AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2013 #1 Skrevet 4. oktober 2013 Jeg leier i kjeller, og her er det panelovn av den gamle typen. De to fungerer ikke. Ingen varmekabler i gulv, mye varme forsvinner ved vindu. Har ingen ovner eller vifter ellers. Det er iskaldt mildt sagt! Går med ull i 2 lag, og varme tøfler. Temperaturen fungerer kun under husarbeid når jeg er aktiv. Men de dagene jeg kommer hjem, og kan slenge kroppen i sofaen, hutrer jeg av kulde. Tepper og pledd har jeg selvsagt. Ønsker å finne en (rimelig?) løsning, for jeg gruer meg veldig til vinteren. Har også et lite barn her, som jeg ønsker kan gå i bare sokkelesten uten å fryse på føttene. Lek på gulvet er veldig kaldt, og gulvteppet dekker ikke hele gulvet. Noen tips? Brenne lys? Hvilke varmeovn eller vifte ville du anbefalt, om jeg skulle skaffet meg det? Hilsen en som ikke vil gjøre husvask hver dag for å holde varmen Anonymous poster hash: 0f4fb...276
Adhara Skrevet 4. oktober 2013 #2 Skrevet 4. oktober 2013 Tjukke gulvtepper, tjukke gardiner som du drar for så det ikke trekker så mye. Tenne masse stearinlys.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2013 #3 Skrevet 4. oktober 2013 Be huseier bytte panelovnene. Fastmonterte ovner er huseiers ansvar. Skaffer du deg varmeovn selv anbefaler jeg oljeovn - den gir jevn behagelig varme, og varmer også ei stund etter at den er slått av. Anonymous poster hash: 62dfe...041 6
Gjest Funky Punk Skrevet 4. oktober 2013 #4 Skrevet 4. oktober 2013 Tjukke gulvtepper, tjukke gardiner som du drar for så det ikke trekker så mye. Tenne masse stearinlys. Samme her. Bor i et trekkfullt hus og drar alltid for gardinene når det er kaldt og tenner lys (det varmer overraskende mye) I tillegg har jeg en luftavfukter med varme, så bruker den noen ganger, men som oftest så bruker jeg en slik oljeovn på hjul 1
MyElixir Skrevet 4. oktober 2013 #5 Skrevet 4. oktober 2013 Er strøm med i leia? Kunne du snakket med de du leier av om at de kan installere noen ovner som funker? Eventuelt dele litt på utgiftene til dette? Ikke rart du fryser når du ikke har noen form for oppvarming, uff Eller du kan investere i oljeovner som du kan ta med deg dersom du flytter videre. Ikke bra for et lite barn å bo så kaldt. Dessuten må det vel bli ganske rått hos deg, ettersom dere bor i en kjeller? Kan være helseskadelig.
kråkefjas Skrevet 4. oktober 2013 #6 Skrevet 4. oktober 2013 Skaff deg en ovn, for faen. Hvilke svar forventer du? 4
#Sunrise Skrevet 4. oktober 2013 #7 Skrevet 4. oktober 2013 Jeg hadde et vindu som trakk veldig, og jeg ble så lei at jeg til slutt tok teip og teipa igjen vindu, det hjalp utroligmye
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2013 #8 Skrevet 4. oktober 2013 Jeg kjøpte en frittstående elektrisk ovn til 500 kr. Den gjør stor forskjell på hvor varmt jeg har det og hvor fort jeg får opp varmen. Personlig står jeg over oljeovn da jeg har opplevd at en har eksplodert. At det er gulvkaldt får du ikke endret. Et teppe i ull vil hjelpe.Anonymous poster hash: a702c...cc4 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2013 #9 Skrevet 4. oktober 2013 Huseier må installere nye panelovner - ellers kan du kjøpe frittstående oljeradiator(jeg har testet vannfylte og, de bråker noe fryktelig). Du bør også tette igjen mer i vinduene(hjelper ikke om de er veldig gamle). Men jeg hadde nok tatt sikte på å flytte, kjellerleilighet blir fryktelig kaldt - spesielt når det er dårlig isolert. Så; flytting er mitt råd da du nok kommer til å bruke mye penger på strøm ved å la være. Spesielt siden du har barn er dette viktig, du skal ikke se bort fra at det er mye fukt også(siden det er dårlig isolert) - noe som er skadelig i lengden for barn. Anonymous poster hash: 77b88...90f
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2013 #11 Skrevet 7. oktober 2013 Kontakt huseier og få panelovnene reparert. Kjøp tetningslister til vinduene. Bruk tjukke gardiner foran vinduene. Skaff deg noen billige filleryer og dekk til gulvet. Sjekk om det trekker fra inngangsdøren. Dekk til vegger med hyller, tepper og tekstiler. Anonymous poster hash: 21035...99f
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2013 #12 Skrevet 7. oktober 2013 Jeg ville også kontaktet huseier. Kjedelig hvis det skal være sånn at du går rundt med parkas, lue, votter og vintersko inne..... Elsker å komme på besøk til hjem der varmen slår mot deg i døra i det du kommer inn Enkelte er så gjerrige på strømmen, og har det altfor kaldt både på gulvet og ellers i rommet! Anonymous poster hash: 078ba...9e3 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2013 #13 Skrevet 8. oktober 2013 Leier man i kjeller må man være forberedt på å bruke tøfler. Anonymous poster hash: ee0fb...91f 2
Sugerøret Skrevet 8. oktober 2013 #14 Skrevet 8. oktober 2013 hvis du har inkl. strøm i husleia- Kjøp deg et elektrisk teppe til sofaen! Men ellers, få fiksa ovner og tett igjen der du kan.Tykke gardiner kan hindre en del trekk ,samt tetningslister til vinduer
Surriball Skrevet 8. oktober 2013 #15 Skrevet 8. oktober 2013 Jeg ville tatt det opp med huseier. Forklar at ovnene ikke virker og at huseier må reparere eller kjøpe nye. Hvis vinduene ikke er tette nok sånn at det trekker, ville jeg bedt om å få satt inn tetningslister. Dette er huseiers ansvar. Jeg ville også hatt tepper på golvet, det hjelper mye at man ikke er kald på føttene!
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2013 #16 Skrevet 9. oktober 2013 Her har jeg glemt å svare underveis, beklager det Siden jeg startet tråden, har jeg fulgt noen av rådene- og flere forandringer kommer etterhvert. Gulv: -Jeg har kjøpt inn et ekstra stort gulvteppe som dekker området hvor barnet leker, samt et treningsunderlag som er lett å flytte litt rundt på (de er så "varme") Ovn: -Har montert ned de ovnene som bare var der og tok plass (samtlige var gamle og i ustand), og er i dialog med huseier om nye. Han foreslo varmepumpe i tillegg, vet ikke så mye om denne formen for varme. -Skal selv kjøpe en vanlig hvit varmeovn til å ha i leilighetens største rom (stue+kjøkken) Vindu: -Alle gardinene i stuen er trukket for til enhver tid, utenom når jeg lufter. Må lufte ut minst annenhver dag (brr) for å unngå kondens, samt ventilene på soverom er åpne på dagtid for utlufting. Tørker så lite klær som mulig innendørs, altså. Skal absolutt sjekke ut tipset om tetningslister, ville vært til stor hjelp. Generelt: -Brenner lys hver dag, gir god varme i luften. Jeg fryser mindre, men kan fortsatt glemme å ikke pakke meg inn enn så lenge Det er nok litt dårlige vinduer, og kanskje også gammel isolering her. Men leiligheten er oppusset for noen få år siden (vi flyttet inn her i vår), og inneklimaet er bra når jeg passer på å lufte under dusj, støvsuging og husvask. Har sterk astma selv, og ville reagert om det var helt "gæli" her. For det var grunnen til at jeg flyttet fra forrige leilighet. Bare så synd det er så kaldt her... TS Anonymous poster hash: 0f4fb...276
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2013 #17 Skrevet 9. oktober 2013 Er strøm med i leia? Kunne du snakket med de du leier av om at de kan installere noen ovner som funker? Eventuelt dele litt på utgiftene til dette? Ikke rart du fryser når du ikke har noen form for oppvarming, uff Eller du kan investere i oljeovner som du kan ta med deg dersom du flytter videre. Ikke bra for et lite barn å bo så kaldt. Dessuten må det vel bli ganske rått hos deg, ettersom dere bor i en kjeller? Kan være helseskadelig. Strømmen betaler jeg. Har ikke vært dyrt, men betaler gjerne litt mer for å ha mer varme Ja, det er muligheter for at det blir rått her om jeg ikke passer på. Denne kjellerleiligheten er ikke under bakken, har store vinduer i alle rom. Der jeg bodde før var det små vinduer i noen rom, og det var mugg. Vet godt hva du mener, jeg var mye syk der. Men nå har jeg ikke vært syk etter vi flyttet hit, så kvaliteten er ikke helsefarlig. Det jeg mener med rått tilsier at hvis badet er i bruk uten vifte på, så slår fuktigheten mot hovedrom om jeg lar døren stå oppe fra badet- det danner kondens. Tørker noen plagg på badet, men det meste settes ut for tørk. Middagslaging og baking kan skape litt fukt i kjøkken, men vifter er i bruk hele tiden så merker ikke mye til det. De gangene jeg har glemt å bruke vifte har det blitt klamt. Vinduene er åpne noen minutter nesten hver dag for utlufting- for sikkerhetsskyld. TS Anonymous poster hash: 0f4fb...276
Gjest Tirkes Skrevet 9. oktober 2013 #18 Skrevet 9. oktober 2013 Hvorfor skal du kjøpe nye ovner når det er huseiers ansvar? Jaja, dere om det. Vi har 2 oljeovner på hjul i huset som vi flytter rundt på etter behov og bruker på vinteren om jeg ikke gidder fyre i peisen eller for å varme opp gjesterom eller kjellerrom som har stått ubrukte en stund på vinterstid. De varmer opp ganske fort. Men jeg liker ikke å bruke disse når jeg er på jobb eller sover, så de er kun ekstraoppvarming. Jeg ville også sjekket om det er mulig å kjøpe ekstra tetningslist til noen av vinduene og om dette hjelper på trekken. Det er smale skum-remser med teip på en side som hjelper å isolere mot trekk i dør- og vindussprekker på gamle vinduer. Men snakk i så fall med huseier og spør om han kan la deg trekke disse utgiftene av husleia.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2013 #19 Skrevet 9. oktober 2013 Her har jeg glemt å svare underveis, beklager det Siden jeg startet tråden, har jeg fulgt noen av rådene- og flere forandringer kommer etterhvert. Gulv: -Jeg har kjøpt inn et ekstra stort gulvteppe som dekker området hvor barnet leker, samt et treningsunderlag som er lett å flytte litt rundt på (de er så "varme") Ovn: -Har montert ned de ovnene som bare var der og tok plass (samtlige var gamle og i ustand), og er i dialog med huseier om nye. Han foreslo varmepumpe i tillegg, vet ikke så mye om denne formen for varme. -Skal selv kjøpe en vanlig hvit varmeovn til å ha i leilighetens største rom (stue+kjøkken) Vindu: -Alle gardinene i stuen er trukket for til enhver tid, utenom når jeg lufter. Må lufte ut minst annenhver dag (brr) for å unngå kondens, samt ventilene på soverom er åpne på dagtid for utlufting. Tørker så lite klær som mulig innendørs, altså. Skal absolutt sjekke ut tipset om tetningslister, ville vært til stor hjelp. Generelt: -Brenner lys hver dag, gir god varme i luften. Jeg fryser mindre, men kan fortsatt glemme å ikke pakke meg inn enn så lenge Det er nok litt dårlige vinduer, og kanskje også gammel isolering her. Men leiligheten er oppusset for noen få år siden (vi flyttet inn her i vår), og inneklimaet er bra når jeg passer på å lufte under dusj, støvsuging og husvask. Har sterk astma selv, og ville reagert om det var helt "gæli" her. For det var grunnen til at jeg flyttet fra forrige leilighet. Bare så synd det er så kaldt her... TS Anonymous poster hash: 0f4fb...276 Dersom huseier vil montere dette så setter jeg to tomler opp. Fin varme! Ang kalde guld så vil de nok forbli kalde. Ønsk deg (og barnet) deilige ulltøfler til jul eller kjøp slike herlige "dynetøfler" til å ha på når du sitter i sofaen. Et varmepledd kan også være ok om du fryser når du sitter stille (gamle trekkfulle hus vil forbli litt kalde samme hvor mye du varmer, altså). Anonymous poster hash: 3eefe...db1 1
Vill Skrevet 9. oktober 2013 #20 Skrevet 9. oktober 2013 Ja takk til varmepumpe! :D Eg har eit eletrisk varmeteppe som eg enten har i senga eller på sofaen om vinteren. Vi bur også i kjeller. Tjukke betongvegger uten isolering. Føles som det blåser fra veggene Vi har ein eletrisk ovn med vifte som kan settes på i tillegg. Varmer utrulig fort opp
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå