AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2013 #1 Skrevet 4. oktober 2013 DN.no har fått eksperter til å sette opp en enkelt test som skal angi formen din, i forhold til din alder. Til tross for trofast treningsinnsats med høy intensitet i flere ti-år, er jeg åpenbart i elendig form. Hvordan er det med dere? Anonymous poster hash: ceb38...01c
Leifr Skrevet 4. oktober 2013 #2 Skrevet 4. oktober 2013 Idiotisk test; KMI er verdiløst på individnivå og det er og blir mye vanskeligere for en storvokst person å løfte bestemte multipler av kroppsvekt enn for noen som er mindre av vekst.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2013 #3 Skrevet 4. oktober 2013 Fikk stort sett svar i grønn sone, bortsett fra løping - som jeg ikke kan gjøre på grunn av kneskade. (Men om jeg likevel hadde fullført testen, ville jeg nok klart kravet i grønn sone uansett...) Antakeligvis er det kjønn (kvinne) og alder (42) som "redder" meg. Trodde først man måtte ta 8 pullups for å komme i grønn sone og tenkte Shit! Jeg klarer ikke en engang. Og det er ikke en spesielt god indikasjon på dårlig form. Men så leste jeg at man kunne ta liggende hev, og da ble alt annerledes. Anonymous poster hash: dcf1e...828
Triviella Skrevet 4. oktober 2013 #4 Skrevet 4. oktober 2013 Fikk stort sett svar i grønn sone, bortsett fra løping - som jeg ikke kan gjøre på grunn av kneskade. (Men om jeg likevel hadde fullført testen, ville jeg nok klart kravet i grønn sone uansett...) Antakeligvis er det kjønn (kvinne) og alder (42) som "redder" meg. Trodde først man måtte ta 8 pullups for å komme i grønn sone og tenkte Shit! Jeg klarer ikke en engang. Og det er ikke en spesielt god indikasjon på dårlig form. Men så leste jeg at man kunne ta liggende hev, og da ble alt annerledes. Anonymous poster hash: dcf1e...828 Ligger i likhet med deg grønn sone for alt, bortsett fra muligens løping som jeg ikke har testet på en stund. Benkpress kravet er ganske heavy, greide såvidt å snike meg over med en score på 0,82. Tror mange jenter feiler på det:)
Gjest Gresshoppesang Skrevet 4. oktober 2013 #5 Skrevet 4. oktober 2013 Jeg er i grønn sone, utenom for løping. Tror ikke jeg pr i dag klarer å løpe tre kilometer på 14,5 minutter.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2013 #6 Skrevet 6. oktober 2013 Tåpelig test. Jeg løfter mer enn de fleste, men jeg klarer da ikke løfte min egen kroppsvekt av den grunn. 3000m på mindre enn 1430? Det går nok om jeg går inn for å trene jogging noen uker, men å jogge er såpass belastende på beina mine med min vekt at jeg ikke jogger veldig mye. Skape like mye watt/holde like høy puls over samme tid i en annen kondisjonsstest? Bring it on. Anonymous poster hash: fedad...38c 1
edderkoppdame Skrevet 7. oktober 2013 #7 Skrevet 7. oktober 2013 dette er jo helt absurd, benkpress og markløft f.eks er jo noe man må trene seg opp til, og ha et sånt krav på benkpress for "alle" kvinner er etter min mening at for høyt. Har en venninne som er i kjempeform - ,er enn de fleste men aldri i livet om hun hadde klart det kravet i benkpress. Kjenner også mange som er i god form som ikke klarer å løfte sin egen kroppsvekt - det er faktisk veldig vanlig å ikke klare det. Selv har jeg klart maks ti, men nå for tiden klarer jeg tre etter å ikke ha trent så mye av den i det siste. Markløft klarer jeg 2 ganger min kroppsvekt, så der er jeg safe og klarer også benkpresskravet på gode dager, men det er noe jeg sliter med. Mulig jeg misforstår men ser ut som at benkpress og markløft noe "alle" må drive med for å være i god form, tenkte at dette skulle være en generell test. Det er jo så mange treningsformer, og flere av disse øvelsene trener god teknikk og trening for å yte maks. 2
Triviella Skrevet 7. oktober 2013 #8 Skrevet 7. oktober 2013 dette er jo helt absurd, benkpress og markløft f.eks er jo noe man må trene seg opp til, og ha et sånt krav på benkpress for "alle" kvinner er etter min mening at for høyt. Har en venninne som er i kjempeform - ,er enn de fleste men aldri i livet om hun hadde klart det kravet i benkpress. Kjenner også mange som er i god form som ikke klarer å løfte sin egen kroppsvekt - det er faktisk veldig vanlig å ikke klare det. Selv har jeg klart maks ti, men nå for tiden klarer jeg tre etter å ikke ha trent så mye av den i det siste. Markløft klarer jeg 2 ganger min kroppsvekt, så der er jeg safe og klarer også benkpresskravet på gode dager, men det er noe jeg sliter med. Mulig jeg misforstår men ser ut som at benkpress og markløft noe "alle" må drive med for å være i god form, tenkte at dette skulle være en generell test. Det er jo så mange treningsformer, og flere av disse øvelsene trener god teknikk og trening for å yte maks. Enig med deg at kravene var harde. Jeg ligger som tidligere skrevet i grønn sone, men jeg er også den i min vennekrets som er definitivt best trent og løfter tyngst, og har trent tung styrke i flere år. De fleste vil nok karakterisere meg som noe ekstrem. De fleste av mine venninner er ikke i nærheten av disse styrkekravene, selv om de trener 3-4 ganger i uken, og er godt trent i andres øyne. Hangups kravet for jenter er forresten liggende, 10 i vertikal variant hadde vært noe for allmenheten.. hehe. 10 chins er min personlige rekord etter 3 år med trening eller der omkring:P
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2013 #9 Skrevet 7. oktober 2013 Sikkert bare Oslo bimbomål uansett, 10 av flere 100 tusen teller ikke, de har mann med god jobb og botox Anonymous poster hash: 2e996...4cb
Gjest Peanut Skrevet 7. oktober 2013 #10 Skrevet 7. oktober 2013 Huff. Her sliter jeg ser jeg. 3k m er det lenge siden jeg har løpt, så aner ikke. Vil kanskje regne med at jeg ville ligge på rødt der. KMI og livvidde ligger på grønt. På hangups liggende klarer jeg 40, så regner jeg med grønt der og. Men markløft og benkpress....aner ikke. Jeg har ikke styrke i armene på den måten. Kan fint løfte en venn av meg fra bakken (85 kg), men det har vel ingenting å si.
Gjest FuturePrimitive Skrevet 7. oktober 2013 #11 Skrevet 7. oktober 2013 Grønt på alt, til tross for to avrevne fremre korsbånd, slitt menisk, kronsike ryggsmerter og dårlig skulder.
Gjest ildhane Skrevet 7. oktober 2013 #12 Skrevet 7. oktober 2013 synes det er godt med litt krav som ikke kommer gratis. jeg trener 4-5 ganger i uka og har grønt kun på markløft og hangups, masse rom for forbedring:)
Gjest Keikolina Skrevet 7. oktober 2013 #13 Skrevet 7. oktober 2013 Har ikke trent siden jeg sneik meg unna for å røyke på ungdomsskolen.
edderkoppdame Skrevet 7. oktober 2013 #14 Skrevet 7. oktober 2013 Enig med deg at kravene var harde. Jeg ligger som tidligere skrevet i grønn sone, men jeg er også den i min vennekrets som er definitivt best trent og løfter tyngst, og har trent tung styrke i flere år. De fleste vil nok karakterisere meg som noe ekstrem. De fleste av mine venninner er ikke i nærheten av disse styrkekravene, selv om de trener 3-4 ganger i uken, og er godt trent i andres øyne. Hangups kravet for jenter er forresten liggende, 10 i vertikal variant hadde vært noe for allmenheten.. hehe. 10 chins er min personlige rekord etter 3 år med trening eller der omkring:P hø? liggende? hvordan foregår det? Jeg trodde det var hengende, som chins. Har bare prøvd det hengende etter en stang, trekker meg opp og da er det meste jeg har klart 10, både chins og pullups. Da må jeg prøve det, hvem vet kanskje jeg kan karre meg til grønn sone...
Triviella Skrevet 7. oktober 2013 #15 Skrevet 7. oktober 2013 hø? liggende? hvordan foregår det? Jeg trodde det var hengende, som chins. Har bare prøvd det hengende etter en stang, trekker meg opp og da er det meste jeg har klart 10, både chins og pullups. Da må jeg prøve det, hvem vet kanskje jeg kan karre meg til grønn sone... Det blir på en måte omvendt roing. Stang og kasse/step i samme høyde, beina på kassen og dra seg opp. De har samme øvelse for å komme inn på befalskolen i forsvaret. Der tror jeg kravet ligger på rundt 5-6 stk for å få ståkarakter for jenter. Husker ikke helt nøyaktig. Men du er nok en del sterkere i den ja:)
edderkoppdame Skrevet 7. oktober 2013 #16 Skrevet 7. oktober 2013 Det blir på en måte omvendt roing. Stang og kasse/step i samme høyde, beina på kassen og dra seg opp. De har samme øvelse for å komme inn på befalskolen i forsvaret. Der tror jeg kravet ligger på rundt 5-6 stk for å få ståkarakter for jenter. Husker ikke helt nøyaktig. Men du er nok en del sterkere i den ja:) aha, ja det har jeg vel sett! Ja den må jeg prøve meg på, jeg MÅ på grønn sone! Men er ikke det egentlig pinglechins - litt som armhevinger på knærne?
Triviella Skrevet 7. oktober 2013 #17 Skrevet 7. oktober 2013 aha, ja det har jeg vel sett! Ja den må jeg prøve meg på, jeg MÅ på grønn sone! Men er ikke det egentlig pinglechins - litt som armhevinger på knærne? Jeg mener at liggende hangups versus hengende er såpass forskjellige at de ikke helt kan sammenlignes. Selv om begge går på rygg så går den hengende varianten mer på latsen. Vil kanskje heller si at nedtrekk er en soft versjon av chins. Når det er sagt så har jeg hatt den liggende varianten på programmet noen ganger, og det er en helt kurant øvelse, men jeg har vel heller brukt den som et supplement til roing med stang. Men nå sporet jeg visst helt av her :-P
Wiggins Skrevet 7. oktober 2013 #18 Skrevet 7. oktober 2013 DN.no har fått eksperter til å sette opp en enkelt test som skal angi formen din, i forhold til din alder. Til tross for trofast treningsinnsats med høy intensitet i flere ti-år, er jeg åpenbart i elendig form. Hvordan er det med dere? Anonymous poster hash: ceb38...01c Hvilke av disse kravene er det du sliter med da? Digresjon: Hvis treningen du har drevet med høy intensitet blant annet er utholdenhet, ligger kanskje en forklaring her. Det har dessverre blitt en motesak å trene hovedsakelig intervalltrening. For å oppnå optimal utholdenhet må man trene mye rolig langkjøring, blant annet for å bygge opp de fine kapilærene i muskulaturen, hvilket forbedrer oksygentransporten. Man får også bedre utbytte av intervalltrening hvis man har et grunnfjell av langkjøring i bånn. Den gang jeg drev med jogging løp jeg faktisk 3000 meter på så vidt under 11 minutter. Jeg testa aldri styrken så veldig spesifikt, men jeg vet at jeg klarte å benke min egen kroppsvekt 3-4 ganger. Jeg tror også jeg skulle klart hangups-kravet. De siste åra har det gått mest i sykling, men hvis man "oversetter" 3000-meterkravet til en sykkeløvelse tror jeg at jeg skulle klart den glatt. Det er mulig jeg hadde slitt litt mer med styrkedelen nå, fordi jeg går inn for å bli kvitt muskelmasse på overkroppen i sykkelsesongen. Det er bare unødvendig balast i motbakkene. Jeg ser allikevel mer ut som Thor Hushovd enn som Chris Froome. Allikevel: Dette er en test man kan kjøre på en stor gruppe mennesker, f. eks. et kull med rekrutter til militæret, for å få en pekepinn om hvordan den generelle formen er. På individnivå kan man få veldig gale utslag med folk som er kraftig eller spinkelt bygd. Jeg ser videre at det står at livvidde skal være mindre enn 88 cm for menn på 30 år. Det har jo litt å si om man måler på en mann som er 170 cm eller en som er 190 cm.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2013 #19 Skrevet 7. oktober 2013 Hvilke av disse kravene er det du sliter med da? Digresjon: Hvis treningen du har drevet med høy intensitet blant annet er utholdenhet, ligger kanskje en forklaring her. Det har dessverre blitt en motesak å trene hovedsakelig intervalltrening. For å oppnå optimal utholdenhet må man trene mye rolig langkjøring, blant annet for å bygge opp de fine kapilærene i muskulaturen, hvilket forbedrer oksygentransporten. Man får også bedre utbytte av intervalltrening hvis man har et grunnfjell av langkjøring i bånn. Den gang jeg drev med jogging løp jeg faktisk 3000 meter på så vidt under 11 minutter. Jeg testa aldri styrken så veldig spesifikt, men jeg vet at jeg klarte å benke min egen kroppsvekt 3-4 ganger. Jeg tror også jeg skulle klart hangups-kravet. De siste åra har det gått mest i sykling, men hvis man "oversetter" 3000-meterkravet til en sykkeløvelse tror jeg at jeg skulle klart den glatt. Det er mulig jeg hadde slitt litt mer med styrkedelen nå, fordi jeg går inn for å bli kvitt muskelmasse på overkroppen i sykkelsesongen. Det er bare unødvendig balast i motbakkene. Jeg ser allikevel mer ut som Thor Hushovd enn som Chris Froome. Allikevel: Dette er en test man kan kjøre på en stor gruppe mennesker, f. eks. et kull med rekrutter til militæret, for å få en pekepinn om hvordan den generelle formen er. På individnivå kan man få veldig gale utslag med folk som er kraftig eller spinkelt bygd. Jeg ser videre at det står at livvidde skal være mindre enn 88 cm for menn på 30 år. Det har jo litt å si om man måler på en mann som er 170 cm eller en som er 190 cm. I følge noen her på kg i en tidligere diskusjon om dette tema, har det ingenting å si hvor høy man er. Selv tror jeg at en liten person kan ha mindre livmål enn en høy person - selvom de ser like slanke ut. Ellers er jeg enig i at testen var ganske tøff. Trener masse, 5-6 ganger pr. uke og blir nok omtalt som ganske ekstrem. Vet likevel ikke om jeg klarer alle testene på grønt. Anonymous poster hash: dcf1e...828
edderkoppdame Skrevet 7. oktober 2013 #20 Skrevet 7. oktober 2013 Jeg mener at liggende hangups versus hengende er såpass forskjellige at de ikke helt kan sammenlignes. Selv om begge går på rygg så går den hengende varianten mer på latsen. Vil kanskje heller si at nedtrekk er en soft versjon av chins. Når det er sagt så har jeg hatt den liggende varianten på programmet noen ganger, og det er en helt kurant øvelse, men jeg har vel heller brukt den som et supplement til roing med stang. Men nå sporet jeg visst helt av her :-P ok, takk for svar ja husker jeg trente mye nedtrekk før jeg klarte chins. Skal prøve hangups i morgen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå