AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2013 #1 Skrevet 5. oktober 2013 Egentlig elsker jeg julen, men i år så føler jeg ikke at det blir noen juleglede. Har et litt komplisert forhold til familien min, og har ikke sett dem siden april. Noe jeg tror de er litt sure for. De har tendens til å tro at alle konspirerer mot dem, og er veldig paranoide og tolker hver minste lille ting som de vil. Jeg er litt lei av akkurat det, og de skaper utrolig negativ stemning med det. Søsteren min er på deres side og har alltid vært det. Så derfor har jeg ikke orket å reise dit + at jeg har hatt andre ting. Er jo tross alt voksen, og har mitt eget liv. Samboer har aldri vært glad i jul, og jeg har dempet hele julegreiene sånn at det ikke blir for mye. Samtidig syns jeg har benytter enhver anledning til å være negativ om jul, og det amputerer egentlig det at jeg ønsker å ha litt jul i huset. Blir jo egentlig kun for min egen del. Aner ikke hva jeg skal gjøre i år, for ser ikke for meg at det blir noe særlig uansett. Reise bort kan jeg heller ikke gjøre i år, så hva gjør jeg da? Anonymous poster hash: 115f0...aa8
MsMax Skrevet 5. oktober 2013 #2 Skrevet 5. oktober 2013 (endret) Gjør det du føler for! Vil du feire jul så gjør du det, lag julestemning i huset, ordne middag, hør om det kanskje er noen venner som har det på samme måte, eller av andre grunner ikke har noen å feire jul med, inviter de på middag julaften osv INGEN kan tvinge meg til å å ikke feire jul/pynte til jul f.eks.! Edit: evt om det ikke er noen venner som deler din situasjon kan du jo ta en julemiddag en av dagene i romjula Kanskje ikke helt det samme, men kjempekoselig for det Om typen ikke gidder så la han være på rommet og furte eller dra ut å drikke seg full, etc. Gi nå faen i han Endret 5. oktober 2013 av DatAss
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2013 #3 Skrevet 5. oktober 2013 Takk for svar. Problemet er vel at jeg ikke har noen venner. De jeg hadde har familie og sitt eget liv ellers var det jo en god idé Mulig jeg reiser til familien, men vet ikke. Der er det i det minste litt jul. Samboers familie er jo akkurat som han, så er ikke noe hyggelig der heller.Anonymous poster hash: 115f0...aa8
MsMax Skrevet 5. oktober 2013 #4 Skrevet 5. oktober 2013 Kjenner meg litt igjen i det å ikke ville feire da. Siden mamma døde for 4 år siden har det vært lite "pågang", og siden det er langt til familie så har ting vært kjipt. I fjor satt jeg hjemme alene på julaften og drakk. Aldri følt meg så alene noen gang. I år blir det nok annerledes,ungen skal være hjemme, og jeg har flytta inn i hus med ny type, så da skal det jaggu bli jul! Han er derimot ikke veldig intr i det pga dårlige minner fra julen med familien, men han er overbevist om at vi kan få det koselig for det siden det er med meg osv 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2013 #5 Skrevet 5. oktober 2013 Det er jo bra da Jul blir det nok, men at jeg gleder meg kan jeg ikke si. Samboer gruer seg til jul fordi det er så mye styr sier han. Aner ikke hva han mener med det, for det er ikke noe styr her. Er jo jeg som gjør ting, og jeg stresser ikke. Julegaver kjøper han kun til meg, og de bestiller han på nett. Kjøpesenter går han ikke på, så skjønner ikke helt hva han mener. Anonymous poster hash: 115f0...aa8
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2013 #6 Skrevet 5. oktober 2013 Jeg mente "samboer liker ikke jul".Anonymous poster hash: 115f0...aa8
MsMax Skrevet 5. oktober 2013 #7 Skrevet 5. oktober 2013 Høres ut som litt dårlige minner der. Prøv å gjøre julen stressfri, ikke mas på han og bare KOS dere, så skal du se at ting blir bedre Ja, det blir mer jobb på deg, men ikke mer enn man er villig til selv. Julen er hva man gjør det til
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2013 #8 Skrevet 5. oktober 2013 Nå gjør jo jeg alt allerede, men kan nok bli flinkere til å ikke mase sånn om hvorfor han ikke liker jul og ditt og datt Anonymous poster hash: 115f0...aa8
flicka Skrevet 6. oktober 2013 #9 Skrevet 6. oktober 2013 Ikke gru deg! Du kan få det kjempefint selv om du ikke feirer med familien din. Bruk førjulsdagene du har tid på å gi deg selv skikkelig julestemning. Gå i julegater i byen, delta på nattåpent, se en juleforestilling, høre et kor i kirka, sånne ting. Bak kaker om du du føler for det, pynt hjemmet så mye som du vil, se på julefilmer osv. At kjæresten din ikke liker jul, må man respektere, men han må også respektere at du VIL feire! Så la han delta på det han vil, og ikke mas og press på hvorfor han ikke liker det. Hvis du gir ham en god opplevelse av denne jula, uten mas, så kanskje han får et bedre syn på den neste år. Nå er jeg et vanvittig til julemenneske selv, da, så kanskje ikke dette gir deg en bedre feiring, men for min del pleier å virkelig få julestemning å hjelpe på noe som kan se ut til å bli en miserabel jul... For hvis jeg ikke gjør oe ut av det, blir det bare ekstra tydelig at noe er feil.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2013 #10 Skrevet 6. oktober 2013 Jeg gruer meg også til jul... Noe jeg egentlig gjør hvert år... Gleden ved å feire jul forsvant da jeg mistet min far, og denne tristheten dukker alltid opp samme tid hvert år. Er redd for at jeg ender opp med å være helt alene på julaften i år; har ingen nær relasjon til min mor, og hun prioriterer som regel å tilbringe høytider med sin mann og hans familie. Noe min bror og jeg som regel ikke blir invitert til. Aller mest kunne jeg egentlig tenkt å besøke kjæresten (er i avstandsforhold), men han skal selv av gårde og besøke sine slektninger. Men, det gjelder vel å gjøre det beste ut av situasjonen, og forsøke å tenke positivt? Til dere som har utfordringer med å få med deres bedre halvdel med på å skape en større julestemning i hjemmet: kan dere ikke snakke om saken, legge frem synspunkter og forsøke å møtes på halvveien? Anonymous poster hash: 5f8f5...6fa
Luppa Skrevet 9. oktober 2013 #11 Skrevet 9. oktober 2013 Dette ligger ikke for alle, men hva med å melde seg frivillig for f.eks Kirkens Bymisjon eller andre steder som arrangerer større julefeiringer for vanskeligstilte? Eller høre med Røde Kors om de har noe lignende for eldre/ensomme? Da tror jeg du både får julestemning og sjansen til å bli kjent med helt nye mennesker:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå