Letti Skrevet 30. april 2004 #1 Del Skrevet 30. april 2004 Fikk en litt lei telefon i går fra en god venninne. Hun spurte ikke direkte, men gikk litt rundt grøten for egentlig og spørre om og få låne 8 000,- til strømregningen deres som hadde forfalt for lenge siden. Hun spør aldri rett ut, men jeg skjønner jo det på måten hun snakker. Jeg kan dessverre ikke hjelpe dem, selvom jeg har penger, men det er så vanskelig og få de tilbake. Det er flere situasjoner hvor jeg har lagt ut for henne og jeg får ikke tilbake. Hvis det derimot er hun som legger ut for meg, så sitter hun og vifter med kvitteringen for og la meg tydelig skjønne at hun venter på penger. Og selv skal vi få en liten baby i huset i løpet av fire uker, så jeg har nok annet og bruke penger på. Hun sa at de ville få strømmen stengt hvis de ikke betalte innen den 30. Det er i dag det?? Kan de virkelig stenge strømmen når de har tre små barn i huset? Jeg trodde faktisk det ikke var lov jeg! Vi har for mange år siden vært sent ute med bet for strømmen vi og, men jeg har aldri opplevd at de har stengt den!! Nå får jeg litt dårlig samvittighet hvis strømmen blir stengt hos dem og jeg i utgansgpunktet kan hjelpe de, men har ærlig talt ikke lyst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
simsalabim Skrevet 30. april 2004 #2 Del Skrevet 30. april 2004 De kan faktisk stenge strømmen,men de er alltid greie om man ringer og forteller problemet og får delt opp regningen. Si at hun må gjøre det i dag før fristen går ut så går det helt sikkert bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Xavia Skrevet 30. april 2004 #3 Del Skrevet 30. april 2004 Lei situasjon, men jeg hadde heller ikke lånt ut så mye penger dersom du vet at det blir vanskelig å få dem tilbake. Vær heller en god venn ved å tilby råd/hjelp. (Hva med sosialkontoret/forbrukslån i bank e.l.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Myumi Skrevet 30. april 2004 #4 Del Skrevet 30. april 2004 Folk som ikke har kontroll på økonomien bruker gjerne barna for å spille på venners medfølelse. Be henne kontakte Kraftselskapet og få delt opp regningen- ikke lån henne pengene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. april 2004 #5 Del Skrevet 30. april 2004 Kraftselskapene er veldig behjelpelige med det. Jeg er aleneforsørger og fulltidsstudent. Den vinteren strømprisene var så stive fikk jeg delt opp regninga mi. Kjempegreit! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Usikker Skrevet 30. april 2004 #6 Del Skrevet 30. april 2004 Den situasjonen hun har "rotet seg opp i" nå - er selvforskyldt. Hun kunne på et tidlig tidspunkt ha kontakt strømleverandøren og fått til en nedbetalingsavtale.......... Jeg skjønner det kan føles litt ekkelt å ta sånne samtaler - men det er faktisk mye eklere når strømmen stenges :-? Jeg vet av egen erfaring - fra begge sider av bordet - at denne type samtaler faktisk er dagligdagse for den som har penger til gode. Vær ærlig, og vis vilje til å betale gjelden din. Synes ikke du skal låne din venninne penger til dette. Den sjansen har hun ødelagt for lenge siden.......... ved ikke å betale tilbake det du har lagt ut for henne! Lykke til 8) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-hild Skrevet 30. april 2004 #7 Del Skrevet 30. april 2004 Kan de virkelig stenge strømmen når de har tre små barn i huset? Jeg trodde faktisk det ikke var lov jeg! Vi har for mange år siden vært sent ute med bet for strømmen vi og, men jeg har aldri opplevd at de har stengt den!! ja, de har lov til det. Men de fleste unngår at det går så langt ved å ta en tlf til kraftleverandøren og gjøre en avtale. Nå stenges det strøm for regninga som foralt i februar - de kan ikke stenge mens det er nattefrost.. Hvis strømmen blir stengt med små barn i huset får hun hjelp av sosialkontoret - de plikter å hjelpe når det er snakk om små barn! (men hun får ikke hjelp der før strømmen er stengt..) ...lenge siden jeg jobbet med stenging av strøm - men litt husker jeg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vilde Skrevet 30. april 2004 #8 Del Skrevet 30. april 2004 Og for å si det sånn, de stenger ikke strømmen etter man bare har betalt 1 rekning noen måneder forsent. Det er som regel etter mange varsel og rekninger, så selvfølgelig kan de stenge. Det er kanskje best de gjør det også, så hun lærer... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 1. mai 2004 #9 Del Skrevet 1. mai 2004 Her i min komune kontakter de sosialkonteoret og varsler når det er barn i huset. Dessuten så skal det bli slutt på at de bare stenger. Det finnes andre grupper som feks. eldre og andre som ikke kan mestre en slik situasjon. Tydelig at din venn har det som vane å låne pga av økonomien. Litt rotete kansje? Om andre sier nei, så kansje hun tar læring av det? Man vet da at strømmen kommer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Letti Skrevet 1. mai 2004 Forfatter #10 Del Skrevet 1. mai 2004 Det er godt og høre at jeg gjør det riktig og ikke låne henne penger. Hun skylder hos andre også, og når hun får noe ekstra / uventet med penger, kjøper hun gjerne noe hun har ønsket seg lenge eller barna har ønsket seg og dermed blir det aldri betalt tilbake. Jeg skjønner at det er tøfft og betale en strømregning på over kr. 8 000,-, men de har på en måte selv skylden i at økonmoien er stram. Jeg følte meg så råtten da jeg ikke "skjønte" at hun sirklet inn på om jeg kunne låne henne penger, men nå har dere lettet på min samvittighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Myumi Skrevet 1. mai 2004 #11 Del Skrevet 1. mai 2004 Hun skylder hos andre også, og når hun får noe ekstra / uventet med penger, kjøper hun gjerne noe hun har ønsket seg lenge eller barna har ønsket seg og dermed blir det aldri betalt tilbake. :o Sånne folk skal man hvertfall ikke låne penger til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Usikker Skrevet 1. mai 2004 #12 Del Skrevet 1. mai 2004 Her i min komune kontakter de sosialkonteoret og varsler når det er barn i huset. Dessuten så skal det bli slutt på at de bare stenger. Det er ikke noe kraftverk/strømleverandør som bare stenger strømmen.......... man har nok fått både 1 og 2 og 3 varsler før det går såååå langt Når noen utviser den holdningen - så får jeg litt "vondt i magen" jeg.......... Ansvarsfraskrivelse kaller jeg det. Alle kan få økonomiske problemer - men vær så snill og si fra - så får du/dere hjelp! Det er faktisk vårt eget ansvar at vi overholder forpliktelsene våre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 1. mai 2004 #13 Del Skrevet 1. mai 2004 ja, de har lov til det. Men de fleste unngår at det går så langt ved å ta en tlf til kraftleverandøren og gjøre en avtale. Nå stenges det strøm for regninga som foralt i februar - de kan ikke stenge mens det er nattefrost.. Hvis strømmen blir stengt med små barn i huset får hun hjelp av sosialkontoret - de plikter å hjelpe når det er snakk om små barn! (men hun får ikke hjelp der før strømmen er stengt..) ...lenge siden jeg jobbet med stenging av strøm - men litt husker jeg! Som ragnhils sier, så kan de stenge strømmen selv om det er små barn, ja. Men de kan stengeet nær familiemedlem jobber i dette yrket, så jeg vet at de kan det) Den strømmen de stenger nå er jo etter en regning som skal være forfalt for lenge siden - rundt nyttårstider, vil jeg tro (det tar i allefall ca så lang tid her jeg bor) Så jeg vil ikke tro det er pga nattefrosten at de venter, nei. Og ikke stenger de strømmen med en gang en er for sen til å betale regningen heller - det skal være mins en purre-regning, sammen med varsel om stengning, før de har lov til å stenge.... Slik det er her jeg bor, så må de som får strømmen stengt betale stenge- og påkoblingsgebyr også, dersom det går så langt som at strømmen blir stengt av - ca 500,- i stengegebyr, og 1000,- i påkoblingsgebyr. Sure penger som kunne vært unngått ved å ringe kraftselskapet. For de er jo veldig behjelpelige. (For det medfører jo merarbeid for de som skal stenge av strømmen også) Jeg synes du gjorde helt rett i å ikke låne henne pengene. (Og siden de mest sannsynlig ikke har registrert om regningen er innbetalt enda, så må du råde henne til å ringe på mandag morgen for å snakke med kraftleverandøren - da ordner det seg helt sikkert uten at noen strøm blir stengt av) Jeg synes dette vitner om uansvarsløshet - når en ikke klarer å ordne opp for seg selv. Og dersom det ikke går så er jo de aller fleste etater behjelpelige med utsettelse/nedbetalingsplan, osv.... Men det kommer jo ann på hvordan en bruker de pengene en har også da - en kan ha veldig mye penger, men fremdeles ikke få betalt regningen, sliksom... Sløvhet! *min mening* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scorpina Skrevet 1. mai 2004 #14 Del Skrevet 1. mai 2004 Enig!! Sløvhet dø lux!!! Antaglivis ringte hun deg for hun visste hun hadde fått kniven på strupen. Og, istedetfor å bite i det sure eplet å ringe kraftselskapet,, ringte hun deg som venninne for å låne... uh... Nei, sette tæring etter næring sa min bestemor og hvor sant er ikke det. Betale de faste regningene FØRST ...sååå bruke de resterende pengene på "kos". Jeg lånte ut penger (tror det var 2000,-) til en venninne. Gav henne pengene og en lapp der mitt kontonr sto på. Hun ble litt paff men jeg sa at det er lettere å betale meg pengene når du betaler de andre regningene. Skal vi si 500,- pr mnd a 4 avdrag. Og pengene fikk jeg.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 1. mai 2004 #15 Del Skrevet 1. mai 2004 Jeg har selv opplevd å få stengt strømmen, for ca syv år siden eller noe slikt. På den tiden var jeg gift, hadde en liten unge, og vi hadde trang økonomi. I tillegg var vi veldig flinke til å grave hodene våre ned i sanden når det gjaldt større regninger som ikke kom hver måned. Hvis vi bare ikke tenkte på den forsvant den, liksom. I alle fall, strømmen ble tatt, og det hang en lapp om det på døra da vi kom hjem. Flaut at det ble stengt, flaut at naboene hadde sett det. Ja ja, det var den gangen. I dag er jeg alene, og med et litt mer realistisk syn på tingene. Men for å komme til poenget: Du gjorde helt rett i å ikke låne bort pengene! Det skal du ikke ha annet enn god samvittighet for. Som man reder ligger man. Trust me, I know. . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 1. mai 2004 #16 Del Skrevet 1. mai 2004 I desember vet jeg de stengte strømmen til en. Hun hadde lukket øya lenge nok. Hun gjorde ikke forsøk på å få til en ordning.I ettertid vet viat hun var syk. De fant henne nesten død. Slik fikk jeg vite at det skal bli slutt på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå