Gå til innhold

bøker på stuen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette synes jeg faktisk var svært spesielt, og jeg er glad mine venner ikke er like sneversynte som deg! Både jeg og mannen er svært glad i bøker, og vi har seks fulle bokhyller med alt fra gamle til moderne klassikere, verker av mindre kjente forfattere, lyrikk, faglitteratur, you name it. Men vi har ingenting av dette stående i stua, alt står langs veggene i gangen i underetasjen. Dette fordi vi har lite veggplass i stua (veldig åpne løsninger og mye vinduer), og fordi jeg også synes bokhyller lett har en tendens til å se rotete ut.

Mannen min har en mastergrad og jeg holder selv på med en doktorgrad i et humanistisk fag. Jeg tør påstå at vi har langt høyere kulturell kapital enn langt de fleste jeg kjenner. Må si jeg synes det virker noe spesielt at dere, dersom dere hadde kommet på middag til oss, tydeligvis hadde tenkt både det ene og det andre om oss kun fordi vi ikke har bokhyllene våre i stua :sjokkert:

Anonymous poster hash: 4b36b...1c8

Formuleringen min var "bokhyllefrie hjem", hvis vi først skal begynne å pirke her. :lur:

Og dessuten synes jeg du skal lese innlegget mitt i dets rette kontekst - dvs som svar til brukeren som mente at bokhyller fulle av bøker ikke var med på å gi et hjem karakter eller vise "at det bor folk der", i motsetning til kunst på veggene og friske blomster. Det var dette jeg sa meg uenig i, med et svar noe satt på spissen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette må du nesten utdype - dvs med mindre du med støvete mener at folk bare har tilfeldig sammenraskede bøker som de aldri har lest eller har tenkt å lese.

Jeg må innrømme at dersom jeg kommer til et hjem uten fyldig bokhylle blir jeg veldig skeptisk. Omtrent fordomsfull, faktisk. Ingen i vennekretsen min har bokhyllefrie hjem, og det første man gjør når man kommer hjem til noen for første gang, er å gå bort til bokhyllen og lese litt på tittelryggene. Da vet man hvem man er kommet til, og man får masse interessante idéer til middagssamtalene.

Folk uten bøker er jeg litt redd for. :haar:

PS: Ingen motsetning mellom bokhyller og kunst på veggene, forresten - litteratur er også kunst. ;) Selv om folk som leser mye har en tendens til å ha jobber som ikke gir så mye rom for å kjøpe kunst.

Kunne ønske det gikk an å plusse flere ganger.......kunne ikke vært mere enig!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor skal man egentlig ha bøker om ikke på stua?

Man kan ha bøker mange plasser.....jeg har flere hyller i en gang, på ene gjesterommet (som er kombinert syrom og gjesterom) over ei trapp og på soverommet i tillegg til stuene:) Faglitteratur har vi på kontoret.

Endret av Pomperipossa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ha bøker mange plasser.....jeg har flere hyller i en gang, på ene gjesterommet (som er kombinert syrom og gjesterom) over ei trapp og på soverommet i tillegg til stuene:) Faglitteratur har vi på kontoret.

Sant nok, men som regel har stua størst veggflate, i allfall om man bor i en leilighet.

Men du har for så vidt rett, jeg har også bøker både på gjesterommet og i gangen, om enn i noe mer beskjedent omfang enn i stua pga tilgjengelig plass.

(Og som et lite apropos til et innlegg lenger opp i tråden (ikke ditt) - jeg har bokhyller i furu. BBB reolen er den eneste jeg har funnet som er fleksibel nok til å lett kunne bygges om alt etter hvordan leiligheten er, og i tillegg er hyllene der så grunne at de ikke bygger så veldig mye ut i rommet. (Viktig når man har liten stue.)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok, men som regel har stua størst veggflate, i allfall om man bor i en leilighet.

Men du har for så vidt rett, jeg har også bøker både på gjesterommet og i gangen, om enn i noe mer beskjedent omfang enn i stua pga tilgjengelig plass.

(Og som et lite apropos til et innlegg lenger opp i tråden (ikke ditt) - jeg har bokhyller i furu. BBB reolen er den eneste jeg har funnet som er fleksibel nok til å lett kunne bygges om alt etter hvordan leiligheten er, og i tillegg er hyllene der så grunne at de ikke bygger så veldig mye ut i rommet. (Viktig når man har liten stue.)

Mannen min kom på den geniale løsningen med å lage hyller oppunder taket, der får jeg plassert mye bøker:) Kjøper hvitmalte brede planker og hylleknekter som han setter opp.

Jeg er nok over snittet glad i bøker (har alltid en liten "bok-koffert" med meg når jeg er ute på lengre reiser), så har et inderlig forhold til bøkene mine... Må ha de tilgjengelig, og jeg må eie alle bøkene jeg liker....så hvis jeg låner ei bok på biblioteket som jeg faller helt for så må jeg kjøpe den.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ha de tilgjengelig, og jeg må eie alle bøkene jeg liker....så hvis jeg låner ei bok på biblioteket som jeg faller helt for så må jeg kjøpe den.

:ler: Det der har jeg gjort flere ganger også. (Muligens ikke rart det er fulle hyller?)

Nå har jeg til en viss grad konvertert til e-bøker. Dels for å slippe å drasse med meg et lass "ordentlige" bøker på tur og dels for å slippe å fylle opp den lille tilgjengelige plassen som er igjen i hyllene. Den sparer jeg til jeg finner "må ha" bøker.

Hyller oppunder taket høres ganske genialt ut ja. Selv har jeg dessverre i bøtter og spann med skråtak så jeg sliter litt med slike løsninger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:ler: Det der har jeg gjort flere ganger også. (Muligens ikke rart det er fulle hyller?)

Nå har jeg til en viss grad konvertert til e-bøker. Dels for å slippe å drasse med meg et lass "ordentlige" bøker på tur og dels for å slippe å fylle opp den lille tilgjengelige plassen som er igjen i hyllene. Den sparer jeg til jeg finner "må ha" bøker.

Hyller oppunder taket høres ganske genialt ut ja. Selv har jeg dessverre i bøtter og spann med skråtak så jeg sliter litt med slike løsninger.

Jeg testet ut kindelen til datteren min, men det var ikke helt min greie.....jeg må kjenne arkene, bla om, snuse på boka (elsker lukten av bok..), for ikke å snakke om den gleden med å åpne ei helt ny bok for første gang og høre den lyden.

(ok.........det høres litt smårart ut :sjenert: )

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

(ok.........det høres litt smårart ut :sjenert: )

Nei? Det er da helt normalt. Bare at jeg i tillegg elsker lukten av bibliotek.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei? Det er da helt normalt. Bare at jeg i tillegg elsker lukten av bibliotek.

Bra vi er flere:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at det fort ser rotete ut med skap uten dører, evt. skap med glass i dørene. Men akkurat bokhyller er greit. Jeg er veldig glad i bøker! Har endel bøker og fotoalbumer i hyller i stua (har også noen kasser i boden).

Skulle gitt meg selv bibliotekforbud, for mange av bøkene i hylla er uleste. Liker godt å rusle i biblioteket, og finner ofte bøker jeg bare må lese. ;)

Litt stilig å sortere etter farge. Jeg sorterer mine etter hva de handler om, og størrelse. De fleste bøkene mine har en tam farge, og viser tittel og forfatter. Eneste fine bøkene jeg har i hylla er Knausgårds Min kamp-serien. Dette er ikke mitt bilde, men sånn ser bøkene ut: http://3.bp.blogspot.com/_x7CuhI1BVXw/S-KVb6p7KHI/AAAAAAAAAio/3wnRgrJQfow/s1600/knausg%C3%A5rd+(2).jpg

Skulle lest de i bokhylla og kanskje solgt/gitt vekk noen om de ikke er så fengende.

Leser dere forresten en bok flere ganger? Det har ikke jeg gjort hittil. Så lurer på hva jeg nå synes om boka jeg mener er favorittboka, men som det er ca 7 år siden jeg leste.

Anonymous poster hash: 7e7fe...07e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor skal man egentlig ha bøker om ikke på stua?

Jeg har et eget rom til dem. Et av mine topp-3-krav da vi skulle kjøpe bolig var at det skulle være et rom jeg kunne innrede som bibliotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilfeldig stue funnet på google uten noen form for bokhylle, skilt eller ordtak på veggen;

[bilde 1]

Og med bokylle integrert som en slags TV-benk;

[bilde 2]

Synes begge disse stuene var fine, men må innrømme at jeg liker best uten bokhylle. Rommet ser mer åpent ut, og ryddigere.

Men ikke det verste jeg har sett. Det må vel være folk som har skikkelige furu-bokhuller, gjerne flere på rad stappet med eldgamle bøker. Noe ala dette;

[bilde 3]

Synes skjenker med skap er helt genialt jeg da, så kan man "lukke bøkene" inn.

Anonymous poster hash: f3972...a76

Jeg også synes at stua uten monsterveggseksjonen var finest, men veggseksjon er da ingen bokhylle, og det var nesten ikke bøker i den en gang.

Jeg liker og har bokhyller mer i stilen på det nederste bildet, og det er viktig at ryggen på bøkene er i kant med kanten på bokhylla.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke ha det hjemmekoselig uten bøker i stua! Vi har de "pene" bøkene i stua, mens pocketbøker, pensumbøker og diverse står på kontoret. Hjemme hos foreldrene mine er bøkene samlet i hyller under taket.

Jeg blir litt stressa i hjem hvor bøker og annet ikke kan stå fremme fordi det ses på som rot. Det blir for sterilt for meg.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har ikke lenger bøker i stua, fordi stua ville blitt overmøblert om vi skulle hatt bokhyller her inne. Nå har vi bøkene (og DVDer og CDer) inne på gjesterommet/kontoret. Planen er å kjøpe glassdører til Billy-hyllene, slik at det blir mindre støv å tenke på. På den måten er bøkene "utstilt" samtidig som de er "skjermet". Jeg syns det automatisk blir mindre rotete på den måten.

Tidligere har vi brukt en stor Expedit-hylle som kombinert romavdeler og bokhylle. Da ble bøkene stående i stuen, og fikk da en funksjon ved at de skjermet sovealkove fra stue, og senere spisestue fra stue.

Et hjem uten bøker er for meg et nakent hjem. De trenger ikke nødvendigvis stå i stua, men de bør stå på et rom som ikke er "forbudt" og "utilgjengelig".

Anonymous poster hash: 926d5...6ac
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må du nesten utdype - dvs med mindre du med støvete mener at folk bare har tilfeldig sammenraskede bøker som de aldri har lest eller har tenkt å lese.

Jeg må innrømme at dersom jeg kommer til et hjem uten fyldig bokhylle blir jeg veldig skeptisk. Omtrent fordomsfull, faktisk. Ingen i vennekretsen min har bokhyllefrie hjem, og det første man gjør når man kommer hjem til noen for første gang, er å gå bort til bokhyllen og lese litt på tittelryggene. Da vet man hvem man er kommet til, og man får masse interessante idéer til middagssamtalene.

Folk uten bøker er jeg litt redd for. :haar:

PS: Ingen motsetning mellom bokhyller og kunst på veggene, forresten - litteratur er også kunst. ;) Selv om folk som leser mye har en tendens til å ha jobber som ikke gir så mye rom for å kjøpe kunst.

Jeg har haugevis med bøker, er vokst opp med et hjem fylt av bøker og har lånt bøker på bokbussen helt fra jeg var liten jente. Men jeg er heldigvis kommet fra det å måtte ha masse bøker rundt meg i dagliglivet. Føler at jeg kan puste fritt i stuen min etter at jeg fjernet metervis med bokhyller. Det blir utrolig mye støv av papir. Og det sies at man bør tørke av bøkene like ofte som man tørker over gulvene.

Jeg har ikke behov for å vise folk at jeg har bøker .. og det er heldigvis ingen av vennene mine som dømmer folk utifra bokhyllene deres.

Svært få mennesker har bokhylle preget av orden og frie for støv. Jeg får fnatt av å se på bokhyller hvor bøker står og bøker ligger om hverandre og på kryss og tvers .. det ser bare helt forferdelig ut i mine øyne.

Anonymous poster hash: d57b8...a0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint, men litt irriterende at det blir så mye støv. Hadde nok kjøpt en bokhylle med glassdører om jeg skulle kjøpt ny.

Anonymous poster hash: a37c3...8dd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en hel vegg på stua med bøker, om lag 35 hyllemeter til sammen. Synes ikke det ser rotete ut jeg. Hyllene er malt i samme lyse farge som veggen. Jeg klarer ikke å forestille meg stua mi uten bøker. Det hadde vært nitrist.. Men så bruker jeg de også mye. Jeg må vel ærlig si at jeg synes det er rart å komme inn i en stue uten bøker. Noe som mangler liksom. Bøker, planter og helst dyr skaper koselige hjem, og jeg liker det koselig! :)

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært få mennesker har bokhylle preget av orden og frie for støv. Jeg får fnatt av å se på bokhyller hvor bøker står og bøker ligger om hverandre og på kryss og tvers .. det ser bare helt forferdelig ut i mine øyne.

Anonymous poster hash: d57b8...a0f

Jeg kunne ikke vært mer uenig. Hvorfor skal en bokhylle være preget av orden? Bøker på kryss og tvers vitner om at bøkene blir lest i og brukt og ikke bare er til pynt.

Anonymous poster hash: 71756...e3e

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Siden jeg bor i en særdeles liten ett-roms leilighet (38 m2), og rommet på 20 m2 må fungere som oppholdsrom og soverom, har jeg "dekorert" en hel langvegg med Bestå-systemet i hvitt fra IKEA. Da jeg i tillegg er vel overivrig glad i å lese, og aldri klarer å forlate en bokbutikk uten minst fem bøker i posen, har det blitt endel bøker i løpet av årene. Jeg har som sagt liten plass, og bøker - til tross for at de er flotte - har dessverre en stygg tendens til å skape visuelt rot for mitt vedkommende siden de kommer i alskens farger. Dette har jeg fått bukt med ved å fjerne bokomslagene - er boka svart, så går den rett i bokhylla. Alle andre bøker legger jeg faktisk papir på - enten svart, hvitt eller grått - og skriver tittel og forfatter i en kalligrafi-stil som passer til boka. Ja, jeg vet at det sikkert er veldig sært, men jeg trives med det, og det føyer seg pent inn i grunnfarge-konseptet mitt her (svart, hvitt, grått). Fargeklattene får putetrekk, tepper, og duker min mor vevde/broderte/sydde osv. i husflidstimene for omlag femti år siden stå for. Og kanskje en blomst i ny og ne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...