Gjest selungen Skrevet 5. oktober 2013 #1 Skrevet 5. oktober 2013 Vi planlegger å reise bort i noen dager i Oktober, og valget har falt på Tunisia. Skal bestille biletter i kveld. Noen som vet hvor trygt det er å reise dit? Det er via detour vi skal reise. Hvor dyrt er det der? Noen som har vært der og vil fortelle.
Gjest Inggolf Skrevet 5. oktober 2013 #2 Skrevet 5. oktober 2013 Trygt ja, det er jo akkuratt som å komme til et hvilket som helst annet "charterland". Da jeg var der så fikk jeg overhodet ingen følelse av å være i Afrika. Det eneste tegnet på Afrika var at det ikke fantes søpledunker ute, og åpenbart ikke inne over alt heller- for søplet fløt! Virkelig, fløt! Franskmennene eide alle restaurantene, så vin og ikke-typisk afrikansk mat var overalt. Selv baren på hotellet solgte alkohol og utelivet var så der. Selgerne i butikkene var utrolig slitsomme og ufattlig nærtagne! I langt høyere grad enn jeg har opplevd andre steder... (butikkene selger akkuratt det samme som i hellas, spania, bulgaria osv...dvs juggel-smykker, håndklær, badeballer ect.. men noen har også mye håndlagde skatter, flettekurver og sånt). Nå høres jeg nok veldig negativ ut, for ja, jeg ble noe skuffa over Tunisia, men vi hadde det utrolig fint der også! Fine strender, fine severdigheter og et godt sted for en daffe-ferie. Jeg var i Hammamet foresten- hvor skal du?
caroprins Skrevet 6. oktober 2013 #3 Skrevet 6. oktober 2013 (endret) Jeg har vært i Tunisia med Detur. Vi bodde i Hammamet på et stort hotell med et digert spa område. Det var murer rundt området og vakt i porten. Tunisere er veldig masete selgere og de roper gjerne fra andre siden av gaten når du er ute å går. Jeg våget meg aldri inn i medinaen da for jeg hørte om folk som nærmest ble dratt inn i butikken av selgerene . Det vi gjorde var å melde oss på 2 utflukter med Detur. Den ene var en 2 dagers tur ned til Douz ved Sahara ørkenen og den andre var en dagstur til Tunis med besøk i Sidi Bon Said ( den blå og hvite byen), Kartago og det kjente mosaikkmuseet. På 2 dagers turen var vi innom mange flotte steder og jeg vil virkelig anbefale dere å bli med turer. Da får dere sett mye mere av landet, lært masse om Tunisia sin historie og dessuten beveget dere rundt i en gruppe med guide, noe som faktisk er å fortrekke i et land som Tunisia. Et par småting: om det kommer noen og tilbyr å vise dere rundt så ikke bli med. Kan hende han sier at han jobber på hotellet også men Ikke bli med. Dere lander i en eller annen butikk der dere nærmest blir presset til å kjøpe noe. Mange har opplevd dette og har følt seg truet. Jeg visste om det på forhånd og vi også opplevde å bli tilbudt gratis omvisning. Denne personen var til og med inne på hotellområdet der vi bodde. Sa bare at vi skulle på tur med reiseselskapet så det hadde vi ikke tid til og så gikk han. En annen ting. Pass på at du får riktig vekslepenger tilbake og alle helst ha endel småpenger slik at du slipper å gi store penger. Opplevde en omfattende tendens til at om en kopp kaffe kostet en dinar og jeg ga 10 så fikk jeg ingen penger tilbake. Da jeg så sa at jeg ventet på vekslepengene og at jeg skulle ha 9 dinarer tilbake så kom de med de. Dette skjedde flere steder og jeg ble etterhvert flink til å gi akkurat det som det kostet. Du får ikke tak i Tunisisk valuta utenfor landet men de veksler på hotellet for deg. Jeg liker å prøve forskjellig mat og syntes couscos med lam eller kylling var godt. Masse deilige grønnskaker også. Vil også anbefale deg å prøve noe som heter Brick. Det er en slags frityrstekt pannekakeliknende sak med fyll. Smaker deilig. Husk å tipse kelneren din på hotelet så blir servisen veldig bra. Om du står opp tidlig om morgenen så lytt til fuglene. Vakker fuglesang Jeg synes jevnt over at Tunisia var et spennende , historisk og interresant land å reise i. Veldig annderledes en vanlige sydenland. Jeg tror at vi ikke hadde fått så mye ut av turen om vi kun hadde vært på egenhånd så jeg er kjempeglad for at vi ble med på de utfluktene. De snakker fransk der så kan du dette så er du godt hjulpet. En ting til. Husk revaksinering av barnevaksinene om det er mer enn 10 år siden sist og ta Hepatitt A vaksine om du ikke har den og putt gjerne i deg drikkevaksinen mot kolera også. Vær forsiktig med salater og rå mat og pass også opp for meloner. Noen ganger sprøytes det vann inn i dem for å øke vekten og om det er lokalt vann så er ikke det så greit for magen. Puss tennene i flaskevann og ta med imodium. Ha massevis av Antibac med deg og pakk flere pakker med papirlommetørkler. Jeg bruker de som toalettpapir det dette ikke finnes. Lett å frakte med seg. Toalettstandarden rundt forbi kan være litt av hvert. Så håper jeg dere får en fin tur. Kom gjerne med tilbakemeldinger på hvordan dere har hatt det når dere er hjemme igjen Endret 6. oktober 2013 av caroprins
Gjest selungen Skrevet 6. oktober 2013 #4 Skrevet 6. oktober 2013 Vi går for noe annet tror jeg. Fikk tur til et annet land, Spania, så det bruker vi i stedet for. Jeg kan ikke bruke vaksine pg at jeg blir syk av de i alle sammenhenger og da i ukesvis etter satt vaksine. Så vi velger heller noe annet
Alina X Skrevet 6. oktober 2013 #5 Skrevet 6. oktober 2013 Man trenger ikke vaksine for å reise til Tunisia.
Gjest Gjest_Piiiip Skrevet 6. oktober 2013 #6 Skrevet 6. oktober 2013 Jeg følte meg ikke utrygg når vi var i Tunis,men jeg kan vel ikke si at det er et land jeg hadde valgt igjen. Vær obs på at selgerneer utrolig innpåslitne, men ellers syntes vi det var helt ok. Er jo et forholdsvis nytt land mtp turisme.
Rosewood Skrevet 6. oktober 2013 #7 Skrevet 6. oktober 2013 Ja jeg ville nok ha foretrukket Spania framfor Tunisia, gitt har vært i Tunisia to ganger og jeg har ingen planer om å dra dit igjen.. Liker ikke helt kulturen der og oppførselen til maaange av innbyggerne.
caroprins Skrevet 6. oktober 2013 #9 Skrevet 6. oktober 2013 Man trenger ikke vaksine for å reise til Tunisia. Trenger og trenger. Det er selvfølgelig opp til hver og en om de vil vaksinere seg men i følge råd fra folkehelsen så bør man være vaksinert med skolevaksinene( som varer i 10 år) og Hepatitt A når man reiser til Tunisia. Rent generelt så er det lurt å ha disse uansett da Hepatitt A smitter via vann slik at matvarer som er skyldt kan være smittefarlig. Her finner du link til folkehelsens vaksineråd til Tunisia.http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=List_6212&Main_6157=6263:0:25,6566&MainContent_6263=6464:0:25,7073&List_6212=6218:0:25,7172:1:0:0:::0:0 Når det gjelder drikkevaksinen Dulkoral så virker den mot kolera som også er en vannbåren sykdom. Den virker dessuten rundt 60 prosent mot den vanligste tarmbakterien som ofte skaper magetrøbbel på tur. Den virker desverre ikke mot salmonella da.
Alina X Skrevet 6. oktober 2013 #10 Skrevet 6. oktober 2013 Sant det om man ønsker å gjøre det så får man gjøre det:-) Har nå vært i tunisia ca 5 ganger og aldri trengt vaksine. Men kolera brukes ved afrikanske land sør for sahara:-)
husmor1978 Skrevet 6. oktober 2013 #11 Skrevet 6. oktober 2013 Jeg har vært i Tunisia to ganger og følte mig ikke på noe tidspunkt utryg. Men jeg liker ikke å gå i gatene sent på kvelden alene. Der er mange ivrige selgere og det kan være vanskelig å gå i fred. Jeg vil råde deg til å ta ut av de store byene og se noen av den vakre naturen. Der er virkelig mange flotte områder - og slik kan du også unngå folkemengder! Den enkleste måten å komme seg rundt på er med en leiebil. Begge ganger var jeg i Tunisia bestilte jeg leiebil hos Budget Bilutleie. Det er både billig og bra, og du kan plukke opp din leiebil allerede ved ankomst på flyplassen. Super lett. Der er ofte tilbud hvor du kan spare ekstra penger på bilutleie. Prøv å sjekke ut deres hjemmeside: http://www.budget.no Angående spørsmålet om vaksiner, tror jeg du bør spørre legen din eller folkehelsen for råd. God ferie!
lashara Skrevet 8. oktober 2013 #12 Skrevet 8. oktober 2013 Jeg er nok mye mer bereist enn de fleste. Har vært i tunisia. Synest faktisk tunisia er ett flott reisemål om en ikke vil sitte 10 timer + i fly. Har vært i noen av sydenlandene også. For meg var de totalt uinteressante. Snakker tyrkia hellas spania o.l. kommer ikke til å reise dit igjen. Tunisia har mye å by på. Der er også veldig fint. Vi følte oss helt trygge. Vi bodde i sousse men reiste rundt. Tunisia er også veldig billig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå