Gå til innhold

Fryktelig hard i magen, ettåring.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en ettåring som er helt steinhard i magen. Jeg føler vi har prøvd alt, men ingenting hjelper. Hun spiser 4 måltider med fast føde, pluss amming morgen, midt på dagen, og på kvelden. Ammer også flere ganger på natta. Jeg får rett og slett ikke i henne nok væske. Prøver å gi vann hele tiden, men enten så drikker hun bare litt, eller så spytter hun det ut. Hun liker vann altså, når hun spiser så drikker hun en del.

Vi har prøvd både malt og lactulose i grøten to ganger daglig, men det hjelper lite. Hun har fått microklyx etter råd fra helsestasjon, når det har vært fullstendig stopp. Men det eneste det har resultert i er at hun nå er redd for å la meg bøye beina hennes og vaske henne.

Jeg føler meg helt rådvill! Hun skjelver og gråter når hun bæsjer, og innimellom så er det så ille at det kommer blod :(

Har dere noen råd?

Anonymous poster hash: 8078e...011

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stakar lita!har du prøvd kjekkere kopper og flasker å drikke av? Flere tips i en annen tråd her inne og en inne på barn og familie. Antar du må få løst denne forstoppelsen først men for å vedlikeholde er svisker og sviskejuice (enten avkok eller fra barnemathylla) effektivt hos oss. Det må store mengder til. Ville gitt minst mulig mat som binder magen (grovt brød, banan etc) og gitt tynnere grøt og tynnere pureter til middag. Ville kanskje yesta å legge om kosten til mindre hvete, melk etc også om jeg var desperat nok.

Anonymous poster hash: 00d9f...0a0

Skrevet

Når barnet er så forstoppet er første bud å få i væske, og da kan du godt prøve saft. Hun bør dessuten utredes for matintolleranser ganske kjapt, hos sønnen min viste det seg å være melk.

Hvor store doser lactulose har dere prøvd? Sønnen min måtte ha fem ml. fem ganger om dagen i noen uker, deretter fikk han 5 ml 3 ganger daglig ganske lenge.

Skrevet

Hun liker kun vann. Har prøv saft, eplejuice, kumelk, you name it... Hun får drikke av vanlig kopp ved måltider, da drikker hun mer enn av tutekopp eller flaske, men ellers så har hun en sånn imsdalflaske for barn som hun liker å drikke av. Har vel prøvd samtlige tutekopper og flasker.

Hun har fått 3ml lactulose, 2 ganger daglig. Har vært redd for å gi for mye :sjenert:

Skal på hs på tirsdag så skal definitivt ta opp utredning! Men når du skriver melk, er det da kun kumelk? Fordi hun reagerer ikke på melken min. Hadde noen dager med halsbetennelse, og da fikk jeg kun i henne melk, og hun var fin i magen en stund etter.

Takk for svar!

Skrevet

Sønnen min reagerte ikke på morsmelk, nei - men jeg hadde ikke noe særlig kumelk i mitt eget kosthold, så jeg vet jo ikke om han ville gjort det om jeg hadde drukket mer melk selv. Kuttet ut all kumelk fra kosten hans, og da ble han mye bedre med én gang, men han har fremdeles ganske sensitiv mage. Men det kan jo være andre ting enn kumelk også altså, derfor hun bør utredes hos barnelege.

Har du prøvd vann med kullsyre? Jeg hadde problem med å få sønnen min til å drikke og utrolig nok ble vann med kullsyre, uten tilsatt smak, redningen.

Skrevet

Ja, har prøvd vann med kullsyre. Både med og uten smak. Hun bare brekker seg dessverre. Hun har heldigvis fått bæsjet nå, men det er tydelig smertefullt. Jeg har gitt opp å vaske henne med klut eller våtservietter, og bare tar henne med i dusjen for å få vasket av henne. Hun bare gråter når jeg prøver å vaske med noe annet.

Skrevet

Har slitt veldig med det i graviditeten å det er helt grusomt. Litt lettere for meg å få i meg væske. Andre ting som har gjort susen for meg er kiwi, sviskedrikk (den fra barnemathylla), linfrø i youghurt og lactulose.

Lurt å ta det opp på helsestasjonen på tirsdag.

Anonymous poster hash: 043ca...afe
Skrevet

Når barnet er så forstoppet er første bud å få i væske, og da kan du godt prøve saft. Hun bør dessuten utredes for matintolleranser ganske kjapt, hos sønnen min viste det seg å være melk.

Hvor store doser lactulose har dere prøvd? Sønnen min måtte ha fem ml. fem ganger om dagen i noen uker, deretter fikk han 5 ml 3 ganger daglig ganske lenge.

Når sønnen din er ett år hvordan finner dere ut at han har melkeallergi?

Anonymous poster hash: 2879e...7ae

Gjest tuppesjura
Skrevet

Min datter slet veldig med det da hun var liten. Det var grusomt vondt å se på henne når hun bæsjet, for hun hylskrek fordi det var så vobdt. Så ut som at hele baken skulle sprekke. Et par ganger måtte jeg faktisk ringe legevakta og spørre om råd, for avføringen ble stående fast, og var så hard at vi ikke greide å plukke ut deler av den engang. Løsningen ble da å fylle en balje med vann og sette henne oppi med føttene over kanten. Da myknet vannet avføringen og hun ble bøyd slik at det vsr lettere å få det ut.

Hun fikk forøvrig ganske store doser laktulose, vi prøvde oss frem. I tillegg blandet jeg malt i grøten og gav sviskesaft. Hun drakk mye saft for å få i henne nok væske.

Da frøkna begynte å spise banan (likte ikke i begynnelsen), så stabiliserte magen seg.

Jeg forstår hvordan du har det, grusomt å se sine små ha vondt. :( lykke til. Håper det løser seg for dere!

Skrevet

Når sønnen din er ett år hvordan finner dere ut at han har melkeallergi?

Anonymous poster hash: 2879e...7ae

I samråd med barnelegen, resonerte vi oss frem til at melk var det første stedet vi skulle begynne (mye melkeallergi på begge sider av familien) og kuttet ut melk fra kosten, byttet ut med Nutramigen og havremelk. Da ble problemet så godt som borte. Hadde det ikke blitt bedring, antar jeg barnelegen ville funnet noe annet å fjerne. På så små barn må man oftest bruke eilminasjonsmetoden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...