Gå til innhold

Er det faktisk noen som har helt svart hår?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk høre av en bekjent i dag at det ikke finnes noen med helt svart hår (selv ikke asiatere eller afrikanere har det). Er det sant? Jeg har alltid trodd at folk med mørkt hår har svart hår, men i følge min bekjente er det altså bare mørke, mørke, mørke brunt.

Anonymous poster hash: fa879...4c8
Gjest Riskjeks
Skrevet

Jeg vil da si øst-asiater har svart hår?

Skrevet

Er fra India, har mye brunskjær i håret mitt. Trodde det var svart med brunskjær, men da er det vell mørkemørkemørke brunt da :briller2:

Anonymous poster hash: 9a650...246
Skrevet

Min far fra asia har så svart hår at det nesten har et blått skjær. Selv har jeg mørkebrunt hår, men om man ser fort på det så kan det liksom se svart ut.

• Liker 2
Skrevet

Jeg vil da si øst-asiater har svart hår?

Det var det jeg trodde også, men det min bekjente sier er at øst-asiatere (og alle andre som har hår som ser svart ut) har egentlig bare den mørkeste varianten av brunfargen. Det er altså bare hjernen som oppfatter det som svart, når det egentlig er brunt.

Skrevet

Sort er ikke en farge, så nei.

Anonymous poster hash: bf17c...3dc
  • Liker 2
Skrevet

Sort er ikke en farge, så nei.

Det er de som sier hvitt ikke er en farge også.... Jaja, da har hvithårede multifarget hår da.

Selvfølgelig er det mennesker med helt kullsort hår.

Anonymous poster hash: 9567e...6a1

• Liker 3
Skrevet

Selvfølgelig finnes det. De som sier noe annet er tydeligvis fargeblinde. Svart er en farge.

• Liker 1
Skrevet

Har vært endel i Afrika, og det er iallefall mange der med helt sort hår.

Anonymous poster hash: ec7b6...a5d
  • Liker 1
Skrevet

Sort er fravær av lys og ingen hårtyper absorberer alt lys, altså finnes det ikke sort hår. Dette er sånt de som fulgte med på barneskolen vet.

• Liker 2
Skrevet

Jeg fikk høre av en bekjent i dag at det ikke finnes noen med helt svart hår (selv ikke asiatere eller afrikanere har det). Er det sant? Jeg har alltid trodd at folk med mørkt hår har svart hår, men i følge min bekjente er det altså bare mørke, mørke, mørke brunt.

Fargen svart (000000) finner du neppe naturlig i det hele tatt. Det som ser ut som svart er bare veldig mørke nyanser av grått.

Anonymous poster hash: fd7ff...c04

Skrevet

Det er de som sier hvitt ikke er en farge også.... Jaja, da har hvithårede multifarget hår da.

Selvfølgelig er det mennesker med helt kullsort hår.

Anonymous poster hash: 9567e...6a1

Selvfølgelig finnes det. De som sier noe annet er tydeligvis fargeblinde. Svart er en farge.

"De som sier dette" er de som har rett, anonymbruker får det til å høres ut som et utsagn fra en fjern liten gruppe mennesker.

Svart absorberer alt lys, og reflekterer derfor ingen lys som kan gi et bilde av en farge i øynene våre. Ergo er det ingen farge.

Hvitt reflekterer derimot alt av lys, og gir oss et bilde av alle farger samtidig. Derfor kan man vitenskapelig sett strekke seg til å si at hvit er flere (eller alle) farger.

Begrepet farger er fordummet for bruk i dagligtalen, derfor sier vi farger om alle nivåer av lysrefleksjon fra materier, som i en svart kjole eller hvite sokker. Men i bunn og grunn er hverken hvit eller svart en farge.

Hår absorberer heller ikke alt lys (bare gå i speilet og se på ditt eget, har du total mangel på glans?), så helsvart hår tviler jeg på at eksisterer.

Anonymous poster hash: 63e65...693

• Liker 3
Skrevet

Høres nå rart ut. Bestemoren min hadde kullsort hår uten hverken rødt eller blått skjær i det.

Anonymous poster hash: e499a...fa0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...