Gå til innhold

Den nye menyen for kirkebryllup - bestem selv!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trykk her!

Kommer du nå til å gjøre noe annerledes?

Si ekteskapsløftene selv?

Disse nye reglene gjelder fra imorgen 1.Mai..

:bryllup:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer nok ikke til å fremsi ekteskapsløftene selv, helt enkelt fordi stemmen min ikke kommer til å holde :ler:

Men synes nattverd-innføringen kanskje kan være interessant, i og med at en i nattverden har "kontakt" med de som er døde gjennom Gud(mener jeg at det var), og en da kan innvolvere døde besteforeldre, blant annet... Men det må tenkes på, det kan bli litt morbid... Lur link, tas herved vare på :)

Skrevet

Vi har valgt disse nye versjonene,høres kjempefint og personlig ut!Får bare håpe stemmene våre hoder !

Skrevet

Jeg synes denne teksten om emnet er god. Jeg synes det er kjempefint at man får mulighet til å påvirke uttrykket i vielsen selv - sjølv om vi kommer til å velge ganske tradisjonelt.

Skrevet
Jeg synes denne teksten om emnet er god. Jeg synes det er kjempefint at man får mulighet til å påvirke uttrykket i vielsen selv - sjølv om vi kommer til å velge ganske tradisjonelt.

Ja den var mye bedre ;)

Skrevet

Men synes nattverd-innføringen kanskje kan være interessant, i og med at en i nattverden har "kontakt" med de som er døde gjennom Gud(mener jeg at det var), og en da kan innvolvere døde besteforeldre, blant annet... Men det må tenkes på, det kan bli litt morbid... Lur link, tas herved vare på :)

Man har ikke kontakt med de døde gjennom nattverden, så du trenger ikke tenke på at det er morbid. Det er en måte å ha fellesskap med Gud på. Jeg synes det er fint, å få syndsforlatelse rett før man skal avgi et så viktig løfte. Da vi giftet oss for tre og et halvt år siden, ville jeg gjerne ha nattverd, men det var ikke mulig da.

Skrevet

Jeg vil at vi skal si løftene selv, men vet ikke helt om jeg får med meg zmurfen på det...

(Men jeg har jo lyst til at vi skal synge duett i kirken også - og det sa han blankt nei til - så jeg tipper han ikke "tør" si nei til dette med løftene også...)

Har også tenkt på å lese et dikt, men klarer ikke helt å bestemme meg for hvilket....

Skrevet

Skriftlesning: Min bror skal lese

Forbønn: Mulig en venninne skal tenne lys

Sang: 2 solosanger, Ellen Nikolaysen

Bytting av ringer etter ekteskapsinngåelsen

Det var vel det tror jeg :wink:

Skrevet

Er du helt sikker tuji? Mener å ha hørt at en hadde samvær med Gud og de som allerede har dødd i nattverden, men for all del, jeg kan jo ta feil, det har skjedd før...

Uansett synes jeg det høres flott ut å ha nattverd. Tenker nok jeg skal prate med helten om det ja, enig med at det høres fint ut å få syndsforlatelse før en gir løftene.

Skrevet

Ja, det er ikke noe spiritistisk over nattverden, men jeg tror jeg skjønner hva du mener. Alterringen er jo en halvsirkel, og man tenker seg at den andre halvdelen er i himmelen. Når man går til nattverd er det et fellesskap på mange måter: Et fellesskap med Gud og Jesus, et fellesskap med andre kristne i verden - og på en måte et fellesskap med de som "har gått foran" til der hvor resten av sirkelen er. Så sånn sett kan man vel si at det er et fellesskap med de døde, men jeg vil ikke kalle det å ha kontakt med de døde. Det er vel mer å minnes de døde.

Skrevet

Vi skal ikke ha nattverd, men vi skal si loftene til hverandre. Gruer meg litt til den biten og haaper stemmen holder....stakkars forloveden min maa snakke norsk foran hele kirken :ler:

Skrevet

Vi har lagt opp vår vielse etter de nye reglene.

Gjest Poirot
Skrevet

Bruker de gamle reglene, skal ikke si noe selvb osv. Unasett synes jeg det er kjempefint at man har muligheten til å velge, bla skrifttekster, gjør det mer privat.

Skrevet

Vi bruker den nye liturgien, men skal ikke si løfter - jeg vil bare si "ja", jeg.

Men jeg snakket med svigerfar prest i går, og han sa at det er blitt spontan-innført en løsning som ikke står i vigselsritualet: Flere brudepar har bedt om å få lære løftene utenat i stedet for å si dem etter presten, og det er greit.

Skrevet

Det är trevligt att brudparet kan bestämma lite själva, att få in inslag som passar dem i sin vigsel. Det är också lite kul för gästerna (heter det gäster i kyrkan?) att bröllopen är olika och att de kan anpassas efter brudparet.

Jag var på ett väldigt speciellt och vackert bröllop i somras. Själva vigseln hade de gjort borgerligt av praktiska skäl. Det var ett katolsk - rumänskt-ortodoxt bröllop med både katolska seder, läsning ur biblen på spanska, svenska och rumänska, kröningscermoni (rumänskortodox) och både sång och "chantning" (ortodox sång).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...