Gå til innhold

Drikke av kopp/tutekopp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei snuppe på ett år som ennå ikke har lært seg ordentlig å drikke av kopp eller tutekopp. Vi har prøvd mange ganger siden hu var 7-8 måneder gammel, men med vanlig kopp heller hun bare alt utover seg selv, og med tutekopp greier hun enten ikke å få ut noe særlig (hvis stopp-ventilen er inni tuten) eller søler alt utover seg selv. Så derfor gir vi henne fortsatt stort sett bare vann på tåteflaske. (Prøver hver dag med tutekoppen og innimellom med vanlig kopp, men det blir som sagt bare søl, og lite hu får i seg.)

Er barnet mitt unormalt sent ute med dette?? Og er det noe vi som foreldre kan gjøre for at hu skal lære seg å drikke av kopp selv?

Anonymous poster hash: 7d5a9...681
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du prøvd sugerørkoppen fra avent? Hun er IKKE sent ute!

• Liker 3
Skrevet

Lillegutten her drakk av kopp siden han var baby - nekta å ta flaske og sleit med tutekopp.

Litt sent på året nå, for jeg ville brukt sommeren til å gi henne vann i kopp ute - så hun kunne øve seg uten at det gjorde noe med litt gris.

Fortsetter du å gi henne flaske vil hun aldri lære seg teknikken for å drikke. Må få søle litt så hun finner ut av rett vinkel på koppen og sånn.

Anonymous poster hash: d967a...3e0
Skrevet

Jeg bruker mye en ikke-sølefri kopp ved måltider fra IKEA. Da er det lett å få ut. Bruker andre tutekopper og flaske ellers på dagen men slike anti-søl kopper/flasker blir det drukket lite av. Gir også vann fra vanlig glass når hun har på seg smikke med oppsamler.

Anonymous poster hash: b2f33...b17

Skrevet

Tror ikke hun er sent ute, nei. Jenta vår forsto heller ikke greia med tutekopp (tok ikke smukk eller flaske heller) og gikk rett på vanlig kopp da hun var 13-14 mnd gammel. Litt søl i starten, men går seg til.

Anonymous poster hash: f5967...9fe
Skrevet

Mine to eldste ville heller ikke ta tutekopp, de kjøpte jeg sånn stor kopp med sugerør og et lite rom til å oppbevare fruktbiter el.l i lokket fra et eller annet "barne"merke de solgte på coop obs. Minste tok tidlig tutekopp men skjønte ikke sugerørkoppen før mye senere. Barn er forskjellige, null stress ;-)

Skrevet

Lille brukte lang tid på skjønne kopper med stoppventil, så vi brukte vanlig tutkopp fra ikea - sånn som ser ut som en hund.

Skrevet

Vår skjønte heller ikke tutekopp, men fikk etter litt trening til avent sin "kopp" med sugerør. Tilbydde tutekopp ved hvert måltid fra 5-5 mnd, men var vel 8-9 mnd før det virkelig løsnet med den fra avent. Vår tok aldri flaske og griser max med vanlig glass, så det var en stor lettelse å få i henne vann fra den flasken med sugerør!

Anonymous poster hash: 1e28f...fe0

• Liker 1
Skrevet

Her skjønner fortsatt ikke ettåringen at han må tippe på tutekoppen for å få noe ut av den. Da vi introduserte den bare tygget han på den for han klødde i gommene. Han klarte å drikke av den etterhvert men ikke alene for han skjønte ikke at han måtte tippe på den. Vi kjøpte sugerørkopp fra Avent da han var ca.8mnd (den som heter 12+) og det gikk som en lek. Den han bruker fortsatt og han har egen kopp i bhg :-P Alle de andre bruker vanlig tutekopp, men de er fra halvannet år og oppover.

Skrevet

La henne drikke flaske så hun får i seg vann, men la henne prøve kopp eller tutekopp hver dag, så får hun øvd. Søling er en viktig del av øvingen, litt upraktisk bare.

Dette er vel egentlig det dere gjør... Så bare fortsett og gi det tid.

Skrevet

Signerer de som anbefaler sugerørkoppen fra Avent. Vi har tre stykker og er veldig fornøyde. Andre vil hun ikke ha, for hun har ikke knekt koden med å måtte tippe tutekoppene, og da blir hun lei.

Skrevet

Har du prøvd denne? Det var den eneste lillegutt klarte å drikke av lenge :)

Skrevet

Fikk ikke med bildet :)

Denne ble Knerten sin favoritt i varmen i sommer.

Han har tatt tåteflaske siden har var nyfødt, men vann på tåteflaske har ikke vært noen slager. Ei heller tutekopp med og uten stoppventil. Redningen i sommer ble barne-flaskene fra Imsdal. Etter dette skjønte han hvordan han skulle drikke av vanlig tutekopp også.

Gjest Magdalene
Skrevet

Denne funker for vår ettåring også.

Skrevet

Denne ble Knerten sin favoritt i varmen i sommer.

Han har tatt tåteflaske siden har var nyfødt, men vann på tåteflaske har ikke vært noen slager. Ei heller tutekopp med og uten stoppventil. Redningen i sommer ble barne-flaskene fra Imsdal. Etter dette skjønte han hvordan han skulle drikke av vanlig tutekopp også.

Samme her :)

Skrevet

Takk for alle svar folkens! Kjøpte denne koppen i dag, og den greide hu forsåvidt å drikke av uten at det ble for mye søl. Men den blir jo mer som å drikke av et sugerør, så jeg skjønner ikke helt hvordan den kan hjelpe hun til å lære seg å drikke av vanlig kopp? :klo:

Skrevet

Takk for alle svar folkens! Kjøpte denne koppen i dag, og den greide hu forsåvidt å drikke av uten at det ble for mye søl. Men den blir jo mer som å drikke av et sugerør, så jeg skjønner ikke helt hvordan den kan hjelpe hun til å lære seg å drikke av vanlig kopp? :klo:

Hun trenger ikke å lære det ennå. Vår på snart 2.5 er langt fra stø på kopp, men det haster ikke så lenge ungen får i seg drikke :)

• Liker 1
Skrevet

Vår datter drakk aldri av tutekopp. Vi prøvde, men hun ville ikke. Så hun gikk rett fra flaske til vanlig glass. Ble litt sent, men det gjør ingenting. Tror hun var litt over 1 år. Nå, 6 mnd senere, holder hun glass/kopper selv og drikker som en mester! Mye gris i begynnelsen, men det er ikke verre enn å vaske over gulvet/klær et par ekstra ganger.

Anonymous poster hash: 81714...d96

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...