AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2013 #1 Del Skrevet 5. oktober 2013 Så er det på 'an igjen. Etter fire år uten ryggplager har jeg fått prolaps IGJEN. Forrige gang var det nesten kronisk i 9 år uten at leger klarte å gjøre noe med det. Redningen min ble kiropraktor. Hadde tenkt å ta kontakt med samme kiropraktor igjen over helgen, men nå kjenner jeg noe som er annerledes enn tidligere. Nå har jeg ikke bare smerter nedover beina. I den ene foten har jeg prikkinger i låret og det føles numment. Er det da en dårlig ide å ta kontakt med kiropraktor? Bør jeg heller gå til fastlege? Noen som har hatt samme problem? Anonymous poster hash: aa511...679 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sugerøret Skrevet 5. oktober 2013 #2 Del Skrevet 5. oktober 2013 Lege -henvisning til MRI .Høres ut som nerven er påvirket Jeg har permanent nerveskade pga prolaps. (L4/L5- S1 ) Nevropatisk smerte Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2013 #3 Del Skrevet 5. oktober 2013 Lege -henvisning til MRI .Høres ut som nerven er påvirket Jeg har permanent nerveskade pga prolaps. (L4/L5- S1 ) Nevropatisk smerte Oi, hvordan arter det seg? Jeg har ikke smerter HELE tiden. Men hvis jeg står eller går (altså belaster) i lengre tid verker det noe så inn i granskauen. Det er heller ikke slik at det prikker og blir numment hele tiden heller, men det er rundt 2-3 ganger i timen. Dette kjente jeg først i ettermiddag. Men kan det likevel være risiko for permanent skade? Føler meg som en skikkelig noob nå, men akkurat det her har jeg ikke kjent før. Selv for fire år siden sa kiropraktoren at det ikke var rart at jeg hadde hatt store smerter. Anonymous poster hash: aa511...679 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sugerøret Skrevet 5. oktober 2013 #4 Del Skrevet 5. oktober 2013 Permanent er når det ikke går over (etter 3mnd - 6mnd osv) .Du har ikke noen permanent skade ennå Prolapser er rare ting,noen har ikke vondt i det hele tatt,mens andre har store smerter. Smertene kan oppleves forskjellig og skifte styrke og hvordan de føles.Men det betyr ikke at det går over. Når en skive eller væske fra en skive treffer en nerve/presser på nerve,kan det gi smerter,nummenhet osv http://www.pfizer.no/templates/Page____5545.aspx Den linken forteller litt om nevropatisk smerte. Isjas pga prolaps http://nhi.no/sykdommer/hjerne-nervesystem/rygg-og-nakke-sykdommer/isjias-prolaps-2435.html De aller fleste blir helt bra igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2013 #5 Del Skrevet 6. oktober 2013 Be dem sjekke deg for spinal stenose. Det kan opptre både pga alder og som følge av tidligere prolapser eller andre ting, også i ung alder, og gi sånne symptomer dom du har. Anonymous poster hash: 08ce3...885 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 6. oktober 2013 #6 Del Skrevet 6. oktober 2013 Så er det på 'an igjen. Etter fire år uten ryggplager har jeg fått prolaps IGJEN. Forrige gang var det nesten kronisk i 9 år uten at leger klarte å gjøre noe med det. Redningen min ble kiropraktor. Hadde tenkt å ta kontakt med samme kiropraktor igjen over helgen, men nå kjenner jeg noe som er annerledes enn tidligere. Nå har jeg ikke bare smerter nedover beina. I den ene foten har jeg prikkinger i låret og det føles numment. Er det da en dårlig ide å ta kontakt med kiropraktor? Bør jeg heller gå til fastlege? Noen som har hatt samme problem? Anonymous poster hash: aa511...679 Det er ikke en dum idé å ta kontakt med kiropraktor, men fortell ned til minste detalj hvordan du opplever smertene før kiropraktoren starter noen som helst behandling. I verste fall kan h*n gjøre vondt verre og du ender opp med å måtte operere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2013 #7 Del Skrevet 6. oktober 2013 Gå til lege og be om henvisning vil kirurg. Jeg ble helt bra igjen etter min operasjonog da hadde jeg gått i 6 år m ed smerter. Anonymous poster hash: ba429...c23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2013 #8 Del Skrevet 6. oktober 2013 Permanent er når det ikke går over (etter 3mnd - 6mnd osv) .Du har ikke noen permanent skade ennå Prolapser er rare ting,noen har ikke vondt i det hele tatt,mens andre har store smerter. Smertene kan oppleves forskjellig og skifte styrke og hvordan de føles.Men det betyr ikke at det går over. Når en skive eller væske fra en skive treffer en nerve/presser på nerve,kan det gi smerter,nummenhet osv http://www.pfizer.no/templates/Page____5545.aspx Den linken forteller litt om nevropatisk smerte. Isjas pga prolaps http://nhi.no/sykdommer/hjerne-nervesystem/rygg-og-nakke-sykdommer/isjias-prolaps-2435.html De aller fleste blir helt bra igjen. Takk for linkene, de skal jeg ta en kikk på i løpet av kvelden! Be dem sjekke deg for spinal stenose. Det kan opptre både pga alder og som følge av tidligere prolapser eller andre ting, også i ung alder, og gi sånne symptomer dom du har. Anonymous poster hash: 08ce3...885 Hva er det? Har aldri hørt om det, men det må jeg jo selvfølgelig finne ut av. Er det noe som blir undersøkt i forbindelse med slikt, eller må en faktisk mase om å få det sjekket ut? Har veldig dårlig erfaring med leger og rygg... Gå til lege og be om henvisning vil kirurg. Jeg ble helt bra igjen etter min operasjonog da hadde jeg gått i 6 år m ed smerter.Anonymous poster hash: ba429...c23 Er ikke henvisning til kirurg å ta litt hardt i sånn med det samme? Såvidt jeg har forstått så må en oppfylle bestemte krav for å bli operert. For eksempel dårlig blærekontroll pga at nerver som går til blæren blir påvirket slik at en ikke kan kontrollere det selv. Anonymous poster hash: aa511...679 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2013 #9 Del Skrevet 6. oktober 2013 Hva er det? Har aldri hørt om det, men det må jeg jo selvfølgelig finne ut av. Er det noe som blir undersøkt i forbindelse med slikt, eller må en faktisk mase om å få det sjekket ut? Har veldig dårlig erfaring med leger og rygg... Anonymous poster hash: aa511...679 Spinal stenose er forkalkninger som ligger innenfor ryggmargskanalen slik at ryggmargskanalen blir for trang og presser på nerver. Ganske vanlig, jeg har det selv fordi det har grodd seg på etter en tidligere prolaps (er ganske ung) og skal sannsynligvis operere. Andre får det med alderen. Kan gi kontinuerlige symptomer eller tidvise symptomer, noen opplever å være relativt bra men at det blir værre av å stå en stund etc. Noen får problemer med å holde på vannet og opplever prikking og smerter i bena. Symptomene er mange og varierte. Be om MR der de sjekker det ut. Og google spinal stenose. Er litt forskjellig som står så ikke ta alt for "god fisk", er veldig forskjellig hvordan man opplever det. Men siden du har hatt en prolaps for 9 år siden og annerledes smerter denne gangen så ville jeg bedt om å få sjekket det. Anonymous poster hash: 08ce3...885 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Slimproppen Skrevet 6. oktober 2013 #10 Del Skrevet 6. oktober 2013 For min del gjorde kiropraktor vondt veldig mye verre i forhold til prolaps. Jeg hadde prolaps i L6 (har en ekstra virvel), og var liggende i ca 6-7 mnd, sykemeldt enda lenger. Gikk etterhvert over ved "hjelp" av medisiner og hvile og lett fysisk trening. Var på sykehus og fikk beskjed om at den ikke kunne operes. Kom tilbake med dunder og brak noen år senere, men ikke fullt så ille som første gang. Denne gangen investerte jeg i en skikkelig madrass, Jensen Diplomat rammemadrass med fast hardhet (jeg skal etter skalaen ha medium, men dette følte jeg var feil). Det fikset faktisk ryggen på rekordtid, helt utrolig. Hørt flere si det samme, både med Jensen, og også Tempur. Jeg kjøpte Jensen Ambassadør nå sist med en langt mykere og mer fluffy og tykk overmadrass. Det resulterte i veldig vond i rygg etter et par mnd, så jeg byttet tilbake til overmadrassen som hørte til Diplomat, som er fastere og gir mer støtte, og ryggen bra igjen. Det er helt utrolig hvor mye madrassen har å si for prolaps. Pute er også veldig veldig viktig. I tillegg ville jeg nok prøvd osteopat eller manuell terapeut fremfor kiropraktor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2013 #11 Del Skrevet 6. oktober 2013 Spinal stenose er forkalkninger som ligger innenfor ryggmargskanalen slik at ryggmargskanalen blir for trang og presser på nerver. Ganske vanlig, jeg har det selv fordi det har grodd seg på etter en tidligere prolaps (er ganske ung) og skal sannsynligvis operere. Andre får det med alderen. Kan gi kontinuerlige symptomer eller tidvise symptomer, noen opplever å være relativt bra men at det blir værre av å stå en stund etc. Noen får problemer med å holde på vannet og opplever prikking og smerter i bena. Symptomene er mange og varierte. Be om MR der de sjekker det ut. Og google spinal stenose. Er litt forskjellig som står så ikke ta alt for "god fisk", er veldig forskjellig hvordan man opplever det. Men siden du har hatt en prolaps for 9 år siden og annerledes smerter denne gangen så ville jeg bedt om å få sjekket det. Anonymous poster hash: 08ce3...885 Aha, takk for forklaring Da skal det også sjekkes nærmere. Så vet jeg i hvert fall om det er noe som kan minne om mitt problem For min del gjorde kiropraktor vondt veldig mye verre i forhold til prolaps. Jeg hadde prolaps i L6 (har en ekstra virvel), og var liggende i ca 6-7 mnd, sykemeldt enda lenger. Gikk etterhvert over ved "hjelp" av medisiner og hvile og lett fysisk trening. Var på sykehus og fikk beskjed om at den ikke kunne operes. Kom tilbake med dunder og brak noen år senere, men ikke fullt så ille som første gang. Denne gangen investerte jeg i en skikkelig madrass, Jensen Diplomat rammemadrass med fast hardhet (jeg skal etter skalaen ha medium, men dette følte jeg var feil). Det fikset faktisk ryggen på rekordtid, helt utrolig. Hørt flere si det samme, både med Jensen, og også Tempur. Jeg kjøpte Jensen Ambassadør nå sist med en langt mykere og mer fluffy og tykk overmadrass. Det resulterte i veldig vond i rygg etter et par mnd, så jeg byttet tilbake til overmadrassen som hørte til Diplomat, som er fastere og gir mer støtte, og ryggen bra igjen. Det er helt utrolig hvor mye madrassen har å si for prolaps. Pute er også veldig veldig viktig. I tillegg ville jeg nok prøvd osteopat eller manuell terapeut fremfor kiropraktor. Hvis du har merket forskjell etter hvilken seng du har hatt så er ikke senga det som gjør skaden her. Pute får jeg vondt i nakken av å ligge på så den gav jeg opp for lenge siden, uten at det gav noen ryggplager rett etter. Kiropraktor har jeg vært hos som sagt, og det holdt smertene borte i fire år og litt. Fysioterapeut prøvde jeg for rundt 13 år siden, men det måtte jeg slutte med for det gjorde bare alt verre. MYE verre. Kan forskjellene i reaksjoner på de behandlingene være av betydning for hva som skjer videre? Anonymous poster hash: aa511...679 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2013 #12 Del Skrevet 6. oktober 2013 Takk for linkene, de skal jeg ta en kikk på i løpet av kvelden! Hva er det? Har aldri hørt om det, men det må jeg jo selvfølgelig finne ut av. Er det noe som blir undersøkt i forbindelse med slikt, eller må en faktisk mase om å få det sjekket ut? Har veldig dårlig erfaring med leger og rygg... Er ikke henvisning til kirurg å ta litt hardt i sånn med det samme? Såvidt jeg har forstått så må en oppfylle bestemte krav for å bli operert. For eksempel dårlig blærekontroll pga at nerver som går til blæren blir påvirket slik at en ikke kan kontrollere det selv. Anonymous poster hash: aa511...679 Men det kan være greit å få en kirurg til å vurdere deg også. Du MÅ jo ikke bli operert. Men kirurgene ser litt annereldes på det enn medisinerene og noen ganger kan det være greit å få flere meninger. Det er kirurgen som bestemmer om du kan opereres, jeg hadde ikke problem med blæren. Anonymous poster hash: ba429...c23 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Slimproppen Skrevet 6. oktober 2013 #13 Del Skrevet 6. oktober 2013 Aha, takk for forklaring Da skal det også sjekkes nærmere. Så vet jeg i hvert fall om det er noe som kan minne om mitt problem Hvis du har merket forskjell etter hvilken seng du har hatt så er ikke senga det som gjør skaden her. Pute får jeg vondt i nakken av å ligge på så den gav jeg opp for lenge siden, uten at det gav noen ryggplager rett etter. Kiropraktor har jeg vært hos som sagt, og det holdt smertene borte i fire år og litt. Fysioterapeut prøvde jeg for rundt 13 år siden, men det måtte jeg slutte med for det gjorde bare alt verre. MYE verre. Kan forskjellene i reaksjoner på de behandlingene være av betydning for hva som skjer videre? Anonymous poster hash: aa511...679 Det var vel ikke sengen som gjorde at jeg fikk prolaps, men riktig madrass har enormt mye å si for helbredelse når man først har fått prolaps. Det er sånn det er, alle har forskjellige erfaringer med behandlingsformer. Min erfaringe er at verken kiropraktor og fysioterapeut jobber med hele kroppen, slik en osteopat eller manuell terapeut gjør. Så hvis jeg skulle anbefalt noe, ville jeg anbefalt det. De kan finne en ubalanse helt andre steder i kroppen som trigger prolapsen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2013 #14 Del Skrevet 9. oktober 2013 Nå har jeg vært hos lege. Han bekreftet at det var en prolaps, og så også at ryggen var skjev. Så nå har jeg blitt henvist til MR, og fikk resept på noen piller som skal være betennelsesdempende og smertelindrende. Kjenner ikke noen virkning enda, men det er jo bare halvannen time siden jeg tok dem. Virker vel ikke optimalt første dag heller. Ble sykemeldt i 2 uker også (i første omgang) fordi han mente at butikkjobbb er ikke noe for meg akkurat nå. Nei, det er både sikkert og visst... Så sånn er det. Nå venter jeg på å få time til MR, så tar vi det derfra Anonymous poster hash: aa511...679 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2013 #15 Del Skrevet 9. oktober 2013 Veldig bra at du får MR! Der kan de sannsynligvis se om nervene er påvirket. Jeg har tatt MR selv, og det ble konkludert med at jeg ikke hadde nerveklem, men i følge kiropraktor var det helt klart at nervene i blant var påvirket, da symptombildet mitt stemte helt overens med det. Jeg har forresten også hatt veldig god hjelp av akupunktur, både "vanlig" akupunktur og triggerpunktnåler. Anonymous poster hash: 4ff81...134 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sugerøret Skrevet 9. oktober 2013 #16 Del Skrevet 9. oktober 2013 Nå har jeg vært hos lege. Han bekreftet at det var en prolaps, og så også at ryggen var skjev. Så nå har jeg blitt henvist til MR, og fikk resept på noen piller som skal være betennelsesdempende og smertelindrende. Kjenner ikke noen virkning enda, men det er jo bare halvannen time siden jeg tok dem. Virker vel ikke optimalt første dag heller. Ble sykemeldt i 2 uker også (i første omgang) fordi han mente at butikkjobbb er ikke noe for meg akkurat nå. Nei, det er både sikkert og visst... Så sånn er det. Nå venter jeg på å få time til MR, så tar vi det derfra Anonymous poster hash: aa511...679 ah flotters. Ta det ellers litt rolig.Beveg deg men ikke kryss over smerteterskelen. Husk bare at MRI ikke alltid finner feil,så om du skulle få beskjed om at det ikke er noe der,så kan det fullt mulig være mye.. MRI ser ikke alt. Lykke til med medisiner. Håper de "kicker" inn snart 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2013 #17 Del Skrevet 9. oktober 2013 ah flotters. Ta det ellers litt rolig.Beveg deg men ikke kryss over smerteterskelen. Husk bare at MRI ikke alltid finner feil,så om du skulle få beskjed om at det ikke er noe der,så kan det fullt mulig være mye.. MRI ser ikke alt. Lykke til med medisiner. Håper de "kicker" inn snart Takk for det Så lenge det er blitt sett skjevhet så tviler jeg på at MR'en ikke vil kunne finne ett eller annet. Legen så det jo bare ved at jeg bøyde meg litt fremover og ved å kjenne i et par sekund. Bare jeg får fikset opp i det her nå en gang for alle så er jeg fornøyd. For hvis det er slik at ingenting kan gjøres med det her så er det mange fremtidsplaner som legges på hylla dessverre. Og antakelig blir jeg nødt til å bytte jobb. Omskolering også kanskje. Så jeg HÅPER VIRKELIG at noe blir oppdaget og at det faktisk er mulig å gjøre noe med det her. Alternativet er i hvert fall ikke noe motiverende. Men: Positive tanker Anonymous poster hash: aa511...679 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sugerøret Skrevet 9. oktober 2013 #18 Del Skrevet 9. oktober 2013 Grunnen til at jeg nevner det,uten å mene å være negativ ; er egen erfaring samt andres. Har 14års ryggslit bak meg,flere prolapser av div.grader og alvorlighet. Samt nevropatisk smerter i høyre bein. Min venninne gikk i 5 år med vond rygg ,legene sier at det er ingen funn på mri eller røntgen. Hun blir til slutt desperat og ser til det private marked.Der blir hun operert ,hvor legene finner ruptur i skiva som igjen lekker væske på ryggmargen (sån ca. dumt forklart) Hun ble helt bra igjen etter operasjonen,har nå en kunstig skive. Det er noe jeg har hatt lyst til å gjøre,men jeg har flere nivåer i ryggen som må skiftes ut.Og det er ikke mulig i dag (pga forkalkninger og leddgikt) Håper virkelig det beste for deg. Og poenget er at selv om bilde sier nei,kan det være skader der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2013 #19 Del Skrevet 13. oktober 2013 Fikk noen jobbrelaterte dårlige nyheter i går ettermiddag... Traff sjefen når barna skulle få kjøpe seg lørdagsgodt og da fortalte hun at på hovedkontoret så var de skeptiske til å tilby meg et 10 måneders vikariat på 50% som i utgangspunktet skulle gått til meg. Bakgrunnen for det er faktisk fordi det er stor sannsynlighet for at jeg faktisk kommer til å bli sykemeldt igjen, og derfor har de bestemt seg for å lyse ut stillingen i stedet for å bare gi meg en kontrakt. Men de ville veldig gjerne at jeg skulle søke. Det er en type butikk som krever mye løft og "rare" arbeidsvinkler, samt at det blir ofte til at vi flyr en del opp og ned gardintrapper. Det er grunnen til at de nå er skeptiske. På toppen av det hele så er det allerede en som er fast ansatt der som har samme problem som jeg har. I morgen kommer stillingen til å bli lagt ut, og jeg tenker da: Skal jeg i det hele tatt søke? Er det noe poeng? Jeg har absolutt tro på at jeg ville fått kontrakten om jeg søker som normalt, men jeg er vel egentlig i tvil om jeg i det hele tatt klarer ett helt år til der. Jeg har bare jobbet der 5 måneder nå, og har kjent antydninger til begynnende ryggplager i noe over en måned. Men bare forsiktig frem til nå.. Anonymous poster hash: aa511...679 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2013 #20 Del Skrevet 14. oktober 2013 Dårlige nyheter på lørdag, men gode nyheter i dag. Har fått time til MR hos en privat aktør om litt over en uke!! Kanskje det blir før også hvis noen avbestiller! Endelig blir det kanskje noen svar å få og noe å forholde sg til ang. jobb og fremtidige planer Anonymous poster hash: aa511...679 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå