Mona26 Skrevet 5. oktober 2013 #1 Skrevet 5. oktober 2013 Hei! Jeg er en 26 år gammel kvinne som ønsker meg en hund. Jeg forstår jo at dette er et stort og langvarig ansvar. Før jeg tar steget og anskaffer meg hund ønsker jeg å være 100% forberedt på ansvaret. Kan noen av dere med hund hjelpe meg å få grep om hvor mye ansvar en hund er? Hvordan er det å få hundepass i ferie? Hva koster det (mat-veterinær-utstyr-etc) ? Hvordan er det med hverdagen? Hvordan visste dere at dere hadde tid til hund? På forhånd -super takk!
Tabris Skrevet 5. oktober 2013 #2 Skrevet 5. oktober 2013 Noe av det viktigste med å ta ansvar for en hund er: - Du må skaffe deg kunnskap om hund, hundens atferd og kroppspråk og hundetrening, slik at du kan forstå hvordan hunden fungerer, hvilke behov den har og hvordan du best kan kommunisere med den. (Du vil ikke tro hvor mange myter som finnes om hund rundtomkring). - Du må gi hunden det den har behov for av både fysisk mosjon og mental aktivisering. Hva dette innebærer, og hvor mye, kommer an på hvilken rase du velger og det individet du får. - Du må ta det praktiske ansvaret, som innebærer stell, mat og ta den med til dyrlegen hvis den blir syk. - Hundehold er ikke alltid enkelt, og forhold i ditt liv kan endre seg som gjør det mer komplisert. En hund er ikke bruk-og-kast, så det bør tenkes nøye gjennom slik at ikke hunden ender opp på Finn.no til salgs "grunnet allergi". 4
Mona26 Skrevet 5. oktober 2013 Forfatter #3 Skrevet 5. oktober 2013 Tusen takk for svar! Har du noen bøker du anbefaler? Har hørt mange som anbefaler ikke skyt hunden.
Aurora M. Skrevet 5. oktober 2013 #4 Skrevet 5. oktober 2013 Jeg var på trappene til å skaffe meg hund før jeg fikk Pusina (fant ut at alt jeg søkte mest etter i en hund var å finne i en katt ). Siden jeg visste lite om hunder, lånte jeg en haug med hundebøker på biblioteket. Både om forskjellige raser, grunnleggende oppdragelse o.s.v. Så satte jeg meg til å lese og tilegne meg kunnskap. Jeg kontaktet også div. hundefolk jeg kjente til, rett og slett bare for å snakke hund. Men det viktigste jeg gjorde, var å tenke over livet mitt og hverdagen min slik den var, og så forestille meg en hund i denne hverdagen. Dvs at jeg hele tiden var bevisst på å få en type hund som passet inn i det livet jeg allerede levde med det aktivitetsnivået jeg hadde, og ikke at jeg skulle skaffe en hund med tanken om å snu opp ned på alt. Erfaring har nemlig vist meg at det er så mye lettere tenkt enn gjort. Jeg er f.eks veldig glad i å gå på fjellet og ønsket en hund som kunne følge meg på lange fjellturer. Samtidig har jeg dårlige perioder, der hunden ville få lite aktivitet. Ergo måtte det bli en hund som kunne klare lange turer, men som samtidig ikke var avhengig av veldig mye aktivitet for å ha det fint. Jeg tenkte over størrelse i forhold til bolig og bil, pelsstell.. Kort sagt: Hva jeg skulle "bruke" den til, og hvor mye jeg ville orke av stell, trening o.s.v Utseende var det siste jeg tenkte på. Så fant jeg et par raser som jeg tenkte kunne være noe for meg, og deretter ringte jeg oppdrettere av disse rasene (sjekket først at det var seriøse erfarne oppdrettere). Jeg var veldig åpen og ærlig med at jeg var uerfaren, og de jeg snakket med var veldig hyggelige og velvillige til å dele kunnskap. Nå ble det nok en pus på meg istedenfor hund, og for meg passer det fint. Pusina oppfyller alle kriteriene bortsett fra at hun ikke gidder å gå på fjellet med meg. Du får sikkert mange kjempegode svar fra erfarne hundeeiere her, men det var i alle fall litt om "min vei" da jeg var i den prosessen. Lykke til! 1
Askmeagain89 Skrevet 5. oktober 2013 #5 Skrevet 5. oktober 2013 Hei! Jeg er en 26 år gammel kvinne som ønsker meg en hund. Jeg forstår jo at dette er et stort og langvarig ansvar. Før jeg tar steget og anskaffer meg hund ønsker jeg å være 100% forberedt på ansvaret. Kan noen av dere med hund hjelpe meg å få grep om hvor mye ansvar en hund er? Hvordan er det å få hundepass i ferie? Hva koster det (mat-veterinær-utstyr-etc) ? Hvordan er det med hverdagen? Hvordan visste dere at dere hadde tid til hund? På forhånd -super takk! - Å ha ansvaret for en hund innebærer: Å måtte gå turer uansett vær (hvor lange avhenger av rase) Ofre shopping/kino/venninnekvelder el. hvis du allerede har vært borte en hel arbeidsdag (finner du pass er det noe annet) Skal du ha valp må du ofre noen ferieuker Måtte vaske/rydde oftere Ta vare på hunden selv om du er syk og sliten Gi hunden nok stimuli (hvor mye avhenger av rase) Være konsekvent og oppdra hunden Sosialisere hunden Gå på kurs med hunden - Pass til hund Det kan være vanskelig å skaffe pass til hund hvis du ikke kjenner noen privat som kunne tenke seg å passe den. Det kommer også an på hva du mener er greit i forhold til kennel osv. Noen steder finnes det private personer som passer hunder, men disse er ofte opptatt i fellesferier osv så her må man være tidlig ute. Det beste for deg selv er om du kan få foreldre/venner til å passe for da vet du at den har det godt og den kjenner de som passer den. Vanlig pris på pass er alt fra 100-400 kr per døgn som jeg har sett. Mange tar mer i fellesferier enn ellers. - Hva det koster Hunden skal ha forsikring (det lønner seg ihvertfall og er en sikkerhet i tilfelle sykdom, død osv) - 100-300 kr per måned Hunden skal ha mat, leker, bur til evt. bil og andre reiser og noe å ligge på hjemme (her må du regne med å investere en del i starten) - Vi brukte 5000 på utstyr helt i starten og kanskje en 200 kr i mnd. Kjøper nok litt mye leker Hundens pels må stelles - helt avhengig av rase da, vi napper så bruker svært lite på utstyr. Maks 300 kr i året. Hunden koster gjerne litt når du kjøper den avhengig av rase. (5000-20 000) Hunden skal ha vaksiner/ormkurer osv. Kanskje tennene må trekkes - 300-4000kr per gang (spørs hva forsikringen dekker og din egenandel) Hundemat og godbiter bruker vi vel ca 200 (dette avhenger av str og hvilket for du velger) Hundekurs kan også være en god idè, spesielt hvis du ikke har erfaring fra før. Det koster alt fra 500-3000 kr av det jeg har sett. - Hverdagen med hund Dette er hva du gjør det til og hvilken rase du har. Noen hunder krever mer enn andre og noen gir mer oppmerksomhet til hunden sin. Vi går minimum 3 turer hver dag. Vi har 2 timer som et minimum i løpet av en dag, men kan gå alt opptil 7-8 timer avhengig av vær og tid. I tillegg skal hunden få utfordret hodet sitt og det gjør vi ved å trene triks, øve spor, leke gjemsel osv. Vil tro at hunden vår hvertfall tar 4 timer av dagen vår, hvor vi er aktive med han. Vi visste at vi hadde tid fordi vi jobber skift så overlapper hverandre og vi har begge erfaring med hund fra tidligere. Vår hund er sjelden alene noe mer enn 2-4 timer. Mye av dette avhenger av rase. Vår er veldig krevende. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2013 #6 Skrevet 5. oktober 2013 Vi går minimum 3 turer hver dag. Vi har 2 timer som et minimum i løpet av en dag, men kan gå alt opptil 7-8 timer avhengig av vær og tid. I tillegg skal hunden få utfordret hodet sitt og det gjør vi ved å trene triks, øve spor, leke gjemsel osv. Vil tro at hunden vår hvertfall tar 4 timer av dagen vår, hvor vi er aktive med han. Vi visste at vi hadde tid fordi vi jobber skift så overlapper hverandre og vi har begge erfaring med hund fra tidligere. Vår hund er sjelden alene noe mer enn 2-4 timer. Mye av dette avhenger av rase. Vår er veldig krevende. Lykke til! Her kjenner jeg meg ikke igjen. Vi har en pointer, en rase som virkelig er kjent for å kreve mye fysisk aktivitet. 2 timer pr. dag i snitt er vi ikke i nærheten av. Her hos oss antar at jeg at på en vanlig hverdag får hun trimmet mellom 45 minutter og 1,5 timer. Og noen dager er det faktisk bare litt lufting rundt huset. Ingen problem med et her i gården, hunden er rolig og harmonisk når hun får sine daglige turer, enten det er en halv time eller 2 timer. I helgene blir det lengre turer. Naturligvis nå i jakta blir det til dels lange jaktturer, men dette er jo bare en kort periode av året. For øvrig er det også viktig å påpeke at turer utenfor båndtvangen og turer i båndtvangsperioden er to helt forskjellige ting. Nå når det ikke er båndtvang får jo hunden 10 ganger mer trim på en halvtime enn hun får på 2 timer i båndtvangperioden..... Mitt råd til TS er at det er særdeles viktig å være kritisk til absolutt alt som blir sagt når det kommer til hund og hundehold. Spør du 10 forskjellige hundeiere får du garantert 10 forskjellige svar på mange av tingene. Det er viktig og nytte å sette seg inn i grunnleggende hundehold før man skaffe seg hund, og noe av det viktigste å være klar over er at dette krever TID fra deg som hundeeier. Men mye må man rett og slett lære underveis. Rett og slett fordi man må oppleve det i praksis. Som med det meste annet her i livet. Man kan lære seg teorien, men man må også lære seg praksisen. Når det gjelder reiser og slikt med hund, så er min erfaring at mens hunden er valp og hunghund, dvs. frem til hunden er ca. 1-1,5 år så er man ganske bundet. Men etter at hunden har blitt moden og voksen, har det vært null problem for oss å la andre passe hunden eller ha den på kennel. Ferie til syden i 14 dager? Ingen problem. Bilferie? Ingen problem. Ta hunden med. Kjempekoselig. Det blir ofte slik man ønsker det. Er man negativ innstilt til at man blir bundet og man må ofre mye, ja da vil man merke at det blir slitsomt å ha hund, og man bør kanskje ikke skaffe seg det. Er man derimot positiv til dette og tenker at alt det positive med hunden veier opp mot det som måtte være negativ, og det finnes alltid en løsning på ting, så får du noen fine år med hunden din. Lykke til. Anonymous poster hash: 4ff9f...a02 3
Tabris Skrevet 6. oktober 2013 #7 Skrevet 6. oktober 2013 (endret) Anbefalte bøker: - Ikke skyt hunden av Karen Pryor - Dempende signaler av Turid Rugaas - The other end of the leash av Patricia McConnell Og generelt sett de fleste bøkene du finner her: http://www.canis.no/nettbutikk/produktpres.php?side=2&gr=canis&s=4&umid=16&mid=395g Angående mosjon og aktivisering så mener jeg at en som en tommelfingerregel så bør ingen hunder få mindre enn ca en times tur/aktivisering per dag, som et gjennomsnitt (det gjør ingenting med enkeltdager hvor man ikke får tid til dette, selvsagt), også tisseturer morgen og kveld i tillegg. Har man ikke tid eller lyst til å gi hunden det, så mener jeg at man bør sterkt revurdere om hund er noe som passer ens livsstil. Endret 6. oktober 2013 av Tabris 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2013 #8 Skrevet 6. oktober 2013 Vil bare også presisere at man ikke kan regne seg helt frem til hva det koster å ha hund. Det gjorde jeg, og jeg tenkte jeg hadde goooood råd til å ha en hund i huset. Så viste det seg at hunden min desverre hadde en ekstrem allergi, noe som også førte til mange andre sykdommer nå og da. Veterinærutgiftene ble ikke som "forventet" i det hele tatt, og selvom jeg hadde forsikring har det gått med ekstremt mange tusen både på behandlinger og medisiner. Han ble desverre bare 5 år, og jeg har ikke turt å prøve å regne på hvor mye jeg har brukt på veterinærutgifter/medisiner de fem årene, men det er fort vekk ett seksifret beløp..... Så det å ha hund KAN koste mer enn bare mat og leker liksom.... Men de aller fleste slipper jo de ekstreme utgiftene, men det kan være lurt å spare opp en buffer så du har noe når krisen inntreffer liksom. Ellers vil jeg si at pengene helt klart har vært verdt det! Jeg har hatt en fantastisk tid med hunden min i 5 år! Han har vært min beste venn. Min beste lekekamerat. Min beste sofavenn! Anonymous poster hash: abef3...1ea 1
Askmeagain89 Skrevet 6. oktober 2013 #9 Skrevet 6. oktober 2013 Her kjenner jeg meg ikke igjen. Vi har en pointer, en rase som virkelig er kjent for å kreve mye fysisk aktivitet. 2 timer pr. dag i snitt er vi ikke i nærheten av. Her hos oss antar at jeg at på en vanlig hverdag får hun trimmet mellom 45 minutter og 1,5 timer. Og noen dager er det faktisk bare litt lufting rundt huset. Ingen problem med et her i gården, hunden er rolig og harmonisk når hun får sine daglige turer, enten det er en halv time eller 2 timer. I helgene blir det lengre turer. Naturligvis nå i jakta blir det til dels lange jaktturer, men dette er jo bare en kort periode av året. Jeg syns det er uforsvarlig å la hunden kun få 45 min lufting rundt huset i løpet av en dag. Da syns jeg faktisk synd på hunden din hvis den ikke får noe mer enn det. Hvis man bruker så lite tid på hunden burde man enten droppe å anskaffe hund eller skaffe seg en hund som ikke krever så mye som en pointer. Det går ikke bare på at den skal være rolig inne, det går på trivsel og livsglede. For øvrig er det også viktig å påpeke at turer utenfor båndtvangen og turer i båndtvangsperioden er to helt forskjellige ting. Nå når det ikke er båndtvang får jo hunden 10 ganger mer trim på en halvtime enn hun får på 2 timer i båndtvangperioden..... Det er helt riktig, men nå er det flere steder det er båndtvang hele året da så det kan man ikke belage seg på. Her er det båndtvang hele året så den muligheten har ikke vi. Det er ikke sikkert TS har den muligheten heller avhengig av hvor hun bor. Når det gjelder reiser og slikt med hund, så er min erfaring at mens hunden er valp og hunghund, dvs. frem til hunden er ca. 1-1,5 år så er man ganske bundet. Men etter at hunden har blitt moden og voksen, har det vært null problem for oss å la andre passe hunden eller ha den på kennel. Ferie til syden i 14 dager? Ingen problem. Bilferie? Ingen problem. Ta hunden med. Kjempekoselig. Dette er jeg heller ikke helt enig i. Vi har reist masse med vår hund og gjør fortsatt det. Han har flydd masse og kjørt en del lange turer uten problemer, selv som liten. Han er trygg og fornøyd på fly, tog, i bil, på båt osv. Som liten ble han også passet masse av andre fordi vi ikke ville la han være alene en hel arbeidsdag. Dette har gjort han til en ekstremt glad og trygg hund. Jeg ville personlig ikke satt min hund på kennel fordi det er veldig mye rare kenneler og mange som ikke er flinke til å passe hund, men dette er opptil enhver. Jeg tror det å finne hundepass og hvor enkelt det er avhenger nok også litt av hvor du bor og hvor lang tid i forveien man har mulighet til å planlegge en eventuell ferie. De gangene vi har prøvd å få tak i hundepass utenom venner og familie har det vært vanskelig. Anonymous poster hash: 4ff9f...a02
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2013 #10 Skrevet 8. oktober 2013 Jeg går ut i fra at du skal ha valp, siden de fleste får seg det i stedet for voksen hund. Og da bør du ta mengden jobb du tror det er og gange med tre, omtrent. Så slitsomt er det. Jeg er så glad for at jeg og samboeren kan dele på jobben, for det var mye i begynnelsen. Ut oftere enn en gang i timen, bruke massevis av tid på sosialisering og miljøtrening og ikke minst passe på hvor valpen er til enhver tid. Er det for stille, er det antakeligvis noe som blir ødelagt Livet har blitt helt snudd på hodet for oss, nesten som om det var en baby vi fikk. Vi snakker nesten bare med andre hundeeiere, drar på kurs, hundetreff osv. Vi har blitt så oppslukt i hunden at det ikke er mye tid til å være sosiale med folk som ikke har hund... I tillegg har vi fått en hund som sliter med å være alene, så vi kan ikke f.eks. dra på konsert uten å få noen til å passe hunden. Det er mye jobb med å få ham til å synes det er greit å være alene... Og selv om det er veldig fint å ha hund, så får vi ikke en time alene uten ham. Kjærestekos er det også så som så med, for hver gang vi gir hverandre en klem eller et kyss kommer valpen og skal bryte opp slåsskampen han tror vi har. Så ja, det er slitsomt å ha hund. Men nå som han er større er det mye lettere enn da han var bitteliten. Nå kan han holde seg mange timer og han har lært hva slags oppførsel vi vil ha så det er mindre av biting på møbler, stjeling av ting, biting i klær og hender osv. Jeg angrer absolutt ikke på at vi fikk hund. Men hadde jeg visst hvor slitsomt det var er det ikke sikkert det hadde blitt noe... Anonymous poster hash: 771f6...e21
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2013 #11 Skrevet 8. oktober 2013 Hei! Jeg er en 26 år gammel kvinne som ønsker meg en hund. Jeg forstår jo at dette er et stort og langvarig ansvar. Før jeg tar steget og anskaffer meg hund ønsker jeg å være 100% forberedt på ansvaret. Kan noen av dere med hund hjelpe meg å få grep om hvor mye ansvar en hund er? Hvordan er det å få hundepass i ferie? Hva koster det (mat-veterinær-utstyr-etc) ? Hvordan er det med hverdagen? Hvordan visste dere at dere hadde tid til hund? På forhånd -super takk! Jeg har siden jeg var 10-11 år hatt lyst på en hund ! :-) Dette er noe jeg skal få ordnet en dag, men jeg har også satt meg veldig godt inn i det pluss at jeg har tenkt på det i godt over 10 år nå, og fortsatt ikke anskaffet meg det - Jeg valgte derfor å få meg 1 katt, deretter 2 . Jeg bestemte meg for å satse på et dyr som jeg vet ikke trenger like mye fokus som en hund . Dette for å se hvordan jeg håndterte det . Og jeg ser nå hvor vanskelig det er . Og jeg har katt ! :-) Jeg har mye erfaring med hund utifra det jeg har satt meg inn i og ikke det praktiske selvfølgelig . Og jeg bodde med noen venner som hadde en hund en periode, og alt gjorde at jeg bare ikke klarte helt ennå å anskaffe meg det . Jeg er en perfeksjonist uten tvil, og alt skal gjøres ordentlig . Så får meg så er det å ha katt mye arbeid :-) Jeg krever av meg selv å vaske skåler, tømme kassene(Rasekatter), børste, bade, rydde, støvsuge etc som må gjøres daglig . De trenger oppmerksomhet, de trenger også litt disiplin selv om de er utrolig sta Men jeg har skjønt at jeg trenger mer tid på meg, og vil hvertfall ha et stort boareal (Hus) Når jeg anskaffer meg en hund :-) Gleder meg, og når den dag kommer så vet jeg at jeg ikke kan bli mer klar . Men jeg absolutt elsker mine katter, og det skal bli koselig med en hund også etterhvert noe jeg alltid har hatt lyst på . Så tenk nøye igjennom dette for det er tøft om du ikke har erfaring . Jeg merket raskt hvor slitsomt det var for mine venner å ha en valp . Null fritid nesten, og fullt fokus døgnet rundt . De sov ikke på kvelden (Ingen regler uten unntak) og det er dyrt ! Så er veldig bra at du skal være så klar som mulig før du får en hund, og at du suger til deg masse informasjon :-) Min erfaring fra katter, så er det dyrt i seg selv, så en hund er vel absolutt mye dyrere . kastrering, kontroller det seneste året, tannpuss, uventede utgifter . Tror jeg i løpet av en 6-8 mnd periode har betalt 4000-5000 på kattene, og dette etter de er kastrert/sterilisert . Lykke til, og virker som du har satt deg godt inn i det. Og husk å velge riktig rase til dine behov ! :-) Anonymous poster hash: 7164e...255
Ruby_Tuesday Skrevet 8. oktober 2013 #12 Skrevet 8. oktober 2013 Det er mange gode råd her fra før. Må bare få understreket hvor mye det kan koste å ha hund. Dette er noe jeg ikke tenkte på når jeg skaffet meg hunder ( Jeg og samboeren kastet oss litt inn i det, siden vi begge hadde så lyst på hund). Som to studenter var det ikke alltid like lett. Den ene hunden vår ble alvorlig syk flere ganger, og vi måtte ut med mye penger som vi egentlig ikke hadde. I tillegg kan det til tider være vanskelig å skaffe hundepass når man skal bort på ferie. Når vi skaffet oss hunder hadde vi flere venner som meldte seg frivillig som hundepassere, men etter å ha passet dem flere ganger fortalte oss at de ikke orket å være "hundepasser" flere ganger.. Men når det er sagt, kunne jeg ikke tenke meg en hverdag uten hundene mine. Hadde vært ensomt uten dem
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2013 #13 Skrevet 9. oktober 2013 Hvor har jeg sagt at vi bruker 45 minutter til lufting rundt huset? Jeg sa at vi trimmer vår hund i gjennomsnitt et sted mellom 45 minutter og 1,5 timer. Og da mener jeg TRIM. Vi er nærmeste nabo til fjellet, og hunden springer løs fra den forlater tomta. På 45 minutter tilbakelegger den flere mil. Jeg sa videre at det hender at vi ikke har tid enkelte dager i uka og da blir det bare noen få lufteturer rundt byggefeltet i løpet av en dag. Andre dager kan vi være ute i 2 timer. I helgene blir det enda mer. Jeg er ikke spesielt opptatt av minutter og timer, men at hunden får sin daglige mosjon og er fornøyd og trives. Men hvis man først skal benytte seg av tall, f.eks. som du sier min. 2 timer pr. dag, så er det jo viktig å påpeke nettopp hvordan type trim. Er det 2 timer i bånd langs gata, eller er det 2 timer løs i skog og mark? En hund av typen pointer, setter eller andre hunder som skal ha mye mosjon har garantert bedre nytte av 15 minutter løs i fjellet enn 2 timer i bånd i boligfeltet. Anonymous poster hash: 4ff9f...a02
Askmeagain89 Skrevet 9. oktober 2013 #14 Skrevet 9. oktober 2013 (endret) Hvor har jeg sagt at vi bruker 45 minutter til lufting rundt huset? Jeg sa at vi trimmer vår hund i gjennomsnitt et sted mellom 45 minutter og 1,5 timer. Og da mener jeg TRIM. Vi er nærmeste nabo til fjellet, og hunden springer løs fra den forlater tomta. På 45 minutter tilbakelegger den flere mil. Jeg sa videre at det hender at vi ikke har tid enkelte dager i uka og da blir det bare noen få lufteturer rundt byggefeltet i løpet av en dag. Andre dager kan vi være ute i 2 timer. I helgene blir det enda mer. Jeg er ikke spesielt opptatt av minutter og timer, men at hunden får sin daglige mosjon og er fornøyd og trives. Men hvis man først skal benytte seg av tall, f.eks. som du sier min. 2 timer pr. dag, så er det jo viktig å påpeke nettopp hvordan type trim. Er det 2 timer i bånd langs gata, eller er det 2 timer løs i skog og mark? En hund av typen pointer, setter eller andre hunder som skal ha mye mosjon har garantert bedre nytte av 15 minutter løs i fjellet enn 2 timer i bånd i boligfeltet. Anonymous poster hash: 4ff9f...a02 Hvordan skal jeg vite det når du ikke forteller meg det? Kan ikke vite instinktivt at du bor ved fjellet. Poenget mitt er at jeg syns fortsatt 45 min er ganske lite. Vi har satt et minimum på 2 timer fordi, som jeg skrev tidligere, her er det båndtvang hele året. Han får likevel løpe rundt i hagen så lenge han vil, men det regner jeg ikke som trim i og med at det blir veldig lite konstruktivt i lengden og han får lite ut av det. Vi prøver så langt det går å gå nye steder og legger mye fokus på hjernetrim de dagene han ikke får gått lange turer på nye steder. Jeg skjønner jo at han får mer trim av å være løs, men når man ikke har den muligheter så gjør man det beste ut av det man har. Vi går aldri 2 timer på asfalt/ved veien ettersom jeg selv syns det er ubehagelig så derfor går vi alltid i skogen. Den ligger 2 min unna å gå, men det er ikke bare vi som har hund så av hensyn til dem og i tråd med loven så bruker vi bånd. Som regel går vi heller ikke bare tur når vi er ute. Vi leker gjerne og øver på spor osv. Endret 9. oktober 2013 av Askmeagain89 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2013 #15 Skrevet 9. oktober 2013 Jeg er 22 år og har to små hunder. Den eldste har jeg hatt siden jeg var 18 og hun yngste fikk jeg i januar tidligere i år. Før hadde jeg en samboer og delte derfor på omsorgen på de, og da var det selvfølgelig mye lettere. Men nå som jeg er "alenemor" til begge, kan jeg ikke bare dra bort og være borte i flere timer dagen. Jeg må gå tur med de først og gi dem mat og alt de trenger før jeg drar bort og så er jeg borte maks 5 timer før jeg må dra hjem igjen for å gå ut med de igjen. Minstemann er fortsatt bare 10 mnd og hun sitter i bur når jeg drar bort, så jeg har ikke samvittighet til å la henne sitte der i mer enn fem timer om dagen. Mine hunder er små, men krever likevel en del aktivitet og mentaltrening. Jeg bor rett ved skogen, så de pleier å få to lange turer dagen. Blir vel omtrent 40 minutter tilsammen og de løper alltid løs. Så får de jo litt mentaltrening inne eller ute samtidig som vi går tur da... Om jeg skal ut og feste i helgene, pleier foreldrene mine som regel å passe de på kvelden og på morgenen, så der er jeg heldig, da de er naboen min. Men hadde det ikke vært for de, kunne jeg ikke festet like mye. Og ihvertfall ikke sovet borte!! Og for å få en snill hund som er vant til fremmede mennesker og hunder, må man bruke masse tid på valpen fra dag EN. Altså, valpen skal allerede de første ukene av livet sitt sosialiseres godt. Ta den med ut på byen, kjøreturer, hils på andre hunder og mennesker, la andre mennesker løfte og kose den osv. Men samtiidg må man passe på at valpen ikke blir helt overveldet heller, det kan fort bli en dårlig ting. Da blir den skremt og dermed ender opp med å bli en usikker eller aggressiv hund. En hund trenger også en sjef i huset, for ellers blir den det selv. Og det er ikke sunt. Så med sjef mener jeg en som er konsekvens. For hunder er det svart på hvitt. Enten får den ikke lov eller så får den det... det er ikke noe "okei, bare denne gangen da" for da vil den gjøre dt samme neste gang. om man ikke vil oppleve uønsket atferd fra hunden, så må man være konsekvens. Hunder er lykkeligere når de vet hva som er galt og hva som er rett. Men samtidig skal man gi masse kjærlighet til hunden. Ros den maasse når den er flink. Lær den nye ting og når hunden klarer det, ROS ROS ROS! Dette gir selvtillit til en hund og gjør den lykkelig. Samitidg som dere knytter bånd og den har tillit til deg. Da får dere også god kontakt og hverdagen for dere begge blir lettere. Det var det jeg kom på Allerede nå har du en viktig jobb, når du vurderer hund. Nå må du finne en rase som du tror ville passet deg og livsstilen din bra. Ikke velg hvilken som helst rase! Jeg valgte Jack Russell fordi jeg bor i en liten leilighet, er veldig aktiv og liker å trene og være utendørs, samtiidg som jeg er glad i rolige fredagskvelder på sofaen. En Jack Russell kan trives både i gård og jage mus eller i sentrum i en leilighet. De er veldig aktive og en perfekt turkamerat/treningsvenn! Men de er også veldig glad i å bare sløve på sofaen etter en lang og herlig tur. Jeg er dessuten også veldig glad i hunder og bruker gjerne mye tid på dem, så jeg følte at en Jack Russell terrier var perfekt for meg. De er så smarte og elsker å lære. Og jeg elsker å lære dem ting! Dessuten er de jo såå nydelige da De har så mye uttrykk og personlighet selv om de er små. Anonymous poster hash: d6b5a...acf
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2013 #16 Skrevet 9. oktober 2013 Hvordan skal jeg vite det når du ikke forteller meg det? Kan ikke vite instinktivt at du bor ved fjellet. Poenget mitt er at jeg syns fortsatt 45 min er ganske lite. Vi har satt et minimum på 2 timer fordi, som jeg skrev tidligere, her er det båndtvang hele året. Han får likevel løpe rundt i hagen så lenge han vil, men det regner jeg ikke som trim i og med at det blir veldig lite konstruktivt i lengden og han får lite ut av det. Vi prøver så langt det går å gå nye steder og legger mye fokus på hjernetrim de dagene han ikke får gått lange turer på nye steder. Jeg skjønner jo at han får mer trim av å være løs, men når man ikke har den muligheter så gjør man det beste ut av det man har. Vi går aldri 2 timer på asfalt/ved veien ettersom jeg selv syns det er ubehagelig så derfor går vi alltid i skogen. Den ligger 2 min unna å gå, men det er ikke bare vi som har hund så av hensyn til dem og i tråd med loven så bruker vi bånd. Som regel går vi heller ikke bare tur når vi er ute. Vi leker gjerne og øver på spor osv. Beklager, der pratet vi nok litt rundt hverandre. Tar det kanskje litt for gitt at alle har det slik vi har det Skjønner at vi er priviligert når vi kan slippe bikkja 20 meter fra trappa og hun har uendlige med områder å løpe på. Vet faktisk ikke om jeg hadde klart å trivdes med å hatt hund om jeg hadde bodd i by og måtte ha den i bånd 24/7...... Anonymous poster hash: 4ff9f...a02
Gjest s@nd Skrevet 9. oktober 2013 #17 Skrevet 9. oktober 2013 Er viktig å vite grunnleggende ting om hunder, og selvfølgelig om hunderasen du ønsker deg. Det er utrolig mange ting du må lære hunden; de skal ha en god atferd, og man må være utrolig tålmodig når man lærer opp hunden sin; det tar lang tid. Når man kjøper seg en hund er det som å få et barn; man skal faktisk oppdra den fra begynnelsen. Noe av det skumleste jeg vet om, er når jeg drar på besøk til hundeeiere som ikke kan med hund i det hele tatt, og hunden hopper på meg og er helt vill. Det kan være morsomt for eierne at hunden hopper og spretter, men det er ikke alltid like morsomt for de besøkende. Mange er redde for hunder, og det å ha en rolig hund som ikke hopper i ansiktet på folk når de kommer inn døren er viktig, synes jeg. Det er så mange ting man må tenke på, så pass på at du vet hva du gjør
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2013 #18 Skrevet 9. oktober 2013 En hund trenger også en sjef i huset, for ellers blir den det selv. Og det er ikke sunt. Anonymous poster hash: d6b5a...acf Hoho! Nå er vi i gang..... Spørs om du vet hva du har begitt deg ut på når du kommer med slikt på Kvinneguiden Anonymous poster hash: 4ff9f...a02 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2013 #19 Skrevet 10. oktober 2013 Hoho! Nå er vi i gang..... Spørs om du vet hva du har begitt deg ut på når du kommer med slikt på Kvinneguiden Anonymous poster hash: 4ff9f...a02 Anonymous poster hash: 459ff...312
Gjest Hyssingen Skrevet 11. oktober 2013 #20 Skrevet 11. oktober 2013 Det aller mest slitsomme jeg har opplevd med å ha hund er å måtte ut og gå tur i 30 minusgrader med masse i feber og matforgiftning. Har aldri mislikt å ha hund mere enn akkurat da Bortsett fra det har alt vært billig, enkelt og gøy. Ingen problemer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå