Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en stabeis på litt over 8 måneder som er nesten umulig å få i drikke. Hun drikker litt vann til måltidene, men bare noen slurker.

Måtte slutte med ammingen da hun var rundt 6 måneder, for hun var så lite interessert at hver ammestund ble en kamp. Da vi begynte med flaske/MME, drakk hun godt, men nå er det på samme viset med flaskene. Føler at jeg har prøvd alt, flaske før måltid, under måltid, etter måltid. Nå er det like før jeg klikker, hele dagen er en maktkamp om å få i henne nok væske, og måltidene varer på timesvis når jeg må lokke og lure i henne flasken litt etter litt. Og når hun endelig har drukket en tilfredsstillende mengde (vanligvis rundt 80-100 ml), er det å grue seg til neste gang man må slåss for å få i henne noe. Får ikke så veldig mye råd fra helsestasjonen heller.

Noen gode råd? Begynner å bli desperat her.

Anonymous poster hash: e2ca5...c0c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn var det med lille en stund også, og helsesøster hadde ikke egentlig noen gode råd. En venninne tipset om å passe på å gi mat med høyt væskeinnhold, sånn som frukt eller kokte grønnsaker. Vil hun ha smoothie da? Eller kokevann av pære, for eksempel? Det kan være at hun har gått lei av smaken. Ellers får man vel bare håpe at de drikker når de er tørste, og at om de ikke drikker så har de ikke behov... lett å si, ja...! Lykke til! :)

Skrevet

Smoothie fra Ella's Kitchen og denslags går ned på høykant, ja. Jeg vet jo at hun sikkert drikker hvis hun blir tørst, men jeg blir så stressa av det når det pågår over så lang tid (mange måneder nå, når jeg regner fra da hun begynte å tulle med amming), og at hun til tider har få skikkelig våte bleier.

Sist jeg nevnte det på helsestasjonen, et par uker siden, så begynte hun å drikke masse til hvert måltid, både vann og melk. Så nå etter åttemånederskontrollen har hun begynt å nekte igjen, tar noen slurker og så snur hun seg bort, vrir seg og kjemper for å komme vekk når jeg prøver med flasketuten. :(

Hun har vært litt småforkjølt og snørrete den siste uka, kan det ha noe med dette å gjøre? Kanskje det er ekkel smak i munnen eller noe? Prøvde med nesesuger, men det er jo et kapittel for seg selv, førte bare til masse skriking og enda mer snørr. :P;)

Skrevet

Spiser hun vanlig fast føde? Hvorfor styre så veldig med mme og vann da, hun drikker vel det hun trenger så lenge hun har tilgang?

Anonymous poster hash: 408f5...d6f
Skrevet

Skjønner godt at hun ikke vil når det har blitt en kamp, og mye negativt. Hvorfor ikke la henne styre dette selv?

Gammelt ordtak: "Du kan lede hesten til vannet, men du kan ikke tvinge den til å drikke".

• Liker 1
Skrevet

Spiser hun vanlig fast føde? Hvorfor styre så veldig med mme og vann da, hun drikker vel det hun trenger så lenge hun har tilgang?

Ja, men hun får ikke i seg nok væske i forhold til kroppsvekt med kun maten, det viser seg ved hard avføring og tørre bleier. Og hvis hun skal ha tilgang, må man jo tilby.

Skjønner godt at hun ikke vil når det har blitt en kamp, og mye negativt. Hvorfor ikke la henne styre dette selv?

Gammelt ordtak: "Du kan lede hesten til vannet, men du kan ikke tvinge den til å drikke".

Tvinger henne selvfølgelig ikke til å drikke hvis hun ikke vil ha, men prøver hele tiden å tilby henne flasken til hun tar den. Hva foreslår du jeg skal gjøre for å la henne styre det selv? Jeg er veldig åpen for forslag her.

Skrevet

Har du forsøkt tutkopp av forskjellige merker, eller å gi fra glass? Kanskje det er ubehagelig å drikke fra tåteflaske når hun er tett, men lettere fra tutkopp uten sperre i? Dumt hvis det blir så mye stress med drikke at hun låser seg...

Gjest Heartbeat
Skrevet

Vannmelon i små biter :) Består av nesten bare vann og smaker kjempegodt :)

Skrevet

Har du forsøkt tutkopp av forskjellige merker, eller å gi fra glass? Kanskje det er ubehagelig å drikke fra tåteflaske når hun er tett, men lettere fra tutkopp uten sperre i? Dumt hvis det blir så mye stress med drikke at hun låser seg...

Hun får vann av tutkopp, så det går greit å drikke fra det.

Heartbeat: Vannmelon hørtes lurt ut, det synes hun er godt. :)

Silfen: Prøvde med kopp/glass tidligere uten hell, men kan prøve igjen.

Skrevet

Ja, men hun får ikke i seg nok væske i forhold til kroppsvekt med kun maten, det viser seg ved hard avføring og tørre bleier. Og hvis hun skal ha tilgang, må man jo tilby.

Tvinger henne selvfølgelig ikke til å drikke hvis hun ikke vil ha, men prøver hele tiden å tilby henne flasken til hun tar den. Hva foreslår du jeg skal gjøre for å la henne styre det selv? Jeg er veldig åpen for forslag her.

Vårt barn har alltid tilgjengelig vann ved måltider og ellers på gulvet der han leker (i div. kopper og flasker). Så tar han en sup når han føler for det.

Jeg hadde satset på å gi mat med høyt vanninnhold (eks melon, havresuppe og annet), og ellers latt henne drikke når hun vil, uten å mase for mye.

Skrevet

Ok.

Skrevet

Vi hadde det også slik i en periode, da prøvde vi nye måter å gi vann på. Spruteflaske fra Imsdal, både voksen og barneutgave var suksess sammen med å drikke fra glass og voksenkopp.

Vi slutta helt med flaska for en stund, og slutt med den vannet tutekoppen for å få vekk allt hun hadde negative assosiasjoner til drikkingen. Passa på å gi mye grøt og frukt, men det hjalp godt å bytte ut det hun drakk av. Nå drikker hun godt av koppen sin igjen, men elsker enda å drikke fra imsdalflaskene.

Anonymous poster hash: 4f36a...73f

Skrevet

Skal prøve med Imsdalflaske!

Skrevet

Anbefaler også de små barne-Imsdalflaskene! :)

Jenta vår elsker dem, og drikker masse vann som følge av det. Nå har hun blitt skikkelig flink til å holde selv og drikke også, så det synes hun er stas.

Og så tror jeg at jeg også ville prøvd å ikke "styre" så mye, kanskje bare kutte ut tåteflaske og tutkopp en periode, og heller la henne styre det litt mer selv (men tilby Imsdalflaske, evt. ha en "slengende rundt" på golvet der hun er så hun kan teste den ut om hun vil, og tilby vannholdig mat, som f.eks den nevnte vannmelonen).

Skrevet

Satte tutekoppen på gulvet mens hun lekte, og det var den første tingen hun satte kursen for. Det er ikke det at hun ikke vil drikke, tror jeg, men hun drikker så lite.

Jeg har lett og lett i månedsvis etter barneimsdalflaske, men finner det ikke noen steder. Er de fortsatt i produksjon?

Skrevet

Satte tutekoppen på gulvet mens hun lekte, og det var den første tingen hun satte kursen for. Det er ikke det at hun ikke vil drikke, tror jeg, men hun drikker så lite.

Jeg har lett og lett i månedsvis etter barneimsdalflaske, men finner det ikke noen steder. Er de fortsatt i produksjon?

Kjøpte på Narvesen her i byen i sommer, og på Bunnpris i sentrum av trondheim :)

Har du tenkt på om hun kanskje kan være allergisk mot melk....? Min venninnens lille var sånn som baby, hadde veldig vegring mot å drikke. Vi prøvde med melkefri mme, og da gikk det seg til ganske raskt. Noen som ikke tåler melk får hard mage (istedet for løs mage som en vanligvis hører om).

Anonymous poster hash: fbbc0...01c

Skrevet

Hm, virker ikke som om hun er allergisk... Avføringen er noen ganger fast, andre ganger løs, så det er vanskelig å avgjøre noe ut fra den.

Skrevet

Her kjøper vi Imsdalflaskene både på Spar og Rema, og så finnes de på en del bensinstasjoner også :)

Skrevet

Kan også anbefale de Tommee Tippee drikkeflaskene med sugerør. Hadde et vennepar som ga den til sin lille som ikke drakk noe særlig, og etter at han fikk den har vannet gått ned i mengder :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...