Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Barnetrygd får alle, også de som jobber.

Barnebidraget er det den andre av barnets forelder som betaler, og det kan være mye eller lite. Og som sagt, det er to (2) munner å mette, ikke bare en.

"Dulle" du liksom, barnet er lite og hvordan eller hvem skulle passe på dette hvis TS skulle jobbe?

takk for forståelsen kontormus :) jeg er ikke ute etter penger for å dra på shopping, men for å gi sønnen min gode klær, et sted å bo og for å slippe å bekymre meg for om jeg faktisk får råd til både dette og mat til oss :P

Og jeg er veldig enig, hvem skulle passet min lille sønn på 3mnd om ikke jeg som mamma skulle gjøre det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke så mye og forstå egentlig. Alle som blir alene tror jeg har de samme tankene, men det går som oftest bedre enn man tror. :)

Det er bare å overse de som prøver og sverte en, da dette som oftest er resultater av misunnelse og misnøye med eget liv.

Skrevet

Du har rett på OS ja. Om du sier hvor mye du har brutto i året så kan jeg sikkert fortelle deg hvor mye du har rett på. Alle som tjener under 400-og-noe-tusen har rett på OS (men da er det snakk om lommerusk da).

Skrevet

får man ikke småbarnstillegg også da?

en stund siden jeg fikk det, men når jeg var alene med ett barn så hadde jeg barnetrygd på nesten 2600 pga småbarnstillegg. (om ikke jeg husker totalt feil.)

Skrevet

får man ikke småbarnstillegg også da?

en stund siden jeg fikk det, men når jeg var alene med ett barn så hadde jeg barnetrygd på nesten 2600 pga småbarnstillegg. (om ikke jeg husker totalt feil.)

Man får det bare hvis OS er eneste inntekt.

Skrevet

takk for forståelsen kontormus :) jeg er ikke ute etter penger for å dra på shopping, men for å gi sønnen min gode klær, et sted å bo og for å slippe å bekymre meg for om jeg faktisk får råd til både dette og mat til oss :P

Og jeg er veldig enig, hvem skulle passet min lille sønn på 3mnd om ikke jeg som mamma skulle gjøre det?

som alenemor,så må du faktisk belage deg på å bekymre deg om hva du har råd til.. man får faktisk ikke masse penger kastet etter seg fra NAV.. selv om mange tror det!!

Har du ingen utdannelse, vil jeg sterkt anbefale deg å ta det nå mens barnet er liten... barn koster mer, jo eldre det blir-

• Liker 5
Skrevet (endret)

som alenemor,så må du faktisk belage deg på å bekymre deg om hva du har råd til.. man får faktisk ikke masse penger kastet etter seg fra NAV.. selv om mange tror det!!

Har du ingen utdannelse, vil jeg sterkt anbefale deg å ta det nå mens barnet er liten... barn koster mer, jo eldre det blir-

jo takk, det er jeg faktisk klar over.. men jeg prøver selvfølgelig å gjøre det beste ut av det for min sønns skyld, og spør derfor her for å få vite hva jeg har rett og krav på, slik at jeg ikke strever mer enn nødvendig. er fullstedig klar over at man ikke blir rik av NAV, jeg ville bare ha litt veiledning av noen som var interessert i å hjelpe.Jeg studerer i tillegg til at jeg er alenemor til et så lite barn, så jeg sitter ikke å forventer å bli rik uten å løfte en finger.

Endret av casa
Skrevet

Må arrestere deg litt der, barnebidrag er penger til barnets forsørgelse og er altså ikke en slags "bonus" for ikke å gjøre noen ting.

Og hvem tjener 12000 kr nå for tiden? Det er bare 144 000 i året, og den som jobber 100% for den lønna der skulle jeg likt å sett.

Det er jo etter skatt. Hun får mer før skatt, så "årslønna" hennes blir mer enn 144 000 kr i året.

Anonymous poster hash: c1801...29b

Skrevet

Du har rett på OS ja. Om du sier hvor mye du har brutto i året så kan jeg sikkert fortelle deg hvor mye du har rett på. Alle som tjener under 400-og-noe-tusen har rett på OS (men da er det snakk om lommerusk da).

bra! :) jeg har en bruttoinntekt på 208000kr, så det er ikke stort å skryte av. tusen takk for hjelpa :)

Skrevet

Du vil også få skatteklasse 2, og det er minimum 1500 kr mindre enn klasse 1 vil jeg tro.

Skatteklasse 2 finnes ikke lenger.

Anonymous poster hash: 702bb...7c3

Skrevet

Det er jo etter skatt. Hun får mer før skatt, så "årslønna" hennes blir mer enn 144 000 kr i året.

Anonymous poster hash: c1801...29b

12000 (brutto) x 12 = 144.000. Nei, det er før skatt.

Og ikke bland barnetrygder inne i det, det får alle med barn så det nuller ut alt. Dessuten koster barn penger, IKKE GLEM DET!

Skrevet

Skatteklasse 2 finnes ikke lenger.

Anonymous poster hash: 702bb...7c3

Et nytt særfradag da, istedenfor skatteklasse 2.

Skrevet

12000 (brutto) x 12 = 144.000. Nei, det er før skatt.

Og ikke bland barnetrygder inne i det, det får alle med barn så det nuller ut alt. Dessuten koster barn penger, IKKE GLEM DET!

Ikke for å pirke, men ts sier selv at hun har 12000 utbetalt, altså netto. ;) Hun forteller også hva bruttolønn er litt lenger oppe i tråden, her.

:heks:

• Liker 1
Skrevet

Ikke for å pirke, men ts sier selv at hun har 12000 utbetalt, altså netto. ;) Hun forteller også hva bruttolønn er litt lenger oppe i tråden, her.

:heks:

Ok da, men det tilsvarer likevel ikke en normal lønn i et lavtlønnsyrke :)

Gjest odisi73
Skrevet

Hun har krav på en viss prosentdel av farens inntekter. Hvis far har barnet hver annen helg og 1 dag i uken som er minste kravet så skal hun ha 10% av hans inntekt har han ikke barnet i det hele tatt skal hun ha mer. Disse reglene har forandret seg mye iløpet av åra,men slik er det nå. Hun har krav på bostøtte fra husbanken og overgangsstønad hvis hun ikke får foreldrepenger. Hun har videre krav på støtte til barnehageplass eller dagmamma når den tid kommer. Barnetrygd har ingenting med inntekt å gjøre,men den utgjør 970 kr måneden enten du er millionær eller ikke,alle i Norge får barnetrygd.

Skrevet (endret)

bra! :) jeg har en bruttoinntekt på 208000kr, så det er ikke stort å skryte av. tusen takk for hjelpa :)

Du har rett på 8695,- i OS i måneden. Husk at dette er før skatt. Og siden du har annen inntekt så skal det vel trekkes 36% av denne. Dvs. at du får utbetalt ca 5560,- i OS.

Endret av Britt Banditt
Skrevet (endret)

*Dobbel*

Endret av Britt Banditt
Skrevet (endret)

Hun har krav på en viss prosentdel av farens inntekter. Hvis far har barnet hver annen helg og 1 dag i uken som er minste kravet så skal hun ha 10% av hans inntekt har han ikke barnet i det hele tatt skal hun ha mer. Disse reglene har forandret seg mye iløpet av åra,men slik er det nå. Hun har krav på bostøtte fra husbanken og overgangsstønad hvis hun ikke får foreldrepenger. Hun har videre krav på støtte til barnehageplass eller dagmamma når den tid kommer. Barnetrygd har ingenting med inntekt å gjøre,men den utgjør 970 kr måneden enten du er millionær eller ikke,alle i Norge får barnetrygd.

Det er ikke en så enkel utregningsmåte når det gjelder bidrag. Hvor har du det fra at det er 10%? Det er ikke bare samvær som teller inn, det er også mors inntekt, og andre faktorer. Hun har også rett på OS selv om hun får foreldrepenger.

Endret av Britt Banditt
Skrevet

Husk at dette er penger du får... Uten å arbeide... Dette + barnebidrag er jo omtrent det en vanlig lønn er for ett litt lavtløntet yrke ....

Slutt med skiten din no.

• Liker 2
Skrevet

Prosenter av inntekt? Nei, fars bidrag regnes ut fra mors inntekt, hvilken samværsklasse han har, og her er det anledning til å legge til alt feriesamvær slik at det fort kan bikke over i en høyere klasse.

Hvis han i det hele tatt har inntekt stor nok til å sørge for dette barnet. Hvis ikke er det mor alene som har forsørgerplikt og ansvar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...