AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2013 #1 Skrevet 4. oktober 2013 Jeg foreslo at vi skulle kutte ut julegaver (sparer flere sårt trengte 1000-lapper selv med billige gaver) i år, og heller fokusere på samvær med familie. Kanskje lage julegodt og skrive et kort. Jeg mener også vi kan minimere helgekosen litt for en periode, for slik det er nå trenger vi å fokusere på å få unna 2 regninger som er litt store. Men samboeren min syntes det var tull, og at det var kke greit å kutte julegaver på noen måte. Ei heller leve "snusfornuftig" resten av året for å bli kvitt de regningene. Har man dårlig råd, så kjøper man ikke gaver og forbruker snacks/unødvendige goder, tenker jeg. Misforstå meg rett; jeg elsker å gi julegaver. Har aldri kjøpt superdyre gaver, men med stor familie og masse barn blir det gaver på 3-4000 om man kjører 50-100kr pr gave. Sukk, vet ikke hva jeg kan foreslå, og føler meg urimelig. Men trodde det var normalt å kutte en hel del av forbruket på ting og mat, klær osv i tillegg til julegaver når man har så dårlig råd som oss. De fleste mottakere av gavene ville forstått, noen bli skuffet, mens resterende ville ikke merket forskjell (barna jeg tenker på i de to siste). Hvis vi lever sparsomt noen mnd tror jeg vi får unna det meste av regningene til våren kommer. Noen tanker rundt dette?Anonymous poster hash: d1e85...9ed 1
HerbGirl Skrevet 4. oktober 2013 #2 Skrevet 4. oktober 2013 Kutte julegaver er helt greit og veldig fornutig når man har dårlig råd. 13
sebastianen Skrevet 4. oktober 2013 #3 Skrevet 4. oktober 2013 Selvsagt må man kutte julegaver og luksus når man har dårlig råd. Men si ifra til dem som eventuellt gir dere gaver og. 9
MsPaddington Skrevet 4. oktober 2013 #4 Skrevet 4. oktober 2013 Jeg ville nok gjort som deg. Man må tilpasse livsstil etter inntekter og utgifter. Å tro noe annet er jo helt tullete. Ingen kan få i pose og sekk (dessverre). Men tror dette er vanskelig og sårt for en del, det å ikke skulle gi julegaver. Og det er jo noe jeg kan forstå det også. Jeg har større problemer med å forstå at han ikke vil kutte unødvendig "kos" for å spare penger. Høres ut som du er den mest fornuftige og realistiske av dere to. Du kan jo lage et budsjett, regne litt på det, og så vise han hvor mye dere ville gått i minus hvis dere handler inn julegaver, og hvor mye dere kunne spart på å kutte "kosen" i helgene? Da blir det gjerne lettere å se for han også. 1
Rosa Sitron Skrevet 4. oktober 2013 #5 Skrevet 4. oktober 2013 Enig at dere voksne bør kutte gaver, men om du har egne barn syntes jeg ikke dere skal kutte ut gavene til barna. 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2013 #6 Skrevet 4. oktober 2013 Jeg ville absolutt kuttet julegaver, eller funnet noen alternativer som du sier med kort osv. Det er viktigere med en varm hilsen enn noe som koster penger.<br />Vi har ikke veldig dårlig råd, men jeg forsøker å få vår jul mindre materialistisk. Synes dette med julegaver tar bort mye av fokuset på å kose seg sammen i julen. Vi har små barn, så de får gaver, men i familien vår, gir vi kun til barna (og besteforeldre). Vi samler inn klær og leker som vi sender til et barnehjem i Afrika som vi er med på å drive, så de får små julegaver.<br />Ellers har vi fokusert mye på alt rundt julen og det som skaper en hyggelig høytid for oss. Barna gleder seg virkelig til jul og da snakker de om at de gleder seg til å få juletre i stuen, de gleder seg til å bake pepperkaker, til stemningen med pyntet hus, god mat, julesanger, gå rundt juletre osv. De er helt i ekstase når vi gjør sånne ting. De gleder seg selvfølgelig også til gaver og julenissen, men for meg er det viktig at julen er mer og viktigere enn presenter. Anonymous poster hash: 4af61...fbe 1
Miss Indi Skrevet 4. oktober 2013 #7 Skrevet 4. oktober 2013 (endret) Jeg ville absolutt kuttet julegaver, eller funnet noen alternativer som du sier med kort osv. Det er viktigere med en varm hilsen enn noe som koster penger.<br Vi har ikke veldig dårlig råd, men jeg forsøker å få vår jul mindre materialistisk. Synes dette med julegaver tar bort mye av fokuset på å kose seg sammen i julen. Vi har små barn, så de får gaver, men i familien vår, gir vi kun til barna (og besteforeldre). Vi samler inn klær og leker som vi sender til et barnehjem i Afrika som vi er med på å drive, så de får små julegaver.<br />Ellers har vi fokusert mye på alt rundt julen og det som skaper en hyggelig høytid for oss. Barna gleder seg virkelig til jul og da snakker de om at de gleder seg til å få juletre i stuen, de gleder seg til å bake pepperkaker, til stemningen med pyntet hus, god mat, julesanger, gå rundt juletre osv. De er helt i ekstase når vi gjør sånne ting. De gleder seg selvfølgelig også til gaver og julenissen, men for meg er det viktig at julen er mer og viktigere enn presenter.(poster igjen, ettersom innlegget ble postet som anonymt, jeg mente ikke det. )Ser at jeg ikke akkurat svarte på noe som hjalp der.absolutt kutt presenter. og det er sikkert rett som du sier at barna ikke vil merke forskjell, hvs det ikke er dine og de får mye gaver fra før, virker som dere har litt fokus på det.Ellers finnes det steder hvor du kan kjøpe veldig små hilsener til barna, hvis det er til hjelp..(?) Europris selger små bunker med søte hårpynter osv til kr; 10,- og de har også ansikts farger osv til en billig penge. (jeg vet jo ikke barnas alder, men har merket at mine synes det er moro med litt kreative gaver. ( jeg har masse forslag... hvis du er interessert:-) ) Endret 4. oktober 2013 av Miss Indi
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2013 #8 Skrevet 4. oktober 2013 Jeg skjønner både deg og mannen din jeg. Forstår at det kan være nødvendig å kutte i både gaver og kos for å få ting til å gå rundt en periode, men forstår også mannen din som ikke vil det. Jeg hadde syntes det var litt pinlig å skulle si til noen at i år får dere ikke julegave hos oss, for vi har faktisk ikke råd. Og jeg vet ikke om jeg helt hadde greit å kutte ut all "kos" selv om jeg skjønner at det er nødvendig. Kan det være en ide å gi noen gavekort på en middag hos dere, bilvask, barnevakt, hjemmebakst, husvask og den type ting? Bare et forslag for å møte mannen din litt, samtidig som det ikke koster dere noe der og da. Små barn merker heller ikke om man har kjøpt en dyr eller billig gave, og jeg er sikker på at barna blir like glad for en flott hårspenne til 29kr, som for en leke til 300kr. Vet ikke hvor du bor i landet, men jeg var innom to butikker her om dagen som de stort sett har kun sørpå tror jeg. TGR og Søstrene Grene. Begge disse hadde masse småting til en billig penge som jeg er helt sikker på at alle unger hadde blitt glad for! Lykke til! Håper dere finner en løsning. Anonymous poster hash: ce683...204 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2013 #9 Skrevet 4. oktober 2013 Oi, kjøper du virkelig gaver til 50 personer? Det er jo helt vilt. Jeg synes det er helt greit så lenge man sier fra til alle i god tid. Mange har begynt å handle julegaver allerede, så det er godt mulig noen har kjøpt noe til deg allerede. Selv hadde jeg nok vurdert å prøve å finne noen gaver til barna og unnlatt å kjøpe noe til resten. Anonymous poster hash: 4ba2f...44b 1
Gjest tuppesjura Skrevet 4. oktober 2013 #10 Skrevet 4. oktober 2013 Jeg kjøper også 50 gaver totalt sett. Flere av disse er til mine egne unger (kjøper fra et par oldeforeldre, men de får jeg jo penger tilbake fra). Enda har vi kuttet en god del for noen år siden, men folk formerer seg jo som fluer! :/ Da er det nærmeste familie, faddere og deres barn og vennene til barna.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2013 #11 Skrevet 4. oktober 2013 Hva med en mellomting? Jeg ville kutta gaver til de voksne, og gitt gaver til barna. Anonymous poster hash: cf947...1be 2
Vivienne Skrevet 4. oktober 2013 #12 Skrevet 4. oktober 2013 For det første: 50 gaver er veldig mye - uavhengig av økonomi tenker jeg at det sikkert er noen av mottakerne som det ikke er strengt nødvendig å gi gave til? Vi er et ungt par med forholdsvis høy inntekt (og foreløpig uten barn), men jeg kan se for meg at julemånedene hadde blitt trange hvis vi skulle kjøpe 50 gaver! Jeg har relativt stor slekt på begge sider, likevel endte vel mamma opp med å kjøpe ca. 20 gaver, vi ga heller ikke gaver til barn av vennepar etc. Det er aldri gøy å "kutte ned" på gavesekken, men her tror jeg at jeg ville tatt en opprydning først som sist. Å gi gaver til voksne (andre enn nær familie og utvalgte venner hadde jeg med fordel droppet), og hvilke barn er i så nær familie at de "må" få gaver? Tror du kommer langt bare ved å prioritere litt, selv om det ikke er enkelt. Når du har funnet ut hvem som skal få gaver, ville jeg sett om det var mulig å løse dette på en eller annen måte. Mange bokklubber tilbyr gavekort på x antall hundre kroner hvis du melder deg inn (du må bare huske å returnere bøkene som kommer da). Følg med i kundeaviser og se etter tilbud - du kan også finne mye fint (og ikke minst rimelig) på utenlandske nettsider som for eksempel ebay og etsy. Jeg kan forstå at samboeren din synes dette er kjedelig, men hvis dere ikke har råd, så har dere ikke råd. Jeg tror likevel det er mulig (iallfall til utvalgte barn) å kjøpe gaver om du leter etter tilbud, tenker alternativt og kanskje senker prisnivået litt i forhold til andre år. 1
Pengebingen Skrevet 4. oktober 2013 #13 Skrevet 4. oktober 2013 JA! Det er ikke bare lov, det er det som er fornuftig og det rette å gjøre. Men, jeg ville selvsagt tatt tak i økonomien ellers i året også for å komme i en tilstand hvor det å bruke penger på julegaver er ok. Men, regner med at regningene du refererer til dreier seg om lån eller kreditter? Siden du har tenkt tankene om å få dette unna. Noe som også er helt riktig tanke. I såfall har du rett, din samboer tar helt feil. Dere bør absolutt kutte alt av luksus frem til dere har kontroll på økonomien og ingen slike regninger. Gjør det først, og deretter, når dere kommer mer ajour, kan dere feks opprette en julegavesparekonto som dere setter av til hver måned, så slipper dere en kjempeutgift i desember. Eller bare kjøpe gavene gjennom året. Heia til deg og tommel ned til din samboer. Han bør våkne opp litt og bli en ansvarlig mann synes jeg. Les mer om julegaver og økonomi her:Pengebingen: Glade jul - hellige jul Pengebingen:Hvor mye bruke på julegaver? 3
Gjest halebein Skrevet 4. oktober 2013 #14 Skrevet 4. oktober 2013 Hva med å kombinere gaver.til voksne og.barn i familiegaver? En familiefilm, sammen med en pose sjokolade? Trenger ikke bli så dyrt som å gi til hver og en i familien. Bilder er også fine gaver, grav og finn gamle bilder av f.eks deg og en venninne fra ungdomstiden, kjøp en billig ramme og gi henne. Da gir du minner og gode tanker. Mer verdi og omtanke enn å gi en duk, stearinlys eller annet. 1
Glitnir Skrevet 4. oktober 2013 #15 Skrevet 4. oktober 2013 Det var jo uhorvelig mange gaver da. Jeg hadde nok uansett vurdert å kutte ned antallet, høres bare stressende ut. Når det er sagt ville jeg likevel ikke kuttet ut gaver til de nærmeste. Men en gave kan like gjerne være et kort med varme ord, en tjeneste som utføres (barnevakt eller bollebaking) eller hjemmelagde godterier som du nevnte. Det er ikke verdien som teller, men det at det ligger en gjennomtenkt hilsen under treet til de nærmeste ville jeg nok ikke droppet. 1
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2013 #16 Skrevet 4. oktober 2013 Jula er for barna. Kjøp en liten ting til de og gi fanden i de voksne. 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2013 #17 Skrevet 4. oktober 2013 Det står vel ingenting om at ts kjøper gaver til 50 personer? Uansett så gjør du rett i å spare. Man må leve etter det man har, og å pådra seg gjeld vil være farlig i det lange løp. Hadde jeg vært deg, hadde jeg nok informert min nærmeste familie om situasjonen, slik at de ikke kjøper alt for dyre gaver til dere. Ellers kan man gjøre mange kupp allerede nå, så man sparer en hel del på å begynne å kjøpe julegaver nå. Anonymous poster hash: 64c03...0e5
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2013 #18 Skrevet 4. oktober 2013 Det står vel ingenting om at ts kjøper gaver til 50 personer? Anonymous poster hash: 64c03...0e5 Ikke direkte nei, men det står: "Har aldri kjøpt superdyre gaver, men med stor familie og masse barn blir det gaver på 3-4000 om man kjører 50-100kr pr gave." 4000 kr / 100 kr per gave gir 40 gaver, 3000 kr / 50 kr per gave gir 60 gaver Så naturlig å anta at det er snakk om ca 50 gaver +/- Anonymous poster hash: cf947...1be
Stormborn Skrevet 4. oktober 2013 #19 Skrevet 4. oktober 2013 Selvsagt må man kutte julegaver og luksus når man har dårlig råd. Men si ifra til dem som eventuellt gir dere gaver og. Hvorfor det egentlig? Hvis jeg hadde ei venninne med dårlig råd hadde jeg ikke blitt snurt om hu brukte 150 kr og jeg 400 på gave...
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2013 #20 Skrevet 4. oktober 2013 Hvorfor det egentlig? Hvis jeg hadde ei venninne med dårlig råd hadde jeg ikke blitt snurt om hu brukte 150 kr og jeg 400 på gave... Men du hadde vel blitt litt snurt om du ikke fikk noen gave? Anonymous poster hash: cf947...1be
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå