AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2013 #1 Del Skrevet 5. oktober 2013 Dette går vel under juss.... Jeg har funnet et bilde på en blogg som jeg synes er kjempefint, og gjerne vil ha det på veggen. Eieren av bildet har tatt det selv, og lagt det ut der. Er det lov for meg å skrive ut bildet på papir på skriveren min hjemme og henge det opp på veggen ? Og er det lov for meg å lagre bildet på min maskin, sende det inn til fremkalling, få det på fotopapir og henge det opp? Lurer veldig, og har ikke lyst til å gjøre noe galt.... Anonymous poster hash: 13589...7af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2013 #2 Del Skrevet 5. oktober 2013 spør eieren av bilde om lov. Anonymous poster hash: 0f57a...82a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Caroline55 Skrevet 5. oktober 2013 #3 Del Skrevet 5. oktober 2013 (endret) . Endret 9. november 2013 av Caroline55 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ciegus Skrevet 5. oktober 2013 #4 Del Skrevet 5. oktober 2013 Nei, det er IKKE lov! Sannsynligheten for å bli tatt er jo ikke stor, men det er likevel ikke lov. Men det er jo bare å spørre vedkommende. Hvis vedkommende ikke lever av å selge bildene sine er det jo godt mulig du får lov. Samboeren min er hobbyfotograf og hadde tillatt det, men han vil ha kontroll på hvor bildene hans er og hadde naturlig nok ikke likt om noen hadde hengt det opp uten å spørre. Det er utrolig mange som har null respekt for andres fotografiske arbeid og som tror at bare fordi det ligger på nett kan man gjøre hva man vil med det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2013 #5 Del Skrevet 5. oktober 2013 Tja du blir vel ikke akkurat huka av politiet for å gjøre noe sånt med et bilde fra en blogg. Men jeg vile rett og slett spurt bloggeren om det er greit. Det er det man burde gjøre i forhold til opphavsretten(?), og det er realt gjort. Anonymous poster hash: ad363...168 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ciegus Skrevet 5. oktober 2013 #6 Del Skrevet 5. oktober 2013 http://petapixel.com/2013/08/03/10-bogus-excuses-people-use-when-they-steal-photos-from-the-web/ Grei å lese hvis man tror man kan gjøre hva man vil med bilder på nettet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2013 #7 Del Skrevet 5. oktober 2013 Dette går vel under juss.... Jeg har funnet et bilde på en blogg som jeg synes er kjempefint, og gjerne vil ha det på veggen. Eieren av bildet har tatt det selv, og lagt det ut der. Er det lov for meg å skrive ut bildet på papir på skriveren min hjemme og henge det opp på veggen ? Og er det lov for meg å lagre bildet på min maskin, sende det inn til fremkalling, få det på fotopapir og henge det opp? Lurer veldig, og har ikke lyst til å gjøre noe galt.... Anonymous poster hash: 13589...7af Er bildet såpass stort at det går an å skrive det ut uten at kvaliteten blir ræva da? Du må spørre eieren om det er greit. Sannsynligvis er det det. Eller kanskje eieren vil selge det til deg i riktig kvalitet også? Anonymous poster hash: db6a5...b8b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2013 #8 Del Skrevet 6. oktober 2013 spør eieren av bilde om lov. Anonymous poster hash: 0f57a...82a Det er jo alltid et alternativ, men denne bloggeren har det som en semi-inntekt å ta bilder, så er redd h*n vil ta seg godt betalt for det. Er jo ikke så mye forskjell på om det er fra denne bloggen eller weheartit foreksempel. Skal jo bare ha det på barnerommet. Tror ikke akkurat Kripos, politiet og FBI kommer rakende i et helikopter altså. Personen har lagt det ut på nettet allerede, så han/hun må jo være klar over at folk kan lagre bildet hos seg selv. Selvfølgelig kan du printe det ut og henge det opp hos deg selv!! Hvordan i alle dager skulle personen funnet ut det i det hele tatt? Og om du sender det inn til fotoknudsen; Tror du de har peiling eller bryr seg om hvor bildet kommer fra?! "åja, er ikke dette bildet fra hun bloggeren? alarm alarm, ring VG". Dette syntes jeg ble veeldig drama for en bagatell altså.. Det er vel ikke akkurat snakk om et nakenbilde av en annen person heller? Eller? Neida, ikke noe nakenbilde. Vil ikke gjøre noe galt bare Nei, det er IKKE lov! Sannsynligheten for å bli tatt er jo ikke stor, men det er likevel ikke lov. Men det er jo bare å spørre vedkommende. Hvis vedkommende ikke lever av å selge bildene sine er det jo godt mulig du får lov. Samboeren min er hobbyfotograf og hadde tillatt det, men han vil ha kontroll på hvor bildene hans er og hadde naturlig nok ikke likt om noen hadde hengt det opp uten å spørre. Det er utrolig mange som har null respekt for andres fotografiske arbeid og som tror at bare fordi det ligger på nett kan man gjøre hva man vil med det. Jeg ser den, men er redd for å måtte betale i dyre dommer for det. Da jeg var yngre pleide å google yndlingskjendisene mine og lagre bilder av de også skrive ut bildene og henge de på veggen. Det er jo fotografer som har tatt disse bildene? Er det ikke lov det heller? Jeg oppriktig lurer Tja du blir vel ikke akkurat huka av politiet for å gjøre noe sånt med et bilde fra en blogg. Men jeg vile rett og slett spurt bloggeren om det er greit. Det er det man burde gjøre i forhold til opphavsretten(?), og det er realt gjort. Anonymous poster hash: ad363...168 Ja, jeg burde spørre ser jeg. http://petapixel.com/2013/08/03/10-bogus-excuses-people-use-when-they-steal-photos-from-the-web/ Grei å lese hvis man tror man kan gjøre hva man vil med bilder på nettet. Er bildet såpass stort at det går an å skrive det ut uten at kvaliteten blir ræva da? Du må spørre eieren om det er greit. Sannsynligvis er det det. Eller kanskje eieren vil selge det til deg i riktig kvalitet også? Anonymous poster hash: db6a5...b8b Nei, bildet er ikke stort, og skal ikke eksponeres veldig. Det passer bare så fint over bokhylla til lille på rommet hennes Tenker at hvis jeg skal skrive det ut så blir det ikke større enn et A4-ark iallefall. Anonymous poster hash: 13589...7af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ciegus Skrevet 6. oktober 2013 #9 Del Skrevet 6. oktober 2013 Hvis fotografen pleier å ta betalt for bildene sine er det hvertfall ikke rett å bare skrive det ut, det sier jo seg selv? Nei, å printe ut kjendisbilder er heller ikke lov uten videre, med mindre det eksplisitt er gitt tillatelse til det. Man får gjøre som i gamledager, kjøpe plakater. ;-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2013 #10 Del Skrevet 6. oktober 2013 Ikke lov, men jeg hadde gjort det likevel. Hvem skal finne ut av det liksom? Anonymous poster hash: ebda7...ee3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2013 #11 Del Skrevet 6. oktober 2013 Ingen bryr seg søtta om du printer ut noe hjemme og bruker det i din egen stue. Men ville ikke fått det proffesjonelt fremkalt av kopirettgrunner. Anonymous poster hash: 8103e...538 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ciegus Skrevet 6. oktober 2013 #12 Del Skrevet 6. oktober 2013 Ingen bryr seg søtta om du printer ut noe hjemme og bruker det i din egen stue. Men ville ikke fått det proffesjonelt fremkalt av kopirettgrunner.Anonymous poster hash: 8103e...538 Fotografen bryr seg. Å la vær å spørre fotografen fordi man frykter at vedkommende vil ta betalt er jo bare galt! Man frarøver fotografen muligheten til å tjene penger. Er det greit å stjele hvis ingen legger merke til det? Å leve av fotografi er vanskelig nettopp fordi så få har respekt for produktet man produserer. Nå er det uansett tvilsomt at bildet ligger ute i god nok kvalitet til a4... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neket Skrevet 6. oktober 2013 #13 Del Skrevet 6. oktober 2013 Skal man da sende penger til en artist fordi man stod utenfor konsertlokalet og hørte på også kanskje? Når en fotograf legger ut et bilde på nettet uten noe vannmerke og uten noe form for script på siden som forhindrer en å lagre bildet på PC, da tror jeg heller ikke vedkommende bryr seg så veldig om noen skriver ut bildet for å henge det opp på kjøleskap, barnerom eller en medaljong til å henge rundt halsen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ciegus Skrevet 6. oktober 2013 #14 Del Skrevet 6. oktober 2013 Skal man da sende penger til en artist fordi man stod utenfor konsertlokalet og hørte på også kanskje? Når en fotograf legger ut et bilde på nettet uten noe vannmerke og uten noe form for script på siden som forhindrer en å lagre bildet på PC, da tror jeg heller ikke vedkommende bryr seg så veldig om noen skriver ut bildet for å henge det opp på kjøleskap, barnerom eller en medaljong til å henge rundt halsen. Jeg kan love deg at flere bryr seg selv om de velger å stole på folk og lar vær å ødelegge bildene med vannmerke. Det første du nevner er ikke ulovlig så jeg ser jammen ikke relevansen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neket Skrevet 6. oktober 2013 #15 Del Skrevet 6. oktober 2013 Hva slags konsekvens vil å skrive ut bildet og klistre det på veggen medføre da? Om fotografen i det hele tatt finner ut av det? Politiet gidder ikke bry seg. Det er neppe mye å hente hos TS i et evt privat søksmål heller. Så lenge det er til privat bruk, er det vel ikke noe verre enn å laste ned andre bilder og se på dem på pcen (veldig populært blant menn feks) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ciegus Skrevet 6. oktober 2013 #16 Del Skrevet 6. oktober 2013 Hva slags konsekvens vil å skrive ut bildet og klistre det på veggen medføre da? Om fotografen i det hele tatt finner ut av det? Politiet gidder ikke bry seg. Det er neppe mye å hente hos TS i et evt privat søksmål heller. Så lenge det er til privat bruk, er det vel ikke noe verre enn å laste ned andre bilder og se på dem på pcen (veldig populært blant menn feks) Ts spurte om det var lov. Det er det ikke. Om hun vil bryte loven og ikke respektere fotografens arbeid ved å spørre om lov må hun gjerne det, men det gjør det ikke mer akseptabelt. Hun kan jo ta sine egne bilder hvis hun mener det er så enkelt at det ikke er verd å betale for eller spørre om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå