtalen, type "Det er jo godt alle er kastrert for..." og når de sier at deres ikke er det, da kan du legge til at kanskje det hadde vært en ide?
Gjest Skrevet 6. oktober 2013 #10 Skrevet 6. oktober 2013 Tråden er ryddet for oppfordring til lovbrudd! Ann Christin - MOD -
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå