AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2013 #1 Skrevet 4. oktober 2013 Jeg har ei jente på 2,5 år som måtte begynne på storebarnsavdeling i høst. Det er to andre toåringer der også, ellers er det mest førskolebarn. Datteren min har ikke lært seg å snakke så godt enda, og har vanskelig for å kommunisere med de større barna. Hun oppfører seg også litt annerledes, siden hun ikke har lært alle de sosiale reglene (for eksempel så jeg at hun strøk en gutt på kinnet fordi han hadde et sår der – egentlig et kjærtegn – men han ble sur selvfølgelig og dyttet henne vekk). Alt dette medfører at hun blir litt "mobbet", fremfor å bli tatt vare på av de store. De dytter henne bort når hun kommer, kaster ting mot henne (i følge henne selv, har ikke hørt det fra andre) og er generelt "slemme". Noen ganger er det nok også sånn at i mangel av en bedre måte å kommunisere på når hun blir sint, så dytter hun de store, og så blir hun dyttet ti ganger hardere tilbake. Jenta vår elsket barnehagen før, men nå gråter hun ofte før vi drar til barnehagen fordi hun ikke vil dit. Alt dette er jo ikke barnehagens skyld, men jeg lurer på hva jeg kan foreslå at barnehagen gjør for at ting skal bli bedre? De har en ordning der de deler opp barna i forskjellige aldersgrupper som gjør forskjellige aktiviteter, men det er bare et par ganger i uka. Er det noe jeg kan gjøre? L Anonymous poster hash: b4c05...007
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2013 #2 Skrevet 4. oktober 2013 Du kan selvsagt kreve at de skal passe på slik at slikt ikke skjer!! Om hun ikke er så sterk språklig hvorfor bytta hun gruppe så tidlig? De må passe på og akjerme henne fra de store barna!Anonymous poster hash: f1fc1...b10
Vivienne Skrevet 4. oktober 2013 #3 Skrevet 4. oktober 2013 (endret) Ingen enkel situasjon dette. Personlig mener jeg at en 2-åring er for "liten" til å bytte gruppe. Når barnehagen likevel har valgt denne løsningen, er det viktig at de følger opp og passer på at hun føler seg trygg. Det er nok også viktig at dere og de ansatte jobber med å lære henne sosiale koder slik at hun ikke føler seg utenfor. Uansett uholdbart at en toåring blir ertet på denne måten (både fysisk og psykisk), det er absolutt et problem barnehagen bør ta tak i. Det bør og skal du kreve. Endret 4. oktober 2013 av Vivyenne
Frisørdama Skrevet 4. oktober 2013 #4 Skrevet 4. oktober 2013 Be om et møte med kontaktperson til barnet ditt og forklar situasjonen. Det er deres jobb å passe på at alle barna har en fin hverdag i bhg, kanskje de trenger å bli oppmerksomme på at det er et problem. Ikke la det gå for lang tid før du sier noe så drt blir enda mer sårt for barnet ditt
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2013 #5 Skrevet 4. oktober 2013 En dag jeg hentet mitt barn på 2 år i barnehagen, ble jeg vitne til at hun lå på bakken og skrek, mens en ring av 5 storbarn satt rundt og lugget henne og ristet henne. Sånt skal IKKE skje i en baneehage, og du må ikke godta at dette er hverdagen til datteren din. Ta det opp med personalet på en ordentlig måte, avtal et møte, og vær ærlig om bekymringen din. Vær løsningsorientert, men bestemt. De MÅ prioritere å bedre situasjonen for datteren din!Anonymous poster hash: 03961...f55
sebastianen Skrevet 4. oktober 2013 #6 Skrevet 4. oktober 2013 Hun er to, og opplever dette stadig vekk..... Og du vet det... Men det er ikke barnehagens skyld ... Hvem sin skyld er det da, ikke hennes iallefall. 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2013 #7 Skrevet 4. oktober 2013 "Store" barn burde vite bedre enn å dytte en 2 åring... Dette må de voksne ta opp i fellesskap på avdelingen... Anonymous poster hash: 87fe3...332
sebastianen Skrevet 4. oktober 2013 #8 Skrevet 4. oktober 2013 "Store" barn burde vite bedre enn å dytte en 2 åring... Dette må de voksne ta opp i fellesskap på avdelingen... Anonymous poster hash: 87fe3...332 Store barn her kan være fire år....
Frisørdama Skrevet 4. oktober 2013 #9 Skrevet 4. oktober 2013 En dag jeg hentet mitt barn på 2 år i barnehagen, ble jeg vitne til at hun lå på bakken og skrek, mens en ring av 5 storbarn satt rundt og lugget henne og ristet henne. Sånt skal IKKE skje i en baneehage, og du må ikke godta at dette er hverdagen til datteren din. Ta det opp med personalet på en ordentlig måte, avtal et møte, og vær ærlig om bekymringen din. Vær løsningsorientert, men bestemt. De MÅ prioritere å bedre situasjonen for datteren din!Anonymous poster hash: 03961...f55 Herregud, stakars liten. Jeg håper virkelig at dette ble slått hardt ned på. Og hvor i helvette var de voksne i bhg?? Sjokkert! 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2013 #10 Skrevet 5. oktober 2013 Be om et møte med barnehagen og vis til konkrete episoder. Legg også fram din bekymring for hvordan datteren din reagerer på barnehagen nå i forhold til før. Jeg vil tro at de fleste ansatte er såpass opptatt av at alle skal ha det trygt i barnehagen at dette vil bli prioritert. Trist at jenta di skal ha den opplevelsen av å være i barnehagen. Og litt rart, for jeg har hatt flere barn som har begynt på blandet avdeling og vært der hele veien. I samtlige tilfeller har det vært slik at de store er fornøyelig "voksne", og passer på de små. Det er liksom stas når det kommer småttiser, da vil alle de store hjelpe til og passe på og forklare, det kan nesten bli i meste laget (min datter på fem forklarte meg at "Petra biter når hun blir sint, men det gjør ikke noe for hun er så liten vet du") Så det må ikke være slik at blandet avdeling er utrygg for de minste, jeg har i alle fall ikke opplevd det slik på de ti årene jeg har hatt barnehagebarn. Desto større grunn for deg til å snakke med personalet og legge fram dine bekymringer, for på en velfungerende blandet avdeling er ikke småbarna hakkekyllinger. Anonymous poster hash: c51d9...0eb
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2013 #11 Skrevet 5. oktober 2013 Herregud, stakars liten. Jeg håper virkelig at dette ble slått hardt ned på. Og hvor i helvette var de voksne i bhg?? Sjokkert! Jeg ga barna en tordentale der og da, og da kom det løpende et par voksne. De hadse vært rundt hjørnet, og fortalte at leken hadde vært helt fredelig noen minutter før. Både de voksne og jeg snakket med barna om det, og nå i ettertid har de blitt mye mer påpasselige med å ha et blikk på de minste til enhver tid. Må legge til at jeg er fornøyd med barnehagen ellers, og at jeg forstår at dette var en naiv glipp fra personalets side. Samtidig gjorde episoden meg oppmerksom på at det er min oppgave å varsle fra om forhold jeg er misfornøyd med i barnehagen, og så lenge dialogen ergod er det ikke måte på hva en kan forbedre. Lykke til med samtalen i barnehagen, ts!Anonymous poster hash: 03961...f55
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå