Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ha aldri gjort det før men ønsker å være så forberedt som mulig om det skulle skje.
Så det jeg lurer på er, hva gjør man når det skjer?

Når man kjenner smertene, tar man smertestillende? ringer man legevakt, ambulanse? Legger man seg ned og lider seg gjennom det? Sitter man på do og lider seg gjennom det?

Skyller man ned fosteret i do når det er kommet ut? ....

Hva gjør man etterpå?

Lurer veldig på disse tingene..

Anonymous poster hash: 9ea34...e38
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde det en gang før i uke 6. Gikk til legen etter blødning og fikk tatt ultralyd og

de oppdaoppdaget fostersekk uten embryo, da bare venta jeg til det kom ut. Tok ibux. Kasta det materialet i søpla. Gikk inn til ny kontroll etter SA for å sjekke at alt var ute. Er nå gravid igjen 4 år senere. Har gått bra sålangt, men var mye engstelig i starten.

Skrevet

Det er ikke så veldig mye å gjøre egentlig.... Ring legen, få time til innvendig ultralyd for å se at det virkelig er en SA. Er det en SA så er det greit med en ultralyd når blødningene har stanset opp for å sjekke at alt er ute, er det fortsatt rester igjen så blir det utskrapning for å renske ut alt sånn at man ikke ender opp med en infeksjon.

Under SA så kan du ta smertestillende hvis det er veldig vondt. Det kjennes ut som sterke menssmerter og kramper. Fosteret ser du nok ikke så mye til hvis det er tidlig i svangerskapet, da det er mikroskopisk lite. Det skylles ned i do.

Skrevet

Kommer an på hvor langt du er på vei. Jeg har mistet 2 ganger tidlig i svangerskapet. Fikk komme til innvendig UL for å sjekke at alt var borte. Første gangen ordnet kroppen opp selv men andre gangen var det en såkalt MA og da måtte jeg til utskrapning.

Ang smerter så var det ikke verre enn litt sterke mensmurringer.

Anonymous poster hash: e4c22...61a
Skrevet

Dessverre noe jeg har får erfare denne uken, var i uke 10. Kan beskrive min opplevelse: Begynte med litt smerter (menssmerter), så startet en blødning som tok seg opp utover kvelden. Jeg dro på legevakta siden det var kveld, ville ellers ringt fastlegen. Legene må sjekke om det faktisk er abort eller "bare" en blødning, og også om det er rester igjen i livmoren som du enten kan få pille for eller utskraping.

Det er vondt med mye kramper som går i bølger, og det er MYE blod - i tildels store klumper. Jeg har ikke sett noe foster, men noen gjør visst det... Noe av tiden har jeg måttet sittet på do, men det tar faktisk lang tid, det er ikke nødvendigvis bare noen timer. To døgn på meg, men det inkluderer pille døgn to. Man kan visstnok regne med å blø litt inntil to uker etterpå. Viktig å kjøpe mange store nattbind! Jeg håper du slipper, det er tungt fysisk og psykisk!

Anonymous poster hash: c3d8c...a82

Skrevet

Jeg mista i uke 6 engang og det var omtrent som litt kraftige menssmerter. Ringte legen, men de sa at kroppen ordna opp sjøl så tidlig. To måneder senere ble jeg gravid igjen.

Skrevet

Jeg ringte legevakta når jeg hadde blødd en stund og fikk kramper, fikk beskjed om å ringe fastlegen neste dag (dette var en søndag). Var 7 uker på bei. Er ingen hast med å komme seg til legen da fosteret ikke kan reddes før uke 23. Men fossblør man så ringer man selvsagt ambulansen, men det er sjeldent. Hos legen tok de en graviditetstest som var svak positiv (en sånn strips) og jeg ble sendt hjem. Fosteret kom ut helt dagen før, fostersekken og alt, så trengte ikke noen undersøkelse. Fikk forresten en sykemelding for et par dager for å komme meg over det største sjokket.

Vet ikke grensen for når legevakta vil ha den gravide inn men det er før uke 23 men de fleste SA er lenge før uke 23. Eller det heter ikke SA når det er så sent.

Anonymous poster hash: d60be...f4c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...