Gå til innhold

Inspirasjon og tips til helgevasken! :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter her, daff og sliten, og skulle ha begynt med helgevasken nå. Derfor trenger jeg inspirasjon, og enkle tips, som jeg selv kanskje ikke har tenkt på, så jeg får satt i gang med ny motivasjon!

Anonymous poster hash: b2f6c...842
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Musikk på full guffe

Anonymous poster hash: bacdc...a91

Skrevet

Dropp den. Det er ikke nødvendig å vaske hver helg. Litt effektiv rydding og en kjapp vask av bad og overflater på kjøkkenet holder. Maks en halv time. Deretter legger du deg i badekaret og nyter daffheten.

Anonymous poster hash: 6e40a...86a
  • Liker 2
Skrevet

Dropp den. Det er ikke nødvendig å vaske hver helg. Litt effektiv rydding og en kjapp vask av bad og overflater på kjøkkenet holder. Maks en halv time. Deretter legger du deg i badekaret og nyter daffheten.

Jeg har nødt til å vaske til hver helg, dessverre. Gulvene må jeg også støvsuge og moppe over flere ganger i uka, da vi har stor hund som drar inn mye møkk (selv om jeg tørker av labbene hennes, hver gang vi har vært ute) :-/

Anonymous poster hash: 699b2...6a5

Skrevet

Finn på en hyggelig ting du kan kose deg med etter at helgevasken er gjort :) Så har du motivasjon for å bli ferdig. Om det er å gå på café, lese en bok, se en film, lage god mat eller hva, er det samme så lenge du kan kose deg med det :)

Nå er jo helgen over. Men det kommer jo snart en ny helg :)

• Liker 1
Gjest Seajewel
Skrevet

Lag daglige rutiner ellers i uka, slik at helgevasken ikke blir så overveldende. Selv vasker og støvsuger jeg gulvene annenhver dag. Jeg starter alltid med kjøkkenet, og jobber meg videre fra rom til rom. F eks kjøkken: (daglig) gå med søpla, ta oppvasken, skift hundeskåla, rydd benkene, vaske over benkene og servanten.

Gangen: sett skoene på plass, heng ting på riktig plass, flytt vet klær på gulvet til vaskerommet.

Stua: rydd ut aske fra peisen, rydd klær, leker, kopper etc. På plass. Tørk over støv.

Og ellers andre rutiner: vask over speilene i huset, vanne plantene, skift ut brukte telys etc (småting som gjør at ting holdes på stell) selv har jeg jif-flaske ved servanten på badet, så er det veldig enkelt og raskt å bare vaske over ved behov. Samme med toalettrens ved toalettet, så er det raskt og enkelt å rengjøre jevnlig.

Kjør tre store klesvasker daglig og brett klær kontinuerlig, så hoper det seg ikke opp.

Når fredagen kommer: skift ut alle håndklær, skift på senga, skift duker i stua og spisestue, pynt med nye lys, servietter eller blomster, som en belønning. Bruk en liten halvtime daglig, så skal du se at helgevasken stort sett ellers vil dreie seg om støvsuging og gulvvask. ;)

• Liker 1
Skrevet

Min store hemmelighet er å sette på julemusikk :fnise: Da går alt av seg selv. Jeg er den typen som gjerne lar oppvasken stå i en uke før jeg gidder å ta den :P
Men julemusikk gir meg arbeidslyst + at jeg i tillegg får vasket i skap og skuffer med samme :P

Anonymous poster hash: b86e6...739
  • Liker 4
Skrevet

Mitt beste tips er å ta helgevasken på torsdagen. Da blir helgen lengre og du kan glede deg til fredagen :)

Anonymous poster hash: 8010d...5c8

• Liker 4
Skrevet

Lag daglige rutiner ellers i uka, slik at helgevasken ikke blir så overveldende. Selv vasker og støvsuger jeg gulvene annenhver dag. Jeg starter alltid med kjøkkenet, og jobber meg videre fra rom til rom. F eks kjøkken: (daglig) gå med søpla, ta oppvasken, skift hundeskåla, rydd benkene, vaske over benkene og servanten.

Gangen: sett skoene på plass, heng ting på riktig plass, flytt vet klær på gulvet til vaskerommet.

Stua: rydd ut aske fra peisen, rydd klær, leker, kopper etc. På plass. Tørk over støv.

Og ellers andre rutiner: vask over speilene i huset, vanne plantene, skift ut brukte telys etc (småting som gjør at ting holdes på stell) selv har jeg jif-flaske ved servanten på badet, så er det veldig enkelt og raskt å bare vaske over ved behov. Samme med toalettrens ved toalettet, så er det raskt og enkelt å rengjøre jevnlig.

Kjør tre store klesvasker daglig og brett klær kontinuerlig, så hoper det seg ikke opp.

Når fredagen kommer: skift ut alle håndklær, skift på senga, skift duker i stua og spisestue, pynt med nye lys, servietter eller blomster, som en belønning. Bruk en liten halvtime daglig, så skal du se at helgevasken stort sett ellers vil dreie seg om støvsuging og gulvvask. ;)

Alt det der høres ikke ut som en liten halvtime daglig. Men uansett: En halvtime daglig mandag-fredag tilsvarer 2.5 time, og det synes jeg er ganske mye på en helgevask, eller ukesvask om du vil. Det er mulig du tenker/regner annerledes, men for meg høres dette litt overkill ut.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har små belønningsøkter underveis.

For eksempel ser jeg en episode av en serie på Ipad imens jeg bretter klærne..

Så lager jeg (litt fjollete) delmål som at jeg skal rydde alt jeg kan her inne i løpet av 3 sanger på full guffe og så skal jeg gå videre til neste rom, gjøre det samme før ny episode med ny klesrunde f.eks.

Andre ganger lager jeg lister eller lapper og går etter de. Lapper er morsommere fordi du ikke vet hvilken du trekker.

Barnslig, men effektivt. :)

Men nå har ikke jeg helgevask. Jeg har rydde-raptusser :fnise:

Skrevet

Jeg sparer opp en rekke podcaster i løpet av uken som jeg kun får lov til å høre på mens jeg vasker (eller trener/går tur). Det er motivasjon nok for meg :)

Skrevet

wow, du gjør myye! Er dere en stor familie eller? :-)

Anonymous poster hash: 699b2...6a5

• Liker 2
Gjest Seajewel
Skrevet

wow, du gjør myye! Er dere en stor familie eller? :-) Anonymous poster hash: 699b2...6a5

Syns ikke jeg gjør så mye jeg, har et lite barn, og innekatt, det blir veldig fort rotete her.

Skrevet

Syns ikke jeg gjør så mye jeg, har et lite barn, og innekatt, det blir veldig fort rotete her.

Tre store klesvasker daglig? Hvordan får du brukt så mye tøy?

Anonymous poster hash: 5479b...a3c

• Liker 2
Skrevet

Ført og fremst, ikke sett deg ned. Min erfaring er at man da aldri kommer seg opp igjen for å gjøre det man har tenkt å gjøre. Selvom man er sliten og trenger en pust i bakken er det like greit å få det unna med en gang.

Sett på musikk som gjør deg glad og gir deg energi. Da går vasken som regel mye bedre.

Jeg pleier å tenke at det tar så lang tid og er skikkelig kjedelig. Så jeg har begynt å tenke at det tar bare 10 min å vaske badet oppe. Denne gangen skal jeg klare det enda fortere. Når jeg konkurerer med meg selv blir jeg ekstra gira. Mye morsomere også tar det ikke så lang tid.

Anonymous poster hash: 0a3bb...855
Skrevet

Glemte en ting til. Prøv å ha det så ryddig som mulig. Legg ting på plass med en gang. Det hjelper skikkelig mtp støv og mindre tid til å rydde ellers.

Gjest Funky Punk
Skrevet

Jeg pleier å starte med å lage en stek eller en gryte eller noe som gjerne skal stå i/på ovnen typ hele dagen.

Så rydder jeg alt, setter inn i oppvaskmaskin, vasker klær, før jeg tørker støv og støvsuger/vasker gulv.

Når alt dette er gjort så tenner jeg lys, røkelse, lufter raskt, dekker på og koser meg resten av kvelden med god mat :)

Gjest Seajewel
Skrevet

Tre store klesvasker daglig? Hvordan får du brukt så mye tøy?Anonymous poster hash: 5479b...a3c

Aktivt liv. Nei, må ta tre per dag, om det ikke skal hope seg for mye opp.

Skrevet

Min store hemmelighet er å sette på julemusikk :fnise: Da går alt av seg selv. Jeg er den typen som gjerne lar oppvasken stå i en uke før jeg gidder å ta den :P

Men julemusikk gir meg arbeidslyst + at jeg i tillegg får vasket i skap og skuffer med samme :P

Anonymous poster hash: b86e6...739

Det var jo rett og slett genialt! :laugh:

• 4 uker senere...
Skrevet

Ført og fremst, ikke sett deg ned. Min erfaring er at man da aldri kommer seg opp igjen for å gjøre det man har tenkt å gjøre. Selvom man er sliten og trenger en pust i bakken er det like greit å få det unna med en gang.

Sett på musikk som gjør deg glad og gir deg energi. Da går vasken som regel mye bedre.

Jeg pleier å tenke at det tar så lang tid og er skikkelig kjedelig. Så jeg har begynt å tenke at det tar bare 10 min å vaske badet oppe. Denne gangen skal jeg klare det enda fortere. Når jeg konkurerer med meg selv blir jeg ekstra gira. Mye morsomere også tar det ikke så lang tid.

10 min på å vaske bad! Hvordan får du til det? Jeg bruker en time, minst, bare på badet...

Anonymous poster hash: a94f9...20b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...