Gå til innhold

Syklister..GRR!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det går ann og sykle på kanten av veien og ikke midt i veien. Og du kan sykle på fortauet men da kan du ikke sykle fort.

Klart det gå, helt enig med deg at folk som ferdes på sykkel burde kunne holde seg i kanten av vegen og ikke midt i kjørefeltet. Fortau er dog ofte uaktuelt, men der det er brede og gode fortau kan man sykle fort, som man må for å trene på sykkel. Syklister møter de samme problemene på fortau som bilister gjør på veien, f.eks småbarnsforeldre på tur sammen hvor de går flere barnevogner i bredden.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Rodion Raskolnikov
Skrevet

Det er en grunn til at mange syklister ikke sykler i kanten av veien. Det fører ofte til at bilister tar sjanser, at syklisten blir presset ut av veien, ol.

Hvorfor er folk så irritable? Jeg har hatt lappen i snart 10 år, og har ofte havnet bak syklister/traktorer/ saktekjørende biler/whatever, men det er da bare å stresse ned og vente på en åpning. Det ordner seg!

Anonymous poster hash: 9e081...896

Ja det er jo et problem

Jeg tror nok at mange bilister burde se litt i seg selv og innse at de også må vise hensyn i traffiken. Noe ikke alle gjør

• Liker 1
Skrevet

Klart det gå, helt enig med deg at folk som ferdes på sykkel burde kunne holde seg i kanten av vegen og ikke midt i kjørefeltet. Fortau er dog ofte uaktuelt, men der det er brede og gode fortau kan man sykle fort, som man må for å trene på sykkel. Syklister møter de samme problemene på fortau som bilister gjør på veien, f.eks småbarnsforeldre på tur sammen hvor de går flere barnevogner i bredden.

Hvorfor skal de sykle inntil kanten av veien? Hvis du skal kjøre forbi må du uansett over i motsatt kjørefelt for at det skal bli trygt mtp avstand.

Anonymous poster hash: 2057a...075

• Liker 3
Skrevet

Syns det fungerer bedre om de holder seg inntil siden når det kommer biler, så kan man fint få plass til en sykkel og bil i bredden i samme feltet. Jeg pleier riktignok å sakke ned farten veldig.

Skrevet

Syns det fungerer bedre om de holder seg inntil siden når det kommer biler, så kan man fint få plass til en sykkel og bil i bredden i samme feltet. Jeg pleier riktignok å sakke ned farten veldig.

Oi...du vet at du skal holde minst 1,5 meters avstand til syklister når du kjører forbi? Det vil si at du ikke kan kjøre forbi uten å ta i bruk motgående felt.

• Liker 5
Skrevet

Oi...du vet at du skal holde minst 1,5 meters avstand til syklister når du kjører forbi? Det vil si at du ikke kan kjøre forbi uten å ta i bruk motgående felt.

Er ikke et kjørefelt ofte over 4,5m bredt da? Normale biler er godt under 2m i bredde.

Skrevet

Er ikke et kjørefelt ofte over 4,5m bredt da? Normale biler er godt under 2m i bredde.

3,5 meter eller mindre er mer vanlig.

Skrevet (endret)

Jeg bor i en vei hvor det er sykkelfelt ved siden av fortauet. Mitt problem er når jeg skal ut med bilen, spesielt fordi mange bruker fortauet som sykkelvei. Siden jeg må et stykke ut med bilen for å kunne se noe som helst, er det direkte livsfarlig å sykle på fortauet. Hadde syklistene syklet i sykkelfeltet så hadde det ikke vært et problem. Jeg er veldig forsiktig da og har aldri kjørt på noen noen gang.

Det som provoserer når jeg rygger ut og må stoppe for biler som kommer i begge retninger, er når det er sånne KJERRINGER som stopper med sykkelen sin på fortauet og VENTER. Når det er endelig er fritt for biler og jeg kan kjøre ut, så sykler disse kjerringene BAK bilen min og forbi, fremdeles på fortauet. De kunne ha brukt muligheten mens jeg ventet på at det skulle bli fritt for biler, til å kjøre i sykkelfeltet og forbi meg. Men neeeiiiida! >_< Ellers så har jeg nesten blitt påkjørt av syklister i full fart på fortauet, og jeg mener at når det er et passe bredt sykkelfelt, så bør man bruke dette. En nabo to hus nedenfor meg opplevde at datteren hennes på 5 år ble meid ned av en sånn kjerring på sykkel på fortauet. Hennes reaksjon: hun trodde ikke det bodde barn i denne gaten og regnet ikke med at noen skulle ut og til slutt sa hun at jenta burde se seg for...

En liten ting til jeg ikke liker er å bli plinget på av syklister når jeg går på fortauet. Spesielt ikke når det er sykkelfelt ved siden av. >_<

Jeg selv sykler alltid i sykkelfelt eller på siden av veien, de sjeldne gangene jeg sykler. Jeg går også av sykkelen ved gangfelt. Dét er forresten det verste. Kommer en kronidiot på sykkel og på rødt som forventer at du som bilist med grønt lys selvfølgelig bråbremser for han. Spesielt greit når man kommer i passe jevn fart (50 km) og har en stappfull rutebuss bak seg...

Men altså, man tar jo hensyn til syklister så langt det lar seg gjøre. Her i går kjørte jeg bak en syklist som måtte kjøre ut i veibanen fordi en fjott hadde parkert i sykkelfeltet. Jeg kjørte ikke forbi syklisten men lot ham passere først og så da han la seg inn i sykkelfeltet igjen så var det jo greit da. ^^,

Endret av Peanut
Skrevet

Egne sykkel-felt som i Danmark hadde vært noe. Win win for alle. Syns at veiene i Norge er så utrolig smale.

Anonymous poster hash: 2774e...0c5
  • Liker 1
Skrevet

Neimen, ble du litt fornærmet for at jeg gikk ut ifra at du også var syklist? Det virker faktisk veldig sånn. :)

Blir du litt fornærmet om jeg går ut ifra at du er en idiot?

Kom deg av veien du. :)

Skrevet

Blir du litt fornærmet om jeg går ut ifra at du er en idiot?

Kom deg av veien du. :)

Jaha? Forklar meg hvorfor jeg er en idiot og hvor jeg ikke burde være på veien ;)

• Liker 1
Skrevet

Jaha? Forklar meg hvorfor jeg er en idiot og hvor jeg ikke burde være på veien ;)

Klarer du ikke å ta hensyn til myke trafikkanter har du ikke noe å gjøre på veien.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Har da ikke sagt at jeg ikke tar hensyn til myke trafikanter, har bare forklart dem og andre hvorfor man føler de er i veien.. Jeg har aldri tatt en stygg forbikjøring av en syklist da jeg ikke er ute etter å ta noe liv, ikke har jeg hatt noen nestenulykker heller ;) så du har ikke noe å dømme meg etter.. ;)

Endret av _Essx
  • 1 måned senere...
Skrevet

Nå er det sånn at sykkel og bil ikke bør ferdes på samme sted. Det samme gjelder fotgjengere og sykkel, eller fotgjengere og bil. Nå er det også slik at politikerne dere har valgt ikke ønsker å adskille sykkel/fbil /gående. De folkevalgte ønsker ikke i tilstrekkelig grad finansierer sykkelveien og annen sammenhengende sykkelstruktur. Helt til vi får en fornuftig sykkelinfrastruktur bør vi i mellomtiden dele veien på en trygg og hensiktsmessig måte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...