Gå til innhold

Erfaringer med hypnose?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg liter med angst, gjort i flere mnd, og det går bedre og bedre sier folk rundt meg, jeg vet ikke helt hva jeg skal si - er jo ikke bra nok før det er helt borte!

Men er det noen som har prøvd hypnose mot angst/depresjon? Hvordan er prisene på slikt og hvor mange behandlinger trenger man osv?

Anonymous poster hash: a2aa0...471
Skrevet

Lurer jeg også på! Har absolutt troen på det, men hadde vært ok å høre noen erfaringer!

Anonymous poster hash: 37dc1...d6b
  • Liker 1
Skrevet

*dytter*

Skrevet

Hypnose kan fungere bra på spesifikke fobier. Mot mer generell angst og depressive lidelser er det ikke så lett å si. For noen fungerer det. Det finnes andre former for terapi som er bevist å være mer effektive mot slike tilstander.

Et av hovedproblemene med hypnose som terapi, er at det er veldig varierende kvalifikasjoner hos de som bedriver dette. Jeg tror det er viktig å se på hvilken faglig bakgrunn personen har før man betaler tusenvis av kroner. De aller fleste som driver med hypnoterapi har ikke kompetanse til å behandle psykiske lidelser på en forsvarlig måte. Ville du latt noen som ikke har fullført videregående og har et treukers kurs i noe, få blande seg i andre avgjørelser om din helse?

I en hypnotisk transe er man per definisjon lett å påvirke. Det er hele fordelen med hypnose. Det gjør også at man er mer sårbar for dårlige råd enn man ville vært i en annen situasjon.

Det finnes noen få behandlere som er dyktige i hypnose og som også har god nok kompetanse til å kunne gjøre dette ordentlig.

Sånn for ordens skyld kan jeg si at jeg selv er psykolog og har noe erfaring med hypnose i terapi. Jeg har også prøvd det selv mot angst. Jeg vil anbefale deg å prøve annen behandling. Det vil være billigere for deg, vil sannsynligvis fungere bedre på sikt og tar bort mye av risikoen for feilbehandling.

Om du vil prøve hypnose fordi det er spennende,så for all del. Det er ikke farlig og man kan ha mye morro med det. Håper dette var litt til hjelp.

Skrevet

Hypnose kan fungere bra på spesifikke fobier. Mot mer generell angst og depressive lidelser er det ikke så lett å si. For noen fungerer det. Det finnes andre former for terapi som er bevist å være mer effektive mot slike tilstander.

Et av hovedproblemene med hypnose som terapi, er at det er veldig varierende kvalifikasjoner hos de som bedriver dette. Jeg tror det er viktig å se på hvilken faglig bakgrunn personen har før man betaler tusenvis av kroner. De aller fleste som driver med hypnoterapi har ikke kompetanse til å behandle psykiske lidelser på en forsvarlig måte. Ville du latt noen som ikke har fullført videregående og har et treukers kurs i noe, få blande seg i andre avgjørelser om din helse?

I en hypnotisk transe er man per definisjon lett å påvirke. Det er hele fordelen med hypnose. Det gjør også at man er mer sårbar for dårlige råd enn man ville vært i en annen situasjon.

Det finnes noen få behandlere som er dyktige i hypnose og som også har god nok kompetanse til å kunne gjøre dette ordentlig.

Sånn for ordens skyld kan jeg si at jeg selv er psykolog og har noe erfaring med hypnose i terapi. Jeg har også prøvd det selv mot angst. Jeg vil anbefale deg å prøve annen behandling. Det vil være billigere for deg, vil sannsynligvis fungere bedre på sikt og tar bort mye av risikoen for feilbehandling.

Om du vil prøve hypnose fordi det er spennende,så for all del. Det er ikke farlig og man kan ha mye morro med det. Håper dette var litt til hjelp.

Takker for utfyllende svar :-)

Når du sier det finnes bedre terapi mot dette, er det noe spesiell terapi du tenker på da? Tar imot alt av råd!

Annet enn hjelp på DPS jeg tenker på. :-)

- TS

Skrevet

Funket ikke for meg. Gjorde dette to ganger, penger som fløy rett ut av vinduet..

Anonymous poster hash: af9ce...7e5

Skrevet

Takker for utfyllende svar :-)

Når du sier det finnes bedre terapi mot dette, er det noe spesiell terapi du tenker på da? Tar imot alt av råd!

Annet enn hjelp på DPS jeg tenker på. :-)

- TS

Jeg vet ikke hvorfor du ikke ønsker hjelp ved et DPS. Det vil de fleste steder være mange ulike terapiretninger som kan brukes, men de er alle samtaleterapier av ett eller annet slag. Jeg ser at du vet at det finnes et offentlig behandlingstilbud, så da går jeg ikke mer inn på det.

Hvis dette betyr at du ønsker noe annet enn det du vil få hos lege/psykolog er nok ikke hypnose det verste å velge. 70-80% av befolkningen er mottagelig for hypnose. Du må regne med at det tar 5-6 timer minst å få noe utbytte. Om du bor i nærheten av Oslo kan jeg gi deg en anbefaling på en terapeut som jeg vet har mye erfaring med angst og depresjonsbehandling gjennom hypnose. Om det er en slik behandlingsform du ønsker, så er det kanskje verdt et forsøk ihvertfall.

En del frisklivssentraler har tilbud om depresjonsmestringskurs i gruppe. Dette er et kommunalt tilbud som mange har god nytte av.

Det er også verdt å nevne at sunt kosthold, jevnlig fysisk aktivitet (helst 30 min moderat trening daglig) og en god døgnrytme (ikke for mye eller for lite søvn) både er behandling og forebygging for angst og depresjon. Det høres kanskje ut som en lettvint løsning for folk som ikke skjønner problemet, men det er faktisk god dekning i forskning for at slike tiltak er like effektive som de fleste andre behandlinger for milde og moderate depresjoner, og angst.

Lykke til!

• Liker 1
Skrevet
Om du bor i nærheten av Oslo kan jeg gi deg en anbefaling på en terapeut som jeg vet har mye erfaring med angst og depresjonsbehandling gjennom hypnose. Om det er en slik behandlingsform du ønsker, så er det kanskje verdt et forsøk ihvertfall.

ikke TS men vet du om denne personen har erfaring med hypnose når det gjelder fobier ?

Skrevet

ikke TS men vet du om denne personen har erfaring med hypnose når det gjelder fobier

Ja, det har han.

Skrevet

Ja, det har han.

har sendt deg en pm :)

• 4 år senere...
Skrevet
På 7.10.2013 den 17.34, Mitralklaff skrev:

Ja, det har han.

Hei.Jeg vurderer å prøve hypnose.Har fått markant økning av pustebesvær og er litt nedstemt i repetrende perioder.Går til psykolog men angsten sitter fremdeles i meg. Har du tips/anbefalInger? 

På forhånd takk.

Anonymkode: 70459...fd9

• 3 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hei. Lurer på om TS ( eller andre) fikk behandling av hypnoseterapaut og hva utfallet ble? 

Anonymkode: 119b7...e9d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...