Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest odisi73
Skrevet

Det stemmer ikke med den eldste datteren vi har. Hun er alene og har 2barn med samme far. Hun får 20 % av hans inntekt. Jo mer han tjener jo mer får hun. Å har han ingen inntekt skal hun ha minste bidrag uansett. Dette har vi selv sett svart på hvitt når vi hjalp henne i en overgang. Klart at en far ikke bare kan stikke av og ikke ha noen som helst forsørgerplikt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

NAV bruker ikke lenger prosenter av inntekt. Dette sluttet de med i 2003 og hvis jeg ikke husker feil, og da begynte det på 11% for første barn, og økte for hvert barn (til fordeling) og stoppet på 18? Er ikke helt sikker på det siste, men det hadde et tak det også.

I dag er det en regel som sier at man kan max betale 1/4 av inntekt.

Gjest odisi73
Skrevet

Ja,nå sjekket jeg det litt nærmere og hun får i dag 19 % av hans inntekt og det er farsbidrag. Ingen slipper unna ansvaret sitt :) men hvis det er tilfellet at de får foreldrepenger i tillegg til overgangsstønad så skylder NAV mange penger til datteren vår,det var jo en gledelig nyhet som de ikke har opplyst om.

Skrevet

Ja,nå sjekket jeg det litt nærmere og hun får i dag 19 % av hans inntekt og det er farsbidrag. Ingen slipper unna ansvaret sitt :) men hvis det er tilfellet at de får foreldrepenger i tillegg til overgangsstønad så skylder NAV mange penger til datteren vår,det var jo en gledelig nyhet som de ikke har opplyst om.

Nav skylder aldri penger mer enn 3 mnd tilbake. Jeg fikk for lite forskuddsbidrag i 12 år, selv etter å ha etterspurt om det ikke var for lite. Det nektet de for, men jeg fikk tilbakebetalt for siste 3 mnd når jeg fikk de til å snu på den.

Skrevet

Du vet at foreldrepenger er de pengene du får når du er i fødeslpermisjon fra jobben etter å ha fått barn?

:heks:

• Liker 1
Skrevet

Du har rett på 8695,- i OS i måneden. Husk at dette er før skatt. Og siden du har annen inntekt så skal det vel trekkes 36% av denne. Dvs. at du får utbetalt ca 5560,- i OS

Er du sikker? :) tusen takk for svar, dette hadde hjulpet mye! hun jeg snakka med på nav påsto at hun tvilte på at jeg ville få os i tillegg til foreldrepenger når jeg hadde 12.000 ubetalt. prøver de å lure unna det man har krav på da?

Skrevet

Er du sikker? :) tusen takk for svar, dette hadde hjulpet mye! hun jeg snakka med på nav påsto at hun tvilte på at jeg ville få os i tillegg til foreldrepenger når jeg hadde 12.000 ubetalt. prøver de å lure unna det man har krav på da?

Ja, jeg er sikker. Hvis man tjener over 1/2g i året (ca 43 000, skriver fra mobil nå, så ser ikke nøyaktig, men hadde det i stad) så blir OS redusert med 40 øre per krone man tjener over. Så jeg regnet ut det på bakgrunn av din årslønn.

Full OS er 2G (170 000 ca). Kan vise til regnestykket etterpå om du vil vite, men er sikker på at det skal være rett altså :)

Og det er dessverre enkelte som ikke vet hva de snakker om på NAV, akkurat som andre steder ;)

Skrevet

Gå på NAV og vis til dette:

"Dagpenger, sykepenger, stønad ved barns sykdom, foreldrepenger med mer likestilles med arbeidsinntekt. Det har betydning for overgangsstønaden dersom du mottar andre ytelser til livsopphold fra folketrygden eller tilsvarende ytelser fra utlandet."

Hentet herfra:

https://www.nav.no/familie/enslig+mor+eller+far/overgangsst%C3%B8nad

Les gjerne hele den, så vet du hva du har krav på. Når det står på NAV sine sider kan hun ikke akkurat vri seg unna og si du ikke har rett på det (så lenge du er alenemor såklart, og ikke har et forhold til barnefaren eller bor med han).

Skrevet

Ja, jeg er sikker. Hvis man tjener over 1/2g i året (ca 43 000, skriver fra mobil nå, så ser ikke nøyaktig, men hadde det i stad) så blir OS redusert med 40 øre per krone man tjener over. Så jeg regnet ut det på bakgrunn av din årslønn.

Full OS er 2G (170 000 ca). Kan vise til regnestykket etterpå om du vil vite, men er sikker på at det skal være rett altså :)

Og det er dessverre enkelte som ikke vet hva de snakker om på NAV, akkurat som andre steder ;)

Tusen takk! nå er jeg lettet! har møte med nav i neste uke, så får jeg prata sjikkelig med de. 5500 hjelper jo STORT! :)))

Skrevet

Tusen takk! nå er jeg lettet! har møte med nav i neste uke, så får jeg prata sjikkelig med de. 5500 hjelper jo STORT! :)))

Bare hyggelig. Print ut den siden fra NAV og ta det med så du kan referere til det om de blir vanskelige :)

Skrevet

Bare hyggelig. Print ut den siden fra NAV og ta det med så du kan referere til det om de blir vanskelige :)

Skal skrive det ut :) supert om du sender meg regnestykket også, så har jeg liksom noe å komme med :))

Skrevet (endret)

Ok, jeg prøver:

OS er to ganger grunnbeløpet (2G): 85 245 x 2 = 170 490,-

OS reduseres med 40 øre per krone du tjener over 1/2G = 42 622,50,-

Du tjener 208 000: 208 000 - 42 622,50 = 165 377,50,-

Det skal da reduseres med 40 øre per krone: 165 377,5 * 0,4 = 66 151,-

Det du får i OS : 170 490 - 66 151 = 104 339,-

Per måned: 104 339/12 = 8 695,- (før skatt)

Endret av Britt Banditt
  • Liker 1
Skrevet

Husk at OS er noe du mottar i bare 3 år, så du bør vurdere om du bør vente med den til foreldrepengene tar slutt.

Skrevet

Husk at OS er noe du mottar i bare 3 år, så du bør vurdere om du bør vente med den til foreldrepengene tar slutt.

Inntil 5 dersom man er under utdanning, med mindre det er endret. Og innen da så er jo TS nok helt sikkert på stell.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...