AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2013 #1 Skrevet 5. oktober 2013 Er det mulig for en student med studielån og en lærling som er ferdig om 2 måneder, med garantert fast jobb etterpå, å få et huslån? Fant drømmehuset, til 1,2 millioner kroner, med mulighet for utleie (er nok bare snakk om ca 3000 kr). Huset trenger nok noe oppussing, men ser ikke ut til at det er noe som må gjøres NÅ. Vi har tilsammen en egenkapital på 340 000 (kan få til 440 000). Samboeren min mener det ikke er vits i å høre med banken en gang.. Jeg har bestilt fullstendig prospekt på e-post, uten at jeg vet helt hva det går ut på. Vil det stå i det fullstendige prospektet om det f.eks er vannskader i kjeller (eksempel) eller noe annet som gjør at boligen selges for så lite? Jeg personlig tror det er billig fordi den ligger i ei lita bygd, er bygget på 50-tallet, og på bildene ser man at det trenger noe oppussing hvis man vil ha dagens standard (typisk gammeldags kjøkken, soverommene osv). Mens iallefall 1 av badene ser rimelig nyoppussa ut. Jeg synes det virker som et kupp, men sambo sier at det garantert er noe skikkelig ille med bygget som det ikke står om i annonnsen.. Anonymous poster hash: cc2bc...a12
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2013 #2 Skrevet 5. oktober 2013 Glemte å si at når jeg er ferdigutdannet, så vil jeg ha et studielån på ca 150 000 kr, og årslønn på rundt 300 000 (spørs hvilken stillingsprosent jeg får). - TS Anonymous poster hash: cc2bc...a12
Glitnir Skrevet 5. oktober 2013 #3 Skrevet 5. oktober 2013 Det er jo et ganske lite lån det er snakk om etter EK, så jeg vil tro det er mulig. Legg fram troverdige budsjetter og framtidsutsikter for banken.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2013 #4 Skrevet 6. oktober 2013 Jeg vil tro det er mulig, dra ihvertfall og snakk med banken. Siden han er lærling, så er det kanskje innen håndverk? Ergo blir oppussingen noe billigere? Samboeren og jeg kjøpte 2 måneder før han begynte i fast jobb, jeg er fortsatt student og banken visste jeg hadde 3 år igjen. Samlet inntekt på 600 000 kr, ingen EK (startlån) ga 2.5 mill i lån inkl. startlånet. Da vil jeg tro at 400 000 i EK til 1.2 mill + oppussing for et par i samme situasjon ikke skal være vanskelig. Sier storbankene nei, så gå til småbankene. PS! Se på prospektet, og lag et budsjett for oppussingen. Så legger du på 20% av det du tror det koster å pusse opp. Vis banken at dere har et realistisk syn på kjøpet, og har planene klare. Anonymous poster hash: 45044...980
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2013 #5 Skrevet 6. oktober 2013 Tusen takk for svar Har sett på prospektet nå, og det er nok MYE og dyr oppussing. Må skiftes kledning utvendig, skifte vinduer og dører utendørs, det var en eller annen bærebjelke i kjeller som var ødelagt eller nesten ødelagt, dårlig drenering og målt fukt i kjeller tror jeg det var. Litt mer enn det jeg trodde, så denne gangen hadde nok sambo rett.. Men til neste gang jeg finner et mulig nytt hjem, hvordan kan jeg sette opp et budsjett for oppussing? Jeg er jo ung, og uerfaren så har ikke mye peiling Anonymous poster hash: cc2bc...a12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå