AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2013 #1 Skrevet 4. oktober 2013 Skal gå ned 15 kilo, helst før jul... Veier 106 kilo. Begynte å legge om livsstilen for ca 1 måned siden. Er student og har en ganske stillesittende hverdag, men har begynt å gå til skolen, som tar ca. 30 hver vei, i raskt tempo (ca 7 km/t). Går også en del turer etter skolen, ca 3-4 ganger i uken. Har tidligere trent på treningsstudio, men har ikke økonomi til dette nå, og er heller ikke særlig motivert. Men trives godt med å gå lange turer og synes jeg selv er kvikkere, har mer energi og føler meg bedre. Så til maten. Lurer på om jeg spiser feil eller for mye. Prøver å holde meg under 1400 kcal og regner da ikke med gåturene mine som jeg får i kcal-minus. Spiser ikke godteri, brus eller potetgull, kaker osv. En typisk dag Frokost: En yoplait yoghurt dobbel 0% og ca 30 gram havregryn/musli Lunsj: To til tre rugsprø eller hjemmelagde knekkebrød med 110 gram makrell i tomat eller kokt skinke med bittelitt lett majo Mellommåltid: Banan/yoplait/hjemmelaget muslirundstykke (ca 100 kcal) Middag: Her failer jeg nok... Synes det er litt vanskelig å begrense meg her. Ender ofte med for store porsjoner, f eks to laksefilet, to store tacos på fredager... Men som regel går det i laks 150 gram eller salat med fetaost eller kylling, evt. m 1-2 hvite pitabrød, veggisgryter med linser og bønner eller kikerter. Avogtil spiser jeg et lite måltid til kvelds som f. eks. yoplait, havregrøt e.l. På shapeup blir dette ila en dag ca 1200-1400 kcal. Når bør jeg merke resultater?? Gjør jeg noe feil? Takker for alle råd:) Anonymous poster hash: 789d4...dab
Maryan190686 Skrevet 4. oktober 2013 #2 Skrevet 4. oktober 2013 TS her. Kan jo neve at jeg har gått ned ca. 1 kg siden start. Er 167 cm
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2013 #3 Skrevet 4. oktober 2013 Synes dette virker bra. Det tar litt tid før kroppen skjønner den skal ned, men når det skjer, så går det fort. Å gå er bedre enn ingen ting, og trives du med dette, så er det bra. Og det kan jo hende du får treningslyst etter hvert. Styrketrening er gull for å få fortgang på fettforbrenningen (ved siden av kardi/gåturer). Anonymous poster hash: 0caab...b64
Løvetanten Skrevet 4. oktober 2013 #4 Skrevet 4. oktober 2013 Jeg synes heller du skal forsøke deg på å kutte i karbohydrater i stedet for å telle kalorier. Rugsprø, fettfri yoghurt, et muslirundstykke.... Det er jo knapt mat, så det er ikke rart du sprekker ved middagstider. Selv om du skal ned i vekt så trenger kroppen din energi, og når du kutter på energimengden må du sørge for at maten du spiser er næringsrik og bra for deg. Jeg veier 54 kilo, og 1300 kcal er lite selv for meg. Så for deg som er dobbelt av meg så har jeg ikke tro på at dette er noe som vil fungere for deg. Det høres rett og slett litt for brutalt ut. Du skal jo leve... Jeg tror du vil både få raskere resultater og en bedre hvedag med lavkarbomat (eller lavere karbo). Du vil kunne spise deg mett, få i deg mer protein og fett og oppnå flere helsefordeler. Les gjerne mer her: http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt
Gjest Runforit Skrevet 4. oktober 2013 #5 Skrevet 4. oktober 2013 Om du er 106 kg så er 12-1400 alt for lite. Legg deg høyere og nedjuster etterhvert som du blir mindre. I tillegg er det viktig med hverdagsaktivitet. Ta deg noen gode lange gåturer så ofte som mulig. Du vil nok finne det lettere å gå ned og legge om til sunnere vaner om du øker med proteiner og fett da det metter raskere og holder deg mett lengre enn mye karbohydrater. Sier ikke at du skal kutte ut karbohydrater helt, men redusere dem og hold deg til groveste sorten. De fleste merker mindre søtsug og mindre blodsukkersvingninger med lavkarbo. 1
Gjest miora Skrevet 4. oktober 2013 #6 Skrevet 4. oktober 2013 Vil selv anbefale Grete Roede Syns det var fint å komme til en konkret plan, i forhold til alle slags forskjellige råd. Var student selv, men fikk heldigvis sponset kurs av mamma. Veide vel 10 kg mindre enn deg da jeg begynte, og gikk ned rundt 16 kg på det meste. Men så er jeg veldig opp og ned, tror det skjer noe i stressa livssituasjoner. Men uansett. Jeg spise rundt 1400 om dagen, men husker vi fikk hjelp på kurs til å regne ut akkurat hvis mye hver enkelt av oss skulle ha hver dag. Handler jo litt om å finne sin greie innen dette også, lavkarbo eller ditt og datt. Men syns du er kjempeflink, veit hvor tøft det er. Skulle gjerne hatt en "runde" selv igjen, prøver å psyke meg opp om dagen.
Jade Skrevet 4. oktober 2013 #7 Skrevet 4. oktober 2013 Det hørtes veldig lite ut for din vekt. Finn en bmr-kalkulator. Finn den verdien som gjelder når du har null aktivitet, og ikke gå lavere enn det! Angående å gå amokk ved middagstider, så er det sikkert bedre å ha et litt jevnere inntak gjennom hele dagen. Har du middag til overs og du egentlig er mett, så kan du jo spare det til en deilig lunch neste dag istedet for å spise en ekstra porsjon til middag. Eller kvelds. Flott at du er flink til å gå masse! Treningssenter er ikke for alle. Jeg har selv vært støttemedlem der tidligere! Nå går jeg heller på tur, bruker elipsemaskin hjemme og går på Zumba. Kjempegøy!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå