Rhyth Skrevet 5. oktober 2013 #1 Del Skrevet 5. oktober 2013 Vi har en hankatt på ca 1,5 år. I går og i dag har han vært litt slapp, han sover mer og er roligere enn normalt, men han spiser og drikker som vanlig. Nå merket jeg at han er kald på ørene og han har et sår under magen rett ved fram poten. Såret ser ut som det gror fint. Noen som har noen forslag til hva det kan være? Evt om det er såpass alvorlig at jeg burde ta han med til dyrlege? Er ganske langt til en dyrlege som har åpent i dag og han hater virkelig og kjøre bil, så vil helst ikke dra han ut unødvendig derfor spør jeg her først. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aurora M. Skrevet 5. oktober 2013 #2 Del Skrevet 5. oktober 2013 Jeg tror vel egentlig du kan ta det med ro og se det an. Kanskje det bare er en litt "dårlig" dag for pus. Jeg vet ikke hvordan været er hos dere, men om det regner kan jo det også spille inn. Hvis såret ser ut til å gro fint, er det nok ikke farlig. Men du kan sjekke det litt grundig, at det ikke er hovent (kul inni) eller varmt rundt det. At han er kald på ørene kommer nok av at han er roligere. Full fart = varmere ører. Hvile = kaldere ører. Du kan også sjekke slimhinnene i munnen. De skal være fine og rosa, ikke bleke. Så kan du sjekke pulsen enten ved å legge hånden direkte over hjertet, eller finne pulsen på innsiden av låret. Den skal ligge på rundt 110-130 slag pr. min. Hvis alt er normalt, kan du se an formen til i morgen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhyth Skrevet 5. oktober 2013 Forfatter #3 Del Skrevet 5. oktober 2013 Takk for gode tips Skal prøve og sjekke det, har ikke verdens mest samarbeidsvillige pus Virker på han som det er noe som plager han derfor jeg blir litt bekymra, men får bare se an formen utover kvelden og håpe på at han ikke blir verre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aurora M. Skrevet 5. oktober 2013 #4 Del Skrevet 5. oktober 2013 Takk for gode tips Skal prøve og sjekke det, har ikke verdens mest samarbeidsvillige pus Virker på han som det er noe som plager han derfor jeg blir litt bekymra, men får bare se an formen utover kvelden og håpe på at han ikke blir verre Da kan du trøste deg litt med at ikke samarbeidsvillig pus = ganske frisk pus! Men sjekk han med jevne mellomrom utover kvelden for sikkerhets skyld. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2013 #5 Del Skrevet 5. oktober 2013 Er han kald på resten av kroppen? Hvordan er refleksen på øya? Vår hannkatt på 7 år var kald i hele kroppen, samt veldig trøtt og sliten siste dagene.. I går ettermiddag var formen hans forverret, han gjemte seg bort, sjanglet og skreik noe grusomt inni mellom, i tillegg var han kald, stiv, og sliten.. Refleksene på øynene var også veldig dårlig.. Vi ringte dyrlegen, men det var ikke noe mer å gjøre. Han fikk diagnosen kronisk nyresvikt for 3,5 år siden så nå gav nyrene opp:( Lille pusen fikk slippe.. Regner ikke med det er dette med din katt, men som dyrlegen sa var dette forgiftning, har du en utekatt kan den jo fort få i seg noe som ikke er bra, og da er dette symptomer på forgiftning. Så har du jo noe mer å vurdere ut i fra om han skulle bli værre.Anonymous poster hash: 1d35f...34e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhyth Skrevet 5. oktober 2013 Forfatter #6 Del Skrevet 5. oktober 2013 (endret) Da kan du trøste deg litt med at ikke samarbeidsvillig pus = ganske frisk pus! Men sjekk han med jevne mellomrom utover kvelden for sikkerhets skyld. Ja, det jeg tenker og Han er mye roligere enn normalt så det går an og undersøke litt, men og ta pulsen bak låret var helt uaktuelt Er han kald på resten av kroppen? Hvordan er refleksen på øya?Anonymous poster hash: 1d35f...34e Huff, trist og høre om pusen din Han var kald på øra og i ansiktet, men resten var varm. Nå har hele pusen blitt normalt varm igjen. Med refleksen på øya mener du om han klarer og følge med på f.eks en finger som blir beveget? Isåfall så er den bra. Testa med en ball i sta og han fulgte med som normalt, forskjellen er at han ikke orker og løpe etter Har tenkt tanken med forgiftning jeg også siden han er endel ute, så blir han verre må vi bare reise til dyrlegen. Endret 5. oktober 2013 av Rhyth Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2013 #7 Del Skrevet 5. oktober 2013 Ja, det jeg tenker og Han er mye roligere enn normalt så det går an og undersøke litt, men og ta pulsen bak låret var helt uaktuelt Huff, trist og høre om pusen din Han var kald på øra og i ansiktet, men resten var varm. Nå har hele pusen blitt normalt varm igjen. Med refleksen på øya mener du om han klarer og følge med på f.eks en finger som blir beveget? Isåfall så er den bra. Testa med en ball i sta og han fulgte med som normalt, forskjellen er at han ikke orker og løpe etter Har tenkt tanken med forgiftning jeg også siden han er endel ute, så blir han verre må vi bare reise til dyrlegen. Så bra han er bedre:-) syke dyr er grusomt! Refleksjonen med øya tester du ved å ta fingeren inn i hjørnet, altså mot nesa. Du skal ikke ta på selve øyet, men inni hjørnet. En frisk katt vil automatisk blunke/reagere. En medtatt katt vil ikke reagere/reagere tregt. Slimhinner i munn kan også sjekkes, helt hvordan de skal være vet jeg ikke, men jeg liker å vite hvordan mine katter er som friske, da er det lettere å reagere om de blir syke, katter er jo veldig flinke til å skjule det. Andre ting du også kan gjøre er å veie katten 1 gang i mnd, da har du kontroll på om han plutselig går ned. Jeg har kanskje blitt litt hysterisk etter å ha mistet 2 katter p.g.a nyresvikt på 6 mnd, men har man kontroll på vekt og adferd hos katten kan man oppdage den sykdommen (og sikkert veldig mange andre) tidligAnonymous poster hash: 1d35f...34e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhyth Skrevet 5. oktober 2013 Forfatter #8 Del Skrevet 5. oktober 2013 (endret) Han reagerte med og blunke da jeg tok på nesa hans i sta hvertfall Når han er våken så virker han ikke veldig sløv. Han reagere på lyder og ting som skjer. Han er slappere/trøttere nå, men er litt usikker på om det er pga at vi har "herja" litt med han nå eller om han er verre. :/ Huff ja, er ikke noe gøy. Og særlig ikke når det er helg og den vanlige dyrlegen er stengt. Pusen hater og kjøre bil så og dra han med på en litt over times biltur unødvendig tror jeg bare gjør vondt verre. Edit: Hadde vært hysterisk selv jeg hvis jeg hadde mista 2 puser pga det samme så tett Edit 2: Hmm, virker som han syns det er ubehagelig og bli løfta på, sier tydelig i fra at dette liker jeg ikke. Endret 5. oktober 2013 av Rhyth Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2013 #9 Del Skrevet 5. oktober 2013 Han reagerte med og blunke da jeg tok på nesa hans i sta hvertfall Når han er våken så virker han ikke veldig sløv. Han reagere på lyder og ting som skjer. Han er slappere/trøttere nå, men er litt usikker på om det er pga at vi har "herja" litt med han nå eller om han er verre. :/ Huff ja, er ikke noe gøy. Og særlig ikke når det er helg og den vanlige dyrlegen er stengt. Pusen hater og kjøre bil så og dra han med på en litt over times biltur unødvendig tror jeg bare gjør vondt verre. Edit: Hadde vært hysterisk selv jeg hvis jeg hadde mista 2 puser pga det samme så tett Edit 2: Hmm, virker som han syns det er ubehagelig og bli løfta på, sier tydelig i fra at dette liker jeg ikke. Ta en titt på såret hans, kan være at det har kapsla seg inn, blitt en innvendig byll og at det sitter en infeksjon der, da merker du det ikke før den sprekker. Du kan jo også måle og se om han har feber. Spiser/drikker han fremdeles normalt? Ved "akutt" sykdom hos våre katter vurderer vi det alltid utifra kattens tilstand, samt vår magefølelse. Eventuelt kan du også ringe vakta og høre hva de tenker og mener. Håper han blir frisk og rask fort.Anonymous poster hash: 1d35f...34e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ninuska_ Skrevet 5. oktober 2013 #10 Del Skrevet 5. oktober 2013 Her er alt som oftest fint så lenge pus spiser og drikker normalt - hvis dette ikke er en prioritet, selv når jeg prøver å friste med våtfôr og godbiter, da vet jeg at det er noe i veien. Du kan ringe til dyrlegen og få litt råd. Min erfaring er at de som oftest ber om at man skal følge med om tilstanden forandrer eller forverrer seg. Allikevel er det godt å få snakket med en fagperson og kanskje man føler seg litt mer rolig. Jeg blir bekymret for en minste forandring i rutiner og oppførsel - men jeg har lært med tiden at katter kan ha dårlige dager de også. Kan det hende at pus har litt vondt og føler seg litt pjusk på grunn av såret? Her hadde vi en herremann som sov hele døgnet rundt, nektet å spise eller drikke pga at han hadde smerter på grunn av et bitt for en stund tilbake. Det var ikke infeksjon eller byll, men det var tydeligvis såpass vondt at det slo ut pus helt. Litt smertestillende, hvile og kos i et par dager og pus var fin igjen 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhyth Skrevet 5. oktober 2013 Forfatter #11 Del Skrevet 5. oktober 2013 Han spiser og drikker som normalt ja. Han møtte til og med opp på kjøkkenet når han hørte jeg drev med våtforet så matlysta er der Har sett litt på det såret og jeg kjenner ikke noen verkebyll der, men kan jo fortsatt gjøre vondt og det er derfor han er så slapp. Har kjent at han har flere sårskorper rundt på kroppen så han har nok vært i en skikkelig slåsskamp Ringe vakta og snakka med dem i sta og dem mente at siden han spiser, drikker og "bare" er slapp kunne vi fint se det an til i mårra så lenge tilstanden ikke ble verre Takk for svar folkens, er beroligende og kunne prate litt om det Nå er han oppe og går en tur også :D Kom snikende og skremte vettet av meg her jeg sitter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kiarapus Skrevet 6. oktober 2013 #12 Del Skrevet 6. oktober 2013 Jeg synes ikke dette høres noe akutt farlig ut heller Helt vanlig at de tar seg ett par rolige dager med lite aktivitet og mye søvn når de har fått litt juling. Går han på do som normalt og gjør både nr. 1 og nr. 2? Har han blinkhinne framfall (altså at det 3. øyelokket vises mer enn vanlig)? Det er alltid ett tegn på nedsatt almentilstand. Hvis han ikke har blinkhinne fremfall så er det ikke noe å bekymre seg over. Men hvis han har det så trenger det heller ikke å bety noe verre enn at han har vondt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2013 #13 Del Skrevet 6. oktober 2013 Han spiser og drikker som normalt ja. Han møtte til og med opp på kjøkkenet når han hørte jeg drev med våtforet så matlysta er der Har sett litt på det såret og jeg kjenner ikke noen verkebyll der, men kan jo fortsatt gjøre vondt og det er derfor han er så slapp. Har kjent at han har flere sårskorper rundt på kroppen så han har nok vært i en skikkelig slåsskamp Ringe vakta og snakka med dem i sta og dem mente at siden han spiser, drikker og "bare" er slapp kunne vi fint se det an til i mårra så lenge tilstanden ikke ble verre Takk for svar folkens, er beroligende og kunne prate litt om det Nå er han oppe og går en tur også :D Kom snikende og skremte vettet av meg her jeg sitter Er han ikke kastrert? Ikke at det alltid hjelper, vi har to voksne hannkatter som begge ble kastrert før fylte 1 år, de har stadig klor og bitt.. Ikke 100% ikker altså, men de gangene våre har hatt skikkelig værkebyller så har ikke vi merka det før vi eller hunden kjenner stanken.. Stort sett er det hunden som gjør oss oppmerksom på det. Det hjelper som regel å lufte tankene litt ja, ikke alltid lett å forstå seg på disse kattene. de kattene altså, herlige dyr med en stor personlighet! Vi ser bare ene katten vår nå, måten han sørger over "broren" sin påAnonymous poster hash: 1d35f...34e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhyth Skrevet 6. oktober 2013 Forfatter #14 Del Skrevet 6. oktober 2013 (endret) Jeg synes ikke dette høres noe akutt farlig ut heller Helt vanlig at de tar seg ett par rolige dager med lite aktivitet og mye søvn når de har fått litt juling. Går han på do som normalt og gjør både nr. 1 og nr. 2? Har han blinkhinne framfall (altså at det 3. øyelokket vises mer enn vanlig)? Det er alltid ett tegn på nedsatt almentilstand. Hvis han ikke har blinkhinne fremfall så er det ikke noe å bekymre seg over. Men hvis han har det så trenger det heller ikke å bety noe verre enn at han har vondt. Normalt det også. Har sett det 3 øyelokket litt mer enn vanlig ja, så har liksom vært sånne småting som har tydet på at det er litt mer enn bare en latdag Er han ikke kastrert? Ikke at det alltid hjelper, vi har to voksne hannkatter som begge ble kastrert før fylte 1 år, de har stadig klor og bitt.. Ikke 100% ikker altså, men de gangene våre har hatt skikkelig værkebyller så har ikke vi merka det før vi eller hunden kjenner stanken.. Stort sett er det hunden som gjør oss oppmerksom på det. Det hjelper som regel å lufte tankene litt ja, ikke alltid lett å forstå seg på disse kattene. de kattene altså, herlige dyr med en stor personlighet! Vi ser bare ene katten vår nå, måten han sørger over "broren" sin på Anonymous poster hash: 1d35f...34e Joda, han er kastrert. Men han er en liten bajaspus som erter på seg alt som er Ja, katter er noen fantastiske dyr og det er vel derfor det er lett og bekymre seg når en merker ting ikke er som normalt også Litt oppdatering: Han er bedre form nå, fortsatt ikke helt seg selv, men mye bedre enn i går. Lekte til og med litt i sta. Nå sitter han ved døra og vil ut, men syns han kan vente litt så jeg ser at formen holder seg. Edit: Fant antageligvis årsaken til at han ikke er i form. Han har et ganske stort sår på bakbeinet. Det blør ikke, men det vesker litt og er rødt. Så da er spørsmålet, siden han er såpass grei form kan vi se det an til i morgen eller er sånne sårskader noe som bør behandles fort? Endret 6. oktober 2013 av Rhyth Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kiarapus Skrevet 6. oktober 2013 #15 Del Skrevet 6. oktober 2013 Normalt det også. Har sett det 3 øyelokket litt mer enn vanlig ja, så har liksom vært sånne småting som har tydet på at det er litt mer enn bare en latdag Joda, han er kastrert. Men han er en liten bajaspus som erter på seg alt som er Ja, katter er noen fantastiske dyr og det er vel derfor det er lett og bekymre seg når en merker ting ikke er som normalt også Litt oppdatering: Han er bedre form nå, fortsatt ikke helt seg selv, men mye bedre enn i går. Lekte til og med litt i sta. Nå sitter han ved døra og vil ut, men syns han kan vente litt så jeg ser at formen holder seg. Edit: Fant antageligvis årsaken til at han ikke er i form. Han har et ganske stort sår på bakbeinet. Det blør ikke, men det vesker litt og er rødt. Så da er spørsmålet, siden han er såpass grei form kan vi se det an til i morgen eller er sånne sårskader noe som bør behandles fort? Siden såret vesker så bør du holde såret åpent. Altså skyll det med en klut med litt varmere enn helt lunket vann. Så lenge det vesker så er det noe som skal ut, og hvis det da blir igjen kapslet av størknet puss så blir det en byll hvis ikke alt som skal ha fått kommet ut får komme ut. Jeg vil altså ikke si at det er noe som er mer akutt enn at du kan se an/ følge med han selv til i morgen. Men det kan være greit å ta en tur til veterinæren i morgen for å i det minste få desinfisert såret 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aurora M. Skrevet 6. oktober 2013 #16 Del Skrevet 6. oktober 2013 (endret) Pluss til Kiarapus for rådene. Jeg ville også ha brukt Pyrisept på det om du har det i hus. Og så må du holde han inne til det er grodd. Hvis det begynner å bli rødt, varmt og hovent rundt, eller at det ikke gir seg med å væske, må du ta han til veterinæren. Mest sannsynlig vil de gi antibiotika. Endret 6. oktober 2013 av Aurora M. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ninuska_ Skrevet 6. oktober 2013 #17 Del Skrevet 6. oktober 2013 Hvis han er semi/-langhåret ville jeg klippet litt rundt såret. Her satt pelsen seg fast hele tiden i såret og det var vondt og ubehagelig å pirke ut hos dyrlegen når vi dro dit for kontroll, så jeg klippet det litt til rundt etter timen så det kunne gro i fred. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kiarapus Skrevet 6. oktober 2013 #18 Del Skrevet 6. oktober 2013 Kom på en ting til! Hvis du ikke har pyricept i huset så kan du bruker kamille te, det er mildt betennelsedempende! Hvis du ikke har det heller så kan du lage litt saltvann og rense med det 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhyth Skrevet 7. oktober 2013 Forfatter #19 Del Skrevet 7. oktober 2013 (endret) Nå har vi vært hos dyrlegen. Det viste seg at det var et veldig stort sår, mye større en det jeg så. Hadde vært en verkebyll der som det hadde gått hull på. Var tydelig vondt når veterinæren undersøkte det så han fikk full bedøvelse. Nå er såret renset og sydd sammen og katten ligger og sover ut bedøvelsen. Tusen takk for alle gode tips og råd Endret 7. oktober 2013 av Rhyth 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aurora M. Skrevet 7. oktober 2013 #20 Del Skrevet 7. oktober 2013 Kjempefint at han fikk komme til doktorn da! Har du krage til han slik at han ikke begynner å vaske på såret med det samme? Og så lurer jeg på om du fikk antibiotika. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå