MissEi Skrevet 21. juli 2013 #21 Skrevet 21. juli 2013 I min verden er det vi som betaler, vi som bestemmer og vi som invitererte ikke våre foreldre. Som jeg sa jeg liker ikke den type invitasjoner for det gir et førsteinntrykk av tingenes tilstand. Gallabryllup med foreldrene som vertskap er ikke stor stas... men når man ikke er etablert og over 40 ( ser for meg at da han man økonomi til det) så han man ikke råd til å betale for et bryllup til 150 tusen
Gjest Kiara! Skrevet 21. juli 2013 #22 Skrevet 21. juli 2013 men når man ikke er etablert og over 40 ( ser for meg at da han man økonomi til det) så han man ikke råd til å betale for et bryllup til 150 tusen Jeg er 27 år, fortsatt student med en helt vanlig deltidsjobb ved siden av, bor i Oslo og klarte sammen med min mann å betale for hele moroa til 140 000,- uten sponsing fra foreldre eller andre. Vi er ikke alle andre gangs bruder eller voksne par som har bodd sammen lenge. 7
CathFoto Skrevet 21. juli 2013 #23 Skrevet 21. juli 2013 men når man ikke er etablert og over 40 ( ser for meg at da han man økonomi til det) så han man ikke råd til å betale for et bryllup til 150 tusen Vi er 32 og 33 og betaler ca 130.000,- selv uten økonomisk støtte fra foreldre. Sparing over tid, kjøpe ting underveis, lete etter gode priser på ting og litt overtidsarbeid gjør det fint mulig, selv med studie- og boliglån 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2013 #24 Skrevet 21. juli 2013 men når man ikke er etablert og over 40 ( ser for meg at da han man økonomi til det) så han man ikke råd til å betale for et bryllup til 150 tusen Vårt er på 160.000,- og vi ville klart fint å betale for det selv. Ingen av oss har spesielt godt betalte jobber, og jeg har til og med vært arbeidsledig i to mnd i spareperioden (som varte i halvannet år). Nå har vi fått littegrann hjelp fra foreldrene våre, men det var ikke noe vi planla ut fra. Vår beslutning å gifte oss - vår regning tenkte vi. Anonymous poster hash: f0246...595 2
MissEi Skrevet 22. juli 2013 #25 Skrevet 22. juli 2013 Vi er 32 og 33 og betaler ca 130.000,- selv uten økonomisk støtte fra foreldre. Sparing over tid, kjøpe ting underveis, lete etter gode priser på ting og litt overtidsarbeid gjør det fint mulig, selv med studie- og boliglån Nå er vi begge studenter på 22 og 23, nettopp kjøpt hus itillegg kommer bryllupet. Vi greier aldri å betale for bryllupet selv:p
CathFoto Skrevet 22. juli 2013 #26 Skrevet 22. juli 2013 (endret) Nå er vi begge studenter på 22 og 23, nettopp kjøpt hus itillegg kommer bryllupet. Vi greier aldri å betale for bryllupet selv:p Det er ikke noe galt i å få hjelp, men det som er litt dumt er at du synes å anta at alle vi andre her inne enten er annengangs bruder, "over 40 og etablert" eller rike. Vi har planlagt det bryllupet vi ønsker og som vi har råd til å betale selv. Det er veldig hyggelig at foreldrene deres vil hjelpe dere, men for de fleste er det ikke en selvfølge, og mange gifter seg på den måten de selv har råd til. Endret 22. juli 2013 av CathFoto 3
super-ida Skrevet 22. juli 2013 #27 Skrevet 22. juli 2013 Nå er vi begge studenter på 22 og 23, nettopp kjøpt hus itillegg kommer bryllupet. Vi greier aldri å betale for bryllupet selv:p Da må man kanskje gifte seg i prisklassen deretter..... eller vente litt! I mine øyne er man voksen når man gifter seg, og det burde da være unødvendig at foreldrene skal betale gildet. Vi har lagt opp til å betale alt selv.... Vi sparer fast hver mnd til en bryllupskonto, samt at vi kjøper ting underveis bryllup er en stor utgift, og jeg syntes ikke det er riktig at foreldrene våre skal måtte betale for vår morro.... Dessuten hadde jeg følt på at veldig mye var "unødig sløsing" om jeg ikke måtte ta regninga selv..... 5
Bygdejenta Skrevet 22. juli 2013 #28 Skrevet 22. juli 2013 I min verden er det vi som betaler, vi som bestemmer og vi som invitererte ikke våre foreldre. Som jeg sa jeg liker ikke den type invitasjoner for det gir et førsteinntrykk av tingenes tilstand. Gallabryllup med foreldrene som vertskap er ikke stor stas... Da må man kanskje gifte seg i prisklassen deretter..... eller vente litt! I mine øyne er man voksen når man gifter seg, og det burde da være unødvendig at foreldrene skal betale gildet. Vi har lagt opp til å betale alt selv.... Vi sparer fast hver mnd til en bryllupskonto, samt at vi kjøper ting underveis bryllup er en stor utgift, og jeg syntes ikke det er riktig at foreldrene våre skal måtte betale for vår morro.... Dessuten hadde jeg følt på at veldig mye var "unødig sløsing" om jeg ikke måtte ta regninga selv..... Personlig ville jeg aldri har giftet meg selv, dersom jeg ikke følte jeg hadde økonomi til det. Vil at ting skal vere på plass når jeg er gift. Men syns derimot at det ikke er noe problem at foreldre betaler for bryllup. Dette er jo ikke noe selvfølge nå lenger at foreldra til brura betaler hele bryllupet og foreldra til brudgommen betaler sjenken. Men dette har jo i mange år vært en tradisjon, så jeg skjønner ikke at så mangen skal mene at det er galt?? :s Ofte er jo bryllupet selve gaven til brudeparet... Jeg skjønner heller ikke at det gir noe dårlig inntrykk at foreldrene står som vertskapet. Festen blir vel den samme uansett??
MissEi Skrevet 22. juli 2013 #29 Skrevet 22. juli 2013 Da må man kanskje gifte seg i prisklassen deretter..... eller vente litt! I mine øyne er man voksen når man gifter seg, og det burde da være unødvendig at foreldrene skal betale gildet. Vi har lagt opp til å betale alt selv.... Vi sparer fast hver mnd til en bryllupskonto, samt at vi kjøper ting underveis bryllup er en stor utgift, og jeg syntes ikke det er riktig at foreldrene våre skal måtte betale for vår morro.... Dessuten hadde jeg følt på at veldig mye var "unødig sløsing" om jeg ikke måtte ta regninga selv..... Når man har funnet mannen i ditt liv så kan iallefall ikke jeg vente til vi "starter" livene våres sammen. Å bryllupet er gave ifra foreldrene til oss begge:) 3
Gjest Kiara! Skrevet 23. juli 2013 #30 Skrevet 23. juli 2013 Jeg skjønner heller ikke at det gir noe dårlig inntrykk at foreldrene står som vertskapet. Festen blir vel den samme uansett?? Mine besteforeldre betalte hele bryllupet til mamma og pappa, det var et etter mammas mening ok bryllup. Alle gamle tanter og onkler var invitert. Nesten ingen venner av dem og en helt ok 3retters med svinestek og halvlunken saus. Når mamma og pappa ser på hvordan mitt bryllup var er det en helt annen verden. Vi bestemmer alt, gjestelisten var kun vår regi, ingen gamle tanter og onkler eller noen vi ikke har kontakt med, flest venner og bryllupet var planlagt rundt at det skulle være mest mulig fest. Helt greit at noen velger å la foreldre betale, men ikke la de være vertskap for kvelden. Jeg forstår at noen bruder er veldig tradisjonsbundet men vi behøver ikke å gjøre oss mindre selvstendige og voksne av den grunn. De fleste av oss har jo valgt mannen vår selv og er passert 18... Dessuten er det hyggeligere med et brudepar som har satt sammen sin drømmedag og har "ofret" litt på veien for å komme ditt. Får en helt egen eierskapsfølelse til bryllupet da. 4
Bygdejenta Skrevet 23. juli 2013 #31 Skrevet 23. juli 2013 Helt greit at noen velger å la foreldre betale, men ikke la de være vertskap for kvelden. Jeg forstår at noen bruder er veldig tradisjonsbundet men vi behøver ikke å gjøre oss mindre selvstendige og voksne av den grunn. De fleste av oss har jo valgt mannen vår selv og er passert 18... Dessuten er det hyggeligere med et brudepar som har satt sammen sin drømmedag og har "ofret" litt på veien for å komme ditt. Får en helt egen eierskapsfølelse til bryllupet da. Selv om foreldrene betaler, trenger de ikke planlegge dagen. Men det er en hyggelig gjest til foreldrene at invitasjonen står fra dem. I og med at de mest sansynlig har lagt mye penger i bryllupet. Gjerne er det brudens far som holder velkommsttalen da, uten at det nødvendigvis er dem som har planlagt dagen. Jeg ser poenget med at brudeparet sikkert føler seg mye mer stolt over selve selskapet dersom de har jobbet og ofret litt for å få dagen slik de ønsker. Klart det må være en spesiel følelse Jeg bare skjønner ikke at det sender ut dårlige signaler at foreldrene står som vertskap, for de som velger dette.
Gjest Kiara! Skrevet 23. juli 2013 #32 Skrevet 23. juli 2013 Selv om foreldrene betaler, trenger de ikke planlegge dagen. Men det er en hyggelig gjest til foreldrene at invitasjonen står fra dem. I og med at de mest sansynlig har lagt mye penger i bryllupet. Gjerne er det brudens far som holder velkommsttalen da, uten at det nødvendigvis er dem som har planlagt dagen. Jeg ser poenget med at brudeparet sikkert føler seg mye mer stolt over selve selskapet dersom de har jobbet og ofret litt for å få dagen slik de ønsker. Klart det må være en spesiel følelse Jeg bare skjønner ikke at det sender ut dårlige signaler at foreldrene står som vertskap, for de som velger dette. Fordi det nettopp sender ut signalet om det det står; at her inviterer vi til vår datter/sønn sitt bryllup, vi som foreldre er vertskap. Det jeg har et problem med er denne automatikken og forventningen om at det fortsatt er foreldrene som skal betale for denne moroa selv om de fleste av oss er eldre når vi gifter oss og har ofte bodd sammen også. Jeg ser ikke logikken, men det er en annen diskusjon. Og i nesten alle andre settinger er det slik at den som betaler bestemmer, hvordan skal man som gjest tenke seg til at brudeparet selv sitter med regien selv om de ikke engang er vertskap for sitt eget arrangement. Det er vertskapet som legger føringene på bryllupet, ikke gjestene. Hva andre gjør får være opp til dem, men de fleste av oss sitter i samme båt og det er at vi først og fremst ønsker å bli gift med den vi er glad i. Jeg skjønner hva du mener og vil, og at det ikke er noe problem i det hele tatt for de som velger noe slikt. Men for oss andre som sitter på utsiden kan det fremstå spesielt. 2
Bygdejenta Skrevet 23. juli 2013 #33 Skrevet 23. juli 2013 Fordi det nettopp sender ut signalet om det det står; at her inviterer vi til vår datter/sønn sitt bryllup, vi som foreldre er vertskap. Det jeg har et problem med er denne automatikken og forventningen om at det fortsatt er foreldrene som skal betale for denne moroa selv om de fleste av oss er eldre når vi gifter oss og har ofte bodd sammen også. Jeg ser ikke logikken, men det er en annen diskusjon. Jo, du har vel kanskje rett i det. At folk lett tenker dette, eller at det i noen tilfeller er slik at noen forventer at det er slik. Jeg har planlagt å betale hele bryllupet selv, nettopp for å få det akkurat slik jeg og mine kjære ønsker det. Men jeg har en liten anelse om at bryllupsgaven fra mine foreldre blir å ta en bit av denne rekninga. Men jeg har absolutt INGEN forventning om dette, og jeg planlegger heller IKKE i forhold til dette. Og hadde det vert slik at de ønsket å betale hele bryllupet, hadde jeg ikke takket nei til dette. Men jeg hadde likevel planlagt bryllupet selv. Men klart, det er nye tider nå. Det er ikke lenger slik at foreldrene skal betale bryllupet. Så jeg er enig med at det er alt for mye forlangt av brudeparet å FORVENTE at foreldrene skal betale. Men jeg ser bare ikke problemet med at noen foreldre TILBYR å betale som en bryllupsgave til brudeparet. (Og sånn logisk sett, dersom det er en bryllupsGAVE, så er det vel ikke sånn at dersom du får en pengegave så bestemmer giveren hva du skal bruke de pengene på) Men vi er alle forskjellige 1
Gjest Kiara! Skrevet 23. juli 2013 #34 Skrevet 23. juli 2013 (endret) Vi fikk tilbudet om enten sponsing eller gave, valgte det siste og det er jeg sjelegad for! Sikkert på samme måte som de som får bryllupet av foreldrene. Det jeg opplever med hensyn til hvordan jeg tenker er at jeg har blitt veldig preget av 1år på forum soom dette der det stadig er forventninger om at foreldrene skal være med å betale eller at man planlegger over budsjett så må noen komme å hjelpe til underveis. Og jeg liker ikke den holdningen at vi er så unge, det er så synd på oss som ikke kan ha et digert galla bryllup der vi kan være prinsesser så da må vi bare si ja takk til at foreldrene våre betaler. Finnes mange bra bryllup, og et bra bryllup trenger ikke koste hinsides mye penger. Endret 23. juli 2013 av Kiara! 1
Bygdejenta Skrevet 23. juli 2013 #35 Skrevet 23. juli 2013 Det jeg opplever med hensyn til hvordan jeg tenker er at jeg har blitt veldig preget av 1år på forum soom dette der det stadig er forventninger om at foreldrene skal være med å betale eller at man planlegger over budsjett så må noen komme å hjelpe til underveis. Og jeg liker ikke den holdningen at vi er så unge, det er så synd på oss som ikke kan ha et digert galla bryllup der vi kan være prinsesser så da må vi bare si ja takk til at foreldrene våre betaler. Finnes mange bra bryllup, og et bra bryllup trenger ikke koste hinsides mye penger. Nå er jeg temmelig ny her på forumet. Så jeg er nok ikke like inne i hva folk her inne ofte tenket å mener, som det du er. Men slik du skriver det nå, skjønner jeg veldig godt tankegangen din. Har jo sett, i mange ulike sammenhenger, at folk blir mer og mer opptatt av at alt skal være så perfekt. Og helst mye bedre enn "naboen". Så jeg kan se for meg at det er mange som fort blir mer opptatt av at bryllupet skal se så perfekt ut, enn at det skal være gøy for seg selv og for gjestene. Det er jo tross dette folk husker. Hvor gøy det var. Ikke hvor dyre blomsteroppsatsene var. Og man merker ofte at de som er så opptatt over at alt skal være så perfekt og at andre skal synset det er så flott, ofte ikke har det like gøy selv. Det er trist! Og for all del, folk over 18 bør virkelig ikke forvente at foreldre skal betale for et stort gallaselskap. Da snakker vi bortskjemt... Og DA skjønner jeg at man kan tenke at de ikke er særlig selvstendige, og kanskje de faktisk ikke er gammel nok (mentalt) til å gifte seg?? Det viktigeste er vel at en gifter seg med sin elskede, at man kan vise hele verden at man vil leve sammen resten av livet 1
MissEi Skrevet 23. juli 2013 #36 Skrevet 23. juli 2013 Hos oss har vi blitt så heldige at foreldrene vårs betaler en viss sum. Dersom vi går over dette budsjettet må vi betale det selv. Vi bestemner ALT selv, å dersom vi trenger hjelp med noe hjelper familien til.. Tilbake til invitasjonene så synes jeg de der foreldrene inviterer er litt morsomme å ikke slik man forventer at invitasjonene ska være 1
Gjest Kiara! Skrevet 23. juli 2013 #37 Skrevet 23. juli 2013 Den er ikke morsom... den er gammeldags og avleggs. 4
MissEi Skrevet 23. juli 2013 #38 Skrevet 23. juli 2013 Den er ikke morsom... den er gammeldags og avleggs. Spørs vell hvem som leser den? kjedelig å være helt A4;)
Gjest Kiara! Skrevet 23. juli 2013 #39 Skrevet 23. juli 2013 Spørs vell hvem som leser den? kjedelig å være helt A4;) Den er jo nettopp det A4, det finnes så utrolig mange muligheter, også velger man denne der man gjør seg så ung at det er foreldrene som "må" invitere. Jeg har veldig lite sansen for det, men hos dere så stemmer det jo så hvorfor ikke hvis det er det som føles mest riktig for dere. Hos oss hadde det vært helt uaktuelt å i det hele tatt komme med forslaget. 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2013 #40 Skrevet 1. august 2013 Den er ikke morsom... den er gammeldags og avleggs. Nå må du gi deg! Ikke alle er som deg å vil gjøre alt selv å ser på det som det rette...Guri! Dersom du har litt humoristisk sans så vil det blir kjempe morsomt MissEi Anonymous poster hash: 6fda8...082 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå