Gå til innhold

Starte familiebarnehage??

Pearl

Anbefalte innlegg

I januar er det meningen at jeg skal ut i jobb igjen etter endt barselpermisjon, men er usikker paa hva jeg skal gjoere.

Utsiktene til aa faa veslejenta inn i barnehage er lik null og dagmammaer som jeg kjenner har fullt. OK, saa da er dilemmaet stort.

Jeg kan satse paa aa finne noen som kan ha henne 50 % og jobbe kun 50 %, det hadde passet greit fordi da kunne jeg ordnet meg med naboer med storebror etter skolen, men storesoester maatte alikevel gaatt fullt i barnehage!

Eller jeg kunne tatt ekstra permisjon og gaatt hjemme 1/2-1 aar, men det har vi ikke raad til. Da maatte jeg vaert dagmamma, og det er forferdelig travelt.

Ok, etter aa ha sammenlignet det ene med det andre, vurderer vi og familiebarnehage og i den annledning har jeg noen spoersmaal jeg haapte noen kunne svare for meg.

Jeg vet at en kun kan ha 3 barn under 3 aar, mener det inkl. din egen??

Statsstoetten paa 75000,-, gjelder det for bare 1 barn eller flere???

Faar en ikke statsstoette for ens egne barn?? Faar en da kontantstoette??

De fleste med barn vet at det er kjempe vanskelig aa faa barnepass og til flere barn en har des dyrere er det selvfoelgelig. Jeg synes det er litt viktig aa faa tid med barna og dermed hadde det selvfoelgelig passt best med 50 % stilling hvis bare jeg hadde faatt ungene inn i 50 % pass, men det skal ikke vaere lett, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Statsstøtten tildeles jo pr. barn - i allefall for "normale" barnehager.

Jeg vet ikke hvilken utdanning du har, men for å drive en familiebarnehage må du jo ha egne, egndede lokaler til dette formålet, samtidig som barnehagen må være tilknyttet en førskolelærer som kan stå for det pedagogiske opplegget.

Dersom du skal ut i jobb igjen i januar, så regner jeg med at du ønsker å starte familiebarnehagen fra dette tidspunktet.

I så fall må du "hive deg rundt" og søke kommunen, osv... En stor papirmølle en må igjennom før en slik barnehagedrift er forsvarlig.

Men du kan jo skrive en mail, eller ringe til barnehagekonsulenten i din kommune, så han h*n helt sikkert hjelpe deg, og svare på de spørsmålene du har.....

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAr lest enda litt mer rundt dette jeg, og slik jeg har fortsått det nå, så får du i 2004 et etableringstilskudd for hver plass som du oppretter i barnehagen. Er usikker på om dette gjelder familebarnehager, men det bør det jo gjøre.

Etableringstilskuddet er på 25000,- for barn under 3 år som er i bhg under 33t/uke, og 50000,- /barn over 33timer/uke.

For plasser for barn over 3 år er satsene 21500,- og 43000,- ved det samme time-antallet.

I tillegg til etableringstilskuddet du kan få nå i år, vil du også kanskje kunne få statstilskudd, som jeg ikke helt har satsene på nå...

Sjekk ut disse linkene:

Etableringstilskudd

Tilskudd til barnehager

Men forbered deg på mye jobb og nattevåk for å kunne starte en barnehage da - det er jo ikke så enkelt som mange skal ha det til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

" for å drive en familiebarnehage må du jo ha egne, egndede lokaler til dette formålet

*klem*

Dette er feil. En familiebarnehage skal drives i et privat hjem. Det kan søkes om å bruke andre lokaler.

Ellers er den siden du anbefalte veldig informativ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er feil. En familiebarnehage skal drives i et privat hjem. Det kan søkes om å bruke andre lokaler.

Ellers er den siden du anbefalte veldig informativ :)

Ok, beklager om jeg tok feil, men jeg trodde at en måtte ha "egne" lokaler til dette - i sitt eget hjem (altså egne rom, el.l)

Men jeg trodde ikke at en kunne ha en familiebarnehage i sin egen private stue, osv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er faktisk veldig vanskelig å få godkjent andre lokaler enn sitt eget hjem til bruk for familiebarnehage.

Det stilles krav til hjemmet også. Det skal være plass til å leke ute, "farlige" rom skal skjermes/deles av, det skal ikke røykes i hjemmet osv.

Du må også ha en veileder/førskolelærer et visst antall timer i uken/måneden.

Morsomt, men ganske hardt arbeid med 3-4 barn i huset. Regn med hakk i parketten og fingermerker på speil og vinduer :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med kommunen så fort som mulig og få de til å komme på befaring...da får du høre om hjemmet ditt er egnet eller ikke, eller om det er nok med noen endringer.

De tar bl.a sikte på sikkerhet, antall areal pr barn du ønsker, tilgang på uteareal osv.

Det er litt forskjeller ute å går fra kommune til kommune, med tanke på hva som skal til for godkjenning.

Jeg vet av enkelte har tenkt å ha det i sokkeletasjen, men som ikke fikk den planen godkjent pga at barnehagen bør være der familien oppholder seg til vanlig=hjemlig preg. Men enkelte kommuner vet jeg har godkjent til og med et tilleggshus på tomten som KUN brukes til familiebarnehage (ingen som bor der til vanlig).

Er veldig gira på å starte opp selv, men mangler hus ennå ;)

Med tanke på maks antall barn så tror jeg det er opptil 5 barn du kan ha på en gang, og 10 stk tilsammen (dvs deltidsplasser).

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pearl, ikke innlogget

Takk for svar dere.

Jeg vurderer frem og tilbake ennaa og regner paa det meste for aa se hva som svarer seg oekonomisk ogsaa, men det er ikke lett.

Skal en ha familiebarnehage faar en bare maxs pris utenom stoetten og en kan risikere at alle barna skal ha soeskenrabatt paa 30 % utenom, saa jeg klarer liksom ikke helt se hvor mye jeg faktisk kan tjene paa dette.

Men faar sjekke litt videre en stund til tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...