Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10126822

Nå som det er blitt ny regjering kan jo det hende hun blir kvitt loven som gjør at kundene hennes ikke kjøper en ulovlig tjeneste lenger. Med denne loven ønsket man blant annet å skape holdninger hos folket slik at man slutte å benytte seg av tjenesten. Det er lenge siden jeg leste meg opp på saken, men innføringen av loven hadde ikke de effektene man ønsket, det husker jeg. Hege virker alle fall til å opptatt av arbeidsforholdene til de prostituerte. Hva henens egentlig intesjon er, blir vanskelig å svare på. Det er jo klart at når prostitusjon blir legalisert, så er det mye lettere å drive virksomhet, og man vil tjene mer penger.

Jeg ønsker ikke at dette skal bli legalisert i det hele tatt. Jeg er ikke interessert i at min fremtidige datter skal vokse opp i et samfunn hvor det er ok for henne å selge seg selv til mannfolk slik at hun kan tjene ekstra penger. Hun kan tjene de på samme måte som alle andre må i samfunnet, gjennom normalt arbeid.

Uansett, dersom sexkjøpsloven ikke har hatt den effekten den var ment å ha, i forhold til halikvirksomhet og menneskehandel, så er den bortkastet. Folk går og kjøper sex selv om det er ulovlig å gjøre det. Da er det kanskje på tide å prøve noe nytt. Jeg ønsker fremdeles ikke at sexkjøp skal legaliseres siden det strider mot mine verdier, men det er jo min personlige mening. Det er kanskje best for samfunnet er at det blir legalisert? Vet ikke, ser liksom ikke helt hvilke andre virkemidler man kan bruke for å få bukt med de problemene som er knyttet opp mot det.

• Liker 2
Skrevet

Dette er en moralsk lov. Det er forkastelig at staten tror de eier kroppene våre. Få den vekk..

Anonymous poster hash: a1bff...192

• Liker 4
Skrevet

Dette er en moralsk lov. Det er forkastelig at staten tror de eier kroppene våre. Få den vekk..

Anonymous poster hash: a1bff...192

Er det så gale med moral i samfunnet da?

Skrevet (endret)

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10126822

Nå som det er blitt ny regjering kan jo det hende hun blir kvitt loven som gjør at kundene hennes ikke kjøper en ulovlig tjeneste lenger. Med denne loven ønsket man blant annet å skape holdninger hos folket slik at man slutte å benytte seg av tjenesten. Det er lenge siden jeg leste meg opp på saken, men innføringen av loven hadde ikke de effektene man ønsket, det husker jeg. Hege virker alle fall til å opptatt av arbeidsforholdene til de prostituerte. Hva henens egentlig intesjon er, blir vanskelig å svare på. Det er jo klart at når prostitusjon blir legalisert, så er det mye lettere å drive virksomhet, og man vil tjene mer penger.

Jeg ønsker ikke at dette skal bli legalisert i det hele tatt. Jeg er ikke interessert i at min fremtidige datter skal vokse opp i et samfunn hvor det er ok for henne å selge seg selv til mannfolk slik at hun kan tjene ekstra penger. Hun kan tjene de på samme måte som alle andre må i samfunnet, gjennom normalt arbeid.

Uansett, dersom sexkjøpsloven ikke har hatt den effekten den var ment å ha, i forhold til halikvirksomhet og menneskehandel, så er den bortkastet. Folk går og kjøper sex selv om det er ulovlig å gjøre det. Da er det kanskje på tide å prøve noe nytt. Jeg ønsker fremdeles ikke at sexkjøp skal legaliseres siden det strider mot mine verdier, men det er jo min personlige mening. Det er kanskje best for samfunnet er at det blir legalisert? Vet ikke, ser liksom ikke helt hvilke andre virkemidler man kan bruke for å få bukt med de problemene som er knyttet opp mot det.

Hege er ei enkel, men allikevel svært intelligent dame. Hun snakker enkelt og ærlig. Hun er engasjert og bryr seg om sine venninner, kollegaer og kunder. At hennes intensjoner er de beste kan jeg skrive under på.

Opphevelsen av loven kan allikevel få uheldige konsekvenser (tilsig av prostituerte fra utlandet, inkludert skumle bakmenn), og bør kanskje matches av forskrifter. Kanskje utenlandske prostituerte bør avkreves arbeidstillatelse for å få jobbe her.

Allikevel er det viktig at loven oppheves. En lov som tvinger bransjen under jorden (et sted der kriminelle bakmenn lurer). Dette handler mye om sikkerhet for våre sexarbeidere. Sexarbeidere som kanskje gjør sitt beste for å glede sin kunde opplever at han i stedet for å gå ut med smil fra øre til øre, kan hentes ut i håndjern av onkel politi. Sexarbeideren har gjort en jobb med å tilføre glede, men jobben virker jo temmelig borkastet når politiet kommer og gjør kunden enda tristere enn før han banket på døra. Mange mennesker (slike som jeg og Hege) har behov for at de betyr noe i sin yrkesutførelse, at de tilfører noe positivt. Dette undergraves for Hege´s del av sexkjøpsloven.

Hallikparagrafen må endres. I dag er det ikke tillatt å leie ut bolig til prostituert. Dette er både overgrep og brudd på menneskerettighetene. Men mafiabakmenn som stjeler og lurer jenter og fanger dem inn i sin virksomhet må arresteres, dømmes og utvises.

Mer om sikkerhet: Prostituerte risikerer besøk av gale menn. Da kan de trenge politiet, men de kan ikke ringe politiet, fordi da blir deres adresse og identitet avslørt, og muligheten deres til å jobbe fra denne adressen ryker.

Hege har ofret mye for dette. Hun har ofret sin anonymitet og står fram offentlig. Politiet vet hvor hun bor og hvem hun er, noe som er ille for hennes arbeidsmuligheter. Men hun er en så fin person at nettopp hun kan gjøre dette. Hun kan stå fram som utøver av vårt mest nedrakkede yrke og fortsatt ha respekt av folk rundt seg.

Endret av I Grosny
  • Liker 2
Skrevet

Er det så gale med moral i samfunnet da?

Problemet er at man kan ikke lovregulere bort alt man ikke liker. Resultatet blir at folk mister respekten for rettssystemet som helhet.

Anonymous poster hash: af465...ee3

• Liker 1
Skrevet (endret)

Problemet er at man kan ikke lovregulere bort alt man ikke liker. Resultatet blir at folk mister respekten for rettssystemet som helhet.

Anonymous poster hash: af465...ee3

Det er jo slik det funker i praksis da, og så argumenter for hvorfor man mener at er det riktige :P

Endret av .-L-.
Skrevet (endret)

Hallikparagrafen må endres. I dag er det ikke tillatt å leie ut bolig til prostituert. Dette er både overgrep og brudd på menneskerettighetene.

Mer om sikkerhet: Prostituerte risikerer besøk av gale menn. Da kan de trenge politiet, men de kan ikke ringe politiet, fordi da blir deres adresse og identitet avslørt, og muligheten deres til å jobbe fra denne adressen ryker.

Hege har ofret mye for dette. Hun har ofret sin anonymitet og står fram offentlig. Politiet vet hvor hun bor og hvem hun er, noe som er ille for hennes arbeidsmuligheter. Men hun er en så fin person at nettopp hun kan gjøre dette. Hun kan stå fram som utøver av vårt mest nedrakkede yrke og fortsatt ha respekt av folk rundt seg.

1. Hvorfor er det et brudd på menneskerettighetene?

2. Jeg har ikke helt sympati for dette. De har valgt yrket selv, i alle fall de fra Norge.

3. Hun er sikkert smart og lett å komme overens med, men hun står for et syn som veldig mange er i mot, og det vil gjøre at hun ikke blir møtt med respekt fra de som ikke er enige med henne om dette. Jeg synes at en som selger kroppen sin ikke eier selvrespekt, jeg synes det er lavmål. Det er min personlige mening, og det er nok flere som deler det synet.

Hun blir nok bare møtt med respekt fra folk som er liberalistiske når det kommer til dette spørsmålet. Det tror jeg hun har det fint med, hun driter nå i hva de som har et mer tradisjonelt syn mener.

Endret av .-L-.
Skrevet

De fleste er helt enige i at det ikke skal være lov å tvinge noen til prostitusjon eller at sosial nød gjør det samme. Spørsmålet er om kriminalisering av å kjøpe sexuelle tjenester har ønsket effekt i så måte. Det er ingen ting som tyder på det, og derfor bør loven slettes slik at de som ikke er under tvang kan ta imot kunder uten å risikere at kunden arresteres.

• Liker 2
Skrevet

Tingen med sexkjøpsloven er at det er en forfengelig lov. De som har laget den har tenkt at i norge er vi så prektige at i vårt samfunn så skal det være ulovlig å kjøpe sex. Vi bryr oss ikke hva konsekvensene av loven fører til, men vi har loven for å vise alle hvor god moral styresmaktene har.

Om sexkjøploven gjør menneskehandel mer attraktivt og gjør livet til de som er bortført og presset inn i prostitusjon værre er ikke noe å bry seg om. Fordi den forherligende følelsen av å ha forbydd sexkjøp er faktisk viktigere enn de ufrivillige prostituerte sitt liv og helse.

Anonymous poster hash: 03851...43f
  • Liker 5
Skrevet (endret)

1. Hvorfor er det et brudd på menneskerettighetene?

2. Jeg har ikke helt sympati for dette. De har valgt yrket selv, i alle fall de fra Norge.

3. Hun er sikkert smart og lett å komme overens med, men hun står for et syn som veldig mange er i mot, og det vil gjøre at hun ikke blir møtt med respekt fra de som ikke er enige med henne om dette. Jeg synes at en som selger kroppen sin ikke eier selvrespekt, jeg synes det er lavmål. Det er min personlige mening, og det er nok flere som deler det synet.

Hun blir nok bare møtt med respekt fra folk som er liberalistiske når det kommer til dette spørsmålet. Det tror jeg hun har det fint med, hun driter nå i hva de som har et mer tradisjonelt syn mener.

1. Det er en menneskerett å ha lovlig bolig. Uansett yrke.

2: De som har valgt yrket selv er de som bør stå i dette yrket. At noen er der ufrivillg er veldig, veldig feil, og dette må tas tak i på en eller annen måte.

Sexkjøpeslovens første moralske ambisjon var vel å beskyte jenter mot ufrivillig å havne i prostitusjon. Virker det, så er det en positiv side. Men bivirkningen er at det ødelegger for de som ikke trenger denne loven.

3: Om selvrespekt. Mange fagfolk i mange yrker mener at det spiller ingen rolle hva slags jobb du gjør, men derimot om du gjør den bra og gir dine kunder en god opplevelse/ett godt produkt. En prostituert som ser at hun klarer å tilføre varme og glede kan være stolt av dette og dermed fint styrke sin selvrespekt. I mange yrker er det å gi glede essensielt. Ta f.eks. Underholdningsbransjen generelt.

Endret av I Grosny
Skrevet

Sexkjøpsloven er en kvinneforaktlig lov. "Oj, vi må lage en lov som kan beskytte den lille stakkars kvinnen som vil selge sex mot de store stygge mennene som vil kjøpe."

Er det noen som tror at loven ville sett likedan ut om den var stort sett menn som solgte sex, og kvinner som kjøpte?

Jeg synes det blir feil å lage en lov som gjør det ulovlig å kjøpe en lovlig solgt "vare". Enten får både kjøp og salg være forbudt, eller ingen av delene.

• Liker 1
Skrevet

At bolig var en menneskerett var nytt for meg. Da kan jo alle hjemløse bare saksøke Norge til menneskerettighetsdomstolen.

Anonymous poster hash: 333cf...a17

Skrevet

At bolig var en menneskerett var nytt for meg. Da kan jo alle hjemløse bare saksøke Norge til menneskerettighetsdomstolen.

Anonymous poster hash: 333cf...a17

Ja.

Se Artikkel 25:

Artikkel 25.

1. Enhver har rett til en levestandard som er tilstrekkelig for hans og hans families helse og velvære, og som omfatter mat, klær, bolig og helseomsorg og nødvendige sosiale ytelser, og rett til trygghet i tilfelle av arbeidsløshet, sykdom, arbeidsuførhet, enkestand, alderdom eller annen mangel på eksistensmuligheter som skyldes forhold han ikke er herre over.

2. Mødre og barn har rett til spesiell omsorg og hjelp. Alle barn skal ha samme sosiale beskyttelse enten de er født i eller utenfor ekteskap.

Skrevet

2: De som har valgt yrket selv er de som bør stå i dette yrket. At noen er der ufrivillg er veldig, veldig feil, og dette må tas tak i på en eller annen måte.

Sexkjøpeslovens første moralske ambisjon var vel å beskyte jenter mot ufrivillig å havne i prostitusjon. Virker det, så er det en positiv side. Men bivirkningen er at det ødelegger for de som ikke trenger denne loven.

3: Om selvrespekt. Mange fagfolk i mange yrker mener at det spiller ingen rolle hva slags jobb du gjør, men derimot om du gjør den bra og gir dine kunder en god opplevelse/ett godt produkt. En prostituert som ser at hun klarer å tilføre varme og glede kan være stolt av dette og dermed fint styrke sin selvrespekt. I mange yrker er det å gi glede essensielt. Ta f.eks. Underholdningsbransjen generelt.

Nå blir det kanskje fjernet, så da får man jo se hvilken effekt det har.

At de som driver dette av fri vilje er stolte over det tror jeg på, men jeg tror det må gå noen generasjoner før de blir vist respekt av alle.

Annonse
Skrevet

At de som driver dette av fri vilje er stolte over det tror jeg på, men jeg tror det må gå noen generasjoner før de blir vist respekt av alle.

Men hvorfor er det galt å selge sex?

Hva er det som er så fælt med det at vi er nødt til å forby det?

Anonymous poster hash: a12e6...3a9

Skrevet

Men hvorfor er det galt å selge sex?

Hva er det som er så fælt med det at vi er nødt til å forby det?

Kunne kommet med flere argumenter, men for å spare deg for bullshit så kan jeg si at det hele for min del bunner i at jeg synes det å selge kroppen sin er noe man ikke burde gjøre. Jeg liker det ikke, det er hovedgrunnen. Om du vil ha en liste over negative konsekvenser det kan få så er det bare å google :P

Skrevet

Nå blir det kanskje fjernet, så da får man jo se hvilken effekt det har.

Bare å se til Australia eller New Zealand der de har lovlig bordellvirksomhet. Mye tryggere for de prostituerte og de som kjøper; mye mindre tilfeller av HIV/AIDS og andre seksuelle sykdommer; og mye bedre gatebilde.

Sosialt skapte moralske grunner burde aldri være bakgrunn for en lov. Folk vil selge sex og folk vil kjøpe sex av diverse grunner, så hvorfor ikke bare gjøre slik at det skjer i trygge kontrollerte rammer? Istedenfor å forby det å skape et illegalt marked der kriminelle organisasjoner styrer?

Skrevet

Sosialt skapte moralske grunner burde aldri være bakgrunn for en lov. Folk vil selge sex og folk vil kjøpe sex av diverse grunner, så hvorfor ikke bare gjøre slik at det skjer i trygge kontrollerte rammer? Istedenfor å forby det å skape et illegalt marked der kriminelle organisasjoner styrer?

Hva mener du er bakgrunnen for loven som ble innført da?

Sexkjøpsloven har ikke funket, så da får man prøve noe nytt. Å legalisere det er kanskje ikke så dumt.

Skrevet

Kunne kommet med flere argumenter, men for å spare deg for bullshit så kan jeg si at det hele for min del bunner i at jeg synes det å selge kroppen sin er noe man ikke burde gjøre. Jeg liker det ikke, det er hovedgrunnen. Om du vil ha en liste over negative konsekvenser det kan få så er det bare å google :P

Nettopp. Det handler om moral og fordømming av andres valg. Ikke noe som skal ligge til grunn for lovgivning.

For de menn og kvinner som selger sex vil det være langt tryggere om det kunne gjøres i lovlige former. Kunne ringe politiet og få hjelp om det trengs - uten å være redd for å bli kasta ut av hjemmet sitt (hallikparagafen ang utleiere). Få samme tilgang til trygdeytelser og sikkerhetsnett som andre har.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...