cocoon Skrevet 5. oktober 2013 #1 Skrevet 5. oktober 2013 Jeg har ekstra lite å rutte med i studielån i år, og trenger å legge meg på sparebluss. Hvis jeg kutter ut alle unødvendige utgifter, ser jeg fortsatt at matutgiftene tar opp resten av pengene mine. Jeg må klare å ha et matbudsjett under 1500,- i måneden, helst nærmere 1000... Spørsmålet er om dette er realistisk? Og hvordan kan man isåfall klare seg på så lite? 1500,- i måneden tilsvarer 50 om dagen, 1000,- tilsvarer 30.. Er dette mulig? Har dere noen gode tips og råd?
Chloe- Skrevet 5. oktober 2013 #2 Skrevet 5. oktober 2013 Jeg har klart meg på 400kr/mnd i matpenger flere ganger, men da har jeg hatt basisvarer i skapet.
Chloe- Skrevet 5. oktober 2013 #3 Skrevet 5. oktober 2013 FYI spiste jeg blant annet løksuppe, wok med kronesnudler, knekkebrød, grønnsakssuppe, tunfisk, hjemmebakt brød, omelette og bakt potet.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2013 #4 Skrevet 5. oktober 2013 Spaghetti med ketchup var en studentklassiker før i tiden, men nå er vel folk for godt vant. Anonymous poster hash: 5f7e0...1e0
Emelia Skrevet 5. oktober 2013 #5 Skrevet 5. oktober 2013 Jeg hadde nok aldri klart det, haha. Men du kan jo leve på nudler.. Er det forresten ingenting annet du kunne kuttet ut? Mat utgiftene pleier jo å ligge ganske mye høyere enn 1500..
cocoon Skrevet 5. oktober 2013 Forfatter #6 Skrevet 5. oktober 2013 Jeg hadde nok aldri klart det, haha. Men du kan jo leve på nudler.. Er det forresten ingenting annet du kunne kuttet ut? Mat utgiftene pleier jo å ligge ganske mye høyere enn 1500.. Har ikke 100% lån i år, så har ganske lite å rutte med... Har allerede kuttet busskortet mitt, slutte å røyke/snuse og drikker nesten ikke alkohol. Har da maksimalt 1500 i måneden... så det går altså til mat. Greia er at jeg Kan få penger av foreldrene mine hvis jeg absolutt trenger det, men har ikke lyst til å snylte på dem mer :S
Chloe- Skrevet 5. oktober 2013 #7 Skrevet 5. oktober 2013 Har ikke 100% lån i år, så har ganske lite å rutte med... Har allerede kuttet busskortet mitt, slutte å røyke/snuse og drikker nesten ikke alkohol. Har da maksimalt 1500 i måneden... så det går altså til mat. Greia er at jeg Kan få penger av foreldrene mine hvis jeg absolutt trenger det, men har ikke lyst til å snylte på dem mer :S Ønsk deg kjøleskapspåfyll til jul og bursdag. 3
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2013 #8 Skrevet 5. oktober 2013 Ja, jeg klarte det. Spiste forsåvidt hot dog hver dag nesten. (Kjøpte en first price pakke med wienerpølser til rundt 40 kroner, der det var utrolig mange oppi). Anonymous poster hash: d9471...5a9
Gjest Sakone Skrevet 5. oktober 2013 #9 Skrevet 5. oktober 2013 (endret) Kjøp en 20kg sekk med ris fra enn sånn innvandrersjappe, koster en slikk og ingenting. Så har du kokt ris og vann hver dag. Klarer deg billig da! ^^ Endret 5. oktober 2013 av Sakone
Liriel Skrevet 5. oktober 2013 #10 Skrevet 5. oktober 2013 Lag store porsjoner med mat og frys ned. Da får du ofte lagd mye sunnere mat. Se etter i butikken om de har varer som er nedpriset pga dato, følg med på tilbud og kjøp inn en del dersom det er noe billig og bra. Dette krever jo en fryser (trenger ikke være så stor). Invandrersjapper har også mye billig og bra, frukt og grønnsaker er også ofte billigere der. Får du tak i gode oppskrifter og gjør dette er det veldig overkommelig.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2013 #11 Skrevet 5. oktober 2013 Du klarer deg helt fint på 1500 kr i matbudsjett Gå over til matforumet og titt på tråder om studentmat, matbudsjett, billig middag ol. Det er mange som bruker ca 1500 kr per mnd til vanlig, uten å prøve å spare engang - jeg f.eks Anonymous poster hash: 9f384...df4 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2013 #12 Skrevet 5. oktober 2013 Jeg har ekstra lite å rutte med i studielån i år, og trenger å legge meg på sparebluss. Hvis jeg kutter ut alle unødvendige utgifter, ser jeg fortsatt at matutgiftene tar opp resten av pengene mine. Jeg må klare å ha et matbudsjett under 1500,- i måneden, helst nærmere 1000... Spørsmålet er om dette er realistisk? Og hvordan kan man isåfall klare seg på så lite? 1500,- i måneden tilsvarer 50 om dagen, 1000,- tilsvarer 30.. Er dette mulig? Har dere noen gode tips og råd? Skal gå helt fint. Men du må nok bassere deg på å: -lage mat fra bunnen av -klare deg uten å spise (eller drikke) ute. En kaffekopp til 45 kr vil fort velte et så bittelite budsjett. Men ta-med kaffe/te på termokrus er like godt. -kjøpe i stort. Ris og bønner på invandrerbutikker feks. -se på kiloprisen. Pølser feks er DYRT fordi det inneholder nesten ikke proteiner og metter dårlig. Mens rent kjøtt er myyye drøyere og dermed kan vare lengre. -spise etter sesong og salgssyklus. Feks koster kål under 1 kr kg nå. Billig! Lam er også kjempebillig. -Jakte på datovarer for variasjon -Bytte ut favorittrukten med den med billigst kilopris Anonymous poster hash: f8764...822 2
cocoon Skrevet 5. oktober 2013 Forfatter #13 Skrevet 5. oktober 2013 Skal gå helt fint. Men du må nok bassere deg på å: -lage mat fra bunnen av -klare deg uten å spise (eller drikke) ute. En kaffekopp til 45 kr vil fort velte et så bittelite budsjett. Men ta-med kaffe/te på termokrus er like godt. -kjøpe i stort. Ris og bønner på invandrerbutikker feks. -se på kiloprisen. Pølser feks er DYRT fordi det inneholder nesten ikke proteiner og metter dårlig. Mens rent kjøtt er myyye drøyere og dermed kan vare lengre. -spise etter sesong og salgssyklus. Feks koster kål under 1 kr kg nå. Billig! Lam er også kjempebillig. -Jakte på datovarer for variasjon -Bytte ut favorittrukten med den med billigst kilopris Anonymous poster hash: f8764...822 Dette var gode tips Lager allerede maten fra bunnen av da, men må vel bli flinkere på å finne de billigste råvarene. Får utforske hvilke muligheter jeg finner, er jo en del innvandrerbutikker i nærområdet f.eks. 1
L'amie Skrevet 5. oktober 2013 #14 Skrevet 5. oktober 2013 Sjekk ut hybelkokeboka. Den syns jeg har mange billige middager, og de har lagt opp uka slik at man bruker opp råvarene.
Gjest caramiacaramella Skrevet 5. oktober 2013 #15 Skrevet 5. oktober 2013 Det klarer du helt fint med litt innsats og planlegging! Mitt budsjett er rett over 1000 kr i måneden og det klarer jeg meg helt fint på. Spiser godt og variert, og i matveien merker jeg ikke noe særlig til at jeg er på budsjett. Mine beste tips for deg er å handle grønnsaker på marked dersom disse finnes der du bor, handle tørrvarer som ris, pasta osv i såkalte innvandrerbutikker, følge med på hvilke butikker har tilbud på hva og hamstre inn når de har tilbud på noe du alltid trenger, lage mye mat av gangen og porsjonere og fryse måltider (jeg og kjæresten min pleier å lage store mengder mat på søndager og legge det i fryseren/kjøleskap slik at vi har mat til de neste to ukene klar). Planlegg måltider veldig godt slik at det du i begynnelsen av uken kjøper inn passer til flere middager du lager den uken - på denne måten vil du bruke opp all maten du handler inn. Ikke kast mat. Gjerne lag middager uten kjøtt - grønnsaker er sunnere for deg og metter godt. Jeg spiser hovedsaklig vegetarisk selv om jeg ikke er vegetarianer fordi mat uten kjøtt er veldig godt og mye billigere, i tillegg er det ofte veldig kjapt å lage. Lykke til
debattanten Skrevet 5. oktober 2013 #16 Skrevet 5. oktober 2013 3 stk kylling, typ hel er typisk 1-1,2kg stk og koster ca 180kr totalt. Skjær ut bryst og du har 6 kyllingfileter, 6 lår og 6 vinger. Med andre ord har du kjøtt av god kvalitetet til i hvert fall 12 middager med billig tilbehør som ris og grønnsaker. Med grønnsaker tipper jeg du kan lage 12 middager med kyllingkjøtt for under 400kr her, gode middager. I tillegg har du 3 kyllingskrog igjen hvor du med ca 40kr i grønnsaker kan lage 3l god kraft som gir basis for mange suppemiddager. 1
awesome. Skrevet 5. oktober 2013 #17 Skrevet 5. oktober 2013 Ja, det tror jeg skal gå fint. Jeg handler mat for ca 250 kr i uken og da kjøper jeg ikke alltid de billigste alternativene heller. Men lager ukemeny og er flink til å planlegge middagene framover Se i matforumet, der er det mye bra inspirasjon til middager.
Silveri Skrevet 5. oktober 2013 #18 Skrevet 5. oktober 2013 Tips til billig middag: Hver fredag har Kiwi et tilbud på middag (kjøtt eller fisk) til 16,90. Det veksler fra uke til uke, men er ofte biff, marinert kalkunfilet, kyllingfilet, laksefilet osv. En pakke rekker fint til en person, og sammen med billige grønnsaker i sesong får man en sunn, god, rask og næringsrik middag til under 25 kr. http://kiwi.no/Oppskrifter/GoHelg-seksjon/ De ukene det er ting jeg liker godt (f.eks. marinert kalkunfilet) pleier jeg å kjøpe flere pakker og spise de utover uken i forskjellige kombinasjoner. Man kan registrere seg så får man en mail eller sms hver torsdag der man får vite hva det er den uken. 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2013 #19 Skrevet 5. oktober 2013 Det tror jeg går helt fint, bare du er villig til å legge om vanene dine. Da jeg flytta for meg selv som student brukte jeg litt under 2000 i måneden på mat, og da synes jeg at jeg kjøpte akkurat det jeg hadde lyst på i tillegg til at jeg spiste litt ute. Mitt beste råd er nok å være flink med brødmat. Bak selv, det er billig, bedre og sunnere om du vil det hvis det er skikkelig trangt er det kanskje også ok å bytte ut middag med brødskiver noen dager? Hjemmelaget knekkebrød i ulike varianter er også nam Ellers vil jeg gjerne slå et slag for hermetikk. Se i hyllene hvor billig noe av det er. Fiskeboller var nylig på tilbud her til 20 kroner boksen, og det er to middager for meg, eventuelt middag + lunsj. Poteter er jo billig tilbehør. Hermetiske tomater var også på tilbud, så jeg kokte opp 10 liter saus så jeg lett kan varme opp til pizza og pasta senere. (Trenger ikke være verre enn å hakke opp alt av grønnsaker du finner i kjøleskapet + litt tabasco eller annet krydder + tomatene). Du lærer deg triksene etter hvert. Bare eksperimenter og varier matlagingen, så blir det fort både billig og spennende. Anonymous poster hash: 2346a...d51
Mushroom Skrevet 5. oktober 2013 #20 Skrevet 5. oktober 2013 Eneste tipset mitt er å lage masse mat når du er på besøk hjemme og fryse det ned (lapskaus etc.) :D Ganske overbevist om at fryseren er en students beste venn!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå