Gå til innhold

Dåp - Samtykke av begge foreldre? Hva om ikke begge skal være der?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter og ha lest tråden ''Dåp i hemelighet, eller bevist uten far '' fikk det meg til å lure litt hva som er riktig angående dåp, og ikke minst hva som er lov.
Jeg er altså i helt motsatt situasjon enn hva som stod i den tråden. Barnefaren forlot meg litt ut i svangerskapet, og vil ikke ha noe med vårt kommende barn å gjøre. Vi har uansett vært på kontroller og lignende den første tiden sammen, og han er skrevet på helsekortet med navn, adresse, fødselsnr. etc.

Jeg skal ikke tvinge han til noen ting, men jeg skal ha han som far ettersom han pent skal betale bidrag. Uansett vil jeg gjerne døpe mitt barn, og jeg lurer nå på om jeg har lov til å gjøre dette uten at han samtykker? Ettersom han ikke vil ha noe med verken barnet eller meg og gjøre er det ikke lett og få en samtykke av han når den tid kommer slik jeg ser det. Jeg vil uansett invitere hans familie og han selv til dåpen (En av oss må i hvert fall være den voksene her) Så får de selv bestemme om de vil komme..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring det lokale kirkekontoret og spør :)

Helt ærlig så husker jeg ikke om vi skrev under på noe. Husker vi skrev ned hvem som var faddere, og foreldre.. Og så amma jeg mini under dåpsamtalen, noe jeg synes var kjempeflaut. Husker ikke mer etter det :P

Gjest Nikki09
Skrevet

Du har lov så lenge dere ikke har felles foreldreansvar, tror jeg. Det får man automatisk hvis man er samboere eller gifte ved fødsel, hvis ikke så må man skrive under på noen papirer på sykehuset.

Skrevet

OM du ikke har eneansvar, har du vel ikke lov å melde barnet inn eller ut av trosamfunn.

Skrevet

Om dere har delt foreldreansvar - og det høres det ut som, så kan du ikke ta avgjørelsen om å døpe selv. En annen sak er selvfølgelig om Kirken har rutine på å spørre om det. Men far kan lage bråk for deg om du tar store avgjørelser for barnet på egenhånd.

Denne tabellen gir en grei generell oversikt over foreldreansvar vs hovedomsorg:

http://www.barnefordelingssaker.no/index.php?site=default/772/773/814/782/783

Anonymous poster hash: f001e...1eb
Skrevet

På nett står det jo slik;
''Hvem har foreldreansvaret når foreldrene ikke er gift?
Har foreldrene ikke giftet seg, har moren foreldreansvaret alene. Her er det altså ingen automatikk i at faren får foreldreansvar. Dette gjelder selv om foreldrene bor sammen som samboere. I slike tilfeller kan de imidlertid avtale at de skal ha foreldreansvaret sammen. De må da sende melding til folkeregisteret.

Foreldre som ikke er gift, kan også avtale at faren skal ha foreldreansvaret alene.

Hver av foreldrene kan gå til sak om hvem som skal ha foreldreansvaret om de ikke blir enige også når foreldrene ikke har vært gift. Saken behandles i tilfelle av retten eller fylkesmannen etter de samme regler som gjelder etter separasjon og skilsmisse.''

Kilde: http://www.paragrafen.no/?id=49

Skrevet

Her var det bare jeg som skrev under, da faren ikke er kristen og ikke er for dåp. Vi er samboere og har vel da felles foreldreansvar. Jeg kan ikke huske om kirken spurte ham om han var enig i at barnet skulle døpes, jeg tror egentlig ikke det kom opp i det hele tatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...