Gå til innhold

Dotrene katt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan dotrener man egentlig en katt? Mener å få en kattunge til å gå i sanden altså... Har aldri gjort dette før, og jeg sliter!

Tips? Setter UTROLIG stor pris på det!

Anonymous poster hash: 72bc0...fc8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel er katten? I praksis er det kattemoren som dotrener kattungene, og det skjer allerede ved 4-6 ukers alder.

Har du derimot fått en leveringsklar kattunge, så holder det å vise katten hvor doen er, og la den grave litt i sanden på egenhånd.

Skrevet

Katten er 8 uker, mammaen hans er død. Er en villkatt :)

Skrevet

De er det tålmodighet og konsekvent handling som gjelder.

Hver gang du ser kattungen sette seg for å tisse eller bæsje, løfter du den opp i kattedoen. Har kattungen lagt fra seg en overraskelse på et sted du ikke vil den skal gjøre fra seg, legger du bæsjen i kattedoen, og vasker området den bæsjet på med eddikk og vanlig gulvsåpe. Ikke bruk salmiakk eller klor da det kan lukte som et velegnet sted å gjøre fra seg på.

Kattungen trenger også sosialisering med andre katter så om du kjenner andre med kattunger, bør du oppfordre til playdates eller noe.

Skrevet

Og for all del: Ikke noe misforstått oppdragelse som å presse hodet ned i tisset el.lign. Ikke så at jeg tror du har tenkt på det, men jeg sier det nå i alle fall. Det er nemlig det verste du kan gjøre. Da skapes utrygghet og redsel og katten kan forbinde det med å gjøre fra seg som noe negativt og skremmende. Gjør som Minya sier, og vær tålmodig, konsekvent og rolig. Jeg pleier også å ta de med bort til doen og "grave" litt i sanda mens de ser på. Jeg tipper det går seg til! Og glem ikke å rose den opp i skyene den dagen det havner på rett sted! :)

Skrevet

Katten er 8 uker, mammaen hans er død. Er en villkatt :)

Vi adopterte en katt pga morens dødsfall da hun var bare 5 uker. Hun ble husrein med en gang hun klarte å komme seg oppi kassa. Katter vil som regel gå på do i sand/ jord av seg selv, evt ha katten i kassa når du tror kanskje det ser ut som om den skal gå, og grav litt i sanden foran den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...