Gå til innhold

Dere nek som lar partner se deres tlf og facebook

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig. Det er en av grunnene til at jeg alltid er imot "snoking"!

• Liker 3
Skrevet

Enig. Det er en av grunnene til at jeg alltid er imot "snoking"!

Ja, en ting er om man på død og liv skal ha kontroll på partnerens privatliv, men jeg er ikke interessert i at de skal ha kontroll på mitt i samme slengen, nei takk.

Anonymous poster hash: d8444...16e

• Liker 2
Skrevet

Helt enig!!!! Det er jo diiiin profoil. Han har ingenting innpå der å gjøre. Uansett om han har "lov"

Skrevet

Skjønner veldig godt at du er sint !

Hvis de skal være så inkluderende og tillitsfulle, hvorfor leser han samboeren til veninnen din hva du har skrevet til henne? Ok. Hvis de på død og liv skal lese andres meldinger , så går det an å se - jaha, meldingen av veninnen , og la det passere.

Den som er nek her er denne samboeren . Ikke bare leser han meldinger fra deg til henne i detaljer , men bretter det ut på fest !! Hadde jeg hadde en sånn samboer , nei forresten det hadde jeg ikke hatt, fordi det er så forskjell syn på fortrolighet enn jeg har .

Dette var dårlig gjort.

• Liker 5
Skrevet

Jeg har selv blitt ledd av av en venninnes type fordi hun betrodde MINE hemmeligheter til han. Jo, for de stolte jo på hverandre, og da kunne de ikke ha hemmeligheter for hverandre! Åpenbart ikke alle som skjønner at ANDRES hemmeligheter ikke bør inkluderes i dette!

• Liker 12
Skrevet

Har aldri falt meg inn å logge ut av facebook før jeg legger meg, eller ta med meg telefonen på do fordi samboeren min kan lese en hemmelighet som en venninne har betrodd meg. Det hadde jeg ikke orket. Men jeg regner med at han ikke bruker telefonen min eller min facebook uten behov for det, som regel så spør han først og skal da "Finne epostadressen broren min sendte deg i går" eller lese ønskelisten til niesen min som hun sendte meg på facebook når vi er ute og handler, eller låne telefonen min for å ringe etter takeout fordi hans er på lading i et annet rom. Han har da full anledning til å lese andre meldinger, men fy faen det hadde blitt huskestue om han hadde kommentert noe som helst han så til noen andre enn meg. Jeg tror heller ikke han leser annet enn det han låner min tlf til. Jeg har like god tilgang på hans mob men jeg bruker den som regel for å sende en melding, ringe meg selv når jeg har mistet kontrollen på min mob eller sånt. Selv om han går fra meg i rommet med tlf sin, så har jeg aldri vrt interesert i mail og meldinger.

Men jeg har kødda med wordfeuden hans mange ganger.

Anonymous poster hash: f3e67...eb8
  • Liker 12
Skrevet

Konfronterte venninnen min og hun svarte bare at det hun vet, vet også han, for de er samboere, partnere og blabla.

Anonymous poster hash: d8444...16e

Dette er en uting og et grovt tillitsbrudd!

Det å viderefortelle ting du har fortalt henne i fortrolighet, er bare slemt.

Han har ingenting med å vite dette, selv om de er samboere, partnere, og blablabla.

Men, et lite råd, som er farget av min jobb der informasjonssikkerhet står veldig høyt, og som jeg mener er viktig i privatlivet også!

Send aldri sensitiv informasjon elektronisk!

Elektroniske meldinger (sms, mail, meldinger på facebook) kan havne i feil hender. I dette tilfellet var delingen bevisst, men det kan like gjerne skje uten at den som har mottatt meldingen er klar over det.

(F.eks pga snoking, ved tyveri/hacking, ved feilsendinger, ved feil fra leverandør osv.)

Ting du ikke vil at allmennheten skal vite, bør enten overleveres muntlig, eller på andre sikre måter.

Anonymous poster hash: b7a9a...7ee

• Liker 8
Skrevet

Har aldri falt meg inn å logge ut av facebook før jeg legger meg, eller ta med meg telefonen på do fordi samboeren min kan lese en hemmelighet som en venninne har betrodd meg. Det hadde jeg ikke orket. Men jeg regner med at han ikke bruker telefonen min eller min facebook uten behov for det, som regel så spør han først og skal da "Finne epostadressen broren min sendte deg i går" eller lese ønskelisten til niesen min som hun sendte meg på facebook når vi er ute og handler, eller låne telefonen min for å ringe etter takeout fordi hans er på lading i et annet rom. Han har da full anledning til å lese andre meldinger, men fy faen det hadde blitt huskestue om han hadde kommentert noe som helst han så til noen andre enn meg. Jeg tror heller ikke han leser annet enn det han låner min tlf til. Jeg har like god tilgang på hans mob men jeg bruker den som regel for å sende en melding, ringe meg selv når jeg har mistet kontrollen på min mob eller sånt. Selv om han går fra meg i rommet med tlf sin, så har jeg aldri vrt interesert i mail og meldinger.

Men jeg har kødda med wordfeuden hans mange ganger.

Anonymous poster hash: f3e67...eb8

Vi har det på samme måte. Vi har, hvis vi vil, full tilgang til den andres Facebook, mobil og mail, men det vil ikke si at vi benytter oss av det. Det er mer av praktiske årsaker, som de du nevner.

Anonymous poster hash: ac566...93e

• Liker 2
Skrevet

Vi har full tilgang til hverandres facebook, telefoner og mail, da vi sjeldent logger ut og kan hverandres passord/koder av praktiske formål. Men jeg har aldri opplevd at han har snoket eller brukt informasjonen til noe. Nå har jeg heller ikke venner som deler sensitiv informasjon via face og mail, det høres veldig korttenkt ut da man aldri vet hvor elektronisk kommunikasjon kan havne.

Når man har vært gift noen år og bor tett på hverandre blir man en "enhet" på mange måter. Man fanger opp mye informasjon om partnerens venner på ulike måter. Og jeg deler også ting med han om andre bevisst, innimellom har jeg bare behov for å snakke om ting. Jeg vet også at mine venninners menn vet ting om meg. Unntaket er når informasjonen klart er veldig sensitiv, og et par ganger har jeg spurt rett ut "kan jeg snakke med xxx (mannen) om dette?", får jeg nei respekterer jeg det.

Men jeg stoler helt og fullt på at det aldri kommer videre, såpass voksne er mennene våre, så situasjonen du beskriver kunne aldri oppstått i vår vennegjeng.

• Liker 7
Skrevet

Vi har full tilgang til hverandres facebook, telefoner og mail, da vi sjeldent logger ut og kan hverandres passord/koder av praktiske formål. Men jeg har aldri opplevd at han har snoket eller brukt informasjonen til noe. Nå har jeg heller ikke venner som deler sensitiv informasjon via face og mail, det høres veldig korttenkt ut da man aldri vet hvor elektronisk kommunikasjon kan havne.

Når man har vært gift noen år og bor tett på hverandre blir man en "enhet" på mange måter. Man fanger opp mye informasjon om partnerens venner på ulike måter. Og jeg deler også ting med han om andre bevisst, innimellom har jeg bare behov for å snakke om ting. Jeg vet også at mine venninners menn vet ting om meg. Unntaket er når informasjonen klart er veldig sensitiv, og et par ganger har jeg spurt rett ut "kan jeg snakke med xxx (mannen) om dette?", får jeg nei respekterer jeg det.

Men jeg stoler helt og fullt på at det aldri kommer videre, såpass voksne er mennene våre, så situasjonen du beskriver kunne aldri oppstått i vår vennegjeng.

Det er jo ikke alltid snakk om sensitiv informasjon, men det er mye man deler mellom venninner som det kan være flaut å vite at mannen også vet.

Helt greit å ikke være kjempestreng, så lenge begge respekterer grenser og ikke snoket. Som det blir sagt, å be samboeren sjekke ønskelista til søsteren er greit så lenge du vet at det er den eneste informasjonen han går inn og henter ut. Osv.

Anonymous poster hash: 30333...1ad

• Liker 2
Skrevet

Det er forskjell på å dele alt med hverandre (sjekke hverandres mail, meldinger, facebook, brev, osv pga at man ikke stoler på hverandre ellers) og å gå fra Facebook uten å logge av. JEG trenger ikke å logge av Facebook, for mannen min respekterer mitt privatliv, og lurer han på noe, så skal han heller få se (ikke andres hemmeligheter). I et forhold skal man ikke trenge å logge av Facebook eller låse brevene sine inn i en safe fordi at den andre ellers ser på det som en åpen invitasjon til å snoke.

Jeg lurer på; dere som leser hverandres mail/sms/facebook for å ikke ha hemmeligheter for hverandre; hva gjør dere med taushetsplikt på jobb og lignende?

• Liker 5
Skrevet

Jeg anser verken meg selv eller kona som nek fordi vi begge har tilgang til våre elektroniske kommunikasjons-duppeditter.

Fordi: vi utleverer ikke sensitive beskrivelser, såkalte betroelser og annet kvinnfolkslarv (unnskyld uttrykket) til folk via nett eller mobil.

Fordi: slike ting ikke har noe som helst på nett å gjøre, da man aldri har noen garanti for hvor det kan havne, bli brukt, og/eller dukke opp langt inn i fremtiden en gang, når hele tilværelsen fra sivilstatus til vennekrets kan være totalt endret.

Mitt råd: Begynn heller å bruke internett og sosiale medier mer forsiktig og fornuftig, da slipper dere å havne i situasjoner ala det TS beskriver. Og man behøver heller ikke å låse PC`n med hengelås hver gang man forlater den!

• Liker 6
Skrevet

Jeg hadde en samboer som krevde full tilgang til mobilen min og til pcen min. Jeg fortalte til min venninne det så vi var åpen kun når vi møttes.

Ja, han er eks nå.

Anonymous poster hash: 49867...ab3
Gjest JegHeterIngenting
Skrevet

Hvis du skal betro hemmeligheter til folk så gjør du det face-to-face. Å skrive på Facebook, meldinger eller vegg, og tro at det er privat er noe kun idioter tror. Vet du ikke hvor lett det er å få tilgang til en Facebook konto?

Nei, her er det rett og slett du som har driti på draget og trodd at noe som helst på Internett er ett snev av privat.

• Liker 3
Skrevet

Jeg skjønner ikke HVORFOR man absolutt skal ha tilgang på alt partneren driver med på nett? Seriøst, HVORFOR??
La nå hverandre ha litt privatliv, og la vennene til hverandre vite at det faktisk er DEG de prater med, uansett hva slags info som kommer frem! Skal ikke trenge å spørre f.eks.: Er det deg eller typa jeg skriver med nå?

Er faktisk info som man foretrekker å dele med veninner istedet for typa til veninner, selv om det ikke er direkte "hemmelig".

Forsåvidt enig i det å ikke dele noe på nett som man ikke kan stå for i åpenhet da man aldri vet hvor ting havner, men uansett må man kunne ha en fortrolig samtale med noen!

• Liker 1
Skrevet

Her hjemme ligger mobiler, pc'r og nettbrett fritt rundt, uten å være sikret med hemmelige passord eller pinkoder som ikke den andre vet om. (Når jeg tenker meg om vet vi faktisk ikke hverandres facebook-passord, men vi logger ikke av, så vi har sånn sett lett tilgang til den andres profil.) Det er fordi jeg/han føler oss trygge på at den andre ikke utnytter det. For meg er det svært viktig at mannen kan diskutere saker og ting med kompiser, foreldrene sine osv. uten at jeg må vite hva som sies. Vil han fortelle meg ting, så gjør han det. Men vet jeg at han har hatt en fortrolig samtale, så spør jeg ikke om hva som har blitt sagt. Det samme gjelder selvfølgelig andre veien.

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke bare å skylde på mobil og facebook. For noen år siden, før facebook og smartmobiler, så fortalte jeg en hemmelighet til ei venninne og ba henne om å ikke si noe til noen, det lovte hun. Neste fest vi var på så fortalte hennes samboer meg at han viste det og kom med forslag om løsning. Men ikke foran alle, jeg stod ute alene å røkte da. Trur forresten ikke at de var samboere ennå.

Jeg konfronterte venninna mi etterpå og hun skjønte ikke problemet og ba ikke om unnskyldning fordi hun mente at hennes samboer har krav på å få vite alt hun vet da de har et "ærlig forhold". For meg er det ikke ærligå dele andre sine hemmeligheter og min samboer forventer ikke å få høre andre sine hemmeligheter, og jeg forventer ikke å høre hans kompiser sine hemmeligheter. Jeg hadde faktsk slitt med å stole på min samboer om han fortalte meg kompiser sine hemmeligheter for da kan han for alt jeg vet fortelle mine til folk.

Noen skjønner ikke hva ærlighet dreier seg om.

Jeg sa min mening til venninna mi, kjeftet ikke men sa at jeg ikke stoler på henne og gråt litt fordi jeg var skuffet (og full). Vennskapet ble aldri det samme og nå er vi bare bekjente som sier hei på gata. Hun tok forresten hevn ved å fortelle div hemmeligheter til felles venninner og presiserte at jeg ikke måtte få vite noe, så ofte at flere av de spurte meg på tomannshånd om hva JEG hadde gjort galt. De tok det som en selvfølge at jeg hadde fortalt en eller flere hemmeligheter videre.

Når jeg deler noe hemmelig på facebook så forventer jeg at det forblir like hemmelig, som face to face. Den andre personen kan faktisk slette det jeg skrev før hun/han viser sin kjæreste sin facebook el mobil. Men nå deler jeg lite hemmeligheter med folk fordi jeg ikke har så mange. Jeg og samboer forventer ærlighet ovenfor hverandre men vi sjekker aldri hverandres mobil, facebook, mail osv. Noe privatliv må man få ha, men jeg vet at jeg får lov å sjekke hans om jeg spør og han får lov å sjekke mitt. Me jeg hadde slettet hemmeligheter og fortalt han at jeg vil slette noe først fordi venninner av meg forteller meg hemmeligheter.

Anonymous poster hash: 8f39f...dca

Skrevet

Kjæresten min vet passordet til mobilen min (det er navnet hans.. haha) , og derfor har han anledning til å bruke den om han ønsker det. Jeg har sånn logoquiz på den, og jeg har ikke noe i mot at han bruker den. Men lese meldingene jeg får av mine venninner gjør han selvfølgelig ikke. Jeg leser heller ikke meldingene han får fra vennene sine.

Men kjæresten min er en person som virkelig er til å stole på, så om han hadde overhørt en samtale mellom meg og min venninne, så hadde egentlig ikke det gjort noe, for han hadde ikke fortalt det til andre uansett. Vet at kjæresten til min venninne også pleier å overhøre det jeg sier til henne, for hun pleier å ha på høyttaler når vi prater (om hun f.eks lager mat) og det bryr jeg meg ikke noe om.

Anonymous poster hash: aaecd...e20
  • Liker 1
Skrevet

Jeg er ikke et nek, men om saboeren min vil kan hun lese fint gå inn og lese meldinger både på face og på mobilen. Nå er ikke det noe hun gjør, men hun har muligheten.

Men så står det heller ikke noe hemmelig der, hverken om meg eller andre, så for min del er det ikke noe problem.

Om hun skulle gå inn og se at venninna mi er dritt lei av å lese til eksamen, så tror jeg ikke det er så big deal akkurat.

Egentlig bør man jo ikke snakke om noen til noen andre, men nå er det sånn man gjør av og til, for å luft og betro seg om ting man syns er vanskelig og/eller ting man ønsker å få delt og luftet ut.

Om jeg kommer å lesser av et lass med problemer til ei venninne, og hun syns det er for vanskelig å bær på problemene og letter av litt til sin samboer, eller en nær venn, så gjør det meg egentlig ikke noe. Man tar jo uansett en liten risiko når man åpner seg, og jeg syns ikke man kan forvente, om det ikker er psykologer, at enkeltpersoner skal klare å håndtere og sitte inne med tunge ting jeg har lesset av meg. Om de da har behov for å lesse litt av til en samboer, har jeg egentlig ikke noe problemer med det.

Men hadde denne samboeren konfrontert meg igjen med det, hadde jeg nok blitt litt satt ut.

Men andre har sikkert andre meninger, og syns det bør være absolutt stillhet, og det må jo være greit det også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...